DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) METODOLOGIES INNOVADORES D'INTERVENCIÓ EN PROCESSOS DE CANVI Codi 15685102
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
carme.garciay@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
GARCÍA YESTE, CARME
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura en la que es realitzarà una aproximació al coneixement i comprensió dels paradigmes i pràctiques de la intervenció social i educativa aprofundint en les relacions entre teoria i pràctica des d'una perspectiva reflexiva, crítica i innovadora.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Analitzar críticament els paradigmes de comprensió de la intervenció socioeductiva des d'una perspectiva innovadora.
 CE6 Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social.
 CE8 Avaluar la intervenció social i educativa en processos de canvi individual, grupal i comunitari, des de la perspectiva de la innovació, la crítica i la reflexió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT4 Comunicar idees complexes de forma efectiva a tot tipus d'audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Identifica les implicacions ètiques que afecten als processos de la intervenció social i educativa.
Coneix i comprèn els paradigmes i les relacions entre la teoria i la pràctica en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
Mostra capacitat per a l'anàlisi de la realitat social a partir de la qual plantejar estratègies d'intervenció innovadores adequades al context.
Relaciona els elements fonamentals de la intervenció social i educativa.
 CE6 És capaç de dissenyar estratègies i processos d'intervenció innovadores orientats a generar dinàmiques d'acció propositiva, participada per les persones, grups i col·lectius objecte de la intervenció d'acord amb els seus interessos, capatitats i aptituds.
Identifica experiències en què l'expressió artístic i les seves formes d'aplicació constitueixen un instrument innovador de transformació social i educativa en contextos de canvi social.
Comprèn l'aportació dels recursos narratius per innovar en la intervenció social i educativa.
Incorpora en el disseny de la intervenció social i educativa la perspectiva multidisciplinària en el treball en equips en entorns nous i complexos.
Descobreix les oportunitats i els riscos i les amenaces que ofereixen les tecnologies de la comunicació en la innovació de la intervenció social i educativa.
 CE8 Analitza la naturalesa de les relacions entre els professionals i els usuaris i les potencialitats i dificultats per a la intervenció social.
Analitza de forma crítica i reflexiva les pràctiques d'intervenció de diferents equips multidisciplinaris i identifica noves formes d'actuació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i l'afronta de manera activa.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
 CT4 Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic 1.


Bloc temàtic 2.


Bloc temàtic 3.


Bloc temàtic 4.

Bloc temática 5.

Abordatge de l'acció social i educativa. Nexes entre la intervenció i la investigació social.

Planificació, gestió i avaluació de serveis, plans i programes des d'una perspectiva crítica i reflexiva.

Els i les professionals com agents de canvi i transformació social.

Narració i contribució al canvi a través dels informes.

Art i justicia. L'art en l'atenció i transformació de persones, grups i comunitats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE1
CE6
CE8
CT3
CT4
16.5 0 16.5
Fòrums de debat
CE1
CE6
CE8
CT3
CT4
0 5 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE6
CE8
CT3
CT4
10 25 35
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE1
0 30 30
Treballs col·laboratius.
CE1
CE6
CE8
CT3
CT4
9 44.5 53.5
Presentacions / exposicions
CT4
2 8 10
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presa de contacte amb l'estudiantat i presentació de l’assignatura: continguts, metodologies d'aprenentate, sistema d'avaluació, atenció, etc.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de debat A partir de la introducció d'un tema de debat per part del profesor/a en el que s'exposaran algunes preguntes orientatives, l'alumnat ha de respondre des d'una perspectiva crítica i demostrant domini sobre el contingut dels textos dels bolcs temàtics on s'inserta el debat.
L'activitat es realitzarà de forma individual.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A partir d'un informe real sobre una intervenció social i/o educativa, es plantejarà l'anàlisi i millora del mateix tenint en compte els materials i continguts del bloc temàtic 4.
L'activitat es realitzarà de forma individual.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura d'articles i altra documentació rellevant relacionada amb els continguts de l'assignatura.
Treballs col·laboratius. El treball es realitzarà de forma grupal.
Els diferents membres del grup (màxim 3 persones) -i amb el vistiplau del profesor/a- pactaran el projecte/intervenció/àmbit sobre el que es desenvoluparà una anàlisi que contribueixi a la detecció i/o disseny d'estratègies innovadores d'intervenció socioeducatives.
Presentacions / exposicions Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva.
El grup que hagi realitzat el treball col·laboratiu farà una presentació dels principals resultats del mateix.
Hauran de participar tots els membres del grup.
Atenció personalitzada Atenció de les necessitats i dubtes que l'estudiantat manifesti en relació al contingut i desenvolupament de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada presencialment en horari d'atenció del professorat i virtualment a través de correu electrònic i moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
CE1
CE6
CE8
CT3
CT4
A partir de la introducció d'un tema de debat per part del profesor/a en el que s'exposaran algunes preguntes orientatives, l'alumnat ha de respondre des d'una perspectiva crítica i demostrant domini sobre el contingut dels textos dels bolcs temàtics on s'inserta el debat.
L'activitat es realitzarà de forma individual.
Cal utilizar els coneixements adquirits en les classes magistrals i la lectura de textos recomanats.
També el tindrà en compte la capacitat d'incorporar les aportacions dels companys/es.
10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE6
CE8
CT3
CT4
A partir d'un informe real sobre una intervenció social i/o educativa, es plantejarà l'anàlisi i millora del mateix tenint en compte els materials i continguts del bloc temàtic 4.
L'activitat es realitzarà de forma individual.
Es valorarà la incorporació de recursos ètics i narratius que contribueixin a la innovació i millora d'una intervenció social i/o educativa.
45%
Treballs col·laboratius.
CE1
CE6
CE8
CT3
CT4
El treball es realitzarà de forma grupal.
Els diferents membres del grup (màxim 3 persones) -i amb el vistiplau del profesor/a- pactaran el projecte/intervenció/àmbit sobre el que es desenvoluparà una anàlisi que contribueixi a la detecció i/o disseny d'estratègies innovadores d'intervenció socioeducatives.
Es valorarà la capacitat d'analitzar de forma crítica i reflexiva així com l'aportació d'elements, estratègies i metodologies innovadores per la millora de l'intervenció motiu d'anàlisi.
35%
Presentacions / exposicions
CT4
Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva.
El grup que hagi realitzat el treball col·laboratiu farà una presentació dels principals resultats del mateix.
Hauran de participar tots els membres del grup.
Es tindrà en compte la capacitat de síntesi i la utilització d'un discurs coherent i amb vocabulari adequat a la temàtica presentada.
10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'establirà un període perquè els estudiants puguin lliurar les activitats no superades en l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Ander-Egg, E., Introducción a la planificación, Buenos Aires: Lumen., 1991
Asquith, S. & Clark, C, The Role of the Social Worker in the 21st Century, A Literature Review., 2005
Camic, P. & Chatterjee, H., Museums and art galleries as partners for public health interventions. Perspectives, Public Health, 133(1), 66-71, 2013
Castillo, M., Els problemes de la planificació: una exigència no sempre entesa. Propostes de treball i reflexió., Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 33, 145-156, 2006
Colegio Oficial de Trabajo Social de Jaén, Curso: El arte como herramienta para la intervención psico-social y educativa, ,
Cortina, A, Profesionalidad, en P. Cerezo (coord.) Democracia y virtudes cívicas, (p. 361-379), Madrid: Biblioteca Nueva., 2005
Donna McDonald, Jennifer Boddy, Katy O'Callaghan & Polly Chester, Ethical Professional Writing in Social Work and Human Services, . Ethics and Social Welfare, 9(4), 359-374, 2015
Esquerda, M., Conferència "L’ètica en la intervenció social en l’època de la postveritat", , 2017
González-Saibene, A., Acerca de la intervención, . RUMBOS TS, 11, 22-40, 2015
López, L., Arte y Trabajo Social: Un programa de intervención para transformar la visión de la sociedad para la inclusión de personas con demencia temprana y Alzheimer, . Cuadernos de Trabajo Social, 29-1, 51-61., 2016
Madziwa, M., The importance of Monitoring and Evaluation for Social Programmes, , 2015
McAuliffe, D., and L. Chenoweth, Leave No Stone Unturned: The Inclusive Model of Ethical Decision Making, Ethics and Social Welfare 2(1), 38–49., 2008
Munté, A., i De Vicente, I., El “Sueño de Barrio” ¿Un nuevo modelo de Trabajo Social?., Revista Katálysis, 15(2), 254-261, 2012
Roets, G.; Roose, R.; de Wilde, L., & Vanobbergen, B., ). Framing the “child at risk” in social work reports: Truth-telling or storytelling?, Journal of Social Work, 17(4), 453-469., 2017
Saura, A., Arte, educación y justicia social, Opción, 6, 765-789, 2015
SINAPSIS, Art en contextos sanitaris. Itineraris I eines per a desenvolupar projectes col·laboratius, , 2009
Stuckey, H.L. & Nobel J., The connection between art, healing, and public health, Journal Public Health, 100, 254-263, 2010
Traube, D. E., Begun, S., Okpych, N., & Choy-Brown, M., Catalyzing Innovation in Social Work, Research on Social Work Practice, 27(2), 134-1380, 2017
Vilar, J., L'ética en la practica quotidiana de les professions socials, Educació Social, 17, 10-25., 2001


Ander-Egg, E. (1991). Introducción a la planificación. Buenos Aires: Lumen. Recuperat de http://abacoenred.com/wp-content/uploads/2017/05/Introduccion-a-la-planificaci%C3%B3n-Ander-Egg-Ezequiel.pdf.pdf Asquith, S. & Clark, C. (2005). The Role of the Social Worker in the 21st Century – A Literature Review. Recuperat de https://nasowsunilag.org.ng/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/Roles_of_Social_Workers_in_the_21st_Century_17.pdf Camic, P. & Chatterjee, H. (2013). Museums and art galleries as partners for public health interventions. Perspectives. Public Health, 133(1), 66-71. http://dx.doi.org/10.1177/1757913912468523. Castillo, M. (2006). Els problemes de la planificació: una exigència no sempre entesa. Propostes de treball i reflexió. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 33, 145-156. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/educaciosocial/article/viewFile/165543/241103
Ander-Egg, E. (1991). Introducción a la planificación. Buenos Aires: Lumen. Recuperat de http://abacoenred.com/wp-content/uploads/2017/05/Introduccion-a-la-planificaci%C3%B3n-Ander-Egg-Ezequiel.pdf.pdf

http://abacoenred.com/wp-content/uploads/2017/05/Introduccion-a-la-planificaci%C3%B3n-Ander-Egg-Ezequiel.pdf.pdfAsquith, S. & Clark, C. (2005). The Role of the Social Worker in the 21st Century – A Literature Review. Recuperat de

Camic, P. & Chatterjee, H. (2013). Museums and art galleries as partners for public health interventions. http://dx.doi.org/10.1177/1757913912468523

http://www.raco.cat/index.php/educaciosocial/article/viewFile/165543/241103Colegio Oficial de Trabajo Social de Jaén. Curso: El arte como herramienta para la intervención psico-social y educativa, en:

https://www.dropbox.com/s/g1vk10d0t6myisw/01.Cortina%2C%20%282005%29%2C%20Profesionalidad%2C%20pp.%20361-379.pdf?dl=0Donna McDonald, Jennifer Boddy, Katy O'Callaghan & Polly Chester (2015) Ethical Professional Writing in Social Work and Human Services.  Ethics and Social Welfare, 9(4), 359-374, DOI:

Recuperat de

 

http://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/viewFile/115/111López, L. (2016) Arte y Trabajo Social: Un programa de intervención para transformar la visión de la sociedad para la inclusión de personas con demencia temprana y Alzheimer. Cuadernos de Trabajo Social, 29-1, 51-61.Madziwa, M. (2015) The importance of Monitoring and Evaluation for Social Programmes. Recuperat de

 

Revista Katálysis, 15http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179624760011Roets, G.; Roose, R.; de Wilde, L., & Vanobbergen, B. (2017). Framing the “child at risk” in social work reports: Truth-telling or storytelling? Journal of Social Work, 17(4), 453-469. Doi: (accés a través de CRAI URV)

Shields, C. M. (2014). The War on Poverty Must Be Won: Transformative Leaders Can Make a Difference. International Journal of Educational Leadership and Management, 2(2), 124-146. doi:

www.trans-artlaboratori.orgStuckey, H.L. & Nobel J. (2010). The connection between art, healing, and public health: A review of current literature. , 254-263. doi:10.2105/ AJPH.2008.156497

https://doi-org.sabidi.urv.cat/10.1177/1049731516659140

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent