DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) TREBALL DE FI MÀSTER Codi 15685301
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Treball fi de màster Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
TORRENS BONET, RAMONA
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
mariavictoria.forns@urv.cat
cristina.garcia@urv.cat
eva.zafra@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
joseoriol.rios@urv.cat
barbara.biglia@urv.cat
silvia.molina@urv.cat
blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
GARCÍA MORENO, CRISTINA
ZAFRA APARICI, EVA
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
BIGLIA , BARBARA
MOLINA ROLDAN, SILVIA
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Analitzar críticament els paradigmes de comprensió de la intervenció socioeductiva des d'una perspectiva innovadora.
 CE2 Comprendre l'impacte de la investigació social en l'àmbit de la intervenció socual i educativa com a base per a la innovació social.
 CE3 Dissenyar i aplicar els mètodes i tècniques avançades d'investigació social en l'àmbit de la intervenció social i educativa des d'una perspectiva multidisciplinària.
 CE4 Elaborar estratègies de comunicació i transferència de les conclusions de la investigació a públics especialitzats i no especialitzats de forma clara.
 CE5 Avaluar diferents polítiques socials en contextos de canvi identificant les oportunitats per a la innovació a partir de la interdisciplinarietat.
 CE8 Avaluar la intervenció social i educativa en processos de canvi individual, grupal i comunitari, des de la perspectiva de la innovació, la crítica i la reflexió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT4 Comunicar idees complexes de forma efectiva a tot tipus d'audiències.
 CT6 Aplicar conceptes ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Coneix i comprèn els paradigmes i les relacions entre la teoria i la pràctica en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
 CE2 Demostra capacitat per a l'anàlisi crítica de l'impacte social de la investigació en l'àmbit social i educatiu.
Incorpora processos de la investigació en el disseny de la intervenció social i educativa.
Integra en el disseny i desenvolupament de la investigació la perspectiva de l'impacte social.
Identifica els impactes socials en la investigació: outputs aconseguits i la seva implicació social, educativa, política, cultural, etc., valorant el paper de diferents agents en la generació d'impacte.
 CE3 Demostra un coneixement avançat del procés d'investigació, amb capacitat per reconèixer i validar problemes en el camp de la investigació social i educativa.
És capaç de desenvolupar un enfocament estratègic de la investigació ajustat a l'objecte de l'estudi.
Desenvolupa un pensament original i crític, juntament amb la capacitat de construir arguments coherents i fonamentats i articular teories i idees de forma clara.
Justifica l'ús i demostra domini de les tècniques quantitatives i qualitatives en el disseny de la investigació plantejada en el Treball de fi de màster.
Analitza i utilitza críticament les fonts d'informació i la bibliografia especialitzada en l'àmbit social i educatiu.
Incorpora en les conclusions de la memòria del Treball de fi de màster una valoració autocrítica i possibilitats de millora sobre la investigació realitzada.
 CE4 Defensa les seves conclusions- i els coneixements i raons que les sustenten- adaptades a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
Identifica necessitats i noves realitats en contextos globals i internacionals que permeten transferir aprenentatges innovadors cap a àmbits de desenvolupament professional i d'investigació del nostre entorn pròxim.
Presenta de forma coherent i rogorosa un treball d'investigació tant en la seva formulació escrita a mode d'informe d'investigació com en el marc d'una presentació pública.
 CE5 Identifica i analitza els recursos humans, institucionals, legals, comunitaris existents en un determinat context geogràfic, com també la relació que mantenen entre ells.
 CE8 Analitza de forma crítica i reflexiva les pràctiques d'intervenció de diferents equips multidisciplinaris i identifica noves formes d'actuació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Planifica i desenvolupa el treball/projecte de forma autònoma, organitzada i científica.
Genera un document científic pel que fa a estructura i continguts.
Presenta i defensa el treball (davant un tribunal, en el cas del TFM).
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-la en futurs projectes.
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT4 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
 CT6 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional.
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumenta basant-se en valors socials i formula propostes compromeses amb la millora de la comunitat.
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l'àrea de coneixement des d'un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments
Objectius:
  • Definir l’objecte d’estudi del TFM
  • Concretar l’enfocament del TFM, segons les opcions plantejades.
  • Plantejar la proposta de recerca fonamentada
Descripció:

L’elecció de l’objecte d’estudi li correspon a l’estudiant, amb l’acompanyament de la Coordinadora del TFM, si s’escau. Es recomana que l’estudiant prioritzi els seus interessos formatius a partir de la seva trajectòria formativa i/o professional.

L’estudiant ha de decidir quin enfocament vol donar a la seva recerca (estudi de fenòmens i/o realitats socials que incideixen en la intervenció social i/o educativa) o l’anàlisi i sistematització d’un cas o experiència d’intervenció social i educativa.

 

S’ofereix a l’estudiant la possibilitat de connectar la realització del TFM amb les assignatures de “Mètodes i tècniques d’investigació social i educativa” i “Investigació i Impacte social” (totes dues formen part de la matèria de “La investigació en la intervenció social i educativa”). L’objectiu és que l’estudiant de forma transversal i integrada mantingui la continuïtat dels seus interessos formatius aprofitant els espais formatius de diferents assignatures.

 

Igualment el TFM es pot vincular a l’assignatura de “Pràctiques externes”, sobretot si l’enfocament és l’anàlisi d’un cas o d’una experiència d’intervenció social i/o educativa.

 

També s’ofereix a l’estudiant l’opció de vincular el TFM a un projecte d’Aprenentatge Servei, d’entre el catàleg d’APS de la URV o generar una nova activitat a proposta de l’estudiant i amb l’acord d’una entitat, organització i/o projecte, sempre en l’àmbit de la intervenció social i educativa.

 

El procediment previst per a la selecció de l’objecte d’estudi és:

-      Durant la segona meitat de setembre, es convoca als estudiants a una sessió de presentació global del màster, amb la Coordinadora del Màster, la Coordinadora de Pràctiques Externes i la Coordinadora del TFM. Entre altres informacions, s’explicarà el contingut i les opcions  de realització del TFM.

-      Entre octubre i novembre, cada estudiant ha de tenir una tutoria amb la Coordinadora del TFM, per tal d’explorar i/o concretar l’objecte d’estudi de la seva recerca i l’enfocament de la mateixa.

-      Durant la primera quinzena de desembre l’estudiant ha de lliurar (a través del Moodle) la proposta de recerca fonamentada a la Coordinadora del TFM seguint el model de document proposat.

 

L’assignació del tutor/a del TFM. La Coordinadora del TFM fa la proposta del/de la tutor/a TFM per a cada alumne d’entre els docents del màster, prioritzant els criteris d’afinitat temàtica i/o metodològica. Els estudiants sabran el tutor/a assignat a finals del mes de desembre.

Durant el mes de  gener cada estudiant ha de fer una tutoria amb el tutor/a (a petició de l’estudiant), iniciant ja el procés de seguiment del TFM de l’estudiant.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
10 0 10
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
CE1
CE4
CT1
CT6
12 48 60
Elaboració del treball de fi de grau/màster
CE1
CE3
CE5
CE8
0 125 125
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CE1
CE2
CE3
CE4
CE5
CE8
CT2
CT6
3 27 30
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió conjunta de presentació del contingut del TFM i del procediment a seguir.
Sessions de tutoria individual amb la Coordinadora del Màster per l'elecció del tema objecte d'estudi i posterior assignació de tutor/a.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster El seguiment del procés de desenvolupament del TFM de l’estudiant es fa a través de les tutories individualitzades, que poden ser virtuals o presencials. Es recomana que almenys dues de les tutories siguin presencials.
El seguiment es fa en el període de gener a maig del 2018.
És l’estudiant el responsable de demanar al tutor/a una sessió de tutoria. El dia i hora de les tutories seran acordades entre els dos, sempre a petició de l’estudiant.

El seguiment del TFM implica per part del tutor acompanyar l’estudiant en les diferents fases del procés de recerca, reconduir l’objecte de recerca o la metodologia (si és necessari), vetllar pel compliment de la temporalització de la recerca, etc.
A partir del procés de seguiment el tutor/a i l’estudiant acordaran si el treball es pot presentar a defensa pública davant el tribunal en la convocatòria de juny o cal que l’estudiant sol·liciti l’endarreriment a la convocatòria de setembre. La data límit per sol·licitar l’endarreriment és el 20 de maig.
Elaboració del treball de fi de grau/màster L’estudiant ha de realitzar de forma individual tot el procés d’una recerca empírica en l’àmbit de la intervenció social i educativa: disseny del projecte de la recerca, treball de camp, tractament de la informació, anàlisi i discussió dels resultats, conclusions, proposta de línies d’intervenció i impacte social de la recerca.
L’objectiu del TFM és que l’estudiant pugui integrar aprenentatges adquirits en diferents assignatures i pugui generar a través de la investigació en l’àmbit de la intervenció social i educativa paradigmes, enfocs i metodologies d’intervenció actualitzades als nous contextos socials i educatius des de la perspectiva de la innovació social.
L’estudiant pot optar per dos enfocaments, sempre sobre les bases imperatives d’un procés de recerca:
• L’enfoc d’una investigació social aplicada, amb el corresponent desplegament teòric, etnogràfic, interpretatiu i propositiu sobre fenòmens socials que impacten en la necessitat d’intervenció social i/o educativa en diferents grups socials o sectors de població.
• L’enfoc de la sistematització d’una anàlisi de cas i/o d’una experiència d’intervenció social i/o educativa, que aplicant un procés de recerca, aporti una reflexió crítica i una valoració que permeti incorporar millores innovadores amb capacitat de transformació de la realitat objecte d’estudi.

L’estudiant realitza el TFM bàsicament en temps de treball individual i en les sessions de tutoria amb el tutor/a de referència. S’exigeix que l’estudiant mantingui un contacte continuat amb el tutor/a de forma presencial i virtual.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster L’estudiant lliurarà el TFM a través del Moodle en la data indicada en la planificació del curs.
La Coordinadora del TFM publica a través del Moodle la composició, data, hora i lloc on es realitzarà la defensa davant el Tribunal d’Avaluació constituït per dos docents implicats en el màster que actuen com a President/a i Secretari/a. En cap cas formarà part del tribunal el tutor/a.
L’acte de defensa pública consisteix en:
- L’estudiant presenta de forma oral (si s’escau amb suport virtual) el seu TFM davant el tribunal d’avaluació, amb una durda de 20 minuts.
- Els dos membres del tribunal (primer el secretari/a i després el president/a) fan les seves valoracions i suggeriments, amb una durada de 10 minuts cadascun.
- L’estudiant pot respondre a les preguntes o aportacions, si ho creu oportú, amb una durada màxima de 5 minuts.
- Un cop finalitzat l’acte, els membres del tribunals fan la seva avaluació a partir de les rúbriques d’avaluació del tribunal disponibles en el Moodle.

Mecanismes coordinació/seguiment
Descripció

El seguiment del procés de desenvolupament del TFM de l’estudiant es fa a través de les tutories individualitzades, que poden ser virtuals o presencials. Es recomana que almenys dues de les tutories siguin presencials.

El seguiment es fa en el període de gener a maig del 2018.

És l’estudiant el responsable de demanar al tutor/a una sessió de tutoria. El dia i hora de les tutories seran acordades entre els dos, sempre a petició de l’estudiant.

 

El seguiment del TFM implica per part del tutor acompanyar l’estudiant en les diferents fases del procés de recerca, reconduir l’objecte de recerca o la metodologia (si és necessari), vetllar pel compliment de la temporalització de la recerca, etc.

A partir del procés de seguiment el tutor/a i l’estudiant acordaran si el treball es pot presentar a defensa pública davant el tribunal en la convocatòria de juny o cal que l’estudiant sol·liciti l’endarreriment a la convocatòria de setembre. La data límit per sol·licitar l’endarreriment és el 20 de maig.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
CE1
CE4
CT1
CT6
• S’avalua la capacitat de decisió, d’incorporació de les aportacions rebudes, la implicació i constància de l’estudiant en tot el procés de desenvolupament del TFM i les seves habilitats per a la temporalització i organització del procés.
• El seguiment del TFM de l’estudiant per part del tutor permet controlar la validació i autoria per part de l’estudiant, element molt important en un programa formatiu de modalitat semipresencial.
• L’avaluació del seguiment del TFM correspon al tutor/a de cada estudiant a partir de la rúbrica del tutor disponible al Moodle, que l’estudiant pot consultar. L’estudiant no sabrà l’avaluació del tutor fins que hagi finalitzat el procés amb la defensa davant el tribunal.
20%
Elaboració del treball de fi de grau/màster
CE1
CE3
CE5
CE8
L’avaluació es centra en els continguts del TFM que presenta l’estudiant. Es valora si l’estudiant ha fet un procés de recerca amb rigor, reflexiu i coherent amb l’àmbit de la intervenció social i educativa. La capacitat de l’estudiant d’estructurar la presentació dels continguts i la utilització i domini de les fonts. La coherència i rigor metodològic utilitzat i la capacitat d’anàlisi contrastat dels resultats. Es valora molt positivament la capacitat de l’estudiant d’incorporar discussió respecte a les seves aportacions innovadores i l’impacte social de la recerca.
L’avaluació del contingut del treball la realitza el tutor/a (20%) i el Tribunal d’avaluació (40%). S’avalua a través de les rúbriques d’avaluació del tutor/a i de les rúbriques del Tribunal d’Avaluació.
60% de la nota sobre la qualificació final (20% tutor/a i un 40% tribunal)
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CE1
CE2
CE3
CE4
CE5
CE8
CT2
CT6
L’estudiant lliurarà el TFM a través del Moodle en la data indicada en la planificació del curs.
La Coordinadora del TFM publica a través del Moodle la composició, data, hora i lloc on es realitzarà la defensa davant el Tribunal d’Avaluació constituït per dos docents implicats en el màster que actuen com a President/a i Secretari/a. En cap cas formarà part del tribunal el tutor/a.
L’acte de defensa pública consisteix en:
- L’estudiant presenta de forma oral (si s’escau amb suport virtual) el seu TFM davant el tribunal d’avaluació, amb una durda de 20 minuts.
- Els dos membres del tribunal (primer el secretari/a i després el president/a) fan les seves valoracions i suggeriments, amb una durada de 10 minuts cadascun.
- L’estudiant pot respondre a les preguntes o aportacions, si ho creu oportú, amb una durada màxima de 5 minuts.
- Un cop finalitzat l’acte, els membres del tribunals fan la seva avaluació a partir de les rúbriques d’avaluació del tribunal disponibles en el Moodle.

AVALUACIÓ
Es valora la capacitat de l’estudiant per presentar i defensar els continguts i aportacions del seu TFM i, en concret, els aprenentatges de l’estudiant respecte la competència de comunicació i transmissió oral dels seus coneixements, la seva capacitat de síntesi i les habilitats de resposta de les qüestions platejades pels membres del Tribunal d’Avaluació.
20%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Les fonts documentals, visuals i orals per a la realització del TFM es concretaran amb cada tutor/a en funció de l'objecte d'estudi de l'estudiant.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent