DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) FENÓMENO DE GRUPO Y TRABAJO EN EQUIPO Código 15685203
Titulación
Innovación en la Intervención Social y Educativa (2018)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
4 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Pedagogía
Coordinador/a
PUIG CRUELLS, CARMINA
Correo-e carmina.puig@urv.cat
marta.badia@urv.cat
Profesores/as
PUIG CRUELLS, CARMINA
BADIA SOLÉ, MARTA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura aprofundeix en el que serà el marc teòric general sobre els fenòmens que esdevenen en els grups i en els equips. Es tractarà sobre el treball en grup i la comprensió dels fenòmens de grup. Aquest són una eina imprescindible per a la comprensió i transformació de les dinàmiques infrapsíquiques i relacionals, complementaria a altres abordatges individuals. Les intervencions en el marc de lo social y educatiu necessiten d’un abordatge múltiple que tingui en compte tant la dimensió individual , la familiar i la social facilitant la comprensió dels contextos del treball. També les activitats de direcció o coordinació d’equips de treball social o educatiu i també de recerca necessiten de la formació en el treball de grup ja que aquest resulta imprescindible per a comprendre les dinàmiques relacionals dins de les organitzacions humanes. El coneixement d’aquestes dinàmiques i l’habilitació de professionals amb eines de treballs adients faciliten el desenvolupament saludable dels grups. El treball en equip es concebut com a una eina usada en les organitzacions que avancen. Com a éssers que vivim en societat, ens trobem amb moltes situacions en les que ens cal treballar o actuar en equip. Treballar en equip no és fàcil i aconseguir veritables comunitats de pràctiques i/o equips intel·ligents és complex. En aquesta assignatura ens proposem identificar, analitzar i conèixer les característiques dels bons equips per orientar els nostres respectius equips de treball cap a la millora de les seves capacitats. La Metodologia emprada serà la promoció d’espais de reflexió i d’exercici del pensament on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge de l’experiència. A partir de la pròpia experiència compartirem amb els companys els continguts que exposen els experts en el tema. En aquest espai tenen cabuda aspectes més personals i/o respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE5 Evaluar diferentes políticas sociales en contextos de cambio identificando las oportunidades para la innovación a partir de la interdisciplinariedad.
 CE6 Planificar proyectos para la intervención social y educativa en realidades complejas incorporando herramientas innovadoras de transformación social.
 CE7 Diseñar estrategias innovadoras para la creación de estructuras organizacionales que propicien bienestar.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Desarrollar la autonomía suficiente para trabajar en proyectos de investigación y colaboraciones científicas o tecnológicas en su ámbito temático.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE5 Identifica en diferentes experiencias innovadoras de intervención, estrategias para la coordinación profesional, el trabajo en equipo y el trabajo en red.
 CE6 Demuestra habilidades para promover el trabajo con grupos y la comprensión del fenómeno grupal.
Aplica y comprendre las técnicas más innovadoras para la negociación y gestión de conflictos en el trabajo en equipo.
Incorpora en el diseño de la intervención social y educativa la perspectiva multidisciplinar en el trabajo en equipo en entornos nuevos y complejos.
 CE7 Incorpora en el dsseño de las estructuras organizacionales técnicas de apoyo colectivas (intervisión, supervisión, círculos de calidad...) para la mejora del bienestar de la organización.
Aplica las metodologías y habilidades necesáreas para el acompañamiento en el espacio de supervisinó profesional.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Planifica y desarrolla el trabajol/proyecto de forma autónoma, organizada y científica.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1
El fenómen de grup
1-El treball en grups contextualització històrica i en relació als fenòmens socials contemporanis
2- Els fenòmens grupals. Estudi de diferents models explicatius.
3- Dinàmiques del processos de grup
4- Intervenció i conducció de grups
5- La coordinació entre els equips socials, educatius.
Tema 2
El treball en equip
1-El treball en equip, com a eina usada en les organitzacions que avancen.

2-Els elements que defineixen un equip.
3-Passar del grup a la comunitat de pràctiques.
4-Com actua un equip. El lideratge, els components, la dinàmica de funcionament i l’organització.
5-Eines que utilitzen els equips.
6-El paper de l’aprenentatge individual i col·lectiu.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
CE5
CE7
CT1
3 20 23
Foros de discusión
CE5
CE6
CE7
4 20 24
Debates
CE5
CE6
CE7
3 25 28
Presentaciones/exposiciones
CE5
CE7
3 20 23
Atención personalizada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Supòsits pràctics/ estudi de casos: És una metodologia de formació basada en la descripció i anàlisi exhaustiva d’una situació. S'analitzant situacions reals i permet una aplicació pràctica. Establint-se un entorn d’aprenentatge multidireccional, en xarxa i en grup, en el qual tots aprenen generant coneixement. Es presenta el cas i identifica els objectius que deuen arribar-se. La finalitat última no és solament l’anàlisi sinó la proposta de solucions viables a la situació plantejada. Els estudiants, de forma individual i col.lectiva estudien el cas i plantegen idees/ solucions per a posteriorment establir una discussió per grups que dugui a una proposta de conjunt i per consens que serà presentada en l’aula.
Foros de discusión L’objectiu dels fòrums de debat és reflexionar, comprendre i fer conscient els conceptes tractats a l’assignatura. Es tracta d’una activitat individual relacionada amb els continguts exposats a la classe presencial. L’estudiant a de fer aportacions seguint les normes del fòrum i del fòrum twitter.
Es pretén que l’ estudiant mostri la comprensió del conceptes treballats a classe o exposats pels autors i sigui capaç d’identificar-los en la realitat propera.
Debates Els estudiants hauran de seguir les indicacions d’un debat organitzat, responent a una pregunta de la professora i replicaran a la resposta d’un altre alumne.
De forma grupal els/ les estudiants elaboraran un únic document amb la compilació de les idees clau expressades en cadascun dels fils de debat suggerits en l’activitat. Es tracta de fer un us de l’espai virtual com un eina de treball en grup.
Presentaciones/exposiciones Els estudiants treballen en grups col·laborant per l’assoliment d'un objectiu concret i posteriorment ho exposen a classe , tot compartint amb els companys i companyes.
Atención personalizada Els o les estudiants sempre reben l’atenció personalitzada de les professores. En l’atenció individual s’ofereix la possibilitat de poder tractar aspectes més personals i s’ofereix la possibilitat d’una relació de treball més pròxima i de confiança mútua . S’ofereix un assessorament continuat que ajudi a descobrir aquells aspectes o coneixements que podran continuar desenvolupant-se al llarg dels estudis i del exercici professional.

Atención personalizada
descripción
Els últims 20 minuts de cada classe presencial es destinaran a la atenció personalitzada, d’altra banda també es pot realitzar a través de la cita prèvia per correu electrònic a la professora Consulteu correu de cada professora. L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent a les professores per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
CE5
CE7
CT1
S'analitzen situacions i permet una aplicació pràctica.Es presenta un cas o situació i s'identifiquen els objectius de treball. Els estudiants, de forma individual i col.lectiva estudien el cas i plantegen idees/ solucions i propostes que és presenten a l'aula. 40%
Foros de discusión
CE5
CE6
CE7
Activitat individual relacionada amb els continguts exposats a la classe presencial. L’estudiant a de fer aportacions seguint les normes del fòrum i del fòrum twitter Forum 1
5 %

Forum 2

5%
Debates
CE5
CE6
CE7
S'hauran de seguir les indicacions d’un debat organitzat, responent a una pregunta de la professora i replicaran a la resposta d’un altre alumne.
De forma grupal els/ les estudiants elaboraran un únic document amb la compilació de les idees clau expressades en cadascun dels fils de debat suggerits en l’activitat.

Debat 1
20%

Debat 2

20%
Presentaciones/exposiciones
CE5
CE7
Treball en grups responenet a les indicacions de la professora i posteriorment exposició a classe. 10%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per la dinàmica de l'assignatura es fa imprescindible la presència dels estudiants a l'aula i així garantir el procés de treball plantejat. L'assistència a les classes presencials és altament recomanable.


Fuentes de información

Básica
  • Acosta, J.M (2011) Trabajo en equipo. Editorial Business&MarketingSchool ESIC. Madrid.
  • Bion, W.R. (1980). Experiencias en grupos. Paidós
  • Bleger, J. (1999). Temas de psicologia, Entrevista y grupos. Nueva Visión: Buenos Aires
  • Puig, C.( 2009). El equipo, las coordinación y la supervisión: construyendo la red. Sistemas de trabajo que contribuyen al trabajo en red. Aportación singular de la supervisión. VII Jornadas de servicios sociales de Atención Primaria. Colegio de educadoras y educadores sociales de Cataluña. ISBN 978-84-613-0785-2. Barcelona
  • Pujolàs, P. (2003) Aprendre junts alumnes diferents. Eumo editorial. Vic
Complementaria

Materials per a aprofundir

  • Brown, A. (1988) Treball de grup. Editorial Pòrtic. S.A. Barcelona.
  • Mercer, N. (2001) Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Paidós. Barcelona.
  • Puig, C. (2015). La supervisión en la acción social. Una oportunidad para el bienestar de los profesionales. Tarragona: Ediciones URV. http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/211
  • Schön, D.A. (1992) La formación de profesionales reflexivos. Ed. Paidós. Barcelona.
Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
PREVENCIÓN DEL MALESTAR DE LOS PROFESIONALES/15685105
PRÁCTICAS EXTERNES/15685401

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
LA ÉTICA EN LA CONFIGURACIÓN DEL BIENESTAR PROFESIONAL/15685202
TRANSDISCIPLINARIEDAD, TRABAJO EN RED Y COMUNIDAD/15685205

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
METODOLOGIAS INNOVADORAS DE INTERVENCIÓN EN PROCESOS DE CAMBIO/15685102
POLÍTICAS DE ÉXITO Y BUENAS PRÁCTICAS DESDE UNA PERSPECTIVA GLOBAL/15685204
INTRODUCCIÓN A LA INTERVENCIÓN SOCIAL Y EDUCATIVA/15685201
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.