Objectius |
Competències |
Coneixement de la història general i del territori |
A1 A2 A3
|
B12
|
|
Coneixement de l'estructura diacrònica de la història |
A1 A2 A3
|
|
|
Coneixement de la història local |
A1 A3 A9
|
|
|
Coneixement del model d'estructura política i de les diverses fases d'aquest període de la història de la Corona d'Aragó |
A1 A2 A3 A9
|
B12
|
|
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema. |
|
B2 B6 B10 B17 B18
|
|
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna de la Corona d'Aragó, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne. |
A3
|
B2 B6 B7 B10 B15 B17 B18
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. El punt de partida: el regnat de Ferran II (1479-1516) |
- |
2. La marginació de Catalunya (1519-1599) |
- |
3. Resistència i trencament (1599- 1652) |
- |
4. Neoforalisme i remensa (1652 - 1700) |
- |
5. La cultura catalana |
- |
6. La Guerra de Successió |
- |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
36 |
48 |
84 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
16 |
30 |
Estudis previs |
|
0 |
4 |
4 |
Treballs |
|
0 |
4 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
12 |
16 |
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Plantejament del sentit de la història local de la Corona d'Aragó, fent especial èmfasi en les contribucions de la història local, la història regional i "nacional" en la formació de l'historiador. Es farà especial èmfasi en l'explicació del pas de l'època medieval a la moderna. |
Sessió Magistral |
Les classes magistrals consisteixen en les explicacions dels temes, i de tots els apartats i epígrafs que tenen els alumnes en el temari. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant els dies previstos de pràctiques, es durà a terme l'anàlisi i el comentari de mapes i textos de la història Moderna de la Corona d'Aragó, que s'empraran per a recolzar l'explicació dels temes. Així mateix es donaran les pautes oportunes per a realitzar els dits comentaris i s'avaluaran a través de les proves oportunes. |
Estudis previs |
En un assignatura de continguts com aquesta, i amb una amplia i complexa bibliografia, l’alumne haurà de dur a terme una tasca sistemàtica de lectura del manual, i dels llibres concrets de la bibliografia específica. |
Treballs |
Elaboració de treballs voluntaris sobre aspectes concrets o generals que es proposaran en el seu moment a l'aula per tal de representar un recolzament a l'explicació. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Proves de Desenvolupament |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Tutoria individualitzada de seguiment:
Serà realitzada per a comentar aspectes concrets a un alumne.
Tutoria per grups:
Es realitzaran després de la correcció de proves i treballs per comentar aspectes generals a destacar, i errors que tots aquells hagin comès. Pretén ésser una ajuda en els inicis de l'assignatura i anar resolent problemes i errors a mida que aquests es vagin presentant, de manera que l'alumne pugui assolir el curs i els objectius plantejats inicialment de manera satisfactòria.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves de Desenvolupament |
Seran un total de dos, distribuïdes al llarg del curs. En aquestes proves s'avaluarà la capacitat de l'alumne de desenvolupar un discurs clar i coherent dels temes tractats a l'aula. Es valorarà especialment si el dit alumne fonamenta i desenvolupa la seva resposta sobre altres fonts d'informació, mostrades a classe, o recollides per pròpia iniciativa. |
80% |
Proves pràctiques |
S'establiran a l'¡nici de curs. Es valorarà especialment la creativitat que demostri l'alumne, i la manera de combinar les explicacions ofertes a l'aula amb els coneixements adquirits a través de manuals diversos. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
DD. AA.: Història de Catalunya, editorial Salvat
DD.AA.: Biografies catalanes, Editorial Vicens Vives
GARCIA CÁRCEL, R.: Historia de Cataluña, siglos XVI-XVII, 2 volums, editorial Ariel, Barcelona, 1985. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008 |
|
|