DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) POLÍTIQUES SOCIALS I MODELS INNOVADORS D'INTERVENCIÓ EN CONTEXTOS DE CANVI Codi 15685104
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
Adreça electrònica mariavictoria.forns@urv.cat
joseoriol.rios@urv.cat
blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Analitzar críticament els paradigmes de comprensió de la intervenció socioeductiva des d'una perspectiva innovadora.
 CE3 Dissenyar i aplicar els mètodes i tècniques avançades d'investigació social en l'àmbit de la intervenció social i educativa des d'una perspectiva multidisciplinària.
 CE4 Elaborar estratègies de comunicació i transferència de les conclusions de la investigació a públics especialitzats i no especialitzats de forma clara.
 CE5 Avaluar diferents polítiques socials en contextos de canvi identificant les oportunitats per a la innovació a partir de la interdisciplinarietat.
 CE7 Dissenyar estratègies innovadores per a la creació d'estructures organitzacionals que propiciïn benestar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Aplicar conceptes ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Coneix i comprèn els paradigmes i les relacions entre la teoria i la pràctica en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
 CE3 Analitza i utilitza críticament les fonts d'informació i la bibliografia especialitzada en l'àmbit social i educatiu.
 CE4 Identifica necessitats i noves realitats en contextos globals i internacionals que permeten transferir aprenentatges innovadors cap a àmbits de desenvolupament professional i d'investigació del nostre entorn pròxim.
 CE5 Valora diferents polítiques socials des de diferents perspectives i paradigmes de comprensió de la intervenció social i educativa.
Contempla estratègies de participació per a l'empoderament social i polític en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
Identifica i analitza els recursos humans, institucionals, legals, comunitaris existents en un determinat context geogràfic, com també la relació que mantenen entre ells.
Analitza les noves problemàtiques socials des d'un enfocament local i integral de les polítiques socials aportant respostes a les administracions públiques, entitats i moviments socials amb l'objectiu de fer-hi front.
 CE7 Identifica les estratègies innovadores més adequades pels processos de creació d'estrucutres organitzatives que procuren el benestar.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional.
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC TEMÀTIC 1. Polítiques socials i polítiques publiques com a transformadores socials 1.1 Disseny de polítiques públiques i la implementació de polítiques socials com a una eina indispensable pel benestar de les persones i per transformar les societats.

1.2 Participació de la ciutadania en el disseny de les polítiques públiques i en la seva implementació i avaluació.

1.3 Aproximació a experiències de polítiques d’educació, concretament, en temes d’educació intercultural i de gènere.
BLOC TEMÀTIC 2. Polítiques i models innovadors. 2.1 Revisió i redescobriment dels diversos models teòrics com a sustentadors de la intervenció social per tal de poder innovar la pràctica professional.

2.2 Anàlisi dels models, funció i aplicació des del microsistema al macrosistema.

2.3 La intervenció social des de la relació d’ajuda que s’estableix entre l’usuari i el professional (l’ajudat/i l’ajudant).
BLOC TEMÀTIC 3. Revisió crítica dels paradigmes de comprensió de la intervenció social. Cap a models d’acció integrals i transdisciplinars. 3.1 Els models d'acció integrals des d’una perspectiva humanista i sota un enfocament d’intervenció centrada en la persona i en el seu malestar.

3.2 La persona, el procés de transformació i l’acompanyen en la presa de consciència, i en la presa de decisions per poder abordar els seus problemes i aconseguir activar les competències necessàries, com per a afrontar amb autonomia en el futur situacions similars.

3.3 La transdisciplinarietat: perspectiva integradora dels diferents àmbits i nivells d’intervenció, a través d’un coneixement relacional i complex.

BLOC TEMÀTIC 4. Estratègies de participació per a l'apoderament social i polític. 4.1 La participació com a estratègia política i social per apoderar a la ciutadania.

4.2 La democràcia, com per exemple la democràcia deliberativa.

4.3 El paper dels moviments socials en la societat actual.

4.4 Anàlisi d'experiències que han destacat per fomentar de manera efectiva la participació política i social: impacte dels pressupostos participatius, els fòrums socials mundials, assemblees obertes i com aquestes han comportat un millora social.

4.5 Mecanismes de participació que articulen organismes públics per fomentar la inclusió dels col·lectius més vulnerables com: les dones, les minories ètniques, les persones amb discapacitat, la infància i les persones immigrades i refugiades
BLOC TEMÀTIC 5. Prevenció del maltractament institucional amb metodologies respectuoses amb les persones 5.1 Abordatge de les problemàtica del maltractament dins del les institucions tant als i les professionals com als usuaris/es.

5.2 El mobbiling, el bullying i la seva incidència en les institucions públiques.

5.3 Metodologies i actuacions per a la seva eradicació. Presentació i anàlisi d'estratègies establertes per aquestes metodologies i els resultats que han aconseguit.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Fòrums de debat
CE5
CT6
0 5 5
Sessió Magistral
CE3
16.5 0 16.5
Treballs col·laboratius.
CE7
9 44.5 53.5
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE4
10 25 35
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE1
0 30 30
Presentacions / exposicions
CE5
2 8 10
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, dinàmica de funcionament, metodologies docents i sistema de seguiment, tutorització i avaluació
Fòrums de debat Aquesta activitat es realitzarà de forma individual.
A partir de la introducció d’un tema de debat per part del professor/a en el que s’exposaran algunes preguntes orientatives, l’alumne ha de respondre aquestes i a la reflexió sobre el tema plantejat des d’una perspectiva crítica i on demostri dominar el contingut dels textos dels blocs temàtics on s’introdueix el debat.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura i introducció als materials bibliogràfics bàsics i complementaris
Treballs col·laboratius. Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva. Els diferents membres del grup (màxim 3 persones) -i amb el vistiplau del/a professor/a- pactaran el projecte de política socioeducativa innovadora.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Aquesta activitat es realitzarà de forma individual
A partir d’una política social i educativa vigent es plantejarà l’anàlisi i possible millora del mateix a partir del materials i classes del blocs temàtics 1,2 i 3.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Presentació de les lectures bàsiques per part del professor
Presentacions / exposicions Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva.
El grup que hagi realitzat el treball farà una presentació dels principals resultats de la mateixa.
Tots els membres del grup hauran de participar.
Atenció personalitzada El professorat explicarà quan i de quina manera té prevista l'atenció als estudiants, per tal de donar resposta al seguiment dels treballs com a la resolució de dubtes en general

Atenció personalitzada
Descripció
El professorat explicarà quan i de quina manera té prevista l'atenció als estudiants, per tal de donar resposta al seguiment dels treballs com a la resolució de dubtes en general

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
CE5
CT6
OBJECTIUS:
•Utilitzar dels coneixements adquirits a les classes i lectura de textos de l`àmbit per l’elaboració d’una intervenció escrit fonamentada i crítica.
•Ser capaç d’incorporar les aportacions dels companys i companyes en un debat vinculat a una experiència innovadora.


Aquesta activitat es realitzarà de forma individual.
A partir de la introducció d’un tema de debat per part del professor/a en el que s’exposaran algunes preguntes orientatives, l’alumne ha de respondre aquestes i a la reflexió sobre el tema plantejat des d’una perspectiva crítica i on demostri dominar el contingut dels textos dels blocs temàtics on s’introdueix el debat


10%
Treballs col·laboratius.
CE7
OBJECTIU:
•Ser capaç de dissenyar una política socioeducativa innovadora.

Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva. Els diferents membres del grup (màxim 3 persones) -i amb el vistiplau del/a professor/a- pactaran el projecte de política socioeducativa innovadora.
45%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE4
OBJECTIUS:
• Analitzar el procés d’elaboració d’una política social i/o educativa i el seu impacte
• Saber identificar i entrar en debat sobre els diferents agents implicats

Aquesta activitat es realitzarà de forma individual
A partir d’una política social i educativa vigent es plantejarà l’anàlisi i possible millora del mateix a partir del materials i classes del blocs temàtics 1,2 i 3.


35%
Presentacions / exposicions
CE5
OBJECTIUS:
• Ser capaç de defensar públicament un treball acadèmic i de recerca
• Oferir un discurs coherent i amb vocabulari adequat a la temàtica que es presenti.

Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva.
El grup que hagi realitzat el treball farà una presentació dels principals resultats de la mateixa.
Tots els membres del grup hauran de participar.
10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'establirà un període perquè els estudiants puguin lliurar les activitats activitats no superades en l'avaluació continuada


Fonts d'informació

Bàsica

 

BOLC 1: Polítiques socials i polítiques publiques com a transformadores socials

Materials bàsics:
• Deusdad, B. (2013).El respeto a la identidad como una forma de inclusión social: interculturalidady voluntariado social. Educatio XXI,31 (1): 89-104
• Esping-Andersen, G., (1993). Los tres mundos
• del estado del bienestar. València: Alfons el Magnànim.
• Fantova, F. (2009). Manual para la gestión de la intervención. Alcalà: Editorial CCS
• Montagut, T. (2008). Política social. Barcelona: Ariel
• Subirats, J. et al. (2012). Análisisy gestión de políticas públicas (1ª en aquea presentació ed.). Barcelona: Ariel.

Materials per aprofundir:
• Del Pino, E., i Rubio, M. J. (2013) Los Estados de bienestar en la encrucijada. Políticas sociales en perspectiva comparada. Madrid: Tecnos.
• Gough, I, i Wood, G. (2006). Insecurity and Welfare Regimes in Asia, Africa and Latin America. Cambridge: Cambridge University Press
• Le Grand, J. (2010). Motivation, agency and public policy. Oxford: Oxford University Press
• Prats, J., Deusdad, B, i Cabré, J. (2017) School, xenophobia and interethnic relationships among secoundary level pupils in Spain. Education as change. Accés des de:  https://www.google.es/search?q=xenophobia+and+interethnic+relations+ships+pupils+deusdad+prats&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=uj5NWcDUMM3JwAKw4a_4CQ
• Martinelli, F., Anneli Anttonen, i Margitta Mätzke (2017). Social Services Disrupted. Edward Elgar Publishing. Accés obert: https://www.elgaronline.com/view/9781786432100.xml?rskey=0pC8mP&result=1


BLOC 2: Polítiques i models innovadors

Materials bàsics:
• Ballestero, A. (2004). Aportaciones de la Filosofia al Trabajo Social: el existencialismo de Donald F. Krilh: RTS Revista de Trabajo Social, (175), 28-56.
• Carvajal, A (2002): Teorías y modelos: formas de representación de la realidad social. Revista de Comunicación, (12).
• Escolar C. i Travi B. (2010) Prácticas profesionales, modelos de intervención y proceso de producción de conocimiento Rev. Trabajo Social UNAM, VI Época, (1), 74-89. Recuperat: http://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/article/viewFile/23883/22462
• Morán, J., Gómez, A. i Navarro, C. (2004). Intervención Metodológica en Trabajo Social. Estrategias de Intervención y Contexto en Trabajo Social. Zaragoza: Libros Certeza. Recuperat: https://www.siis.net/documentos/Digitalizados/Intervencion%20metodologica%20en%20trabajo%20social.pdf
• Viscarret Garro, J.J. (2007): Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social, Madrid, Alianza Editorial

Materials per a aprofundir: 
• Orantes, M. i Molina, V. (2002). Modelo sistémico e inmigrantes: Reflexiones y experiencias desde los servicio sociales. Cuadernos de Trabajo Social, (15), 261-269. Recuperat: https://core.ac.uk/download/pdf/38812874.pdf
• Rodríguez, M. (2003). La familia multiproblemática y el modelo sistémico. Portularia, (3), 89-115. Recuperat: http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/151/b15148221.pdf

BLOC 3: Revisió crítica dels paradigmes de comprensió de la intervenció social. Cap a models d’acció integrals i transdisciplinars.

Materials bàsics
• Sobremonte, E. (2012) Epistemología, teoría y modelos de intervención en trabajo social: reflexión sobre la construcción disciplinar en España. Deusto: Editorial Deusto Unibertsitatea.
• Morán Carrillo, J. (2006). Epistemología, Ciencia y Paradigma en Trabajo Social. Sevilla: Aconcagua Libros.
• Montenegro M., Balash. M., Caussa A. i Rodriguez I. (2011). Intervención Social. Controversias teóricas y metodológicas. Barcelona: Editorial UOC. (25-58)

Materials per a aprofundir
• Martínez, MªJ. (2005). Modelos teóricos de Trabajo Social. Murcia: DM.
• Ubieto,J.R. (2007) Models de Treball en xarxa. Revista EDUCACIÓN SOCIAL (36), 26-39.

BLOC 4: Estratègies de participació per a l'empoderament social i polític

Materials bàsics:
• Arroyo, J. C. V. (2003). Acerca de la democracia deliberativa. Fundamentos teóricos y propuestas prácticas. Asamblea: revista parlamentaria de la Asamblea de Madrid, (9), 3-24. Recuperat de: http://www.asambleamadrid.es/RevistasAsamblea/R.9.%20Juan%20Carlos%20Velasco%20Arroyo.pdf
• Fernández, M., Domínguez, C., & de Flecha, A. (2004). Mujeres gitanas y mercado laboral: mecanismos para superar su triple exclusión. Lan Harremanak: Revista de relaciones laborales, (11), 81-94. Recuperat de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1067706.pdf
• Nebot, C. P. (2009). Los Presupuestos Participativos en España: un nuevo balance. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica, (311). Recuperat de https://www.researchgate.net/profile/Carmen_Pineda_Nebot/publication/286624832_Los_Presupuestos_Participativos_en_Espana_un_nuevo_balance/links/566c729808ae62b05f0879ac/Los-Presupuestos-Participativos-en-Espana-un-nuevo-balance.pdf

Materials per a aprofundir:
• Organisation for Economic Co-operation and Development. (2009). Evaluación de la participación pública en la elaboración de políticas públicas. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública (INAP). CRAI URV. https://app-vlex-com.sabidi.urv.cat/#/sources/5521
• Ríos-Gonzalez O. (2013). Transformación Sociocultural y Desarrollo: buenas Prácticas o Actuaciones de Éxito. REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research, 3(2), 173-199. Recuperat de http://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/remie/article/view/remie.2013.11


BLOC 5: Prevenció del maltractament institucional amb metodologies respectuoses amb les persones.

Materials bàsics:
• Adams, C. E. Y. (2012). Maltrato en el adulto mayor institucionalizado: Realidad e invisibilidad.Revista Médica clínica las Condes, 23(1), 84-90.  Recuperat de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864012702778
• Brown, M., Gómez González, A., & Munté i Pascual, A. (2013). Procesos dialógicos de planificación de los servicios sociales: el proceso de cambio en los barrios de La Milagrosa y La Estrella (Albacete).Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 2013, vol. 17, num. 427. Recuperat de: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/113028/1/619513.pdf
• Lorenzo de Membiela, J. B. (2007). Soluciones propuestas para erradicar el acoso moral de la administración pública. En El acoso moral: una sutil derivación de la violencia. Breves notas respecto del “mobbing” y del “bullyng” y su relación con el derecho a la intimidad.  Barcelona: Bosch Editor. CRAI URV

Materials per a aprofundir:
• Lillo, N., & Roselló, E. (2001). Trabajo Social Comunitario.Madrid: Narcea Ediciones.

 

 

 

 

 

Complementària

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent