DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ I IMPACTE SOCIAL Codi 15685106
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Adreça electrònica aitor.gomez@urv.cat
blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Comprendre l'impacte de la investigació social en l'àmbit de la intervenció socual i educativa com a base per a la innovació social.
 CE3 Dissenyar i aplicar els mètodes i tècniques avançades d'investigació social en l'àmbit de la intervenció social i educativa des d'una perspectiva multidisciplinària.
 CE4 Elaborar estratègies de comunicació i transferència de les conclusions de la investigació a públics especialitzats i no especialitzats de forma clara.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT4 Comunicar idees complexes de forma efectiva a tot tipus d'audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Demostra capacitat per a l'anàlisi crítica de l'impacte social de la investigació en l'àmbit social i educatiu.
Incorpora processos de la investigació en el disseny de la intervenció social i educativa.
Integra en el disseny i desenvolupament de la investigació la perspectiva de l'impacte social.
Identifica els impactes socials en la investigació: outputs aconseguits i la seva implicació social, educativa, política, cultural, etc., valorant el paper de diferents agents en la generació d'impacte.
 CE3 Desenvolupa un pensament original i crític, juntament amb la capacitat de construir arguments coherents i fonamentats i articular teories i idees de forma clara.
 CE4 Defensa les seves conclusions- i els coneixements i raons que les sustenten- adaptades a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
Identifica necessitats i noves realitats en contextos globals i internacionals que permeten transferir aprenentatges innovadors cap a àmbits de desenvolupament professional i d'investigació del nostre entorn pròxim.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-la en futurs projectes.
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT4 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Aproximació teòrica a l’impacte social de la recerca i la seva avaluació

L’actual programa marc de recerca de la Comissió Europea H2020 i el proper FP9 entre molts d’altres, tant a nivell internacional com nacional, estan posant molt d’èmfasis en que les investigacions finançades en aquests programes han de transcendir més enllà del àmbit acadèmic/científic, i contribuir als reptes socials (l'estratègia Europa 2020 en cas d’Europa o els reptes del desenvolupament sostenible de l’ONU en el context internacional).

El II Pla estratègic de Recerca i Innovació de la URV així ho indica, establint l’impacte social de la recerca com un dels pilars bàsic del Pla . Dissenyar activitats per maximitzar l'impacte social del projectes de recerca involucrant els grups d'interès no és una tasca fàcil pel personal investigador. És encara més difícil plantejar mecanismes per mesurar i visibilitzar l’impacte social assolit. Per aquest motiu, moltes de les convocatòries de recerca ja estan integrant seccions clarament definides d’impacte social esperat, com una secció més avaluable de les propostes, per tal d’instar al personal investigador a dissenyar com orientar la recerca i planificar activitats per assolir un impacte social destacat no només durant tot el procés investigador sinó una vegada el projecte de recerca hagi finalitzat.

El principals continguts a desenvolupar en aquest bloc seran:

Conceptualització de l’Impacte científic, polític i social de la recerca
Construint impacte social tenint present l’acumulació dels resultat de recerca previs: concepte de RESI -Research Enabling Social Impact-
Creació social de la recerca
Visibilitzar l’impacte social de la recerca a través de l’eina SIOR
Avaluació de l’impacte social de la recerca (establiment d’indicadors)
TEMA 2: Planificació, gestió i avaluació de serveis, plans i programes des d’una perspectiva crítica i reflexiva.

El poder aconseguir impacte en recerca, en les diverses vessants conceptuals exposades al bloc1, té relació directa en el plantejament central de la pròpia recerca però també en les metodologies emprades per aconseguir uns majors índex d’impacte, sobretot pel que fa a la transferència de coneixement i en la pròpia transformació social. Proposar des del principi de la recerca metodologies que comporten la implicació de la comunitat i els grups d’interès facilita l’impacte de les nostres recerques, més enllà de l’àmbit estrictament acadèmic.

En aquest bloc et proposem analitzar metodologies que afavoreixen aquesta relació i implicació dels actors socials en la recerca:

Processos de co-creació
Escoles com a comunitats d’aprenentatge i Metodologia comunicativa i impacte social de la recerca
La Investigació-acció-participació (IAP)
L’Aprenentatge Servei (APS)
TEMA 3: Experiències en recerca innovadora amb perspectiva d’impacte social

En aquest últim bloc temàtic es portaran a terme presentacions d’experiències de recerca diverses que han tingut impacte social. Aquestes visites seran directament relacionades amb tota la vessant teòrica exposada en els anteriors dos blocs, per tal de visualitzar com es pot generar impacte social al territori.

Projecte europeu SoCaTel (H2020).
Línia de recerca en comunitats d’aprenentatge i impacte social de la recerca.
Recerca Investigació-Acció-Participació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
CE3
CE4
CT2
CT4
1 0 1
Sessió Magistral
CE2
CE3
CE4
CT2
CT4
7 0 7
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE2
CE3
CE4
CT2
CT4
0 32 32
Treballs
CE2
CE3
CE4
CT2
CT4
9 33 42
Presentacions / exposicions
CE2
CE3
CE4
CT2
CT4
8 7 15
Atenció personalitzada
CE2
CE3
CE4
CT2
CT4
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura de la bibliografia bàsica i recomenada per a concretar les diferentes activitats i treball final.
Treballs Realització d’un treball en grup vinculat a diferents temàtiques de l’assignatura
Presentacions / exposicions Presentar i defensar les diferents tasques que sorgeixen de l'organització de l'assignatura
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per a atendre i resoldre dubtes de l'alumnat

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà l'alumne/a de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes de les diferents temàtiques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE2
CE3
CE4
CT2
CT4
Treballs d’anàlisi crític sobre les experiències presentades a l’aula (Bloc III). Experiència 1

Treballs d’anàlisi crític sobre les experiències presentades a l’aula (Bloc III) Experiència 2

Treball sobre la previsió de l’impacte social de la recerca realitzada en el Treball Fi de Màster
15


15


40
Presentacions / exposicions
CE2
CE3
CE4
CT2
CT4
Presentació a l’aula de la previsió de l’impacte social en el Treball Fi de Màster 30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en un treball específic sobre impacte social de la recerca que permiti avaluar tots els coneixements adquirits durant el transcurs de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica

Aiello, E., & Joanpere, M. (2014). Social Creation. A New Concept for Social Sciences and Humanities. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 3(3), 297-313. Doi: 10.4471/rimcis.2014.41

Aubert, A., Molina, S., Shubert, T., Vidu, A. (2017). Learning and inclusivity via Interactive Groups in early childhood education and care in the Hope school, Spain. Learning, Culture and Social Interaction.13, 90-103. doi: 10.1016/j.lcsi.2017.03.002

Balcazar, E.B. (2003) Investigación acción participativa (iap): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades N. (7/8): 59-77. Acessible des de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18400804

Bornmann, L. (2013), What is societal impact of research and how can it be assessed? a literature survey. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64, 2: 217-233.

Colmenares, A.M. (2012) Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y silencios: Revista Latinoamericana de Educación, Vol.3, N. 1: 102-115. Accessible des de: https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.18175/vys3.1.2012.07

De Jong, S., Barker, K., Cox, D., Sveinsdottir, T., & Van den Besselaar, P. (2014). Understanding societal impact through productive interactions: ICT research as a case. Research Evaluation, 23(2), 89–102.

Deusdad, B, i Riccò, I. (2018, in press). The digitalization of long-term care services in Spain: stakeholders’ views.  Human Technology.

Flecha, R., Soler-Gallart, M., & Sordé, T. (2015). Social impact: Europe must fund social sciences. Nature, 528. Doi: 10.1038/528193d

García-Carrión, R., & Díez-Palomar, J. (2015). Learning communities: Pathways for educational success and social transformation through interactive groups in mathematics. European Educational Research Journal, 14(2), 151–166. García-Pérez, A., Mugarra, A. y Villa, A. (2016). Innovación Social Universitaria como marco para la fundamentación, desarrollo y evaluación comunitaria de proyectos de Aprendizaje-Servicio. En M. A. Santos Rego, A. Sotelino y M. Lorenzo (Eds.), Actas VI Congreso Nacional y II Internacional de Aprendizaje-Servicio Universitario (pp. 297-306). Santiago: USC.

Garcia, C., Gairal, R., Munté, A., Plaja, T. (2017). Dialogic literary gatherings and out-of-home child care: Creation of new meanings through classic literature. Child & Family Social Work 1(9). doi: 10.1111/cfs.12384

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R. (2006). Metodología comunicativa crítica. Barcelona: Hipatia.

Gómez, A., & Munté, A. (2015). Communicative methodology of research and Roma migrant women in Spain: A process of social change. In L. Bryant (Ed.), Critical and Creative Research Methodologies in Social Work. Farnham: Ashgate. Doi: 978-1-4724-2582-9

Holbrook, J.B., & Frodeman, R. (2011)., Peer review and the ex ante assessment of societal impacts. Research Evaluation, 20(3), 239–246.

Llopis, A., Villarejo, B., Soler, M., & Álvarez, P. (2016). (Im)Politeness and interactions in Dialogic Literary Gatherings. Journal of Pragmatics, 94, 1-11

Martin, X. (2016). Proyecto con alma. Trabajo por proyectos con servicio a la comunidad. Barcelona: GRAÓ.

Molas-Gallart, J., & Tang, P. (2011). Tracing “productive interactions” to identify social impacts: An example from the Social Sciences. Research Evaluation, 20(3), 219–226.

Morlà, T. (2015). Comunidades de Aprendizaje, un Sueño que hace más de 35 años que Transforma Realidades. Social and Education History, 4(2), 137–162. Doi: 10.17583/hse.2015.1506

Puig, J. M. (Coord.) (2015). 11 Ideas Clave. ¿Cómo realizar un proyecto de Aprendizaje-Servicio? Barcrelona: GRAÓ. Puig, J. M. (2012). El Aprendizaje-Servicio: bases pedagógicas e ideas clave. En Barcelona, V encuentro para la promoción del Aprendizaje- Servicio. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=NrxfiexOkLA Puigvert, L., Christou, M., & Holford, J. (2012). Critical communicative methodology?: Including vulnerable voices in research through dialogue. Cambridge Journal of Education, 42(4), 513–526. Doi:10.1080/0305764X.2012.733341

Pulido, C., i Ríos, O. (2006). Les comunitats d'aprenentatge: escola i educació social integrades? Educació Social (32).

Reale, E., Avramov, D., Canhial, K., Donovan, C., Flecha, R., Holm, P., Larkin, C., Lepori, B., Mosoni-Fried, J., Oliver, E., Primeri, E., Puigvert, L., Scharnhorst, A., Schubert, A., Soler, M., Soòs, S., Sordé, T., Travis, C., Van Horik, R. (2017). A review of literature on evaluating the scientific, social and political impact of social sciences and humanities research. Research Evaluation, rvx025. doi: 10.1093/reseval/rvx025

Tapia, M. N. (2010). La propuesta pedagógica del “Aprendizaje-Servicio”: una perspectiva latinoamericana. Tzhoecoen, 5, 23-43.

Valero, D., Redondo-Sama, G. & Elboj, C. (2017). Interactive groups for immigrant students: a factor for success in the path of immigrant students. International Journal of Inclusive Education, 1-16. doi: 10.1080/13603116.2017.1408712

Vázquez, S., Liesa, M., Revilla, A. (Coords.) (2015). El Aprendizaje-Servicio: diálogo Universidad y Sociedad. Universidad de Zaragoza

Villa, A. (Ed.), Arnau, E., Cabezas, C., Cancino, R., Fernández-Lamarra, N., Greising, C., Guide, E., Jouannet, C., Mora, C. L., Morales, M., Orellana, O., Salazar, C., Sánchez, D., Solís, V., Trujillo, M., Villar, J. y López, A. L. (2013). Un modelo de evaluación de Innovación Social Universitaria Responsable (ISUR). Bilbao: Universidad de Deusto.

Villasante, T., Montañés, M., Martí, J. (Coord.) (2002) La investigación social participativa. Construyendo ciutadania/1. Barcelona: El Viejo Topo.

Waissbluth, M et  al. (2014). Co-creación para la Innovación: Un caso en el Sector Público Chileno. Accessible des de: http://www.dii.uchile.cl/~ris/RIS2014/1innovacion.pdf

webgrafia 

Clarity Testimonials: SoCaTel Cocreation https://vimeo.com/261644939

IMPACT-EV: Evaluating the impact and outcomes of European SSH research. Seventh Framework Programme (2014-2017). https://impact-ev.eu/

SIAMPI (2011). Social Impact Assessment Methods for Research and Funding Instruments Through the Study of Productive Interactions (Final report on social impacts of research). Retrieved from http://www. siampi.edu/

SoCaTel-Everis: https://www.youtube.com/watch?v=B27Vj-y1XR0

Social Impact Observatory Repository (SIOR): http://sior.ub.edu/.

TAC 12: https://www.youtube.com/watch?v=wQu6ZE3HunA

Complementària
 Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.

Batlle, R. (2013). El Aprendizaje-Servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid: PPC.

Flecha, R. (2015). Successful Educational Action for Inclusion and Social Cohesion in Europe. Springer Publishing Company.

Flecha, R., García, R. & Gómez, A. (2013). Transferencia de tertulias literarias dialógicas a instituciones penitenciarias. Revista de Educación, 360, 140–161. Doi:10.4438/1988-592X-RE-2013-360-224

García-Carrión, R., & Díez-Palomar, J. (2015). Learning communities: Pathways for educational success and social transformation through interactive groups in mathematics. European Educational Research Journal, 14(2), 151–166.

García, C., Lastikka, A., & Petreñas, C. (2013). Comunidades de Aprendizaje. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía Y Ciencias Sociales, 17(427 (7)).

Girbés-Peco, S., Macías, F., & Álvarez, P. (2015). De la Escuela Gueto a una Comunidad de Aprendizaje: Un Estudio de Caso sobre la Superación de la Pobreza a Través de una Educación de Éxito. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 4(1), 88–116. Doi:10.17583/rimcis.2015.04

Guillen, A., Sáenz, K, Badii, M.H., Castillo, J. (2009) Origen, espacio y niveles de participación ciutadana. Daena: Internacional Journal of Good Conscience 4(1): 179-193Martin, X. (2016). Proyecto con alma. Trabajo por proyectos con servicio a la comunidad. Barcelona: GRAÓ.Puig, J. M. (Coord.) (2015). 11 Ideas Clave. ¿Cómo realizar un proyecto de Aprendizaje-Servicio? Barcrelona: GRAÓ.

Villasante, T., Montañés, M., Martí, J. (Coord.) (2002) Prácticas locales de creatividad social. Construyendo ciutadania/2. Barcelona: El Viejo Topo.


Webgrafia 

http://utopiadream.info/ca/

https://www.comunidaddeaprendizaje.com.es/

https://seas4all.eu/

SoCaTel: A multi-stakeholder co-creation platform for better access to long-term care services:: www.socatel.eu Videos de SoCaTel: https://www.youtube.com/watch?v=TTq9u9WQizU https://www.youtube.com/watch?v=KlG3dD62biM https://www.youtube.com/watch?v=o4Vl5M8cdiE
GUIAS ZERBIKAS. Serie de Guías referidas a distintos aspectos del Aprendizaje-Servicio que pueden bajarse libremente de la red: http://www.zerbikas.esHorizon 2020 Work Programmes 2014/15, Opportunities for Researchers from the Socio-economic Sciences and Humanities (SSH) Analysis of SSH-relevant Topics.

“Research Excellence Framework-UK: impact cas estudies”, una base de dades de 6.678 casos d’impacte de la recerca de totes les disciplines científiques: http://impact.ref.ac.uk/casestudies.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent