DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA INTERVENCIÓ SOCIAL I EDUCATIVA Codi 15685201
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
joseoriol.rios@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Conceptes i característiques del "mètode" i de la "metodologia"

Tema 2. La intervenció social i educativa: marc teòric, característiques i procediment.

Tema 3. Intervenció i transformació social: crítiques i models emergents respecte a la metodologia de la intervenció social i educativa.

Tema 4. Mètodes i tècniques en la intervenció social i educativa amb persones, grups i comunitats.




Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
6 0 6
Fòrums de debat
1 4 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
6 18 24
Presentacions / exposicions
2 0 2
Treballs col·laboratius.
7 33 40
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
1 19 20
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del temari i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics
Fòrums de debat Debat a través del moodle a partir d’un tema de debat introduït per part del professorat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Disseny de l'estudi-diagnosi d'un cas proposat pel professorat.
Presentacions / exposicions Presentació dels principals resultats del treball col.laboratiu
Treballs col·laboratius. Treball col·laboratiu: disseny d'una estratègia d'intervenció socio-educativa a partir de la diagnosi d'una problemática/situació escollida per l'alumne/a i pactada amb el professor/a.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura d'articles i altra documentació rellevant relacionada amb els continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada presencialment en horari d'atenció del professorat i virtualment a través de correu electrònic i moodle

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada presencialment en horari d'atenció del professorat i virtualment a través de correu electrònic i Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
Activitat individual.
A partir de la introducció d’un tema de debat per part del professor/a en el que s’exposaran algunes preguntes orientatives, l’alumne ha de respondre aquestes i a la reflexió sobre el tema plantejat des d’una perspectiva crítica i on demostri dominar el contingut dels textos dels blocs temàtics on s’introdueix el debat
10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Treball individual. A partir d'un cas presentat per la professora, l'estudiant haurà de dissenyar l'estudi per la detecció de necessitats i el diagnòstic i pronòstic de la situació. 35%
Presentacions / exposicions
Aquesta activitat es realitzarà de forma col·lectiva (deriva de l’activitat avaluativa del treball col·laboratiu)
El grup que hagi realitzat el treball farà una presentació dels principals resultats de la mateixa.
Tots els membres del grup hauran de participar.
10%
Treballs col·laboratius.
Aquesta activitat es realitzarà de forma grupal.

Es tractarà de dissenyar una estratègia d'intervenció socio-educativa (projecte, per exemple) a partir de la diagnosi d'una problemática/situació escollida per l'alumne/a i pactada amb el professor/a.
45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BT, A. i ZAFRA, E. (2012) "Intervención socio-sanitaria y enfermedades crónicas. Nuevos desafíos para el trabajo socio-comunitario en el ámbito de la salud en España". A: INGURUAK-Revista Vasca de Sociologia y Ciencia Política, volum 57-58. ACOSTA HOYOS, L. E. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires, Paidós. ANDER-EGG, E. (1982). Evaluación de programas de trabajo social, Buenos Aires, Humanitas. ANDER-EGG, E. (1982). Metodología del trabajo social, Barcelona, El Ateneo. ANDER-EGG, E. (1991). Cómo elaborar un proyecto, Buenos Aires, Humanitas. ANDER-EGG, E. (1991). Introducción a la planificación, Valencia, Generalitat Valen¬ciana, Conselleria de Treball i Seguretat Social. AYLWIN DE BARROS, N.; JIMÉNEZ DE BARROS, M.; QUESADA DE GREPPI, M. (1982). Un enfoque operativo de la metodología del trabajo social, Buenos Aires, Hu¬manitas. BUENO, J. R. (1988). Servicios sociales: planificación y organización, Valencia, Mes¬tral. CALVO, M. (2009) Manual de elaboración de proyectos de intervención cultural. Sevilla, MAD. CALLEJO, J. (2006) Proyectos y estrategias de intervención social: la perspectiva de la intervención. Madrid, Aravaca. CODTSC . (2006). Materials de suport per preparar l’examen d’oposicions de l’administració de la Generalitat de Catalunya. Volum II. Col.legi Oficial de Deiplomats en Treball social de Catalunya. CAMPANINI, Anna M. i col. (1991) Servicio social y modelo sistémico. Barcelona. Paidós. COLOMER, Montserrat (1979) Mètode de Treball Social. Revista de Treball Social (75). DE RIVAS, M. J. (2000) Manual de Trabajo Social. València. Universitat de València. Ed. Ateneo. DIÉGUEZ, A.J. (Coord.) (2002) Diseño y evaluación de proyectos de intervención social y trabajo social comunitario. Espacio editorial, Buenos Aires. ESCARTIN, Mª Josè. (1992). Introducción al trabajo social I-II. Alicante. Ed. Aguaclara. GÓMEZ MOYA, JULVE NEGRO i PÉREZ COSÍN (1999) Trabajo Social. Orientaciones y prácticas formativas. València. Editorial Gules. GONZÁLEZ-SAIBENE, Alicia (2012) Acerca de la intervención. Documento presentado en las jornadas docentes sobre intervención. En linea: http://www.buenastareas.com/ensayos/Acerca-De-La-Intervenci%C3%B3n-Alicia-Gonz%C3%A1lez/6881224.html GUALDA CABALLERO, HIERRO MORENO i VÁZQUEZ AGUADA (compiladores) (1999) Epistemología, teoría y metodología de la investigación destinada a la intervención social. Huelva. Universidad de Huelva. HARRIS PERLMAN, Helen. (1980). El trabajo social individualizado. Madrid.Ed.Rialp. ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico.Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Madrid JORNADA TÉCNICA DE TRABAJO SOCIAL. (2001) El trabajo social en los proyectos de intervención con inmigrantes. Actas de la II jornada tècnica de TS. Deusto, Bilbao. LOPEZ, Manuel Luis. (1993) .”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”. MARTINEZ, Mª.J.( 2000) Para el trabajo social.Granada. Ed Maristan. MARTORELL,C. (1997). Entrevista y consejo psicológico.Madrid. Ed.Sintesis. MARXEN, Eva i SERRANO, Ana (2016) Diálogos entre arte y terapia. En Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, vol 7. PAYNE, Malcollm (1995) Teorías contemporáneas del Tabajo Social. Madrid. Paidós. RESENDE, Sergio (2008) Promoción de la salud, empowerment y educación: una reflexión crítica como contribución a la reforma sanitaria. Revista Salud Colectiva, Buenos Aires, 4(3): 335-347. ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social. RONERTIS, C. (1992) Metodología de la intervención en Trabajo Social. Barcelona. El Ateneo. RUIZ, Mª A,VILLALOBOS,A.(1994). Habilidades teraéuticas.Madrid.Fundación Universidad y empresa.UNED. SALZBERGER-WITTENBERG, I.(1980).La relación asistencial. Buenos Aires.Amorrutu . T. ZAMANILLO, L.GAITAN. (1991).Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra. VVAA. ( 2003) Manual para el trabajo social de acompañamiento en los itinerarios de inserción. Madrid.COTSM. ZAMANILLO,Teresa (1992). “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en trabajo social. y asistentes sociales. Barcelona ZAFRA, Eva (2017) Educación Alimentaria: Salud y Cohesión Social. Salud Colectiva,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent