DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) POLÍTIQUES PÚBLIQUES: ELABORACIÓ, ANÀLISI I AVALUACIÓ Codi 15645109
Ensenyament
Estudis Avançats en Administració i Dret Públic (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
REIG TAPIA, ALBERTO
VILLAMAYOR CAAMAÑO, JAVIER
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Analitzar els processos d'elaboració de polítiques públiques
 A2 Avaluar polítiques públiques utilitzant la tipologia d'avaluació, els models els indicadors i els instruments adequats
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en la vanguardia dels estudis jurídics, polítics, econòmics i socials en general
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn i aplica els models i els processos d'elaboració, anàlisi i avaluació de polítiques
 A2 Comprèn i aplica els models i els processos d'elaboració, anàlisi i avaluació de polítiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup i promou la resolució constructiva dels conflictes
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1. Marco conceptual. El análisis de políticas públicas
2. Estrategias de mejora de los servicios públicos y las políticas públicas y el rol de la evaluación
3. La implementación de las políticas públicas. ¿Dificultades y complejidad en la puesta en práctica de una política pública
4. Instrumentos de planificación estratégica. Sistemas de evaluación. Indicadores de seguimiento
5. La evaluación de las políticas públicas: evaluación del diseño; evaluación de la implementación; evaluación de necesidades; evaluación de impacto
6. La evaluación económica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
4 10 14
Treballs
A1
A2
B5
B6
C3
0 18 18
Fòrums de discussió
B3
C5
0 10 10
Atenció personalitzada
B6
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
B3
0 29 29
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aproximación a los temas y cuestiones fundamentales de la asignatura
Treballs Elaboración de un estudio en forma de ensayo corto
Fòrums de discussió Aportaciones en fórums sobre cuestiones planteadas por el docente
Atenció personalitzada Atención al estudiante mediante TICs

Atenció personalitzada
Descripció
Además de las consultas habituales en cada sesión de clase, el alumno podrá a lo largo del curso contrastar, consultar y completar las informaciones que le sean precisas para mejorar el desarrollo de la preparación de la asignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
B5
B6
C3
Elaboración de ensayos cortos sobre cuestiones planteadas por el docente 30%
Fòrums de discussió
B3
C5
Aportaciones argumentadas en fórums 20%
Proves de desenvolupament
A1
A2
B3
Respuesta preguntas o desarrolla de temas 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía básica.

 

  • Agencia Española de Evaluación y Calidad (AEVAL) (2010). “Fundamentos de evaluación de políticas públicas”.  Guías. Gobierno de España
  •  

  • Aguilar Villanueva, L.F. (2003). “La implementación de las políticas”. Grupo editorial Miguel Ángel Porrua.
  •  

  • Ballart, Xavier. “Avaluació de Polítiques i Quadres de Comandament a la Generalitat de Catalunya”. Publicado en “Informe Pi i Sunyer sobre l’Administració de la Generalitat de Catalunya”. Barcelona, 2003, Páginas 223-244, ISBN: 84-95417-24-3
  •  

  • Ballart, X. “Gestión pública, análisis y evaluación de políticas”. Revista de Estudios Políticos (Nueva Época), núm.97, juliol-setembre 1997.
  •  

  • Goma, R. y Subirats, J. (1998). “Políticas públicas en España: contenidos, redes de actores y niveles de gobierno”.
  •  

  • Le Grand, Julian (2003). “Motivation, agency and public policy: Of Knights and Knaves, Pawns & Queens”. Oxford University Press.  
  •  

  • Le Grand, Julian (2007) “The Other Invisible Hand: Delivering Public Services Through Choice and Competition”. Princeton University Press.
  •  

  • Meny, I.; Thoenig, J. C (1992). “Las políticas públicas”. Barcelona: Ariel.
  •  

  • “Strategy: Create and Implement the Best Strategy for your Business”. Harvard Business Essentials (2005).
  •  

  • IVÀLUA (2009). “Guia Pràctica 1. Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes per a una avaluació”. Col·lecció Ivàlua de Guies Pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques
  •  

  • IVÀLUA (2009). “Guía Pràctica 3. Avaluació del disseny”. Col·lecció Ivàlua de guies pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques. 1ª Edició.
  •  

  • IVÀLUA (2009). “Guía Pràctica 4. Avaluació de la implementació”. Col·lecció Ivàlua de guies pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques. 1ª Edició.
  •  

  • IVÀLUA (2009). “Guía Pràctica 5. Avaluació de l’impacte”. Col·lecció Ivàlua de guies pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques. 1ª Edició.
  •  

  • IVÀLUA (2009). “Guía Pràctica 6. Avaluació econòmica”. Col·lecció Ivàlua de guies pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques. 1ª Edició.
  •  

     

  • “Els Cercles de Comparació Intermunicipal”. Diputació de Barcelona.  Informació accessible online i en català a l’adreça electrònica <www.diba.cat/menugovernlocal/cci>
  •  

  • “3a edició del Cercle de comparació intermunicipal d’OMICs: resultats any 2010”. Versió lliure difusió. Àrea d’Atenció a les Persones. Diputació de Barcelona.

  • 17. “Evaluación del impacto en salud, una herramienta más allá de la asistencia sanitaria” (2011). El Médico. Núm 1123. Páginas 25-31. 

    Complementària

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent