DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) POLÍTIQUES D'IGUALTAT DE GÈNERE Codi 15224203
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BRUNET ICART, IGNACIO
Adreça electrònica ignasi.brunet@urv.cat
ana.acosta@urv.cat
mariadelosangeles.serrano@urv.ca
Professors/es
BRUNET ICART, IGNACIO
ACOSTA SARMIENTO, ANA
SERRANO ALFONSO, MARIA DE LOS ANGELES
Web http://http://www.analisisocial.org/
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es presenta una revisió de les diferents polítiques que es desenvolupen per corregir la situació de desigualtat existent entre les dones i els homes en la societat actual. S'incorpora la perspectiva de gènere per analitzar les desigualtats i diferències que es poden identificar en els diferents àmbits de les polítiques públiques (educació, salut, ocupació...).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A4 Genèric
 A5 Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. De les polítiques de dones a les polítiques d'igualtat





2. Igualtat, treball i dones




3. Educació i gènere





4. Salut i gènere




5. Polítiques públiques des de la perspectiva de gènere
1.1 De les polítiques de dones a les polítiques d'igualtat
1.2 Contextualització política, social i jurídica: de les sufragistes al feminisme
1.3 Conceptes de la igualtat d'oportunitats
1.4 El sistema sexe-gènere. La construcció de la identitat femenina


2.1 Mercat de treball
2.2 La igualtat a l'empresa. Plans d'Igualtat
2.3 Treball productiu i treball reproductiu


3.1 L'educació de les dones
3.2 Coeducació
3.3 Llenguatge i sexisme


4.1 Mirada biomèdica als trastorns de salut
4.2 Visió sociològica: una mirada a les condicions de vida
4.3 Desigualtats de gènere en l’assistència sanitària. Polítiques contra les desigualtats


5.1 Introducció
5.2 Mainstreaming en els projectes d'intervenció social
5.3 Plans d'igualtat municipals
5.4 Agents d'igualtat
5.5 Promoure la igualtat de gènere en la intervenció social
6. Comunicació i Gènere 6.1 La representació de les dones als mitjans de comunicació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Esdeveniments científics i/o divulgatius
B3
2 0 2
Debats
B3
8 6 14
Presentacions / exposicions
A5
4 10 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
10 6 16
Treballs
A5
4 20 24
Sessió Magistral
A5
24 24 48
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves objectives de tipus test
A5
6 20 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició d’una o dues ponents per aprofondir en el coneixement d’un tema (el del gènere a l'actualitat) (2 hora de classe)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (6 hores de classe pràctica)
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(8 hores de classe pràctica o teòrica)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades al debat en base a unes lectures o informes amb dades quantitatives prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (12 hores de classe pràctica).
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (24 hores de classe teòrica)
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
B3
Participació en un debat a classe sobre un tema prèviament indicat pel professorat i treballat amb documentació per l'alumnat. 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
Entrega de les pràctiques desenvolupades a classe 10%
Treballs
A5
Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat 30%
Proves objectives de tipus test
A5
Dos exàmens de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'haver assolit una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques així com la realització dels exàmens és imprescindible per poder ser avaluat/da.

En la segona convocatòria les proves objectives tindran un pes del 80% i la realització del treball un pes del 20%. Igualment, per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'haver assolit una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega del treballs així com la realització dels exàmens és imprescindible per poder ser avaluat/da.


Fonts d'informació

Bàsica

ASTELARRA, J.(2005) Veinte años de políticas deigualdad, Madrid, Ediciones Cátedra.

BORDERÍAS, C.;CARRASCO, C. i ALEMANY, C. (1994) Lasmujeres y el trabajo: rupturas conceptua­les, Barcelona-Madrid,FUHEM-ICARIA.

CARRASQUER,P.; TORNS, T.; TEJERO, E. y ROMERO, A. (1998) “El trabajo reproductivo” a Revista Papers núm. 55/1998.

COBO, R. (2005)“Género, poder y democracia” a CASTAÑEDA, M. P. (2005) Construyendo el presente, mirando el futuro, Mèxic, UNAM.

GÓMEZ BUENO,C. (2001) “Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis” a Revista Papers núm. 63-64/2001.

HERNANDO, A.(2003) ¿Desean las mujeres el poder?Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

MARUANI, M.;ROGERAT C. i TORNS, T. (2000) Las Nuevasfronteras de la desigualdad hombres y mujeres en el mercado del trabajo,Barcelona, ICARIA.

MORENO, M.(1993) Cómo se enseña a ser niña: elsexismo en la escuela, Barcelona, ICD.

PASTOR, I.,VALLS, F. (2010) “Género y pobreza: la relevancia del enfoque familiar” aAGUILAR, M. (coord.) Construcciones y deconstrucciones de la sociedad, CiudadReal, Asociación Castellano-Manchega de Sociología.

RECIO, ALBERTi RECIO, CAROLINA (2005), Lesdesigualtats en el mercat de treball. Panel de les desigualtats socials aCatalunya, Barcelona, Fundació Jaume Bofill.

SUBIRATS, M.(2007) “Qué entendemos por coeducación” a SUBIRATS, M. (2007) Balones fuera, Madrid, EdicionesOctaedro.

TORNS, T.(1999) “Las asalariadas: un mercado con género”, a MIGUÉLEZ, F. i PRIETO, C.(1999) Las relaciones de empleo en España,Madrid, Siglo XXI.

TORNS, TERESA(2007), “El tiempo de trabajo y las relaciones de género: las dificultades deun cambio ineludible”, a CARLOS PRIETO (ed.) Trabajo, género y tiempo social, Barcelona, Hacer.

TORNS, T., BORRÀS, V.,CARRASQUER, P. (2003-2004) “La conciliación de la vida laboral y familiar: ¿Unhorizonte posible?” a Sociología delTrabajo, núm. 50, pp. 114-137.

Complementària

ARTÁZCOZ L. (2005) La salut des de la sensibilitat de gènere, Barcelona, Institut Català de les Dones. 

CONSEJO DE LA UNIÓN EUROPEA (2006) Conclusiones del Consejo sobre la salud de las mujeres, a Diari Oficial, 2006/C146/02.

GARCÍA DE LEÓN, A. (2001) Las Académicas profesorado universitario y género, Madrid, Instituto de la Mujer.

GENERALITAT DE CATALUNYA (2005) Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua. Criteris lingüístics, Barcelona, Departament de la Presidència.

GENSANA, A. (2005) Informes d'impacte de gènere. Barcelona, ICD.

GÓMEZ BUENO, C. (2001) “Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis” a Revista Papers núm. 63/64.

HERNANDO, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

IZQUIERDO, M.J. (2004) El sexismo en la UAB, Barcelona, Edicions UAB.

LEY  3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. (BOE nº 71 de 23-3-2007).

NAVARRO V, QUIROGA A. (2004) “Politicas de Estado de bienestar para la equidad” a Gaceta Sanitaria, núm. 18, pp. 147-157.

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD (2002) Integración de las perspectivas de género en la labor de la OMS, Ginebra, OMS.

RIVERA M. (2003) Nombrar el mundo en femenino, Barcelona, ICARIA.

SAU V. (1981) Un diccionario ideológico feminista, Barcelona, ICARIA.              

SAU V. (1993) Ser mujer: El fin de una imagen tradicional, Barcelona: ICARIA.

VALLS C. (2006) Mujeres invisibles, Barcelona, Debolsillo.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent