DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) DRET PENAL AMBIENTAL Codi 15675110
Ensenyament
Dret Ambiental (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Dret Públic
Coordinador/a
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
Adreça electrònica maria.marques@urv.cat
Professors/es
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar problemes ambientals des de la perspectiva jurídica considerant el seu caràter interdisciplinar.
 A3 Adquirir i aplicar el llenguatge especialitzat propi de l'àmbit del dret ambiental utilitzat en la redacció i la interpretació de textos jurídics.
 A5 Argumentar jurídicament en l'àmbit del dret ambiental.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el medi ambient.
 B4 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida.
 B5 Comunicar conclusions i coneixements de forma adequada a públics especialitzats i no especialitzats.
 B6 Mostrar sensibilitat en temes ambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Analitza la incidència d'altres àrees jurídiques i no jurídiques de coneixement en la interpretació dels delictes ambientals
 A3 Identifica els problemes jurídics i dissenya estratègies de defensa dels interessos de part en el marc d'un procés penal
 A5 Domina la protecció penal del medi ambient
Demostra tenir consciència de la incidència de la bona argumentació jurídica en la defensa de drets en l'àmbit del dret ambiental
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B4 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva
 B5 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
 B6 Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Los delitos contra los recursos naturales y el medio ambiente
2. La protección del medio ambiente a través del Derecho penal en la Unión Europea
3. El crimen ambiental organizado transnacional (a propósito de los delitos contra la flora y la fauna)
4. La responsabilidad penal de los funcionarios en el ámbito ambiental

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 1 1
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
A3
A5
B1
B4
B5
B6
C3
C4
1 8 9
Fòrums de discussió
B4
1 5 6
Presentacions / exposicions
B5
C4
1 10 11
Sessió Magistral
A2
A3
B6
2 63 65
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A2
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret, mitjançant gravació de vídeo o en directe, mitjançant webconferència (Adobe Connect) o altres eines.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
A3
A5
B1
B4
B5
B6
C3
C4
Se evaluará el escrito a presentar por el estudiante con relación a un caso práctico 30%
Presentacions / exposicions
B5
C4
El esudiante deberá grabar una pesentación oral relativo a uno de los temas del programa 30%
Proves objectives de tipus test
A2
Cuestionario relativo a los contenidos analizados en los casos planteados 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segunda convocatoria consistirá en la presentación de las tres actividades evaluativas planteadas durante el curso. Eventualmente, puede requerirse al estudiante una videoconferencia adicional con la finalidad de poder contrastar aspectos que requieran de una mayor justificación.


Fonts d'informació

Bàsica

Las fuentes de información se irán indicando con cada uno de los casos a estudiar. Se proporcionará información básica y se espera de los estudiantes que completen los recursos de forma colaborativa.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent