DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL Codi 15224101
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
claudiamaria.anleu@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Web http://www.resiliencia.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén que l'alumne s'aproximi des d'un punt de vista teòric-pràctic a la disciplina del Treball Social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A2 Genèric
 A9 Identifica les principals corrents teòriques i els elements epistemològics del Treball Social
 A12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
 A15 Fa reflexions des d’una perspectiva ètica sobre l’exercici professional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.CONCEPTUALITZACIÓ DEL TREBALL SOCIAL


1.1.Introducció al Treball Social
1.2.Què és el Treball Social?.
1.3.Definició del Treball Social. Elements claus
1.4.Assistència social o Treball Social
el Treball Social
1.5. El naixement d’una nova professió: el Treball Social. Factors
1.6. Antecedents immediats: La COS, Settlements, Llei de pobres anglesa
2. LA PERSONA I EL TREBALL SOCIAL 2.1. L’ésser humà i el Treball Social.
2.2. Drets fonamentals de les persones
2.3. Principis del Treball Social
2.4. El sentit de l’existència professional: El telos del TS
3. NATURALESA DEL TREBALL SOCIAL 3.1. Dimensions de l’acció social
3.2. El Treball Social: Art o ciència?
3.3.Coneixement científic i bases metodològiques del TS
3.4.Contribucions de les ciències socials al TS
3.5. El concepte de necessitat
3.6. Necessitats socials
3.7. L’exclusió social
3.8. L’objecte d’intervenció
3.9. El subjecte en l’acció del treball social
3.8. L’usuari del Treball Social
4. PERSPECTIVA HISTÒRICA DEL TREBALL SOCIAL 4.1. Antecedents del Treball Social
4.2. L’etapa benèfico-assistencial
4.3. Naixement i evolució del Treball Social. Etapa pre-professional
4.4. La primera proposta científica
4.5. Etapa metodològica
4.6. La reconceptualització del T.S.
4.7. L’enfocament eco-sistèmic
4.8. L’escenari actual: desafiaments i perspectives
4.9. Els i les referents del Treball Social: Galeria de personatges il•lustres
5. .MARC D'ACTUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL 6.1. Funcions del Treball Social
6.2. Principals àmbits d’actuació professional
6. EL PROCÉS METODOLÒGIC DEL TREBALL SOCIAL 7.1. Etapes del mètode de Treball Social
7.2. El Treball Social individual
7.3. El Treball Social familiar
7.4. El Treball Social grupal
7.5. El Treball Social comunitari
7.7. Els programes i projectes
7.8. El treball en xarxa
7. TREBALL SOCIAL I COMPETÈNCIES PROFESSIONALS 8.1. El millor recurs, el mateix professional
8.2. Saber, saber fer i saber ser
8.3. L'ésser humà és tricervellat
8.4. L'intel.ligència emocional
8.5. L'optiisme intel.ligent
8.6. Els hàbits de la gent eficaç
8. EL MALTRACTAMENT INSTITUCIONAL 9.1. El maltractament institucional
9.2. Accions preventives
9.3. I si cal, protesta amb proposta
SEMINARI “DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA EN TREBALL SOCIAL” 1. Genograma
2. Ecomapa
3. Historia Social familiar
4. Historia Social personal
5. Informe social
6. Fitxa social
7. Registre d’entrevistes
8. Valoració-diagnòstic
9. Plantejament
10. Full de seguiment
11. Fitxa de recursos
12. Expedient familiar
13. Memòria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
4 0 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A12
A15
20 15 35
Sessió Magistral
A9
A12
40 10 50
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A9
4 10 14
Seminaris
A1
A12
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
A9
A12
A15
9 8 17
Atenció personalitzada
A1
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A9
A12
A15
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Realització de l'introducció a la matèria i d'una pràctica d'expectatives.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temari de forma expositiva i dialògica
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Consitirà en fer un portafolis sobre diferents lectures i la seva reflexió en format fitxa.
Seminaris Seminari pràctic sobre documentació específica de Treball Social.
Resolució de problemes, exercicis Pràctiques sobre els contiguts del tenari a través del moodle.
Atenció personalitzada Orientació sobre dubtes conceptuals de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Es farà Presencial a través de les tutories que l'estudiant pactarà prèviament amb el professor i a través de la plataforma Moodle que el professor atendrà diàriament.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A12
A15
Dossier de pràctiques amb aquelles pràctiques realitzades a l'aula. 30 %
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A9
Portafolis en format blog per grups de 5'alumnes en que hi figuraran les seves reflexions sobre diferents aspectes de l'assignatura. 30%
Proves de desenvolupament
A9
A12
A15
Serà un exercici escrit sobre els continguts de la matèria. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatròria es realitzarà amb un examen escrit, que s'haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el portafolis d'aprenentatge i el dossier de pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica Smale, G, Tuson, G, Statham, D, Problemas sociales y trabajo social, 2003, Ed.Morata S.L.
Fernández Garcia, Tomás, Fundamentos del Trabajo social, 2009, Alianza Editorial
Navarro Lliberato, Jordi, Resi ... què?Resiliència, 2011, Silva Editorial
Ander-Egg, Ezequiel , Metodología del trabajo social, 1982, Humanitas
Ander-Egg, Ezequiel, Historia del trabajo social., 1984, El Ateneo
Banks, Sara, Ètica y valores en el trabajo social. , 2002, Paidós
, Llibre Blanc del Treball Social, 2004,
Bermejo, F, Ètica y Trabajo Social, 2002, Comillas
CCPPTS/AS, Còdi d'ètica dels assistents socials, 1989,
Rymond, Mary, El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados, 1995, Thalassa

Complementària Teresa Rosell, L'entrevista en Treball Social, 1987, EUGE
Casado, Demetrio, Introducción a los Servicios Sociales, 1994, Marsiega
CPTS/AS, La confidencialitat i el Secret Professional, 2000,
ICEBS, Treball Social i Eines bàsiques. Conceptes i eines bàsiques, 1989, ICEBS
FITS, La ética del trabajo social principios y criterios, ,
Kisnerman, N, Introducción al trabajo social, 1984, Humanitas
Navarro, Vicenç, Neoliberalismo y Estado del Bienestar, 1997, Ariel
Salcedo, Diego, Los valores en la práctica del Trabajo Social, 2000, Narcea

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent