DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) TRABAJO SOCIAL Y VEJEZ Código 15224206
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Correo-e blanca.deusdad@urv.cat
Profesores/as
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web http://http://dafits.urv.cat/en/
Descripción general e información relevante En el decurs de l’assignatura es pretén aconseguir que l’alumne conegui i aprofondeixi en la multidimensionalitat : biològica, psicològica, socioantropològica i cultural del procés d´ envellir, .Un altre objectiu es posar a l´abast de l´alumne les òptimes condicions teòricometodològiques i dels diferents instruments d´anàlisi per aconseguir un abordatge integral vers l´atencio a les persones grans. Tot i que tradicionalment el grup d´edat de la gent gran ha estat un àmbit d’atenció del Treball Social amb el que s’ ha treballat abastament, pretenem donar una visió més dinàmica, complexa i canviant d´una de les etapes més llargues en la vida de les persones i al mateix temps incentivar i interessar a l´alumne en el desenvolupament i maridatge del treball social amb la gent gran, així com els diferents nivells d´intervenció.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Potenciar el desarrollo e independencia de las personas para facilitar el fortalecimiento de sus habilidades de relación interpersonal y miejorar sus condiciones de vida.
 A2 Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes
 A9 Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos
 A12 Orientar a personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades en el análisis de sus necesidades y en la toma de decisiones
 A13 Identificar situaciones de riesgo y actuar preventivamente en su resolución
 A17 Defender a las personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades y actuar en su nombre si la situación lo requiere
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa, asignando prioridades, cumpliendo con las obligaciones profesionales y evaluando la eficacia del propio programa de trabajo
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Genèric
 A2 Genèric
 A9 Genèric
 A12 Aplica les bases dels diferents models d’intervenció d’acord als contextos
 A13 Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
 A17 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Gestiona y organiza el trabjao y el tiempo acuerdo con la planificación dada.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1.- Introducció a l assignatura i aproximació al procès d' envelliment Aquest primer bloc conté aspectes de funcionament de l' assignatura i una presentació general de la mateixa . Aproximació al procés de l’envelliment des de les dimensions: biològica, psicològica i sociacultural .
Com es construeix el concepte d' edat. Aspectes sociodemogràfics de l'envelliment de la població i les seves repercusions i contribucions.
Tema 2.- Politica social vers les persones grans i legislació relativa a serveis socials relacionada amb la gent gran i l' atenció a les persones en situació de dependència. Les polítiques socials vers la vellesa a Catalunya i l´UE.La llei de promoció de la autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència i el seu encaix amb la llei de serveis socials. Conseqüències dels canvis econòmics i legislatius a la cartera de serveis socials i en el conjunt de recursos i serveis del departament de Benestar Social.
Tema 3.- Envelliment, sociabilitat i participació social. El treball,la institució dela jubilació i el lleure. Aproximació a les diferents formes de sociabilitat ,la família i l´ emergència d´altres models de convivència. Envelliment i participació social: Cap a una societat intergeneracional. L'abordatge del treball social en relació als maltractaments a les persones grans i mecanismes de protecció. Instruments de detecció, protocol marc i orientacions d' actuació. Formes de discriminació per raons d´edat.
Migracions internacionals de jubilació.
Tema 4.- Abordatge de la mort i el dol des del Treball Social La mort: una visió socioantropològica. El dol i el procés d'acompanyament . El treballador/a social i l' intervenció social en el procès de morir i el dol dels altres. Consideracions bioètiques entorn les persones ancianes. Vellesa, solitud i exclussió social.
Tema 5.- Aproximació als serveis socials i sanitaris i el rol del treballador/a social. Els serveis socials i sociosanitaris adreçats a la gent gran . El paper del treballador/a social en l'àmbit de la tercera edat: funcions, pràctiques professionals i nous escenaris d'intervenció social .

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A12
A13
B4
5 3 8
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A12
A13
B4
11 10 21
Trabajos
A12
A13
B4
5 13 18
Resolución de problemas/ejercicios
A12
A13
B4
3 6 9
Debates
A12
A13
B4
3 5 8
Presentaciones/exposiciones
A12
A13
B4
3 6 9
Sesión magistral
A2
A13
B4
20 5 25
Prácticas de campo / salidas
A1
A2
B3
4 18 22
Atención personalizada
A12
A13
B4
5 0 5
 
Pruebas mixtas
A1
A12
B4
20 5 25
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Explicacions genèriques per part del docent. Recapitulacions del tema anterior i introducció del actual. 10 minuts dedicats a consultes i a explicacions per part dels alumnes de qüestions i temes d' interès siguin o no del tema que ens ocupi.
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Presentació en la segona part de la classe de supòsits pràctics per a refermar el temari. Els casos/temes/exemples/exercicis pràctics poden ser a proposta de la docent com per part de l' alumnat. L' estudi de casos es durà a terme a nivell grupal.
Trabajos Les activitats tipificades com a treballs: El Taller d' idees( treball en grup ) i la recensió ( treball individualitzat ) d' un llbre dels proposat a la bibliografia . Es duran a terme a través d' una presentació prèvia dels objectius i els requeriments del mateix per part del /a docent i i de la feina autònoma per part del/ la alumne/s fora de l'aula per a dur-lo a terme.
Resolución de problemas/ejercicios Es realitzaran pràctiques i exercicis a classe, i se' n proposaràn d'altres per que l' alumne ho faci autònomament fora de l' aula ordinària.
Debates Els alumnes decidiran un tema a debatre dels 5 existents al temari de l' assignatura, es forman 5 grups i cadascun d' ells haurà de defensar-ho i posteriorment es posarà a votació per defensa' ls. Els mateixos grups escolliràn un moderador/a ( 5) que r els representi i defensi les motivacions de cada tema i posteriorment es votarà el que estigui més ben defensat i/o més interessant

Del tema de debat proposat i debatut , els alumnes en confeccionaran un mural col·lectiu.


.
Presentaciones/exposiciones En aquest apartat inclöem la presentació dels treballs realitzats al Taller d' idees.
Sesión magistral El/la docent exposarà els temes de l´assignatura a classe presencialment. Prèviament es farà arribar a l´alumne resums i els continguts de l´assignatura a través del moodle perquè conegui el contingut i pugui expressar dubtes i/o aclariments dsi ho desitja. Aquesta metodologia es durà a terme en la primera meitat de la classe.
Prácticas de campo / salidas
Atención personalizada Atenció personalitzada en les tutories individuals i col·lectives.

Atención personalizada
descripción
Les tutories aniran adreçades a coordinar i orientar a l´alumne en relació als treballs que es duran a terme durant el curs i a resoldre els dubtes que els alumnes exposin el/la docent relatius a l´assignatura. Es realitzaran de forma individual i col·lectiva. Al acabar cada classe el/la docent restarà a la disposició de l' alumne per qualsevol dubti que es pugui presentar. Les tutories individuals es duran a terme durant tot el curs i es podran confirmar al finalitzar l' horari lectiu o bé electrònicament. Durant el curs es duran a terme tres tutories col·lectives: al principi a la metitat i al finalitzar el curs , amb la finalitat de donar suport als alumnes que ho requereixin , en relació als continguts del curs com el procediment i elaboració de les diferents proves d' avaluació.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
A12
A13
B4
Recensió d' un llibre o un video entre tots els proposats a la bibliografia. Estensió màxima de 5 folis.

25%
Prácticas de campo / salidas
A1
A2
B3
Durant l'assignatura es realitzaran sortides de camp i s'assistirà a conferències sobre la gent gran. S'haurà d'elaborar un resum crític de les activitats a partir de l'assistència a aquestes. 25%
Pruebas mixtas
A1
A12
B4
En aquest apartat s' avaluarà els continguts donats a l' assignatura (inclosos en els 5 blocs temàtics)
40%
Otros  

En aquest apartat s'inclou la participació i assistència a les classes i als debats i discussions que se'n derivin

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En aquest apartat cal incidir que l' avaluació de l' assignatura serà el resultat dels conceptes més amunt esmentats i que per superar l 'assignatura caldrà haver aprovat més de dues proves /treballs i altres.

Quan a la 2a convatòria tindrà els mateixos requeriments que la 1a convocatòria. No s'acceptarà que els estudiants es presentin directament a 2a convocatòria sense haver realitzat la 1a convocatòria.

En el cas que hagi alumnes que no s' hagin presentat a la 1a convocatòria o no hagin superat el conjunt o alguna de les parts dels requeriments de l' avaluació, hauran de presentar tots els treballs que figuren al Pla de Treball i repetir la prova.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fuentes de información

Básica , , ,
, , ,
, , ,
, , ,

B ibliografia bàsica de consulta (1) / Bibliografia d’ ampliació ( 2) / bibliografia recomanada per la recensió del llibre ( 3)

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL 1 ER BLOC DE CONTINGUTS

ALBERICH NISTAL, Tomás (dir.) (2008), Intervención social y sanitaria con mayores, Madrid: Editorial Dykinson.

BAZO, MARIA TERESA (2001) La vejez como construcción cultural . Revista de Gerontologia vol. 4 (1)

BEAUVOIR, Simone de (1970). La Vejez. Buenos Aire: Sudamericana

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL BLOC 2 DE CONTINGUTS

BOFILL, S. (2013), “Género, cuidado y ciudadanía: la sostenibilidad social y económica de los cuidados desde una perspectiva global”, dins NAROTZKY, S. (ed.) Economías cotidianas, economías sociales, economías sostenibles, p. 367- 382. Barcelona: Icaria.
BOFILL, S. (2011) “La responsabilidad del cuidado: una aproximación a la Ley de Dependencia”, dins TERRADAS, I. (coord.), Antropología de la responsabilidad, p. 703-722. Santiago de Compostela: Andavira.
BOFILL, Sílvia (2010) “La injustícia en la vellesa”. Revista d’Etnologia de Catalunya, 35: 70-87.

DEPARTAMENT DE BENESTAR I FAMÍLIA ( 2002) Llibre Blanc de la gent gran amb dependència.Repensar l' atenció a la gent gran amb dependència : 45 propostes i 10 recomanacions. (2)

Deusdad, B. (2009).Immigrants a les escoles. Lleida: Pagès Editors.

Deusdad, B., y Pace, Ch. (2016). Facing thechallanges in the development of Long-term Care for older people in Europe inan economic crisis context. [Special Issue] Journal of Social Service Research,42(2).

Deusdad, B., Pace, Ch, y Anttonen, A.. (2016).Introduction. Facing the challanges in the development of Long-term Care forolder people in Europe in an economic crisis context. Journal of Social ServiceResearch, 42(2), 144-150.

Deusdad, B.; Comas-d’Argemir, D., yDziegielewski, S. F. (2016). Restruturing Long-term care in Spain: the impactof the economic crisis on social policies and social practice. Journal ofSocial Service Research, 42(2), 263-279.

Deusdad, B. (2013) Regulatory trajectories andcurrent organisational framework of social services and social care: COSTAction IS1102- Working paper 1 DOI Number 10.12833/COSTIS1102WG1WP0

Deusdad, B. (2013). El respeto a la identidadcomo una forma de inclusión social: interculturalidad y voluntariado social.Educatio XXI, 31 (1): 89-104

Deusdad , B.; Moya, E.M.; Chávez, S (2012).Violencia de género y mujeres migrantes en la frontera: el caso de El Paso,Texas. Portularia: Revista de Trabajo Social Universidad de Huelva (XII-Extra),13-12

Doyle, M., i Timonen, V. (2007).  Home Care for Ageing Populations. Cheltenham: Edward Elgar


Generalitat de CATALUNYA (2009) 70 hores de debat entre els professionals dels serveis soicals. Papers d' Acció Social.

IMSERSO (2010). Principales líneas de actuación sobre políticas relacionadas con el envejecimiento activo. En IMSERSO. Libro blanco del envejecimiento activo.Resumen, páginas 85-108 Madrid.http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/documentos/imserso-resumen-libro-blancoenvejecimiento-2010.pdf.

Fericgla, Josep Maria.(2002). "Visión general del envejecimiento en distintas culturas". A: Envejecer. Una antropología de la ancianidad. Barcelona. Editorial Antropos. (1)

Gori, C., Fernández. J. L., i Wittenberg, R. (2016). Long-term care reforms in OECD Countries. London: Policy Press

Julio Pérez Díaz, J. (2011). “Demografía, envejecimiento y crisis. ¿Es sostenible el Estado de Bienestar?”. En El Estado de bienestar en la encrucijada: nuevos retos ante la crisis global. Ekonomi Gerizan, 18, páginas 47-62. Federación de Cajas de Ahorros Vasco-Navarras. http://digital.csic.es/bitstream/10261/33013/1/2011_FCAVN.pdf

LAFOREST, Jacques. (1991[1989]), Introducción a la gerontología. El arte de envejecer, Barcelona: Editorial Herder.

LECLERCQ, Jacques (1992), La joia d’envellir, Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Ley 39/2006 de 14 de diciembre. de promoción de la autonomia personal i atenció a la persona en situación de dependencia . Boletín Oficial del Estado. nª 299 de 15/12/2006.

Llei 12/2007 d' 11 ' octubre de serveis socials. Diari Oficial de la Genralitat de Catalunya, nª 4990, de 18/10/07.

MÉNDEZ, Pablo (2007), “La concepción social de la vejez: entre la sabiduría y la enfermedad”, A: Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria = Revista de servicios sociales, núm. 41, juny 2007, pàgs. 153-159.

MISHARA, B. L.; RIEDEL, R. G. (1986[1984]), El proceso de envejecimiento, Madrid: Ediciones Morata.

NAVARRO, VICENÇ ( 2002) Bienestar insuficiente, democracia incompleta. Ed. Anagrama. Colección Argumentos ( 2)

TIMKEN, Virpi (2016). Beyond successful and active aging. Bristol: Policy Press


BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL BLOC 3 ER DE CONTINGUTS

DECALMER, PETER i GLENDENNING, FRANK comp. (2000). El maltrato a las personas mayores. Barcelona. Editorial Paídos,Trabajo Social nº 8 (2 )

De Haro Honrubia, A. (2014). El estigma en la vejez. Una etnografía en las residencias para mayores. Intersecciones en Antropología 15: 445-459.

FERIGCLA, JOSE MARIA, ( 2002) " La jubilación: un rito desestructurante y desestructurado". A Envejecer, una antropologia de la ancianidad. Editorial Herder ( 1)

Generalitat de Catalunya ,Secretaria de la Família (2011) Protocol Marc i orientacions d' actuacio contra els maltractaments a les persones grans.

Informe -Mundial sobre el Envejecimiento y la Salud. (2015). Organización Mundial de la Salud.

IMSERSO, ( 2002) Maltrato a las personas mayores: El sufrimiento silencioso . A: Revista Sesenta y más. Madrid. Octubre 2002. (1)

MARTÍN-GARCÍA, M. (2003). Trabajo social en gerontología.Madrid Síntesis

MARTINEZ MAROTO, ANTONIO ( 2005) El maltrato a los mayores y su regulación en la legislación española. Imserso 2005

PLUJÀ CALDERÓN, MARTA (2007) L´exclussió residencia envelleix. A : RTS núm 180. abril 2007.

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL TREBALL DE RECENSIÓ

ALÒS, MARTA (2005) El dia que vaig oblidar el meu nom. Pagés Editors. Lleida (3)

ALTERRA, AARON (2001) El cuidador. Una vida con el Alzheimer. Editorial Páidos Ibéricas. Madrid ( 3)

BERGSSON, GUDBERGUR ( 2012 ) Pérdida. Col. Andanzas

BYLEY JOHN ( 1999) Elegia a Iris. Alianza Editorial. Madrid. (3)

COLL ARIA, ROSA, i FERRE, JOSEP MARIA (2000) Quan l' àvia no sap ni com es diu Viure amb l' Alzheimer dins de casa. EditoriaL Claret. Col·lecció Els Daus núm. 203 Barcelona. (3)

DELIBES, MIGUEL ( 1959) La hoja roja. Editorial Destino. (3)

DUOCASTELLA, PILAR ,(1998) Dona i cadira. Ed. La Campana. Barcelona ( 3 )

EVANS, S. (2009). Maintaining quality of life in housing with care setting. Bristol: Policy Press. 

JEANMAIRE, FEDERICO (2009 ), Mas liviano que el aire. Ed. Alfaguara

KOHAN, MARTIN (2009) Cuentas pendientes. Ed. Anagrama. Narrativas hispánicas.

HURTADO, I. (2010). ENVEJECIMIENTO, SALUD Y CUIDADOS
EN LA MIGRACIÓN INTERNACIONAL DE RETIRO A LA
COSTA BLANCA (ALICANTE). Tesis doctoral, Universitat Rovira i Vrigili

LINDGREN, Minna (2016). Tres abuelas y un plan de sabotaje. Barcelona: Suma.

MAE, VALTER HUGO (2012 ) La máquina de hacer españoles. Col. Literaturas.

MAGNUS, ARIEL ( 2009) Cartas a mi vecina de arriba . Ed. Norma.

PÀMIES, MARIA TERESA ( 2002) L’ aventura d’ envellir. Editorial Ampúries. Barcelona. (3)

RAMOS, M. (2017). Envejecer siendo mujer. Dificultades, oportunidades y retos. Bellaterra: Bellaterra.

UPDIKE, JOHN (1958) La feria del asilo. Editorial el desván del libro (3)

CORRESPONENT AL BLOC 4 ART DE CONTINGUTS

BARBERO GUTIÉRREZ, Javier (2006): " La muerte de un ser querido. Duelo y adaptación en las personas mayores". A: Infoportalmayores. Lecciones de gerontologia, núm. 53.

BARLEY , NIGEL (2005) Cap 1. " La universalidad de la muerte " A: Bailando sobre la tumba. Editorial Anagrama. Crónicas (1)

Diputacio de Barcelona, (2011) Famílies, exclussió social i disrupcions en els cicles de la vida. Una mirada a les polñítiques socials des de baix. IGOR i UAB.

GURROLA PEÑA, GM; Balcázar Nava P. i altes (2011) Actitud ante la muerte en ancianos . 12 Congrès virtul de psiquiatria. Interpsiquis 2011.

KÜBLER-ROSS, E. (2006). La mort: una autora. Barcelona: Luciérnaga

SALCEDO DAMIAN,( 1999) Los valores en la practica del Trabajo Social. Editorial Narcea. Colección sociocultural. Madrid (1)

SÁNCHEZ, Mariola i Fuertes , Mª Àngels. (1999) L' acompanyament en el dol. A: RTS núm. 153 Barcelona. (1)

TIZÓN, Jorge ( 2004) Pérdida, Pena, Duelo, investigación y Asisténcia. Editorial Paidos ( 1 )

WORDEN, J. William (2000) "El apego, la pèrdida y las tareas del duelo". " Reacciones normales en el duelo: el duelo complicado ". A: El tratamiento del duelo : asesoramiento psicológico y terapia. Editorial Paidos Barcelona. (2)

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL BLOC 5 È DELS CONTINGUTS

BANKS, Sara (1997) Ética y valores en el Trabajo Social . Editorial Paidos. Trabajo Social. Madrid. (2)

BARBERO, J. Manuel, (2003) El Trabajo Social en España. Editores Mira Colección Trabajo Social hoy. . (2)

BARRERA ALGARIN, E ( 2005) Metodologia del Trabajo Social . Edicions Aconcagua. ( 2)

CASAD0, Demetrio i GUILLÉN , Encarna (2002) Manual de servicios sociales. Editorial CCS. (2) 

COLOM MASFRET. DOLORS ( 2008). El Treball Social al segle XXI : una professió al servei de les persones " A: RTS núm. 185. Aprenent del passat, projectant-nos cap al futur. ( II) Desembre de 2008. pàg. 35-48. (1)

DEPARTAMENT DE BENESTAR I FAMÍLIA (200) Llibre blanc de la gent gran activa. El paper actiu de la gent gran a la nova societat: 50 propostes de millora i 145 recomanacions .(2)

GARCIA, GUSTAVO; RAMIREZ, JM ( 2005) Diseño y evolución de proyectos sociales, Edicions Certeza ( 2)

GINESTA I REI  (2011) " Reflexions sobre el Treball Social lals serveis socials bàsics ", a RTS 194 desembre de 2011.

PIGEM, J. Àngels i robots . La interioritat humana en la societat hipertecnològica. Barcelona: Viena edicions. 

PLANELLA, Jordi (2003) De l' atenció a l' acompanyament social de la persona. Reflexions sobre un procés. A:RTS, revista de Treball Social núm.169 de març de 2003. (2).

PAYNE , Malcom (1995) Capítol 12. Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción crítica. Editorial Paidos. Madrid (2)

PELEGRÍ, Xavier (2000) “ El Treball Social com a professió “ A: RTS (Barcelona) (1)

Ribera, D. et al.  (1993). La Cuarta Edad Europea : envejecer en la Costa Blanca.  Barcelona : SG Editores : Fundación Caja de Madrid.

Scharf, Th.;  Norah Keating (2012). From exclusion to inclusion in old age : a global challenge. Bristol: Policy Press.

 

Rosenthal, E.R. (1990). Women, aging and ageism. Harrington Park Press 

SÁNCHEZ VIDAL, Alipio (1999) Ética de la intervención social. Barcelona Editorial Paidós Trabajo Social, nº 7 (1)

TOLEDANO GONZÁLEZ, LOLA ( 2008) " ¿ Se puede ? . Trabajo Social en domicilios de ancianos. Accessit al IV premi d'investigació en Treball Social DOLORS ARTEMAN. Ed. Col·legi Oficial de diplomats en treball social i assistents socials de Catalunya . Barcelona. ( 1)

VERDE DIEGO, CARMEN, ( 2008) " La exigencia de renovación del Trabajo Social en contextos postbienestaristas" En RTS núm. 184, Aprenent del apssat, projectant-nos cap al futur. (I) pag. 45 a 57. Agost de 2008 (1)

Walsh, K.  Gemma M. Carney, Áine Ní Léime. (2014). Ageing through

austerity : critical perspectives from Ireland. Bristol: Policy Press.

PEL·LICULES AMB CONTINGUTS SOBRE LA VELLESA, DIRECTAMENT RELACIONADES AMB L’ ASSIGNATURA *

Títol : ¿ Y TU QUIÉN ERES ?

Producció : Espanyola

Director:Antonio Mercero

Data: 2006

Durada:1 h, 30 mn.

Tipus : Drama

Sinopsi: Narra l' experiència quotidiana i alhora particular d' una família que té cura d' un avi que comença a tenir problemes severs de salut i la particular relació amb la seva neta.

Títol LUGARES COMUNES

Producció : España/Argentina

Director: Adolfo Aristaraín

Data: 2002

Durada: 1 h. 12 mn.

Tipus: Drama

Sinopsi: Un professor universitari rep sense previ avís la notificació d’ una jubilació forçosa. Aquest fet canviarà completament la seva vida i la de la seva esposa.

Títol EL OLIVO

Producció : Espanya

Director: Icíar Bollaín

Data: 2016

Durada: 1 h. 38 mn.

Tipus: Drama, comèdia dramàtica

Sinopsi: Alma és una noia que treballa en una granja de pollastres a l’interior de la província de Castelló i el seu avi va deixar de parlar davant la sorpresa de tothom

Títol STILL MINE. ‘QUÉDATE CONMIGO’

Producció : Austràlia

Director: Michael McGowan

Data: 2013

Durada: 1 h. 42 mn.

Tipus: Drama

Sinopsi: Una parella lluita davant les autoritats locals per aconseguir una casa on envellir.

Títol Nebraska

Producció : Spain

Director: Alexander Payne

Data: 2014

Durada: 1 h. 55 mn.

Tipus: Drama, comèdia, aventura

Sinopsi: Un home gran i el seu fill fan el viatge de Montana a Nebraska per a recollir un premi.

 

Títol : AMOUR

Producció : Austria

Director : Michael Haneke

Data: 2012

Durada :127 mn.

Tipus :Drama

Sinopsi:
Georges y Anne, son dos professors de música clàsica jubilados que vivuen París. La seva fill també es dedica a la música, i vive a Londres amb el seu marit. Un día, Anne té un infart/embòlia. En tornar de l' hospital, a conseqüències de la malatia una part del seu cos está paralitzat. L' estimacio que els ha unit durant tant0s anys es verá posarà a prova.

Títol : LAS CHICAS DE LA LENCERIA

Data: 2006

Producció: Suïssa

Direcció :Bettina Oberli

Durada: 1 hora i 30 mn.

Tipus :Comèdia

Sinopsi: Martha, la protagonista no ha pogut superar la mort del seu marit i tracta per tots els medis de seguir amb la seva vida. Les seves amigues volen que ella aconsegueixi fer realitat el seu somni de ser modista i confeccionant roba interior femenina. Li donen suport davant de l´hipocresia d' una societat que es resisteix als canvis.

Títol : LA CAJA DE PANDORA

Any : 2008

Producció : Coproducció Turca/Alemana i Francesa

Director/a: Yesim Ustaogly i altres codirectors.

Durada: 112 mn.

Tipus : Drama

Sinopsi: Es la història de tres germans que reben la notícia de que la seva mare gran i malalta ha marxat de casa seva, situada a una zona rural. Hauran d' aparcar les seves vides i els seus problemes per anar a la recerca de la seva mare desapareguda .

Títol : TRES VECES VEINTE

Any:2011

Producció: Bèlgica,Franca i Regne Unit

Director: Julie Costa Gavras

Durada: 112 mn.

Tipus: drama

Sinopsi: Història d´una matrimoni benestant a punt d´entrar als 60 anys i de l´afrontament que cadascú en fa del seu procès.

Títol : L'EXÒTIC HOTEL MARIGOLD

Any:2011

Direcció : John Madden

Producció : Regne Unit

Durada:124 mn.

Tipus:Comèdia

Sinopsi:Una colla d’ ancians anglesos decideixen gaudir de la seva jubilació a Bangalore, una exòtica població de la India, però les diferències culturals aviat es posaran de manifest.

Títol : LA TEORIA SUECA DEL AMOR. EL SECRETO DE LA FELICIDAD

Any:2015

Direcció : Erik Gandini

Producció : Suècia

Durada: 90 mn.

Tipus:Documental

Sinopsi: Suècia internacionalment és vista com una societat perfecta. Un model de societat d'èxit gràcies als alts nivells de benestar i progress humà. La teoria sueca de l'amor profunditza en la veritable natura de Suècia. És una obra provocativa i que convida al debat. 

* En el cas de que l’ alumne/a vulgui fer la recensió d’ una altre pel·licula que no estigui dintre de la llista proposada , ho haurà de consensuar obligatòriament i previa amb el professor/a. Si no es realitza aquest requisit previ la prova no restarà avaluada.

PÀGINES WEB D'INTERÈS

portalsocial

imserso/mayores ( revista sesenta y más, minusval... )

gencat.net/benestar

associació eimamaltrato.wordpress.com

Web de la Diputacio de Barcelona

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
SISTEMAS DE BIENESTAR SOCIAL/15224108
SERVICIOS SOCIALES COMPARADOS/15224110

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
MODELOS Y TÉCNICAS DE INTERVENCIÓN SOCIAL/15224106
HABILIDADES DEL TRABAJADOR SOCIAL/15224008
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.