DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) GESTIÓ I LIDERATGE D'ORGANITZACIONS DE SERVEIS SOCIALS Codi 15224120
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Adreça electrònica eugenia.altaba@urv.cat
Professors/es
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Web http://www.sre.urv.es
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A16 Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Genèric
 A12 Genèric
 A14 Coneix instruments per gestionar canvis que afecten a les persones i organitzacions
 A16 Ha adquirit les capacitats de participació en la gestió i direcció d’organitzacions
Coneix els processos de creació d’estructures organitzaves
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B5 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció 1.1.Què és una organització
1.2. Les organitzacions com a sistemes
1.2.1. Característiques
1.2.2. Parts de les organitzacions
1.2.3. Elements de les organitzacions
1.3. Aproximació al concepte de "gestió".
1.3.1. Gestió social
1.4. L'especificitat de la gestió d'organitzacions de Serveis Socials
2. La planificació en les organitzacions de Serveis Socials 2.1. Concepte de planificació
2.1. Principis de la planificació
2.3. Etapes del procés planificador
2.4. Tipus de planificació
2.5. La Planificació dels Serveis Socials
2.6. Avantatges d'una bona planificació
2.7. Els objectius
2.8. Seguiment temporal
3. Habilitats directives i de gestió 3.1. Concepte de direcció
3.2. Funcions i responsabilitats del director
3.2.1. Funcions i responsabilitats del director de S.S.
3.2.2. Tols del directiu de S.S.
3.3. Característiques del director/a
3.4. Condicions de lider
3.5. Estils de lideratge
3.6. El treball en equip
3.6.1. Definició de grup
3.6.2. Característiques d’un grup
3.6.3. Propòsits d’un grup
3.6.4. Els tres nivells del grup
3.6.5. Grup de treball = equip de treball?
3.6.6. Els grups en les organitzacions
3.6.7.Avantatges del treball en equip per a l’organització
3.6.7.Avantatges del treball en equip per al individu
3.6.8.Inconvenients del treball en equip
3.6.9. Decàleg del treball en equip
3.6.10. Fases d’evolució dels equips
3.6.11.Eficiència – ineficiència dels equips de treball
3.6.12. Perfil dels membres de l’equip
3.7. La motivació
3.7.1. Definició
3.7.2.Factors d’influència en la motivació laboral
3.7.3.Teories sobre la motivació
3.7.3.1..Teories sobre el contingut
3.7.3.2.Teories sobre el procés
3.8. La comunicació en les organitzacions
3.8.1. Definició
3.8.2. Funcions de la comunicació
3.8.3. Formes de comunicació
3.8.4. Barreres de la comunicació
3.8.5. Eficiència de la comunicació
3.8.6. Comunicació com a fons de conflicte
3.9. El feedback
4. La gestió de Recursos Humans 4.1. Reclutament i Selecció de persones
4.2. Polítiques formatives
4.3. Estructura salarial
4.4. Desvinculacions
5. Qualitat en la prestació dels serveis 5.1. Fonaments i principis de la Qualitat Total
5.2. Normes de referència del sistema de Gestió de la Qualitat
6. Gestió economico-financera
7. Gestió del canvi 7.1. Canvi organitzacional
7.2. Tipus de canvi
7.3. Resistència al canvi
7.4. Factors d'èxit del canvi organitzacional
7.5. Fases per a la implantació del canvi
8. Control de la gestió 8.1. L'avaluació en els Serveis Socials
8.2. Models d'avaluació.
8.3. Sistemes d'indicadors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
45 36 81
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
A16
18 20 38
Atenció personalitzada
10 0 10
Treballs
A16
9 10 19
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentar l'assignatura i rebre feedback dels coneixements previs de l'alumnat, així com de les seves expectatives
Sessió Magistral Per a cada tema de l'assignatura es faran classes magistrals acompanyades de presentació en powerpoint
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució d'exercicis, relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Es faran tutories individuals i de grup, si s'escau, per tal de resoldre dubtes tant de la part teòcia com de les activitats pràctiques
Treballs Elaboració del projecte final a partir dels exercicis a classe

Atenció personalitzada
Descripció
S'aconsella a l'alumne l'atenció personalitzada per tal de fer un seguiment sistemàtic de l'assignatura i per a la resolució de dubtes que van sorgint en les exposicions a l'aula i realització d'exercicis a l'aula, etc.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
A16
L'alumne haurà d'assistir a classe i participar en la resolució dels exercicis de l'aula a partir dels quals elaborarà el treball final. Caldrà entregar-los via Moodle en els terminis establerts. Cal l'assistència al 80% dels seminaris per poder ser avaluat de la part pràctica 20%
Treballs
A16
Lliurament del Projecte final 30%
Altres  

Prova teòrica

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per fer avaluació continuada, cal assistir almenys al 80% dels seminaris i presentar els treballs d'avaluació. Per superar la primera convocatòria cal superar la part pràctica i la prova teòrica. A la segona convocatòria es poden donar els següents supòsits:

a) L'alumne/a que ha superat la part pràctica i no la teòrica, haurà de fer una prova teòrica

b) L'alumne/a que ha superat la part teòrica i no la pràctica, haurà de resoldre un supòsit pràcticc) L'alumne que no hagi superat cap de les dues parts, haurà de fer una prova que constarà d'una part de contingut teòric i una part pràctica.
Per aprovar l'assignatura caldrà, en qualsevol cas, una nota igual o superir al 5 en cada part (pràctica i teòrica)

Fonts d'informació

Bàsica Gómez serra, M., Evaluación de los servicios sociales, , Barcelona, Gedisa, 2004
Antonio Ares Parra, Servicios Sociales: Dirección, gestión y planificación, , Madrid, Alianza, 2002
Manuel Enrique Medina, Gestión de Servicios Sociales, , Murcia, DM, 1999
Mª Luisa Setien y Enrique Secanell (coords.), La calidad en los Servicios Sociales: conceptos y experiencias, , Tirant Lo Blanch, 2003
Serra, A., Gestió dels Serveis Socials Locals: Manual bàsic de referència, , Diputació de Barcelona
Mulet Bada, Sònia, La motivació laboral , , [Gandesa] : IESTerra Alta, 2009
Jacques, Josée , Cómo trabajar en equipo : guía práctica, , Madrid : Narcea, 2007
Trevithick, Pamela , Habilidades de comunicación en intervención social : manual práctico, , Madrid : Narcea, cop. 2002
Garrido i Arcas, Marta, Qualitat i serveis socials: un repte, una necessitat , , Barcelona : Generalitat de Catalunya, Departament
Acosta Vera, José María, Trabajo en equipo , , Pozuelo de Alarcón : ESIC, 2011
Àngel Belzunegui, Ignasi Brunet, Gestió de la qualitat: teoria i pràctica , , Tarragona : Universitat Rovira i Virgili [etc.], 2
Gómez i Serra, Miquel, Els Serveis socials i la seva avaluació : models d'avaluació aplicats als serveis i programes socials , , Barcelona : Edicions de la Universitat de Barcelon
Solanellas, Pere, Recetas de liderazgo, , Barcelona: UOC, 2014

Complementària Puig Cruells, Carmina , La supervisión en la intervención social instrumento para la calidad de los servicios y el bienestar de los profesionales : tesis doctoral , , Tarragona : Universitat Rovira i Virgili, DL. 2010
Robert R. Blake, Jane S. Mouton, Robert L. Allen , El Trabajo en equipo : qué es y cómo se hace, , Madrid. Deusto, DL 1990
Rabassa Asenjo, B., Marketing Social, , Pirámide, 2000
Costa, Miguel (Costa Cabanillas), Los Secretos de la dirección : manual práctico para dirigir organizaciones y equipos , , Madrid : Pirámide, cop. 1996

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent