DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I DISCAPACITAT Codi 15224215
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CARDENAS MORELL, NEUS
Adreça electrònica neus.cardenas@urv.cat
Professors/es
CARDENAS MORELL, NEUS
Web http://neus.cardenas@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es pretén aproximar a l'alumne a l'àmbit del treball social amb les persones amb diversitat funcional, proporcionant una perspectiva d'abordatge des del camp social, des dels recursos, serveis i prestacions del sector. Totes les persones tenim capacitats i discapacitats i en el decurs de la nostra vida podem esdevenir persones amb discapacitat. Partint d'aquesta idea, es fa imprescindible el coneixement d'aquest àmbit professional en l'ensenyament de treball social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Genèric
 A9 Genèric
 A11 És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
 A17 Aplica els recursos necessaris en la resolució de problemes individuals, familiars, grupals i comunitaris
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Genèric
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la diversitat funcional


- Evolució històrica
- Fets claus que han marcat l'evolució en l'àmbit
- Pluralitat terminològica
- Models d'atenció a la diversitat funcional
- Cultures professionals
- Moviment de vida independent
- Concepte de diversitat funcional
- Capacitats versus discapacitat



2. Actituds socials i professionals vers la diversitat - Concepte d'actitud
- Components actitudinals
- Creences errònies sobre les actituds
- Formació d'actituds
- Estratègies d'intervenció i tècniques més utlitzades per a la modificació d'actituds
3. Marc legal relacionat amb l'àmbit - Revisió i anàlisi de la normativa del sector
- Concepte d'accessibilitat universal
- Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad
- Llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència
4. Incapacitació legal i altres figures de protecció - Causes d'incapacitació legal
- El procés i efectes
- Figures de protecció de l'incapaç
- L'autotutela
- el testament vital
- Casos pràctics
5. Famílies i entorn de les persones amb diversitat funcional - Actituds familiars
- Abordatge amb les famílies
- Respostes de la família davant l'aparició de la discapacitat
- Família i entorn de les persones amb discapacitat
- Concepte de qualitat de vida centrada en la família
- Rol de ciudador en l'àmbit familiar
- Experiència d'un model de suport a pares
6. Diferents formes de relacionar-se amb l,entorn, la diversitat funcional - Etiologia i tipus
- Definició discapacitat intel·lectual i model d'atenció segons la Associació americana (AAMR)
- Model de Qualitat de Vida
- Atenció centrada en la persona
7. Serveis i prestacions per a persones amb diversitat funcional - Adaptació i accessibilitat
- Serveis residencials
- Serveis de Centre de dia
- Serveis de respir
- Serveis de valoració i orientació
- Prestacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania
- Prestacions de sistema nacional de la seguretat social
- Programes i acccions diverses
- Casos pràctics
9. Treball i ocupació - Accions d'ocupació
- Empresa ordinària
- Treball protegit. Modalitats
- Treball amb suport
- Ajuts i subvencions per generar ocupació
- Situació actual
- Programes i accions diverses
- Casos pràctics
10. Rol del treballador social en l'ambit - Treball en equip interdisciplinar
- El treball social i les altres disciplines
- Aspectes i consideracions ètiques
- Casos pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 10 16
Sessió Magistral
A11
A17
B6
9 8 17
Debats
A11
A17
B6
7 7 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A11
A17
B6
10 6 16
Presentacions / exposicions
A11
A17
B6
2 15 17
Treballs
A11
A17
B6
8 16 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A11
A17
B6
11 12 23
Fòrums de debat
A11
A17
B6
6 8 14
Atenció personalitzada
6 3 9
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats introductòries en la mesura del possible pràctica a cada unitat temàtica amb la finalitat de facilitar la comprensió i adquisició de coneixements sobre el temari.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de cada unitat temàtica
Debats Debats en relació al temari o sobre alguna qüestió d'actualitat en relació a la discapacitat. Prèvia visualització o lectura sobre el tema. En el debat dos grups defensen postures contràries sobre el tema
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució d'un cas pràctic.
Pràctiques amb documentació relacionada amb treball social i discapacitat.
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe d'un treball prèvia presentació escrita
Treballs Treballs individual. Un d'ells amb la lectura d'un llibre i els altres a partir de la lectura, cerca i anàlisi d'articles o temes d'actualitat en l'àmbit específic de les discapacitats.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació en la que l'estudiant amb el treball que es realitza en en grup ha de aportar una solució a un cas pràctic tot utilitzant i justificant la metodologia de treball social.
Fòrums de debat Mitjançant documentals, pel·lícules o l'ús de les TIC aprofondir i crear coneixement al voltant d'un tema concret, informació que després serà d'utilitat per la realització d'algún dels treballs individuals.
Atenció personalitzada Tant a l'espai classe, suport individual o grupal en funció del treball que es realitzi. De forma tutorial, atenció personalitzada prèvia cita o amb l'ús de les TIC.

Atenció personalitzada
Descripció
Amb l'objectiu de donar suport i facilitar l'aprenentatge de l'alumne, s, impulsarà l,ús l'espai de dubtes al fòrum de l'assignatura i també atenció personalitzada de forma presencial. En aquest cas cal concertar cita per mail a neus.cardenas@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A11
A17
B6
Treball en grup i presentació a classe de l'estudi d'una entitat d'atenció a persones amb diversitat funcional 35%
Treballs
A11
A17
B6
Resum i opinió personal de l'informe de la OMS sobre la discapacitat i situació actual a Espanya



30%





Supòsits pràctics/ estudi de casos
A11
A17
B6
Cas pràctic, es requerirà per acceptar la seva presentació haver assistit a un 50% de les classes 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la segona convocatòria contactar amb la professora.

Per a les tres proves avaluatives la data de presentació serà la de l,examen i en cas de suspens caldrà recuperar la prova que no ha superat el 50% de la nota que tingui assignada la prova.


Fonts d'informació

Bàsica Vega, A., La educación social ante la discapacidad, Aljibe, 2003
Lorenzo, R., Tratado sobre discapacidad, Thomson Aranzadi, 2001
Mondragón, J.; Trigueros, I. , Manual de prácticas de trabajo social en el campo de la salud, Siglo Veintiuno de España Editores, 1999
López, C.; Zapata, R., Psiquiatria, salud mental y trabajo social, Eunate, 2000
Verdugo, M. A. y otros, Cómo mejorar la calidad de vida en personas con discapacidad: Instrumentos y estrategias, Amaru, 2006
Rolland, J.S., Familias, enfermedad y discapacidad: una propuesta desde la terapia sistémica, Gedisa, 2000
Pérez de Vargas, J., La encrucijada de la incapacitación y la discapacidad, La Ley, 2011
Izuzquiza, D., Discapacidad intelectual en la empresa: las claves del éxito, Pirámide, 2010

Complementària

Webs recomanades:

Portal de Serveis Socials del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya. En Serveis Socials, actualitat, àmbits i xarxa professional i centre de documentació.

http://dixit.gencat.cat

Forum de la Unió Europea de les persones amb discapacitat

http://www.edf-feph.org/

Real Patronato sobre discapacidad, del Ministerio de Política Social y Igualdad. Promou la prevenció de deficiències, la rehabilitació i la inserció social de les persones amb discapacitat.

http://www.rpd.es/

Ministerio de Sanidad Política Social y Igualdad. Imserso. Centro de Referencia Estatal de Autonomía Personal y Ayudas Técnicas.

http://www.ceapat.es

Instituto Universitario de Integración en la Comunidad de la Universidad de Salamanca. Portal d’investigació,  formació especialitzada i assessorament en la discapacitat.

http://inico.usal.es/

Portal de Fundación Once y Technosite, és una iniciativa per fomentar la integració social i laboral de les persones amb discapacitat. Ofereix actualitat informativa, fons documental, agenda de convocatòries, información sobre ocupació i comunitats virtuals.

http://www.discapnet.es

Servei d’Informació sobre discapacitat (SID) xarxa pública del Ministerio de Sanidad, Politica Social y Igualdad i la Universidad de Salmanca per l’establiment i desenvolupament d’un sistema d’informació estatal sobre discapacitat. Inclou notícies, fons documental, legislació, investigació i prestacions i ajudes entre d’altres.

http://sid.usal.es

Confederación Española de Personas con Discapacidad Física y Orgánica

http://cocemfe.es

Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad

http://www.cermi.es

Organización Nacional de personas ciegas y con discapacidad visual de España

http://www.once.es

Federació de Persones Sordes de Catalunya

http://www.fesoca.org

Confederación Española de Organizaciones a favor de las Personas con Discapacidad Intelectual

http://www.plenainclusion.org

 Confederación Española de Agrupaciones de Familiares y Personas con Enfermedad Mental

http://www.consaludmental.org

Federación Española de Asociaciones de Rehabilitación Psicosocial

http://www.fearp.org

Comité català de representants de persones amb discapacitat

http://www.cocarmi.cat

Federació Internacional de Treballadors Socials. Federació global de les organitzacions nacionals de treballadors socials.

http://www.ifsw.org

Consejo General de Colegios Oficiales de Trabajo Social y Asistentes Sociales. Organització que agrupa els 37 Col·legis Oficiales de treballadors socials i assistents socials d’Espanya.

http://www.cgtrabajosocial.es

Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya.

http://www.tscat.cat/

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent