DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUANTITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Codi 15224112
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
Adreça electrònica natxo.sorolla@urv.cat
mariadelosangeles.serrano@urv.cat
Professors/es
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
SERRANO ALFONSO, MARIA DE LOS ANGELES
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Tècniques Quantitatives d'Investigació Social (TIS Quantitatives) dona capacitat a l'alumne d'analitzar i interpretar dades socials, a través dels procediments quantitatius, com les enquestes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A3 Genèric
 A7 Coneix les tècniques d’anàlisi dels processos socials
Coneix els fonaments del mètode científic
 A9 Genèric
 A13 Aplica les tècniques d’interpretació i identificació de problemes socials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Ciència i Mètodes de recerca social. 1.1. La ciència. El falsacionisme i les limitacions de la ciència.
1.2. Causalitat i correlació. Variables dependent, independent i de control.
1.3. Les fases de la investigació social.
1.4. Els mètodes d’investigació social: quantitatiu, qualitatiu, i experimental

Tema 2. Metodologia quantitativa per a la investigació social 2.1. Nocions sobre població i mostreig
2.2. Tipus de mostratge, Teorema del límit central
2.3. Inferència, contrastació i significació
2.4. L’enquesta com a instrument quantitatiu
2.5. L’elaboració del qüestionari
Tema 3. El procés d’operacionalització 3.1. Conceptes, dimensions, indicadors
3.2. Tipus de variables
3.3. Formulació de sistemes d’hipòtesis
3.4. Codificació i recodificació de variables
3.5. La creació d’una matriu de dades
Tema 4. L’anàlisi descriptiva univariant 4.1. L’anàlisi de variables categòriques: taules de freqüències
4.2. L’anàlisi de variables escalars: els índex estadístics
4.3. Normalitat i homoscedasticitat
4.4. Representacions gràfiques de l’anàlisi univariant
4.5. L’anàlisi inferencial: els intervals de confiança
Tema 4. L’anàlisi bivariant. La variable de control. 4.1. Les taules de contingència
4.3. Residuals tipificats ajustats
4.3. Coeficients per a la mesura de l’associació estadística
4.5 Variable de control


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A7
38 20 58
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A7
40 20 60
Atenció personalitzada
A2
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A13
2 10 12
Proves objectives de tipus test
A13
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als conceptes fonamentals i a la guia de l'assignatura
Sessió Magistral Sessions de teoria
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Anàlisi de dades mitjançant programari estadístic
Atenció personalitzada Atenció individual tutoritzada

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individuals i en grup sobre els continguts de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A7
Treball individual de pràctiques amb programari estadístic. Aquesta prova equival al 30% de la nota final. 30%
Proves objectives de tipus test
A13
Proves tipus test sobre els continguts teòrics de l'assignatura. 20%
Proves de desenvolupament
A13
Examen final amb preguntes de desenvolupament i problemes d'anàlisi de dades. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura és presencial i d'avaluació continuada. Consta de dos exàmens individuals i un treball individual. La primera prova és de tipus test, i la segona de desenvolupament.

El primer examen és sobre el Tema 1 i el Tema 2. Aquest examen es farà en la primera part de l'assignatura i per poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar. El segon examen se centrarà en els Temes 3, 4 i 5, i serà de desenvolupament, resolució i interpretació d'anàlisis quantitatives. La nota dels exàmens representa el 70% de la nota final de l'assignatura. En l'examen tipus test les respostes encertades sumen, els errors resten, i les no respostes ni sumen ni resten.

El 30% de la nota final correspon a la realització d'un treball individual mitjançant programari estadístic, a partir dels continguts desenvolupats a les pràctiques.

Per poder sumar les tres notes de què es compon la nota final s'ha d'aprovar separadament cadascun dels apartats. La nota final, per tant, és el resultat d'haver aprovat per separat cadascuna de les parts.

En segona convocatòria l'avaluació seguirà els mateixos paràmetres que per a la primera convocatòria, avaluant-se amb un examen final i les pràctiques.

L'alumnat que no pugui assistir a classe ha d'informar al professor durant la primera setmana de docència per tal d'organitzar el seguiment de l'assignatura.

Plagi: Es té en compte les directrius de prevenció, detecció i i tractament del plagi de la URV. Més informació al respecte en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/


Fonts d'informació

Bàsica Brunet, I., Belzunegui, A., Pastor, I., Les tècniques d'investigació social i la seva aplicaciço, Editorial Pòrtic, Barcelona
García Ferrando, M., Socioestadística: Introducción a la Estadística en Sociología. Alianza Editorial., Alianza Editorial., 1999
Domínguez, Marius; Simó, Montserrat, Técniques d'investigació social quantitatives, Edicions Universitat de Barcelona, Barcelona
López, P. i Lozares, C. , Anàlisi bivariable de dades estadístiques, Servei Publicacions UAB, Barcelona
Sánchez carrión, J.J., Manual de análisis de datos, Alianza Universidad Textos, Madrid
Sierra Bravo, R., Técnicas de Investigación Social. Teoría y ejercicos., Madrid: Paraninfo., 1989

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INVESTIGACIÓ SOCIAL APLICADA/15224113
TREBALL DE FI DE GRAU/15224301


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANTROPOLOGIA SOCIAL I CULTURAL/15224002
SOCIOLOGIA/15224006
ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL/15224007
TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent