DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 15224301
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Treball fi de grau Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
TORRENS BONET, RAMONA
DEUSDAD AYALA, BLANCA
ZAFRA APARICI, EVA
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
PUIG CRUELLS, CARMINA
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
mariavictoria.forns@urv.cat
ramona.torrens@urv.cat
elisa.abellan@urv.cat
cristina.garcia@urv.cat
josefa.perello@urv.cat
eva.zafra@urv.cat
mangels.armengol@urv.cat
blanca.deusdad@urv.cat
claudiamaria.anleu@urv.cat
auroraester.saez@urv.cat
marina.claverias@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
TORRENS BONET, RAMONA
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
GARCÍA MORENO, CRISTINA
PERELLÓ BARGALLÓ, JOSEFA
ZAFRA APARICI, EVA
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
DEUSDAD AYALA, BLANCA
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
SAEZ RODRÍGUEZ, AURORA ESTER
CLAVERIAS FERNÁNDEZ, MARINA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu del Treball Fi de Grau és aprendre a comunicar els resultats d’investigacions, projectes, experiències, idees i/o debats a través de la redacció d’un article de divulgació científica i la seva defensa davant d’un tribunal. Es proposa als estudiants la recerca de la complementarietat entre la intervenció i la investigació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
 A16 Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l’estructura social i els processos de desigualtat social
 A2 Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
 A4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Analitza els diferents dispositius públics i privats que configuren els serveis socials de Catalunya
 A5 Disposa de les eines necessàries per analitzar els reptes de futur de la societat del benestar
 A6 Aplica diferents models i tècniques de intervenció en funció del context
 A7 Dissenya projectes d’investigació social
Articula propostes d’intervenció fonamentades en els resultats de la investigació
 A8 Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Dissenya programes i projectes d’intervenció social
 A9 Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
 A10 Identifica els indicadors socials del conflicte
Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
 A11 Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
 A12 Aplica les bases dels diferents models d’intervenció d’acord als contextos
 A13 És capaç d’identificar els indicadors de necessitats-problemes
 A14 Coneix instruments per gestionar canvis que afecten a les persones i organitzacions
 A15 Fa una reflexió sobre el comportament professional i és capaç de modificar-lo i identificar els límits personals i professionals
 A16 Coneix el funcionament de les organitzacions de serveis socials
Coneix els processos de creació d’estructures organitzaves
 A17 Aplica els recursos necessaris en la resolució de problemes individuals, familiars, grupals i comunitaris
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisi de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Identifica les causes i fins de la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d'acord amb les dades donades i la bibliografia recomanada
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Genèric
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Fonamenta la descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Pel que fa a l'assignació de tutor/a, correspon a la Coordinadora del Treball Fi de Grau l'assignació del tutor a cada estudiant a partir de la matrícula, així com fer pública la relació dels estudiants i els seus corresponents tutors.

El tipus d’article, la temàtica i la vinculació amb el treball fet en d’altres assignatures serà acordat entre l’estudiant i el tutor.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A14
A15
2 0 2
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
B4
B6
C3
0 110 110
Selecció/assignació del treball de fi de grau
A1
A4
A5
B2
0 5 5
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A1
A2
A4
A5
A7
A8
A9
A13
A15
A17
B2
B3
B7
C3
15 0 15
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A2
A15
B3
B6
C3
C4
C6
6 0 6
Seminaris
A1
A2
A15
B6
12 0 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de presentació de l'assignatura: objectius, activitats a desenvolupar, organització de l'assignatura, avaluació i temporalització de les activitats.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Redacció d'un article de divulgació científica.
Continguts del informe final:
a) La motivació de la que deriva el contingut abordat en l’article i la seva vinculació o no amb el treball realitzat en altres assignatures del Grau.

b) L’article. Tots els articles han de tenir la següent estructura:
- Títol. Ha de descriure el contingut de forma clara i precisa; ha de permetre al lector identificar el tema fàcilment; ha d’incloure els descriptors amb els que es vol que l’article sigui catalogat i classificat.
- Autor. Persona que redacta i assumeix la responsabilitat del contingut de l’article.
- Resum. Ha d’identificar el contingut bàsic de l’article i determinar la rellevància del seu contingut. En anglès i en castellà o català. 150 paraules.
- Paraules claus. Paraules que de forma general descriuen els aspectes rellevants de l’article (temàtica, sector, perspectiva d’anàlisi, mètode., ...). En anglès i en castellà o català. 5 paraules claus
- Text de l’article. L’estructuració i organització de la informació s’ha d’adequar al tipus d’article.
- Bibliografia.
Es seguiran les normes de publicació fixades pels editors de la revista que l’estudiant ha escollit a la seva publicació.
c) La presentació i la justificació de la revista a la que opta presentar l’article per a la seva publicació.
Selecció/assignació del treball de fi de grau L'assignació del tutor/a a cada estudiant correspon a la Coordinadora del TFG. L'elecció del tema concret s'acorda de forma conjunta entre l'estudiant i el tutor/a d'acord als interessos dels estudiants i considerant els temes treballats en altres assignatures del grau.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster El seguiment del desenvolupament de l’activitat de cada estudiant es farà de forma individual en sessions de tutoria. S'han de realitzar un mínim de quatre tutories durant el període acadèmic (finals maig del 2014). No s'iniciaran tutories passat aquest període lectiu, per tant l'estudiant que sol·liciti l'endarreriment de la convocatòria d'avaluació al setembre haurà d'haver realitzat tutories durant el període lectiu especificat.

L’estudiant ha de sol•licitar al seu tutor/a del Treball de Fi de Grau les sessions de tutoria d’acord a l’horari d’atenció de cada professor/a i, sempre, amb cita prèvia.
Les principals funcions del professor-tutor són l’orientació, el seguiment i la supervisió de la realització del treball.
El tipus d’article, la temàtica i la vinculació amb el treball fet en d’altres assignatures serà acordat entre l’estudiant i el tutor.
L’orientació bibliogràfica, la revisió dels textos presentats per l’estudiant, l’orientació en la recerca de revistes a publicar, entre d’altres, són qüestions a abordar en les sessions de tutoria.

Correspon al tutor emetre l'Informe Favorable per a ser defensat davant la Comissió a partir del qual l'estudiant ha de lliurar la sol·licitud de defensa pública.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Defensa oral del Treball Fi de Grau davant d'una Comissió constituïda per professorat de l'ensenyament, prioritariament tutor/a del TFG.
El TFG que es realitzi en grup es defensa per tots els participants en les mateixes condicions que l’individual.

Són requisits indispensables per a què l’estudiant pugui realitzar la defensa del TFG:
a) Comptar amb l'informe favorable del/de la tutor/a
b) Haver lliurat, a través de moodle, la documentació exigida pel repositori institucional de la URV.
c) Haver lliurat l’enquesta de valoració de l’assignatura a través de moodle.

L’exposició de l’estudiant es fa durant 15 minuts; i la durada total de la defensa, exposició de l’estudiant, preguntes, debat, no ha de sobrepassar el temps de 30 minuts.
Seminaris El Seminari Fi de Grau es realitzarà en diferents sessions repartides al llarg de tot el quadrimestre amb tot el grup d’estudiants matriculats a l’assignatura. El contingut a abordar s’estructura en tres blocs:
Bloc 1. La redacció d’un article de divulgació científica.
Bloc 2. La recerca de revistes.
Bloc 3. La defensa davant tribunal

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

La coordinació general del Treball Fi de Grau serà exercida per la Coordinadora de l'assignatura. Les seves funcions són: l'assignació i publicació del tutor corresponent a cada alumne/a; generar els mecanismes i espais de coordinació entre els diferents tutors vinculats a l'assignatura; organitzar tot el procediment d'avaluació de l'assignatura i actes de defensa pública davant tribunal.

Els instruments dissenyats per a la coordinació i seguiment de l'assignatura són (els models seràn facilitats a través del Moodle):

- Informe Favorable del Tutor per optar a la defensa del Treball Fi de Grau davant la Comissió de defensa.

- Document de Sol·licitud de defensa pública

- Anunci dels Actes de lectura i defensa davant la Comissió. Es comunica la composició dels membres del tribunal, data, hora i lloc de defensa de cada estudiant que ho ha sol·licitat.

- Acta de la Comissió de Defensa.

La Coordinadora del TFG comunica a l'estudiant la nota final a partir de les qualificacions aportades pel tutor/a i els membres de la Comissió de Defensa, a través del moodle.

El seguiment de procés d'aprenentatge de l'estudiant i d'elaboració de l'article el realitza el tutor/a del TFG a partir de les tutories individuals (mínim de quatre) i revisions dels textos presentats pels alumnes.

 


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
B4
B6
C3
El tutor/a i els membres de la Comissió avaluen el contingut i rigor del treball de fi de grau d'acord als criteris definit per a la seva realització especificats en les rubriques d'avaluació del treball disponibles en l'entorn moodle.
20% correspon a la nota de tutor
40% correspon a la nota de la Comissió de Defensa
Total Treball: 60%
- Tutor/a: 20%
- Comissió Defensa: 40%
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A1
A2
A4
A5
A7
A8
A9
A13
A15
A17
B2
B3
B7
C3
El/la tutor/a a través del seguiment individualitzat del treball i d'acord a les rúbriques d'avaluació del procés de tutoria disponibles al moodle, avalua:
- la participació i preparació de les sessions de tutorial,
- els aprenentatges adquirits de l'estudiant,
- la motivació i el treball personal,
- la capacitat de superació de les dificultats durant el procés,
- la seva capacitat d'organització.
L'estudiant ha de realitzar un mínim de quatre tutories durant el període acadèmic de desembre a juny. L'estudiant que sol·liciti l'endarreriment a la convocatòria d'avaluació de setembre, ha d'haver realitzat tutories amb el tutor/a durant el període lectiu especificat.
Correspon al tutor/a valorar quan l’article està a punt de ser defensat davant la Comissió a través de l'emissió de l'Informe Favorable.
El tutor/a ha de considerar la consecució de les competències de la titulació.
20%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A2
A15
B3
B6
C3
C4
C6
L’estudiant ha d’exposar davant la Comissió de Defensa el contingut i l’orientació de l’article i justificar la idoneïtat de la revista a la que opta per publicar.
La seva presentació es farà durant 15 minuts i pot utilitzar qualsevol material de suport informàtic.
Els membres de la Comissió podran plantejar les seves valoracions, suggeriments i/o preguntes a l’estudiant.
La durada total de l’acte de defensa no sobrepassarà els 30 minuts.

Es valora la presentació del treball, la capacitat de síntesi i la comunicació oral de l’estudiant, tant en l'exposició del treball realitzat com en el posterior debat que es pugui plantejar amb els membres de la Comissió d’avaluació.
Els dos membres de la Comissió han de fer un informe conjunt resultant de la seva valoració, en relació amb el treball i la seva defensa. La seva valoració s’ha de reflectir a la rúbrica de qualificació de la defensa.

20%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les Comissions d'Avaluació estaran constituïts per dos membres de l'equip de professors/es que participen com a tutors/es en el Treball de Fi de Grau.

No s'acceptarà cap Sol·licitud de defensa pública presentada per l'estudiant, i per tant no es constituirà la Comissió per a avaluar-lo, si no està signada pel tutor/a corresponent.

Les dates de lliurament del Treball Fi de Grau i els períodes per a la constitució de les Comissions d'avaluació seran els que aprovi la Facultat de Ciències Jurídiques d'acord a la normativa acadèmica i s'informaran a través del moodle.


Fonts d'informació

Bàsica

Les fonts d'informació venen determinades pel treball concret que ha de desenvolupar l'alumne.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CLÍNICA SOCIAL I SUPERVISIÓ/15224107
PRÀCTICUM D'INTERVENCIÓ/15224401

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INVESTIGACIÓ SOCIAL APLICADA/15224113
CLÍNICA SOCIAL I SUPERVISIÓ/15224107
PRÀCTICUM D'INTERVENCIÓ/15224401
 
Altres comentaris
El període lectiu de realització de l'assignatura és durant el segon quadrimestre, si bé s'inicia tot el procés a partir del desembre. Els estudiants que optin per sol·licitar l'avançament al gener o l'endarreriment al setembre de la convocatòria d'avaluació hauran d'haver iniciat amb anterioritat la realització del treball a partir de sessions de treball amb el tutor/a.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent