DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ Codi 12081010
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ROVIRA GÓMEZ, SALVADOR JOAN
Adreça electrònica salvadorjoan.rovira@urv.cat
Professors/es
ROVIRA GÓMEZ, SALVADOR JOAN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Els criteris d'avaluació són comuns per a tots els temes: les preguntes curtes es refereixen a dades i aspectes específics de les obres, creadors, tipologies i períodes. En els comentaris d'imatges es valora la identificació dels aspectes propis de la cultura artística, el període, la cronologia, el lloc i l'autor. En tots els casos se valora l'ús correcte de la terminologia, la capacitat de raonament i el coneixement de dades.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement de la història general i del territori A1
A2
A3
B12
Coneixement de l'estructura diacrònica de la història A1
A2
A3
Coneixement de la història local A1
A3
A9
Coneixement del model d'estructura política i de les diverses fases d'aquest període de la història de la Corona d'Aragó A1
A2
A3
A9
B12
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema. B2
B6
B10
B17
B18
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna de la Corona d'Aragó, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne. A3
B2
B6
B7
B10
B15
B17
B18
C5

Continguts
Tema Subtema
1. El punt de partida: el regnat de Ferran II (1479-1516) -
2. La marginació de Catalunya (1519-1599) -
3. Resistència i trencament (1599- 1652) -
4. Neoforalisme i remensa (1652 - 1700) -
5. La cultura catalana -
6. La Guerra de Successió -

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
36 48 84
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 16 30
Estudis previs
0 4 4
Treballs
0 4 4
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
4 12 16
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Plantejament del sentit de la història local de la Corona d'Aragó, fent especial èmfasi en les contribucions de la història local, la història regional i "nacional" en la formació de l'historiador. Es farà especial èmfasi en l'explicació del pas de l'època medieval a la moderna.
Sessió Magistral Les classes magistrals consisteixen en les explicacions dels temes, i de tots els apartats i epígrafs que tenen els alumnes en el temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant els dies previstos de pràctiques, es durà a terme l'anàlisi i el comentari de mapes i textos de la història Moderna de la Corona d'Aragó, que s'empraran per a recolzar l'explicació dels temes. Així mateix es donaran les pautes oportunes per a realitzar els dits comentaris i s'avaluaran a través de les proves oportunes.
Estudis previs En un assignatura de continguts com aquesta, i amb una amplia i complexa bibliografia, l’alumne haurà de dur a terme una tasca sistemàtica de lectura del manual, i dels llibres concrets de la bibliografia específica.
Treballs Elaboració de treballs voluntaris sobre aspectes concrets o generals que es proposaran en el seu moment a l'aula per tal de representar un recolzament a l'explicació.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Proves pràctiques
Descripció
Tutoria individualitzada de seguiment: Serà realitzada per a comentar aspectes concrets a un alumne. Tutoria per grups: Es realitzaran després de la correcció de proves i treballs per comentar aspectes generals a destacar, i errors que tots aquells hagin comès. Pretén ésser una ajuda en els inicis de l'assignatura i anar resolent problemes i errors a mida que aquests es vagin presentant, de manera que l'alumne pugui assolir el curs i els objectius plantejats inicialment de manera satisfactòria.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament Seran un total de dos, distribuïdes al llarg del curs. En aquestes proves s'avaluarà la capacitat de l'alumne de desenvolupar un discurs clar i coherent dels temes tractats a l'aula. Es valorarà especialment si el dit alumne fonamenta i desenvolupa la seva resposta sobre altres fonts d'informació, mostrades a classe, o recollides per pròpia iniciativa. 80%
Proves pràctiques S'establiran a l'¡nici de curs. Es valorarà especialment la creativitat que demostri l'alumne, i la manera de combinar les explicacions ofertes a l'aula amb els coneixements adquirits a través de manuals diversos. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

DD. AA.: Història de Catalunya, editorial Salvat

DD.AA.: Biografies catalanes, Editorial Vicens Vives

GARCIA CÁRCEL, R.: Historia de Cataluña, siglos XVI-XVII, 2 volums, editorial Ariel, Barcelona, 1985.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008