DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ART MEDIEVAL I Codi 12081104
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
BUTTÀ ., LICIA
Adreça electrònica licia.butta@urv.cat
marta.serrano@urv.cat
Professors/es
BUTTÀ ., LICIA
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té com a objectiu l'estudi de la producció artística realitzada a Europa i en l'entorn mediterrani entre l'any 300 i el 1200 aproximadament. Comença amb el primer art cristià i es centra en l'art bizantí, islàmic i l'europeu occidental en els seus diversos períodes fins al romànic. En les classes teòriques s'impartirà la matèria d'estudi con ajuda de projeccions. Les classes pràctiques, que seran de caràcter voluntari, consistiran en la visita a obres artístiques significatives relacionades amb el programa.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Estudiar l'arquitectura, l'escultura, la pintura i les arts sumptuaries paleocristianes A1
A2
A3
A4
A5
A6
B1
B2
B5
B6
B7
B10
B13
B22
B25
C1
C5
2. Estudiar l'arquitectura, l'escultura, la pintura i les arts sumptuaries bizantines entre els segles V i XII A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B4
B6
B13
B22
C1
3. Estudiar l'arquitectura, l'escultura, la pintura i les arts sumptuaries de l'època de les invasions A1
A2
A3
A4
A5
B1
B6
B13
B22
C1
C5
4. Estudiar l'arquitectura, l'escultura, la pintura i les arts sumptuaries islàmiques entre els segles VII i XII A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B6
B22
C1
5. Estudiar l'arquitectura, l'escultura, la pintura i les arts sumptuaries preromàniques A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B5
B6
B22
B25
C1
C5
6. Estudiar l'arquitectura, l'escultura, la pintura i les arts sumptuaries romàniques A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B5
B6
B15
B22
B25
C1
C5

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a l'art altmedieval. - Conceptes previs.
- Panorama espacial.
- Cultures artístiques concurrents.
- Construcció i decoració.
- Problemes d'estudi
2. Els antecedents tardoantics: el segle IV. - Arquitectura: els espais per al culte.
- Creació d'un repertori figuratiu.
- Arts figuratives: principals realitzacions.

3. Art bizantí I: l'edat d'or de Justinià. - Art i imperi a Bizanci.
- Arquitectura del segle V.
- Arquitectura del segle VI: l'època de Justinià.
- Mosaics bizantins dels segles V i VI.
- La plàstica bizantina: escultura en pedra i ivori.
- Pintura, miniatura i arts del metall.
4. Art bizantí II: la iconoclàstia i la recuperació macedònica. - La crisi iconoclasta.
- Arquitectura: la dinastia macedònica.
- Mosaics.
- Pintura mural i miniatura.
- Escultura en pedra i ivori.
- Orfebreria i esmalts.
5. Art de la època de les invasions. - Itàlia I: Roma i Ràvena.
- Art de la Itàlia llombarda.
- Art franc merovingi.
- Les Illes Britàniques.
- Introducció al art hispanogod.

6. Art musulmà I: els primers segles de l'art islàmic. - La mesquita i el palau.
- Decoració i figuració.
- Art dels omeies a Síria.
- Art dels abbasís i els seliúcides.

7. Art musulmà II: Al Andalus. - Gènesi i plenitud del l'art cordovès: la mesquita de Córdoba.
- Arts sumptuaries dels segles X i XI.
- Art de les taifes.

8. Art prerromànico carolingi i otonià. - Introducció a l'art carolingi.
- Arquitectura carolíngia: palatina i religiosa.
- Arts figuratives carolíngies.
- Introducció a l'art otonià.
- Arquitectura otoniana.
- Arts figuratives otonianas.
9. Art prerromànic hispà. - Introducció a l'art asturià.
- Elements d'arquitectura asturiana.
- Les grans realitzacions: Alfonso II, Ramir I i Alfons III.
- Introducció a l'art del segle X.
- Arquitectura del segle X: elements i realitzacions.
- Miniatura del segle X.
10. Introducció a l'art romànic. - Concepte, marc històric i periodització. Els protagonistes: promotores i artistes.
- Temps i espai en l'art romànic.
- Introducció a l'arquitectura romànica.
- Introducció a les arts figuratives: formes i iconografia.
11. Arquitectura romànica a França. - La configuració de l'església romànica: 1000-1060.
- El ple romànic.
- Llenguadoc i Auvernia.
- Borgonya.
- L'Oest: Normandia, Poitou i Aquitania.
- Altres focus.
12. Arquitectura romànica a la resta d'Europa. - Itàlia: de Llombardia a Sicília.
- L'Anglaterra normanda.
- Alemanya: l'herència otoniana.
- Primer romànic a Espanya.
- La recepció del romànic ple a Espanya.

13. Escultura romànica a França. - Els inicis: 1000-1070.
- El romànic ple al Llenguadoc.
- El romànic ple a Borgonya.
- Altres focus: Auvernia, Provença, Aquitania, Chartres i la seva derivació.
14. Escultura i pintura romànica a Italia - Escultura romànica a Itàlia.
- Pintura i mosaics a Italia

15. Escultura, pintura i arts sumptuaries romàniques a la resta d'Europa. - Pintura romànica a França.
- Escultura i pintura del romànico ple a Espanya.
- La miniatura romànica.
- “Tresors” romànics: esmalts i treballs del metall, ivori, bordats i teixits.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 30 60
Presentacions / exposicions
6 0 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 0 15
Pràctiques externes (de camp/sortides)
15 0 15
Treballs
0 30 30
Estudis previs
0 15 15
Seminaris
5 0 5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Comentaris sobre la bibliografia en capítols introductoris i al llarg de cada bloc de temes.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Dos sessions d'una hora per a cada un dels 15 temes.
Presentacions / exposicions Cada alumne presentarà al llarg del curso un seminari de aprofundiment amb bibliografia
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació del procediment adequat de comentaris de les obres a partir de les imatges corresponents.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a monuments significatius relacionats amb la matèria de l'assignatura.
Treballs Preparació dels seminaris.
Estudis previs Coneixement de la bibliografia bàsica, accessible a la Biblioteca de Lletres de la URV i dels articles que se distribuiran al llarg del curs
Seminaris Monografies de les principals temes y obres incloses en el programa.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Revisió i comentari de cada un dels exàmens

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es valorerà la capacitat critica i de sintesis de la bibliografia utilitzada 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es tracta de excercis a l'aula ordinària destinats a comprovar el grau de coneixement asolit per l'alumne de la materia impartida a las sessions magistrals 30%
Proves objectives de preguntes curtes Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L’alumne ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l’alumne ha de ser breu. N'hi haurà dos al llarg del curs. 50%
Altres

Altres activitats voluntàries realitzades per a pujar la nota: fins a un 10 % a afegir al total.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Proves teòriques: dos exàmens de reconeixement de obres Un examen final consistent en el comentari de deu imatges de les obres estudiades al llarg de l'assignatura i comentades conforme a criteris de classificació raonada exposats i practicats a classe i 4 preguntes que es refereixen a temes, debats historiografics i aspectes especifics de les obres. Els criteris d'avaluació són comuns per a tots els temes. En els comentaris d'imatges es valora la identificació dels aspectes propis de la cultura artística, el període, la cronologia, el lloc i l'autor. En tots els casos se valora l'ús correcte de la terminologia, la capacitat de raonament i el coneixement de dades.


Fonts d'informació

Bàsica

Para cada tema, un PowerPoint que es projecta a classe durant les explicacions teòriques.

Per als alumnes, un CD con carpetes que contenen arxius d'imatges de totes les obres importants corresponents a la matèria.

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:

BARRAL, X. i altres, Le monde roman. Le temps des croisades i Le monde roman. Les roiaumes d’Occident, (L’univers des formes), París, 1982 i 1983.

BECKWITH, J., El primer arte medieval, Barcelona, 1993; Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997.

COCHE DE LA FERTÉ, E., L’art de Bizance, París, 1980.

CONANT, K.J., Arquitectura carolingia i románica, Madrid, 1982.

CROZET, R., El arte románico, Madrid, 1967.

DAVI, M.M., Iniciación a la simbología románica, Madrid, 1996.

DODWELL, C.R., Arts pictóricas en Occidente 800-1200, Madrid, 1995.

DURLIAT, M., Des barbares à l’an mil, París, 1985; El arte románico, Madrid, 1992; Introducción al arte medieval en Occidente, Madrid, 1979.

FOCILLON, Arte de Occidente. La Edad Media románica y gótica, Madrid, 1988, i La escultura románica. Investigaciones sobre la historia de las formas, Madrid, 1987.

GRABAR, A., La edad de oro de Justiniano (El universo de las formas), Madrid, 1966; Las vías de creación en la iconografía cristiana, Madrid, 1979.

GRABAR, O., La formación del arte islámico, Madrid, 1979.

GRODECKI, L. i altres, El siglo del año mil (El universo de las formas), Madrid, 1973.

HEARN, M.F., Romanesque Sculpture. The Revival of Monumental Stone Sculpture in the Eleventh and Twelfth Centuries,

Oxford

, 1981.

HEITZ, C., Recherches sur les rappors entre architecture et liturgie à l’époque carolingienne, París, 1963; L’architecture religieuse carolingienne. Les formes et leurs fonctions, París, 1980.

HUBERT, J. i altres, La Europa de las invasiones y El imperio carolingio (El universo de las formas), Madrid, 1968.

KRAUTHEIMER, R., Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1993.

LASKO, P., Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999.

LOWDEN, J., L’Art paléochrétien et bizantin, París, 2001.

MÂLE, E., L’art religieux du XIIe siècle en France. Étude sur les origines de l’iconographie du Moien Âge, París, 1922.

MICHELL, G. i CRUBE, J., La arquitectura del mundo islámico, Madrid, 1985.

OURSEL, R., El mundo románico, Madrid, 1983, i La arquitectura románica, Madrid, 1987.

PAPADOPOULO, M.A., El islam y el arte musulmán, Barcelona, 1977.

RODLEI, L., Bizantine art and architecture. An introduction, Cambridge, 1994.

RUNCIMAN, S., Bizancio, estilo y civilización, Bilbao, 1988.

SKUBIZEWSKI, P., L’art du Haut Moien Âge. L’Art européen du VIe au IXe s., París, 1998.

TALBOT RICE, El arte de la época bizantina, Barcelona, 2000; Arte islámico, Barcelona, 2001.

VELMANS, T., KORAC, V. i SUPUT, M., Bizancio. El esplendor del arte monumental, Barcelona, 1999.

VERGNOLLE, E., L’art roman en France, París, 1994.

IARZA, J., Arte y arquitectura en España 500-1250, Madrid, 1979.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART MEDIEVAL II/12081105

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL I/12081005

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART CLÀSSIC/12081103