DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ESPAIS D'INTERVENCIÓ AMB VIOLÈNCIA DE GÈNERE Codi 15224219
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir i apropar a l'alumne i alumna en els processos i espais d'intervenció social en violència de gènere.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 A17 Comprèn la importància de denunciar aquelles situacions que vulneren el benestar de les persones
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Adapta la forma del missatge als diferents grups i/o situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Fonaments teòrics i conceptuals: gènere i violència/es.
Tema 2: Violència de gènere: Estadístiques i Marc Legislatiu.
Tema 3: Causes i conseqüències de la violència de gènere.
Tema 4: Espais i eines d'intervenció psicosocial en violència de gènere.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B6
1 0 1
Sessió Magistral
A9
A17
B6
35 0 35
Debats
A17
B6
8 8 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A9
A17
15 20 35
Treballs
A9
A17
B6
1 35 36
Atenció personalitzada
B6
2 3 5
 
Proves de desenvolupament
B6
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura. Presentació del procés d'avaluació continuada per tal d'acomplir amb l'harmonització europea.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Treballs que realitza l'alumne
Atenció personalitzada Atenció personalitzada que s'ofereix a l'alumne/a durant el curs de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A17
B6
Participació en un debat al fòrum virtual a partir de la lectura de textos, casos pràctics i/o visualització de material audiovisual que es posi a disposició de l'alumne per part de la professora.
Durant el període lectiu.
25%
Treballs
A9
A17
B6
Elaboració crítica i reflexiva a partir dels continguts impartits als seminaris pràctics de l'assignatura.
Es valorarà l'assistència, com a mínim, a un 80% dels seminaris pràctics.
Durant el període lectiu
35%
Proves de desenvolupament
B6
Realització d'una prova objectiva en la que l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits.
Durant el període lectiu.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar els tres exercicis d'avaluació per aprovar l'assignatura. La no presentació d'algun exercici d'avaluació suposarà una qualificació d'NP (no presentat).

Només es farà mitja si totes les activitats avaluatives han estat realitzades i superades.

La professora guardarà les notes corresponents a les diferents proves avaluatives fins a la 2a convocatòria (juny).

Els criteris d'avalució són els mateixos en 1a i 2a convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.

Final del formulari


Fonts d'informació

Bàsica

Atencio, G. (ed.) (2015) Feminicidio: de la categoría político-jurídica a la justicia universal. Madrid: Los libros de la Catarata, Fundación Internacional Baltasar Garzón.

Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (2010) Intervenció amb agressors de violència de gènere. Barcelona, Invesbreu, n.49.

Comissionat de les Nacions Unides per als Drets Humans (2014) Estudi temàtic sobre la qüestió de la violència contra les dones i les nenes i la discapacitat.

Confederación Nacional de Mujeres en Igualdad (2014) Violencia de género: manual de prevención de la violencia de género y buenas prácticas. Las jóvenes como nuevas víctimas. Madrid.

European Institute for Gender Equality (2014) « Eliminating Violence aginst Women in Europe: intersectorial approaches and actions ». Conference report Vienna, 25-26 novembre 2013.

Fernández, P. (2014) Violencia de género e igualdad: aspectos jurídicos y sociológicos. Madrid: Universitas.

Fernández, S. et al. (2006) Necesidades de las mujeres discapacitadas que han sufrido violencia de género. Madrid. Área de Gobierno de Empleo y Servicios a la Ciudadanía, Dirección General de Igualdad de Oportunidades del Ayuntamiento de Madrid: UNED.

FRA Agència dels Drets Fonamentals de la Unió Europea (2014) Violència contra les dones: una enquesta dins la UE. Resum de les conclusions.

García, M.P. (2014) Manual de prevención de la violencia de género en extranjeras: buenas prácticas. Madrid: Confederación Nacional Mujeres en Igualdad.

Generalitat de Catalunya (2013) “Violència masclista i domèstica. Polítiques i actuacions”. Monogràfic  de la revista Apunts de Seguretat, n.12.

Marrades, A.I. et al. (2013) La violencia de género en la población de mujeres inmigrantes. València: Tirant lo Blanch.

Observatorio Estatal de Violencia de Género (2012) V Informe anual del Observatorio Estatal de Violencia de Género.

Shum, G.; Conde, A. i Portillo, I. (2006) Mujer, discapacidad y violencia: el rostro oculto de la desigualdad. Madrid: Instituto de la Mujer.

Yousafzai, M. (2014) Malala, mi historia. Madrid: Alianza.

Zafra, Eva (2014) Aprender a comer en casa. Modelos de género y socialización alimentaria. En Piaggio, L. i Solans, A. Enfoques socioculturales de la alimentación, Buenos Aires: Akadia.

Zafra, Eva (2015) Cuerpos, emociones y alimentación: Narrativas sobre la "incorporación" (embodiment) y "corporización" (somatización) de las emociones en los comportamientos alimentarios de adolescentes en Catalunya. En Tessituras: revista de antropología e arqueología, Pelotas, Brasil. V.3, n.2, pp:36-59.

Zafra, Eva (2016)“Morocco after the Arab Spring: Youths, Women and Participation”. Informe de recerca del projecte europeu i mobilitat Springarab (FP7-People-2012-IRSES318982) 2013-2016.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent