DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 15685401
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Pràctiques Externes obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Adreça electrònica mariavictoria.forns@urv.cat
eva.zafra@urv.cat
carme.garciay@urv.cat
joseoriol.rios@urv.cat
claudiamaria.anleu@urv.cat
Professors/es
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
ZAFRA APARICI, EVA
GARCÍA YESTE, CARME
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Analitzar críticament els paradigmes de comprensió de la intervenció socioeductiva des d'una perspectiva innovadora.
 CE2 Comprendre l'impacte de la investigació social en l'àmbit de la intervenció socual i educativa com a base per a la innovació social.
 CE3 Dissenyar i aplicar els mètodes i tècniques avançades d'investigació social en l'àmbit de la intervenció social i educativa des d'una perspectiva multidisciplinària.
 CE4 Elaborar estratègies de comunicació i transferència de les conclusions de la investigació a públics especialitzats i no especialitzats de forma clara.
 CE5 Avaluar diferents polítiques socials en contextos de canvi identificant les oportunitats per a la innovació a partir de la interdisciplinarietat.
 CE6 Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social.
 CE7 Dissenyar estratègies innovadores per a la creació d'estructures organitzacionals que propiciïn benestar.
 CE8 Avaluar la intervenció social i educativa en processos de canvi individual, grupal i comunitari, des de la perspectiva de la innovació, la crítica i la reflexió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT5 Desenvolupar activitats per gestionar la carrera professional.
 CT6 Aplicar conceptes ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Identifica les implicacions ètiques que afecten als processos de la intervenció social i educativa.
Coneix i comprèn els paradigmes i les relacions entre la teoria i la pràctica en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
Mostra capacitat per a l'anàlisi de la realitat social a partir de la qual plantejar estratègies d'intervenció innovadores adequades al context.
Relaciona els elements fonamentals de la intervenció social i educativa.
 CE2 Incorpora processos de la investigació en el disseny de la intervenció social i educativa.
 CE3 Analitza i utilitza críticament les fonts d'informació i la bibliografia especialitzada en l'àmbit social i educatiu.
 CE4 Identifica necessitats i noves realitats en contextos globals i internacionals que permeten transferir aprenentatges innovadors cap a àmbits de desenvolupament professional i d'investigació del nostre entorn pròxim.
 CE5 Identifica i analitza els recursos humans, institucionals, legals, comunitaris existents en un determinat context geogràfic, com també la relació que mantenen entre ells.
Analitza les noves problemàtiques socials des d'un enfocament local i integral de les polítiques socials aportant respostes a les administracions públiques, entitats i moviments socials amb l'objectiu de fer-hi front.
 CE6 És capaç de dissenyar estratègies i processos d'intervenció innovadores orientats a generar dinàmiques d'acció propositiva, participada per les persones, grups i col·lectius objecte de la intervenció d'acord amb els seus interessos, capatitats i aptituds.
Identifica experiències en què l'expressió artístic i les seves formes d'aplicació constitueixen un instrument innovador de transformació social i educativa en contextos de canvi social.
Demostra habilitats per promoure el treball amb grups i la comprensió del fenomen grupal.
Aplica i comprèn les tècnqiues més innovadores per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en equip.
Incorpora en el disseny de la intervenció social i educativa la perspectiva multidisciplinària en el treball en equips en entorns nous i complexos.
Demostra habilitats creatives, ètiques i professionals en el camp d'acció de les pràctiques.
Descobreix les oportunitats i els riscos i les amenaces que ofereixen les tecnologies de la comunicació en la innovació de la intervenció social i educativa.
 CE7 Identifica les estratègies innovadores més adequades pels processos de creació d'estrucutres organitzatives que procuren el benestar.
Diagnostica situacions de risc de malestar dels professionals de la intervenció social i dels sistemes d'organització de les institucions.
 CE8 Analitza la naturalesa de les relacions entre els professionals i els usuaris i les potencialitats i dificultats per a la intervenció social.
Analitza de forma crítica i reflexiva les pràctiques d'intervenció de diferents equips multidisciplinaris i identifica noves formes d'actuació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Planifica i desenvolupa el treball/projecte de forma autònoma, organitzada i científica.
Genera un document científic pel que fa a estructura i continguts.
 CT2 Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-la en futurs projectes.
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i l'afronta de manera activa.
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores.
 CT5 Aprofundeix en l’autoconeixement professional.
Desenvolupa l’actitud professional.
Analitza l’entorn professional propi de l’especialitat.
Dissenya itineraris professionals específics.
 CT6 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional.
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumenta basant-se en valors socials i formula propostes compromeses amb la millora de la comunitat.
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l'àrea de coneixement des d'un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

L'estudiant haurà de buscar un centre on poder fer les pràctiques i des de la coordinació del màster s'establirà un conveni per poder realitzar les 150 hores de pràctiques.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
5 5 10
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
CE1
CE8
30 0 30
Estada de pràctiques
CE1
CE3
CE4
CE5
CE6
CE7
CT1
CT2
CT3
0 150 150
Presentació i defensa dels treballs de pràctiques externes
CE8
2 8 10
Activitats d’auto seguiment
CE8
0 1 1
Memòria
CE2
CE3
CE5
CE8
CT6
0 24 24
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Els mecanismes de coordinació i seguiment es faran per una banda des de la coordinació del màster, i per altra a través de les entrevistes i tutories per part del tutor/a acadèmic mitjançant els espais de seminaris/supervisió establerts.
Estada de pràctiques L'alumne realitzarà una estada en un centre de pràctiques de 150 hores, en la qual desenvoluparà les activatats que s'estableixin en el pla individual acordat entre el tutor/a acadèmic, el tutor/a del centre i l'alumne.
Presentació i defensa dels treballs de pràctiques externes Es farà una presentació i defensa oral de la memòria de pràctiques final. Aquesta es realitzarà en una sessió pública.
Activitats d’auto seguiment L'alumne elaborarà una autoavaluació on reflexioni sobre la seva estada i on s'assignatura una nota.
Memòria És l'elaboració d'un treball final on s'exposi: la descripció i valoració de les tasques i treballs desenvolupats durant l'estada, les competències desenvolupades, els problemes trobats amb la proposta de resolució i suggerències de millora.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Durant l'estada de pràctiques l'estudiant tindrà un tutor/a acadèmic (designat per la coordinadora de pràctiques) i un tutor/a del centre on realitzarà les pràctiques. Ambdós faran el seguiment de l'estada i posteriorment el tutor/a acadèmic de la memòria i la defensa d'aquesta davant d'un tribunal.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
CE1
CE8
Es realitzaran seminaris grupalas i tutories individualitzades per part del tutor/a acadèmic per fer el seguiment de l'estada de pràctiques i elaboració de la memòria. 10%
Estada de pràctiques
CE1
CE3
CE4
CE5
CE6
CE7
CT1
CT2
CT3
Es realitzaran 150 hores de pràctiques que seran avaluades pel tutor/a acadèmic (tant les hores d'estada com la memòria final) a partir d'un informe que elaborarà el tutor del centre. 35
Presentació i defensa dels treballs de pràctiques externes
CE8
Es realitzarà un tribunal on l'alumne presentarà la memòria de pràctiques. 15%
Activitats d’auto seguiment
CE8
L'alumne realitzarà un autoinforme on s'avaluarà la seva estada i actuació durant el període de pràctiques. 5%
Memòria
CE2
CE3
CE5
CE8
CT6
Avaluació per part del tutor/a acadèmic de la memòria de pràctiques. 35%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent