DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) INSTITUCIONS POLÍTIQUES I JUSTÍCIA CONSTITUCIONAL Codi 15645103
Ensenyament
Estudis Avançats en Administració i Dret Públic (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
JARIA MANZANO, JORDI
BARRAT ESTEVE, JORDI
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Análisis del sistema político español haciendo especial hincapié en la faceta institucional tanto a nivel estatal como catalán.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer els principals conceptes jurídics i institucions jurídiques, la seva gènesi, evolució històrica i organització
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Consolida el coneixement sobre el funcionament del sistema polític estatal i català des de la seva faceta institucional. Identifica la trajectòria històrica de cada institució
Identifica els aspectes crítics del sistema social i jurídic i formula opcions institucionals de superació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals

Continguts
Tema Subtema
1.- Instituciones estatales.
2.- Instituciones catalanas.
3.- Competencias del Estado y de la Generalitat.
4.- Relación entre instituciones.
5.- Justicia constitucional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
B1
1 7 8
Debats
A3
B1
1 7 8
Treballs
A3
B1
C2
2 33 35
Fòrums de discussió
A3
B1
C2
5 16 21
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
A3
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breve presentación del contenido de la asignatura, de los objetivos que se plantean alcanzar y de la metodología a utilizar.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Los alumnos formularán preguntas tipo test que serán debatidas a través de Moodle.
Debats Se debatirán temas de actualidad a partir de lecturas recomendadas, del comentario de la prensa, etc.
Treballs Elaboración de un trabajo de investigación sobre algún tema novedoso y formativo relacionado con el temario de la asignatura
Fòrums de discussió El profesor activará herramientas para que los propios alumnos creen sus foros de discusión relacionados con el temario de la asignatura.
Atenció personalitzada Sesiones de tutoría para aquellos alumnos que necesiten una atención específica en el seguimiento de la asignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
El profesor atenderá personalmente a los alumnos tanto de forma presencial, al final de la clase o en su despacho, como de forma virtual alimentando con información y asesorando tanto el desarrollo de los trabajos como la participación en los foros y seminarios de discusión.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A3
B1
Se tendrá en cuenta la participación de los alumnos en los debates sobre los temas de actualidad que se presenten. 15
Treballs
A3
B1
C2
Elaboración de un trabajo de investigación sobre algún tema novedoso y formativo relacionado con el temario de la asignatura. 30
Fòrums de discussió
A3
B1
C2
Se tendrà en cuenta la participación de los alumnos en los foros de discusión que se generan a lo largo del curso. 15
Proves objectives de tipus test
A3
Superar un cuestionario tipo test basado en las lecturas proporcionadas por el profesor. 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La asignatura se entenderá suspendida si no se alcanza un mínimo de 2 sobre 10 en cada una de las pruebas evaluativas.


Fonts d'informació

Bàsica

CASTELLÀ ANDREU, J.M. (ed.) Derecho constitucional básico, Huygens, Barcelona, 2014.
FOSSAS ESPADALER, E. / PÉREZ FRANCESCH, J. L., Lliçons de Dret Constitucional, Pòrtic, Barcelona, 2001 (reimp. 2008)
GARCÍA RUIZ, J. L., Introducción al derecho constitucional, Universidad de Cádiz, Cádiz, 2010
APARICIO PÉREZ, M.A. (Director y Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2012, 2ª ed.
BARCELÓ SERRAMALERA, M.; VINTRÓ, J (Coords.), Dret Públic de Catalunya, Atelier, Barcelona, 2008.
MOLAS BATLLORI, I, Derecho Constitucional, Tecnos, Madrid, 2003.
RIDAO, J., Curs de Dret Públic de Catalunya, Destino, Barcelona, 2007
APARICIO PÉREZ, M.A, Introducción al sistema político y constitucional español, Ariel, Barcelona, 1991
LÓPEZ GUERRA, L, Introducción al Derecho Constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia, 1994


Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent