DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL DE GRUPS I EQUIPS Codi 15224115
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria de Treball ded grups i equips aporta als estudiants, els principals elements teòrics, metodològics, instrumentals i actitudinals per al desenvolupament d'aquest mètode de Treball Social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Pren consciència de la complexitat de les relacions interpersonals en un context d’intervenció
 A11 Genèric
 A12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP • Definició i característiques
• Oportunitats i desaventatges
• Principis bàsics
• Tipologia del TSG característiques
• Bases teòriques i models
• Apunts històrics
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ •Definició de grup
•Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes, lideratge, rols, els processos dinfluència social
. Lideratge i treball en equip
•Tipus i classificació dels grups
•Diferències entre multitud, grup i massa
3.PROCESSOS DEL GRUP
•Processos dins del grup i fases de desenvolupament
•Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Rols de Belbin
•Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Dificultats en el desenvolupament del TSG i estratègies de solució
. El rol de moderador/a
. Les reunions: errades, procès d'una reunió

4.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL
•Planificació del grup: preparació i contracte
•Recursos i finançament
•Composició, mida, temps i selecció del grup.
•Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació.
•La investigació-acció-participant
•La participació
5.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP
• Les emocions del qui eduquem
•Rols del treballador social
•L'intel.ligencia emocional. L'assertivitat.
6.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP
•L’equip professional. Mites i realitat.
•Grups i equips
•Condicions per treballar en equip
•Estils de comunicació
•Estils de treball

7.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP
• Estratègies i tècniques de dinamització
. Recursos, tècniques i activitats de treball en grup
. El procès ideal d'una dinàmica de grup

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 1 3
Sessió Magistral
A1
32 0 32
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A12
10 12 22
Presentacions / exposicions
A1
A12
B2
B4
2 6 8
Presentacions / exposicions
A1
A12
4 15 19
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A12
10 10 20
Seminaris
A1
A12
20 9 29
Treballs col·laboratius.
B2
1 4 5
Atenció personalitzada
A1
A12
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
A1
A12
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Realització de l'introducció de la matèria i d'una pràctica sobre pre-conceptes.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temeri de forma expositiva i dialògica.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització de diferents pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos i una aplicació pràctica-instrumental.
Presentacions / exposicions A la plataforma moodle, el professor plantejarà temes de debat i l'alumne podrà participar-hi.
Presentacions / exposicions Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Realització de diferents anàlisis de casos reals d'intervenció de Treball Social en grups, a l'aula i fora d'ella.
Seminaris Seminari pràctic sobre recursos, tècniques i activitats de Treball Social de grups i equips.
Treballs col·laboratius. Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula.
Atenció personalitzada Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A12
Realització d'un portafolis sobre les experiències i els aprenentatges de les dinàmiques de grup realitzades a l'aula 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A12
Realització d'un disseny d'intervenció de TSG amb tècniques i activitats de Treball Social grupal. 15%
Treballs col·laboratius.
B2
Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula. 15%
Proves de desenvolupament
A1
A12
Exercici escrit sobre els continguts de la matèria. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà amb un examen escrit, que s'`haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el dossier de tècniques i la descripció d'una experiència de TSG.


Fonts d'informació

Bàsica Zamanillo, T, Trabajo social con grupos y pedagogia ciudadana, 2008, Síntesis
Brown, A, Treball de grup, 1990, Portic
Navarro, J, Resi .. què? Resiliència, 2011, Silva Editorial
Vargas, L, Bustillos, G i Marfan, M, Técnicas participativas para la educación popular I i II, 1993, Popular

 

Complementària Henry, S, Eat, J, Schmitz, C, Trabajo social con grupos, 2004, Narcea
Domenech, Y, Introducción al Trabajo social con grupos, 1998, San Vicente
Contreras, Y, Trabajo social de grupos, 1993, Pax
Kisnerman, N, Servicio Social de grupo, 1996, Humanitas

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent