DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura MORFOSINTAXI I SEMÀNTICA (FRANCÈS) Codi 11141033
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Francés
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Adreça electrònica elena.delacruz@urv.cat
Professors/es
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén famililiaritzar l'alumne amb els aspectes morfològics, sintàctics i semàntics de la llengua francesa.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Réfléchir sur la langue A3
A4
A6
A32
A34
A35
B1
B2
B3
C1
Travailler des questions morphosyntaxiques du point de vue de la linguistique A3
A4
A6
A32
B7
C1
Approfondir les connaissances sur l’usage de la langue A3
A4
A6
A32
A34
A35
B3
C1
Comparer le code oral et le code écrit A4
A6
B3
C1
S’initier dans la lecture de documents techniques A3
A4
A32
A34
A35
B1
B3
B7
C1

Continguts
Tema Subtema
Introduction: questions linguistiques générales. _
La sphère du nom La détermination
Nom et adjectif
Les pronoms
Les mots invariables
Prépositions
Adverbes
Situation dans le temps et l’espace
Les dispositifs
L’interrogation
La négation
L’exclamation
La mise en relief
La sphère du verbe
Mode, temps et aspect
Les temps verbaux
Les usages des temps verbaux
Introduction à la sémantique
Quelques notions de base
Les grandes relations lexicales

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
30 45 75
Debats
12 6 18
Presentacions / exposicions
14 0 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
22 22 44
Pràctiques a través de TIC
0 10 10
Treballs
26 19.5 45.5
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
2 10 12
Proves pràctiques
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -
Sessió Magistral Exposició dels temes previstos al programa de l'assignatura mitjançant l'aprenentatge significatiu.
Es realitzaràn reflexions i anàlisis constructius generats des del precurrículum de l'estudiant.
Debats Realització periòdica de petites sessions de debat (1/4 d'hora aprox.) que prestaràn principalment atenció en l'adequada expressió oral i l'argumentació donada per l'estudiant.
Presentacions / exposicions Sessions de simulació docent dels alumnes que representen l'exposició de determinats temes inclosos al programa.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Elaboració d'activitats fonamentalment escrites que continguin exercicis pràctics com redaccions, correccions, transformació de frases, anàlisi de fragments musicals...
Pràctiques a través de TIC Recerca individual de recursos actuals i propers a la francofonia per treballar i aprofondir en diferents aspectes de l'assignatura.
Treballs Lectures guiades d'una obra representativa de la francofonia per tractar aspectes gramaticals i fonètics.
Setmanalment s'incentivarà la lectura mitjançant petites redaccions de qüestionsd'interés que ofereix el llibre.

Atenció personalitzada
 
Debats
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Seguiment individual de l'estudiant de les diferents accions d'aprenentatge programades a classe. L'atenció es farà tant de manera presencial a l'aula com eines virtuals (Moddle, correu electrònic...).

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es centrarà principalment en l'ús fonètic i gramatical de les exposicions orals així com dels aspectes argumentatius i estructurals. 5% del global de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Adequada resolució de les diferents activitats plantejades. 25% del global de l'assignatura
Treballs Grau d'assimilació i reflexió lingüística generada a partir de les diferents lectures proposades. 30% del global de l'assignatura
Proves de Desenvolupament Capacitat de plantejament, exposició i anàlisi, amb exemples pràctics, de continguts lingüístics. 20% del global de l'assignatura
Proves pràctiques Correcta resolució de diferents proves de caràcter escrit relacionades amb els temes gramaticals tractats. 20% del global de l'assignatura
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Yaguello, Marina, Alice au pays du langage pour comprendre la linguistique, , Paris Éditions du Seuil cop. 1981
Bérard, Évelyne, Grammaire utile du français, , Paris Didier 1991
Picoche, Jacqueline, Précis de lexicologie française l'étude et l'enseignement du vocabulaire, Nouv. éd. rev. et mise à jour, [Paris] Nathan cop. 1992
Leeman, Danille, Grammaire du verbe français: des formes au sens. Modes, aspects, temps auxiliaires., , [Paris] Nathan 1994
Poisson-Quinton, Grammaire expliquée du français, , CLE International 2004
Boulares, Michèle, Grammaire Progressive du français. Niveau Avancé., , CLE International 1997
Baylon, Christian, Grammaire systématique de la langue française, 2e édition revue et corrigée, [Paris] Nathan 1978
Catach, Nina, L'Orthographe française, 3a éd., [Paris] Nathan cop. 1995
Niclas-Salminen, La lexicologie, , [Paris] Armand Colin, Col. Cursus. 1997
Pinchon Jacqueline, Le système verbal du français., , [Paris] Nathan 1994

http://fis.ucalgary.ca/repsit/linguistique.htm

http://platea.pntic.mec.es/~cvera/ressources/recursosfrances.htm

http://users.skynet.be/courstoujours/annexes/liens.htm

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LINGÜÍSTICA (FRANCÈS)/11141035

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONÈTICA (FRANCÈS)/11141029
LLENGUA ESTRANGERA (FRANCÈS)/11141031