DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) L'ÈTICA EN LA CONFIGURACIÓ DEL BENESTAR PROFESSIONAL Codi 15685202
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Analitzar críticament els paradigmes de comprensió de la intervenció socioeductiva des d'una perspectiva innovadora.
 CE6 Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social.
 CE7 Dissenyar estratègies innovadores per a la creació d'estructures organitzacionals que propiciïn benestar.
 CE8 Avaluar la intervenció social i educativa en processos de canvi individual, grupal i comunitari, des de la perspectiva de la innovació, la crítica i la reflexió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Aplicar conceptes ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Identifica les implicacions ètiques que afecten als processos de la intervenció social i educativa.
Coneix i comprèn els paradigmes i les relacions entre la teoria i la pràctica en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
 CE6 Aplica i comprèn les tècnqiues més innovadores per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en equip.
 CE7 Incorpora en el disseny de les estructures organitzacionals tècnqiues de suport col·lectives (intervisió, supervisió, cercles de qualitat...) per a la millora del benestar de l'organització.
Identifica les estratègies innovadores més adequades pels processos de creació d'estrucutres organitzatives que procuren el benestar.
Diagnostica situacions de risc de malestar dels professionals de la intervenció social i dels sistemes d'organització de les institucions.
 CE8 Analitza la naturalesa de les relacions entre els professionals i els usuaris i les potencialitats i dificultats per a la intervenció social.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional.
Argumenta basant-se en valors socials i formula propostes compromeses amb la millora de la comunitat.
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l'àrea de coneixement des d'un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Més Plató i menys Prozac - Reflexió moral i pràctica professional
- Conceptes bàsics: moral, ètica, valors, principis, ètica de la convicció, ètica de la responsabilitat, pluralisme moral, la deontologia, la metaètica o la norma (moral, jurídica, social, deontològica).
- Les grans corrents de pensament i la filosofia moral
- L’ètica en la societat moderna: consciència moral, ètiques per a un món complex, ètica de mínims i l’ètica de màxims, l’ètica laica, l’ètica de l’alteritat, l’ètica dialògica, la bioètica, l’ètica heterònoma, l’ètica autònoma, l’ètica pública, etc. I, especialment, sobre l’ètica cívica
2. Ètica de la intervenció social - Ètica apicada i ètica professional
- Dimensions de l’ètica professional: teològica, deontològica i pragmàtica
- Qüestions, problemes i dilemes ètics
- Codis deontològics de Treball social i educació social
3. Àrees de risc ètic - concepte de risc ètic
- Àrees de risc ètic de Reamer
- Dilemes de Loewenbweg i Dolgoff
- Qüestions sobre drets individuals i benestar, qüestions sobre el benestar públic i qüestions sobre la desigualtat i l’opressió estructural de Sara Banks.
4. Ètica com a compromís: El maltractament institucional - Concepte de maltractament institucional
- Indicadors de maltractament institucional
- La protesta fonamentada
5. Ètica per aixecar la moral - Propostes d'abordatge per minimitzar els riscos ètics
- Models de resolució de conflictes ètics: el model bioètic de Beauchamps i Childress (1999), el paradigma de Charles Levy (1993), el model agregat de Loewenberg i Dolgoff (1996), el model èthic d’Elaine.P. Congress (1999), el model col.laboratiu (2004 i el model Social Work Ethics Audit de G. Reamer (1990
- Procediments i eines: codis de bones pràctiques, cartes de serveis, comitès d’ètica, memòries de responsabilitat social corporativa, fòrums dialògics, formació, l’auditoria ètica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE1
1 3 4
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE1
CE6
CE7
CE8
CT6
8 17 25
Treballs col·laboratius.
CE1
CE6
CE7
CE8
CT6
9 28 37
Presentacions / exposicions
CE1
CE6
CE7
CE8
CT6
0 2 2
Sessió Magistral
CE1
6 0 6
Fòrums de debat
CE1
CE6
CE7
CE8
CT6
2 3 5
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE1
CE6
CE8
CT6
0 19 19
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A partir de la introducció d’un tema d’una corrent de pensament o autor filosòfic per part del professor/a, l’alumne o alumna ha de reflexionar sobre les idees plantejades i ser capaç d’identificar valors o principis ètics per al seu ús en la pràctica de la intervenció social, estiguin contemplats o no en els Codis Deontològics de la Educació Social i el Treball Social.
Supòsits pràctics/ estudi de casos A partir de la presentació de les àrees de risc ètic, l’alumne ha de detectar i aportar casos pràctics de conflictes ètics i de maltractament institucional, tot identificant en aquests casos pràctics problemes, qüestions i dilemes ètics que hi són presents i classificar-los utilitzant la tipologia de Reamer, Banks i Loewenbweg i Dolgoff
Treballs col·laboratius. Els diferents membres del grup (màxim 3 persones)- aportaran propostes per abordar el conflicte ètic present en la intervenció social que contribueixen al seu abordatge metodològic. També elaboraran 2 propostes en un determinat àmbit d’intervenció per abordar la prevenció del maltractament institucional i la actuació en cas d’existir-ne.
Presentacions / exposicions El grup que hagi realitzat el treball col.laboratiu farà una presentació dels principals resultats de la mateixa
Sessió Magistral Exposició dels principals continguts de cada bloc temàtic
Fòrums de debat A partir de la introducció d’un tema d’una corrent de pensament o autor filosòfic per part del professor/a, l’alumne o alumna ha de reflexionar sobre les idees plantejades i ser capaç d’identificar valors o principis ètics per al seu ús en la pràctica de la intervenció social, estiguin contemplats o no en els Codis Deontològics de la Educació Social i el Treball Social
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Diferents lectures de documentació relativa als continguts del temari.
Atenció personalitzada Es realitzarà acompanyament en els dubtes des de l'atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà acompanyament en els dubtes des de l'atenció personalitzada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE1
CE6
CE7
CE8
CT6
A partir de la presentació de les àrees de risc ètic, l’alumne ha de detectar i aportar casos pràctics de conflictes ètics i de maltractament institucional, tot identificant en aquests casos pràctics problemes, qüestions i dilemes ètics que hi són presents i classificar-los utilitzant la tipologia de Reamer, Banks i Loewenbweg i Dolgoff 35%
Treballs col·laboratius.
CE1
CE6
CE7
CE8
CT6
Els diferents membres del grup (màxim 3 persones)- aportaran propostes per abordar el conflicte ètic present en la intervenció social que contribueixen al seu abordatge metodològic. També elaboraran 2 propostes en un determinat àmbit d’intervenció per abordar la prevenció del maltractament institucional i la actuació en cas d’existir-ne. 40%
Presentacions / exposicions
CE1
CE6
CE7
CE8
CT6
El grup que hagi realitzat el treball farà una presentació dels principals resultats de la mateixa 10%
Fòrums de debat
CE1
CE6
CE7
CE8
CT6
A partir de la introducció d’un tema d’una corrent de pensament o autor filosòfic per part del professor/a, l’alumne o alumna ha de reflexionar sobre les idees plantejades i ser capaç d’identificar valors o principis ètics per al seu ús en la pràctica de la intervenció social, estiguin contemplats o no en els Codis Deontològics de la Educació Social i el Treball Social. 15 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi haurà un període de recuperació d'activitats avaluatives de quinze dies posteriors a les dates d'entrega.


Fonts d'informació

Bàsica Alcoberro, Filosofia i pensament, ,
Cortina, La ética de la sociedad civil, , 2000
Aranu, H, Doltra, H, Gutiérrez JM, Lasterra, J, Monjon R, Navarro, G, L’ètica, ahir i avui, , 1992
Maclnytre, Alasdair, Historia de la ética, , 1988
Marinoff, Lou, Més Plató i menys Prozac, , 2001
Alcoberro, Ètiques per a un món complex, , 2004
Banks, Ética y valores en el Trabajo social, , 2000
CEESC, Codi deontològic de l’educador social., , 2007
Col.legi Oficial de Treball Social, Codi ètic del Treball Soical, , 2000
Vilar, L’ètica en la pràctica quotidiana de les professions socials, , 2001
Bermejo, Ética y Trabajo Social, , 2000
Bermejo, Ética de las profesiones: Trabajo Social, , 2002
Dixit, centre de documentació de serveis socials, Ètica aplicada, ,
Ginesta, Ètica per aixecar la moral, , 2012
Vilar, L’ètica en la pràctica quotidiana de les professions socials, , 2001
Salcedo, Los valores en la pràctica del Trabajo Social, , 2000
Vilar, Anàlisi dels conflictes ètics en la pràctica de l’educació social. Aproximaciò a una ètica aplicada., , 2010
Cots, Els maltractaments institucionals, , 2007
Navarro, El maltrato institucional: Protesta con propuesta, , 2007
Asociación Vasca para la Ayuda de la Infancia Maltratada, Decálogo para la prevención del maltrato institucional a la infancia y adolescencia., , 2008
Fuentes, Abordar el conflicte moral. De la intel·ligència ètica personal a la intel·ligència ètica compartida, , 2001
Úriz, La auditoria ètica en el Trabajo Social: un instrumento para mejorar la calidad de las Instituciones sociales, , 2006
Roman, Ètica en els serveis socials: professions i organitzacions, , 2009

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent