DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) POLÍTIQUES D'IGUALTAT DE GÈNERE Codi 15224203
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
paloma.ponton@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
PONTÓN MERINO, PALOMA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es presenta una revisió de les diferents polítiques que es desenvolupen per corregir la situació de desigualtat existent entre les dones i els homes en la societat actual. S'incorpora la perspectiva de gènere per analitzar les desigualtats i diferències que es poden identificar en els diferents àmbits de les polítiques públiques (educació, salut, ocupació...).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A4 Genèric
 A5 Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. De polítiques de dones a polítiques d'igualtat






II. Igualtat, treball i dones





III. Educació i gènere





IV. Salut i gènere




V. Polítiques públiques des de la perspectiva de gènere
1. De polítiques de dones a polítiques d'igualtat
1.1 Contextualització política, social i jurídica: de les sufragistes al feminisme
1.3 El sistema sexe-gènere, la construcció de la identitat femenina
1.4 Conceptes bàsics entorn a la igualtat d'oportunitats

2. Igualtat, treball i dones
2.1 Dones i treball, una relació complexa: desigualtat i discriminació
2.2 Treball productiu/treball reproductiu, l'etern binomi
2.3 Assetjament sexual o per raó de sexe
2.4 Els plans d'igualtat a les empreses

3. Educació i gènere
3.1 Llenguatge i sexisme
3.4 Coeducació en el sistema educatiu

4. Salut i gènere
4.1 Emmalaltim diferent homes i dones?
4.2 Diagnòstics i tractaments amb perspectiva de gènere

5. Polítiques públiques des de la perspectiva de gènere
5.1 Pobresa en clau de gènere
5.2 l'aplicació del mainstreaming en els projectes d'intervenció social
5.3 Els plans d'igualtat municipals
5.4 Agents d'igualtat, un nou perfil professional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Esdeveniments científics i/o divulgatius
B3
2 0 2
Debats
B3
4 6 10
Presentacions / exposicions
A5
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A4
12 12 24
Treballs
A2
A5
B1
4 15 19
Sessió Magistral
A2
A4
A5
24 24 48
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A4
A5
2 8 10
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A5
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició d’una o dues ponents per aprofondir en el coneixement d’un tema (el del gènere a l'actualitat) (2 hora de classe)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (4 hores de classe pràctica
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(8 hores de classe pràctica o teòrica)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades al debat en base a unes lectures o informes amb dades quantitatives prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (12 hores de classe pràctica).
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (24 hores de classe teòrica)

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
B3
Participació en un debat a classe sobre un tema prèviament indicat pel professorat i treballat amb documentació per l'alumnat. 10%
Presentacions / exposicions
A5
Exposició a classe del treball realitzat en grup 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A4
Entrega de les pràctiques desenvolupades a classe i completades per l'alumnat a casa 20%
Treballs
A2
A5
B1
Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A4
A5
Examen de 10 preguntes curtes a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. 20%
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A5
Examen de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'assolit una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques així com la realització dels examens és imprescindible per poder ser avaluat/da.

En la segona convocatòria les proves objectives tindran un pes del 50%, la realització del treball un pes del 20% i l'entrega de les pràctiques un 30%. Igualment, per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'assolit una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques així com la realització dels examens és imprescindible per poder ser avaluat/da.


Fonts d'informació

Bàsica

Recio, Albert y Recio, Carolina (2005), Les desigualtats en el mercat de treball. Panel de les desigualtats socials a Catalunya, Barcelona, Fundació Juime Bofill.

Torns, Teresa. (2007), “El tiempo de trabajo y las relaciones de género: las dificultades de un cambio ineludible”, en Carlos Prieto (ed-), Trabajo, género y tiempo social, Barcelona, Hacer.

Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

ASTELARRA, J. Veinte años de políticas de igualdad, Madrid: Ediciones Cátedra, 2005.

BORDERÍAS, c.; CARRASCO, C. y ALEMANY, c.: Las mujeres y el trabajo: rupturas conceptua­les, Barcelona-Madrid, FUHEM-ICARIA, 1994.

CARRASQUER, P.; TORNS, T.; TEJERO, E. y ROMERO, A.: «El trabajo reproductivo», Papers núm. 55/1998.

GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.

MARUANI, M.; ROGERAT CH. Y TORNS, T.: Las Nuevas fronteras de la desigualdad hombres y mujeres en el mercado del trabajo, Barcelona Icaria: 2000.

TORNS, T.: «Las asalariadas: un mercado con género», en MIGUÉLEZ, F. y PRIETO, c.: Las relaciones de empleo en España, Madrid, Siglo XXI: 1999.

TORNS, T., BORRÁS, V., CARRASQUER, P. (2003-2004). “La conciliación de la vida laboral y familiar: ¿Un horizonte posible?”,  Sociología del Trabajo, 50: 114-137.

Complementària

Artázcoz L. (2005): La salut des de la sensibilitat de gènere. Barcelona: Institut Català de les Dones. Quadern de l’Institut nº 2.

Consejo de la Unión Europea. Diario Oficial. Conclusiones del Consejo sobre la salud de las mujeres. (2006/C146/02) 22-6-2006.

Generalitat de Catalunya,(2005): Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua. Criteris lingüístics,6. Barcelona: Depatament de la Presidencia.

Navarro V, Quiroga A. (2004): “Politicas de Estado de bienestar para la equidad”. En Gaceta Sanitaria nº 18, pp.147-157

LEY  3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. (BOE nº 71 de 23-3-2007)

Organización Mundial de la Salud.(2002). Integración de las perspectivas de género en la labor de la OMS. Ginebra

Rivera M, (2003):Nombrar el mundo en femenino. Barcelona: ICARIA

Sau V. (1981): Un diccionario ideologico feminista. Barcelona: ICARIA.              

Sau V. Ser mujer . (1993): El fin de una imagen tradicional. 2 à ed.Barcelona: ICARIA.

Valls C. (2006):Mujeres invisibles. 2à ed. Barcelona: debolsillo.

Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

GARCÍA DE LEÓN, A.: Las Académicas profesorado universitario y género, Madrid, Instituto de la Mujer: 2001.

GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.

IZQUIERDO, M:J.: El sexismo en la UAB, UAB, 2004.

Gensana, A. Informes d'impacte de gènere. Barcelona, Col·lecció: Eines, Barcelona, Institut Català de

la Dona: 2005

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent