DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL, INDIVIDUAL I FAMILIAR Codi 15224114
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Adreça electrònica cristina.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Parlar de treball social és parlar d’individu i de les seves interrelacions en les xarxes socials més properes: família, treball, associacions, etc. En un moment social de continus canvis, en el que es parla de la instal·lació de l’aïllament social, l’individualisme i la desaparició del model clàssic de família, podem assegurar, des de l’exercici del treball social, que no estem sols: simplement cal una lectura diferent que integri aquests canvis. Aquesta assignatura pretén crear un marc de reflexió teòrica i pràctica del treball social amb les persones i les famílies, com a sistemes complexos amb els quals interaccionem com a treballadors socials. Per fer-ho, és important revisar els orígens d’una professió que neix des de l’abordatge de casos (case work), una història que caldrà contextualitzar en l’actualitat. Així, des d'una revisió dels conceptes bàsics de la intervenció familiar en la pràctica professional, recuperem alguns dels grans temes tractats en cursos anteriors –com la relació d’ajuda, la demanda, la relació i comunicació, etc. des de l’aprenentatge d’eines i estratègies d’intervenció per aplicar-los al treball individual i familiar. En aquest sentit, es proposa una lectura en clau de sistema per entendre com s’organitza i funciona la família, quines són les interaccions possibles amb els sistemes professionals i, en definitiva, com es construeixen les intervencions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A11 Genèric
 A12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
 A13 Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Introducció al Treball Social individual / familiar - Origens, evolució i principals influències teòriques.
- Concepte i objectius del Treball Social Individual i Familiar


Bloc 2: Eines per a l'intervenció amb individus i famílies. - La relació d'ajuda professional amb individus i famílies.
- Comunicació, observació i escolta activa.
- El Treball en Xarxa com a principal eina d'intervenció

Bloc 3: El procés d’intervenció en el Treball Social Individual i familiar . - Detecció de la demanda: demandes explícites i implícites
- Fase d’exploració.
- L’avaluació diagnòstica: Concepte, finalitat i contingut.
- Contracte i Pla de Treball
- El procés d’intervenció.
- Tancament i/o derivació
Bloc 4: La família com a nivell d'intervenció en Treball Social - La Família: concepte, estructura, tipologies i funcions
- Funcionalitat i preservació familiar.
- Polítiques familiars a Espanya i Catalunya
- Família com a sistema. Intervenció sistémica
- La mediació familiar


Bloc 5: Diversitat familiar i nuclis de
convivència. Reptes per a la Intervenció
-Families en situacions de pobresa i risc
d'exclusió social
- Families amb persones depenents
- Families monoparentals. Perspectiva de gènere.
- Families multiproblemàtiques
- Violència intrafamiliar. Mediació de conflictes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A12
A13
22 48 70
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
A13
28 40 68
Atenció personalitzada
A12
A13
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A12
A13
2 0 2
Proves pràctiques
A12
A13
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció general de l'assignatura. Revisió de conceptes bàsics.
Sessió Magistral Exposició dels continguts generals de l'assignatura, així com dels protocols d'elaboració d'exercicis.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran casos. Es tracta d'analitzar, debatre i plantejar intervencions individuals- familiars, en petits grups. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia.
Atenció personalitzada Assessorament i orientació tant individualitzada com grupal, segons sigui necessari, dels estudiants per a la realització dels treballs i exercicis proposats per part de la professora.

Atenció personalitzada
Descripció
Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels exercicis proposats per part de la professora, així com resolució de dubtes relatius al temari impartit.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
A13
En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran casos. Es tracta d'analitzar, debatre i plantejar intervencions individuals-familiars, en petits grups. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia.

15%
Proves objectives de preguntes curtes
A12
A13
Prova teòrica. Prova objectiva sobre tot el contingut de la matèria al final del quadrimestre. 45%
Proves pràctiques
A12
A13
Durant el quadrimestre es realitzarà una prova pràctica vinculada a la resolució d'un cas pràctic. Caldrà treballar diferents qüestions relacionades amb l'aplicació pràctica de la teoria treballada en l'assignatura: demandes, problemes, objectius i Pla de Treball. 40%
Altres  

L'actitud i la participació a classe es valorarà positivament en la nota final.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada:

En la nota final es tindrà en compte la suma resultant dels percentatges marcats per a cada prova, tot i que per superar l'assignatura caldrà treure com a mínim un 4 tant en la prova teòrica com en la pràctica.

2a. Convocatòria:

Consistirà en una prova escrita, equivalent al 100% de l'evaluació, que recollirà tot el contingut de l'assignatura (inclosa la bibliografia obligatòria) i que contindrà dues parts:

  • Una part teòrica (en la que es desenvoluparan aspectes claus del contingut treballat durant el quadrimestre)
  • Una part pràctica (en la que s'haurà de resoldre un cas pràctic).

En el cas de que l'estudiant hagi superat durant l'avaluació continuada una de les dues parts d'aquesta prova (la teòrica o la pràctica), quedarà exent de fer-la de nou a la segona convocatòria, ja que es guardarà la nota. Així, l'estudiant s'avaluarà nomès de la part suspesa.

Altres comentaris:
Durant les proves avaluatives els alumnes no podran fer us de mòbils ni d'altres dispositius electrònics (p.ex. rellotges, tablets, etc.), objectes que hauran d'estar guardats a la motxilla o bols personal.


Fonts d'informació

Bàsica Calvo, L., Trabajo social familiar Transdisciplina y supervisión , 2013, Espacio Editorial
Fernández García, T. i Ponce de León, L. , Trabajo Social Individualizado. Metodología de Intervención. , 2012, Ediciones Académicas
Campanini, A., La intervención sistémica : un modelo operativo para el Servicio Social , 2012, Miño y Dávila
Cleries, X., La comunicación, una competencia esencial para los profesionales de la salud, 2011, Elsevier Masson
Fernández, T., Trabajo social con casos, 2008, Alianza
Sánchez Urios, A , Trabajo social microsocial: intervención con individuos y familias., 2000, Diego Marín. Murcia.
Barg, L., La intervención con família: una perspectiva desde el trabajo social., 2000, Espacio
Escartín, MJ, et. al., Introducción al Trabajo Social vol. 2: Trabajo Social con individuos y familias., 1997, Aguaclara
Campanini, A. i Luppi, F, Servicio social y modelo sistémico : una nueva perspectiva para la práctica cotidiana., 1991, Paidós

Arija, B. “Apuntes para una reflexión teórico-práctica de la relación de ayuda”, en Revista de Trabajo Social Hoy, núm. 38 pàg. 37-54. Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Madrid. Madrid.

Acosta Herrera, M. y Campos Reyes, M. (1999): “Una experiencia municipal de intervención con familias”, en Intervención Psicosocial, núm. 8, pàg. 385-393. Colegio Oficial de Psicólogos, Delegación de Madrid, Coordinadora Estatal de Servicios Sociales.

Alonso Varea, J.M. (1999) “Notas sobre la finalización de las intervenciones con familias”. Revista de Treball Social núm. 156. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Ander-Egg, E. (1992): Introducción al Trabajo Social. Ed. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Esc

Barg, L (2000) La intervención con família: una perspectiva desde el trabajo social. Espacio. Buenos Aires.

Bermejo, J.C. (2003) Apuntes de relación de ayuda. Sal Terrae. Obra completa.Santander. 364.044 Ber

Bernler G. i Johnson L. (1997) Teoria para el trabajo psicosocial. Ed.EPPAL i Espacio Editorial.Buenos Aires. 364.01 Ber

Bertalanffy, L. (1992) Perspectivas en la Teoría General de Sistemas. Alianza Editorial. Madrid.  001 Ber

Coulshed, V. (1998) Social work practise: an introduction. London: Mc Millan.  364.4 Soc

Cirillo, S (1994) El cambio en los contextos no terapéuticos. Paidós. Barcelona. 159.98 Cam

Coletti, M.; Linares, J.L. (1997): La intervención sistémica en los Servicios Sociales ante la familia multiproblemática. Paidos. Barcelona.

Du Ranguet, M. (1996): Los modelos de trabajo social. Ed. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Du

Elkaïm, M. (1995): Las prácticas de la terapia de red. Ed. Gedisa. Barcelona.  159.98 Elk

Escartín Caparrós, Ma José; Palomar Villena, Manuela; Suárez Soto, Esperanza. (1997) Introducción al Trabajo Social vol. 2: Trabajo Social con individuos y familias. Aguaclara. Alicante. 364.4 Esc

Eroles, C (coord.) (1998) Familia y trabajo social: un enfoque clínico e interdisciplinario de la intervención profesional. Espacio. Buenos Aires.  364.4:392.3 Fam

Fernández García, Tomás y Alemán Bracho, Carmen (coord.) (2003) Introducción al Trabajo Social. Alianza. Madrid. 364.4 Int

Fernández García, Tomás. (coord.) (2008) Trabajo social con casos. Alianza. Madrid. 316.3 Tra

Gimeno Collado, Adelina (1999) La familia: el desafio de la diversidad. Ariel. Barcelona. 392.3 Gim

Gattino, S. (1999) Las familias de la nueva pobreza: una lectura posible desde el trabajo social Ed. Espacio. Buenos Aires. 364.22 Gat

Giordani, B. (1998) La relación de ayuda: de Rogers a Carkhuff. Desclée de Brouver.Bilbao. 159.9 Gio

Gusart, M. (1990) “La demanda familiar des d’una aproximació sistèmica”, a Revista de Treball Social núm. 118. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Healy, Karen (2001) Trabajo social : Perspectivas contemporáneas. Morata. Madrid/ Fundación Paideia. A Coruña. 364.4 Hea

Hill, Ricardo (1992) Nuevos paradigmas en trabajo social: lo social natural. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales: Siglo Veintiuno. Madrid. 364.4 Hil

Healy, K. (2001) Trabajo social: perspectivas contemporáneas. Ed. Morata. Madrid. 364.4 Hea

Howe, D (1997) La teoría del vínculo afectivo para la práctica del Trabajo Social. Paidós. Barcelona. 316.47 How

Howe, D. (1999) Dando sentido a la práctica. Ed. Maristán. Granada. 364.4 How

López, S i Escudero, V (2003) Familia, evaluación e intervención. Editorial CCS. Madrid.

Morán Carrillo, José María (2003) Epistemología , ciencia, y paradigma en trabajo social. Aconcagua. Sevilla. 364.4 Mor

Morán Carrillo, José María (2004) Intervención metodológica en trabajo social: estrategias de intervención y contexto en trabajo social. Libros Certeza. Zaragoza.  364.04 Mor

Munné, Frederic (1993) Entre el individuo y la sociedad: marcos y teorías sobre el comportamiento interpersonal. Promociones y Publicaciones Universitarias. Barcelona. 316.6 Mun  

Martínez, Mª José (coord.) (2000). Para el Trabajo Social: aportaciones teóricas y prácticas. Ed. Maristan. Granada. 364.4 Par

Mcgoldrick,M. Y Gerson, R.(1996) Genogramas en la evaluación familias. Gedisa. Barcelona. 159.985 McG

Minuchin, P.; Minuchin, S.; Colapinto, J. (2000) Pobreza, Institución, Familia. Amorrortu. Buenos Aires. 159.985 Min

Moix, M. (1991) Introducción al Trabajo Social (cap. XXII). Trivium.Madrid. 364 Moi

Navarro Pedreño, S (2002) “Desde la red social: nuevos imaginarios y geografías en la intervención familiar”. Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº58.

Navarro Pedreño, S (2004) Redes sociales y construcción comunitaria. Creando (con)textos para una acción ecológica. CCS. Madrid.

Peréz de Ayala, Elisa (1999) Trabajando con familias : teoría y práctica. Libros Certeza. Zaragoza. 364.65 Per  

Pelegrí, Xavier (1995) “La relació dels professionals del Treball Socialamb el seu objecte de treball”, a Revista de Treball Social núm. 137. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Puyana, Y i Ramírez, M.H. (2007) Familias, cambios y estrategias. “Seminario Internacional Familias, Cambios y Estrategias. Bogotá- 2005.” Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.

Quintero, Ángela María (1997) Trabajo social y procesos familiares. Lumen/ Humanitas. Buenos Aires. 364.4 Qui

Richmond, M. E.; Gaviria, M. (1995) El caso social individual; el diagnóstico social: Textos seleccionados. Talasa. Madrid. 364.04 Ric

Ripol-Millet, A (2001) Familias, trabajo social y mediación. Paidós. Barcelona. 364.65 Rip

Robertis De, C. (1988) Metodología de la intervención en Trabajo Social. El Ateneo. Buenos Aires. 364.04 Rob

Robertis De, Cristina (2003) Fundamentos del Trabajo Social: ética y metodología. Nau Llibres. Universitat de Valencia. Valencia. 364.4 DeR 

Russell, Mary Nomme (1990) Clinical social work: Research and practice. Sage Publications. Newbury Park (California).

Salzberger-Wittemberg.I. (1970) La relación asistencial: aportes del psicoanálisis kleiniano. Amorrortu.  Buenos Aires. 159.964.2 Sal

Sánchez Urios, A (2000) Trabajo social microsocial: intervención con individuos y familias. Diego Marín. Murcia.

Simon, F.B.; Stierlin, H. y Wynne, L.C. (1993) Vocabulario de Terapia Familiar. Gedisa. Barcelona.

Sluzki, C.(1996) La red social: frontera de la práctica sistémica. Ed. Gedisa. Barcelona. 392.3 SLV

Travi, Bibiana (2006) La dimensión técnico instrumental en trabajo social : reflexiones y propuestas acerca de la entrevista, la observación, el registro y el informe social. Espacio. Buenos Aires. 364.04 Tra

Watzlawick, Paul (et al.) (1981) Teoría de la comunicación humana. Ed. Herder. Barcelona.  316.77 Wat

Watzlawick, Paul; Weakland, John H. Fisch, Richard (1989) Cambio: formación y solución de los problemas humanos. Herder. Barcelona. 159.96:616.89 FIS

Watzlawick, Paul (et al.) (1988) La realidad inventada. Ed. Gedisa. Barcelona. 316.77 Rea

Zamanillo, Teresa; Lourdes Gaitán (1991) Para comprender el trabajo social. EVD. Estella (Navarra). 364.4 Zam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CLÍNICA SOCIAL I SUPERVISIÓ/15224107
DEONTOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL/15224102


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL/15224106
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103
FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL/15224101
ESTRUCTURA DE SERVEIS SOCIALS/15224109
DRET DE PERSONA, FAMÍLIA I ESTRANGERIA/15224117
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent