DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) TRABAJO SOCIAL EN EL SISTEMA SANITARIO Código 15224216
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, OLGA
Correo-e olga.salvat@urv.cat
Profesores/as
SALVAT SALVAT, OLGA
Web
Descripción general e información relevante Aproximació al sistema sanitari de Catalunya i conèixer la intervenció del treballador social.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conocer en profundidad el sistema y estructura de los servicios sociales
 A9 Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos
 A11 Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales
 A17 Defender a las personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades y actuar en su nombre si la situación lo requiere
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Trabajar dentro de sistemas, redes y equipos interprofesionales de forma colaborativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
 A9 Genèric
 A11 Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
 A17 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de las tareas y plazos requeridos.
 B6 Genèric
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
EL CATSALUT 1.- EL SERVEI CATALÀ DE LA SALUT.
2.- CARACTERÍSTIQUES DEL CATSALUT.
3.- DISTRIBUCIÓ TERRITORIAL DEL SERVEI CATALÀ DE LA SALUT.
5.- L’ INSTITUT CATALÀ DE LA SALUT.
6.- REFERENTS HISTÒRICS DE L’ INSTITUT CATALÀ DE LA SALUT.
7.- LA DIRECCIÓ DE L’ INSTITUT CATALÀ DE LA SALUT.
8.- ORGANITZACIÓ TERRITORIAL DE L’ INSTITUT CATALÀ DE LA SALUT.
EL PLA DE SALUT A CATALUNYA. PRINCIPIS GENERALS I ESPECÍFICS PER AQUESTA CATEGORIA. 1.- FORMULACIÓ DE LES POLÍTIQUES SANITÀRIES PER AL SEGLE XXI EN L’ENTORN INTERNACIONAL.
2.- QUE ÉS EL PLA DE SALUT DE CATALUNYA 2011-15

ASSISTENCIA SANITÀRIA UNIVERSAL. EL FINANÇAMENT.
LES TARGETES SANITÀRIES.
COPAGAMENT DELS MEDICAMENTS.
L'ÀREA BÀSICA DE SALUT FUNCIONAMENT.
FUNCIONS DEL TREBALLOR/A SOCIAL.
LES UFISS EAIA DE DEMÈNCIES
UFISS PAL.LIATIVES.
UFISS ONCOLÒGIQUES.
UFISS MIXTES
ELS HOSPITALS D'AGUTS. QUÈ SÓN.
FUNCIONS DEL TREBALLADOR/A SOCIAL.
LA INTERVENCIÓ PER PROGRAMES.
LES CURES PAL.LIATIVES ELS PADES
LA INTERVENCIÓ EN CURES PAL.LIATIVES.
ÚLTIMES VOLUNTATS.
CODI DEONTOLÒGIC
ELS CENTRES SOCIO SANITARIS SUBAGUTS.
CONVALESCÈNCI
CURES PAL.LIATIVES.
LLARGA ESTADA
EL VOLUNTARIAT NORMATIVA
CLASSES
FUNCIONS
LES ASSOCIACIONS FUNCIONS.
AFANOC
ESCLEROSIS MÚLTIPLE
MALALTS D'ALZEIMER
GENERAL PROMOCIÓ DE LA SALUT
PREVENCIÓ
CONEIXEMENTS BÀSIC PER FER I ENTENDRE ESTUDIS EN SALUT
SALUT PÚBLICA
ESCALES DE VALORACIÓ
APROXIMACIÓ AL MÓN SANITARI RECONEIXEMENT DE LES ESPECIALITATS MÈDIQUES.
DIAGNÒSTICS MÉS SIGNIFICATIUS. COM AFECTEN A NIVELL SOCIAL I RELACINAR-LOS AMB LA XARXA DE RECURSOS SOCIALS I SOCIO-SANITARIS.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A9
40 0 40
Seminarios
A9
A11
B5
20 0 20
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B5
8 0 8
Presentaciones/exposiciones
A4
4 38 42
Atención personalizada
A4
A9
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
A4
A11
B5
8 16 24
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A4
A11
B5
4 10 14
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Explicació per part del professor de la matèria de l'assisgnatura, reforçat amb exèmples pràctics.
Seminarios Explicació teòrica i pràctica per part de professionals experts en diferents àmbits. Hi ha la possibilitat de realitzar-les en els diferents centres.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Es faran treballs a l'aula individuals i en grup.
Presentaciones/exposiciones Es realitzarà un treball en grup i es presentarà a la resta de la classe
Atención personalizada Sempre que l'alumne/a ho sol.liciti o si el docent ho considera oportú.

Atención personalizada
descripción
Els dilluns de 19 a 20h preferiblement havent acordat cita prèvia.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
A4
Presentació d'una comunicació oral referent al les especialitats mèdiques i diagnòstics més significatius. Es realitzarà en grups petits. Assistència i participació. Es valorarà l'assistència diària i a seminaris. 40%
Pruebas objetivas de tipo test
A4
A11
B5
Prova escrita de preguntes preguntes objectives amb resposta curta. 30%
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A4
A11
B5
Prova escrita de preguntes preguntes objectives amb resposta curta. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria constarà d'un examen, on hi entrara tot el material donat, on caldrà contestar breument unes preguntes més dues més de de reflexió.
Caldrà presentar els treballs demanats al llarg del curs.
S'anirà informant de les activitats avaluables a través del moodle.


Fuentes de información

Básica R. Bayes, Psicologia oncològica, Barcelona: Martínez Roca, S.A, 1991
R. Bayes, Psiconeuroinmunología, salud y enfermedad., Cuadernos de Mediciona Psicosomáticas, 30, PP. 28-34., 1994
Servei Català de la Salut; Pla de salut., El model d'atenció sòcio-sanitària a Catalunya., Barcelona, Quadern núm 5., 1995
Sevei Català de la Salut. Generalitat de Catalunya., Estandarts de Cures Pal.liatives., Generalitat de Catalunya, 1996
ARMENDARIZ, R., Guia práctica de relaciones humanas para atender a familias, Ed. Pax. Mexico, 2004
ASTUDILLO, W.; MENDIETA, c., Cuidados del enfermo terminal y atención a su familia., Eunsa. Pamplona., 1995
NAVARRO GOÓNGORA, J., Enfermedad y familia., Paidós. Barcelona, 2004
, Servicios Sociales y Política Social. La relación Profesional, Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social., 2008
, Revista de Treball Social. Autonomia personal: nova llei, noves pràctiques (I) i (II), Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2007
KUBLER-ROSS, E., Sobre la muerte y los moribundos., Ed. Grijalbo. Barcelona., 1975
núm. 165, Revista de Treball Social, Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2002
CARMONA, M., Deseo de vivir., Aguilar. Barcelona, 2009
TORRALBA, F., L'art d'escoltar. , Pages editors. Lleida, 2006
MONZO, I., Un home de paraula., RBA. bARCELONA, 2007
ABONET, R., Els Serveis Socials i la Sida., Departament de Benestar Social. Generalitat de Catalunya., 1991
ESPINOSA, A., El món groc. , Rosa dels Vents. Barcelona, 2007
HENNEZEL, M., La mort íntima., Columna Ed. Barcelona, 1996
POLETTI, R., Como crecer a través del duelo., Obelisco. Barcelona, 2008
SHCWARTZ, M., Morrie se'n va., Empúries. Barcelona, 2000
SHCWARTZ, M., els dimarts amb Morrie., Empúries. Varcelona, 2000

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomana l'assistència regular a les classes ja que es treballaran diverses estratègies d'intervenció. També hi ha diversos seminaris que realitzen professors especialitats. Es realitzaran diverses activitats en pes a la nota per a les quals és preferible el treball a casa.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.