DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA D'AMÈRICA I Codi 12082020
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Les assignatures troncals Història d'Amèrica I i II, conjuntament, ofereixen una visió panoràmica de la història d'Amèrica, centrant-se en Amèrica Llatina i el Carib (però incloent tot el continent), des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Història d'Amèrica I i II, prestaran especial atenció a la incidència en les formes de gerarquització social al continent Americà, i en l'aparició i transformació de l'Estat. En el quadrimestre de tardor, Història d'Amèrica I se centrarà el període pre-colombí i l'etapa de la Conquesta fins el darrer terç del segle XVI. En el segon quadrimestre, Història d'Amèrica II, l'assignatura se centrarà en la història colonial i contemporània d'Amèrica Llatina i el Carib. Estudiarem el període colonial a Hispanoamèrica i el Brasil, posant especial atenció a les diverses formes de treball (ja sigui lliure o no lliure), les estructures socials que derivaren d'aquestes relacions, i els mecanismes de control i administració colonials. En una tercera i darrera secció, l'assignatura se centrarà en l'etapa contemporània. En primer lloc analitzarem el complex procés que dugué les colònies iberoamericanes a independitzar-se (o seguir lleials a la metròpoli), i els problemes amb que es trobaren les naixents repúbliques. A continuació examinarem la consolidació d'aquests estats als segles XIX i XX, i finalment l'impacte del cada cop més intens pes dels EE.UU. a la regió fins la fi de la Guerra Freda. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa colonial a la contemporània, així com la consolidació dels estats americans. Per entendre aquesta gran ruptura, examinarem els trets principals que permeten entendre l'evolució històrica de cada una d'aquestes etapes, tenint en compte els factors socials, econòmics, polítics i fins i tot ecològics o naturals en general. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades. Les assignatures troncals Història d'Amèrica I i II, conjuntament, ofereixen una visió panoràmica de la història d'Amèrica, centrant-se en Amèrica Llatina i el Carib (però incloent tot el continent), des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Història d'Amèrica I i II, prestaran especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social a Amèrica Llatina, i en l'aparició i transformació de l'Estat. En el quadrimestre de tardor, Història d'Amèrica I se centrarà el període pre-colombí i l'etapa de la Conquesta fins el darrer terç del segle XVI. En el segon quadrimestre, Història d'Amèrica II, l'assignatura se centrarà en la història colonial i contemporània d'Amèrica Llatina i el Carib. Història d'Amèrica I començarà tractant el desenvolupament del món indígena abans de Colom com a passa fonamental per entendre els complexos processos de destrucció i interacció entre el anomenats vell món i nou món a partir de l'inici de la Conquesta duta a terme pels Europeus. En una segona secció tractarem el procés d'exploració i conquesta de l'anomenat Nou Món. L'estudi de ruptura i a la vegada continuïtat entre l'etapa pre-colombina i la que s'inicià amb la Conquesta, és l'eix principal entorn al qual gira aquesta assignatura. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa pre-colombina a la colonial, així com entendre els mecanismes de funcionament colonialisme a l'edat moderna. Per entendre aquesta gran ruptura, examinarem els trets principals que permeten entendre l'evolució històrica de cada una d'aquestes etapes, tenint en compte els factors socials, econòmics, polítics i fins i tot ecològics o naturals en general. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre els mecanismes que dugueren a la ruptura / transició entre l'etapa precolombina i la colonial.
Entendre la formació de les societats llatinoamericanes a l'èopca colonial i contemporània (les quals inclouen grups socials d'orígen cultural i geogràfic sumament divers).
Entendre els mecanismes que dugueren a la ruptura / transició entre l'etapa colonial i la contemporània.

Continguts
Tema Subtema
Presentació del curs Presentació
El periode paleoindi Etapes lítica inferior i mitjana, també conegudes com a "arqueolític" i "cenolític", que van des dels primers pobladors fins al 8000/7000 a.C.
El període arcaic Antic i mitjà, des del 8000/7000 a.C. fins al 2500/2000 a.C. Regionalització de les cultures, desenvolupament de l'agricultura i tendència al sedentarisme.
El període "Formatiu" Des de 2500/2000 a.C. fins al 250 d.C.
Sorgiment de "cacicats". Poblats on s'usa ceràmica pesant.

Mesoamèrica en el formatiu antic, entre 2000/1600 a.C. - 900 a.C.: la costa de Chiapas - Guatemala / Oaxaca i Veracruz
Andes centrals: el periode "inicial" (2000/1800 aC - 900 a.C.) -
Els desenvolupaments regionals a l'àrea intermitja (500 aC - 500 d.C.) Regió que va des del sud de Centreamèrica fins tota l'àrea muntanyosa de la costa i l'interior que ara és Colòmbia i Equador.
Les societats altament estratificades 1. Mesoamèrica 250 a.C. - 1300 d.C.): Olmeques, Teotihuacán, tolteques, Monte-Albán, zapoteques, mixteques.
2. El món Maia (250 a.C. - 1200 d.C.)
Els asteques 1. El desenvolupament de l'imperi asteca
2. La societat asteca (o mexica)
Els Andes Centrals des de l'horitzó Antic fins el Tardà (900-1250a.C.) 1. Chavín
2. Paracas
Els inques 1. L'expansió imperial
2. La societat inca
L'exploració del món atlàntic 1. El món ibèric i el món atlàntic
2. el sistema de "feitorias" a la costa africana i l'expansió portuguesa.
3. L'exploració de Colom i el paper de la Corona hispànica.
Conquesta i colonització del Carib 1. La conquesta i colonització de l'illa de l'Espanyola.
2. El paper de les ordres religioses en la conquesta i colonització.
3. l'Espanyola: del "repartiment" a la "comanda"
4. L'esclavització del nadius i el desenvolupament de l'esclavitud africana.
5. L'Espanyola: base del saqueig al Carib
Exploració i conquesta de Centre-Amèrica La caiguda de l'Imperi Asteca
La conquesta del món Inca Conquesta de l'Imperi Inca i caiguda.
La conquesta hispànica de les altres regions d'Amèrica del sud. -

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 8 12
 
Treballs
2 4 6
Sessió Magistral
38 38 76
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 11 23
Resolució de problemes, exercicis
5 0 5
Estudis previs
1 0 1
 
Atenció personalitzada
4 8 12
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 3 4
Proves de desenvolupament
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Utiliztzació de textos de font primària, mapes, material audio visual: documentals, entrevistes... Visites a museus i/o assistència a conferències.
Treballs En el sistema d'avaluació contínua, al llarg de l'assignatura es presentarà un treball, que haurà de tenir entre cinc i set pàgines (o més excepcionalment) i que comptarà un 40% de la nota final. El treball haurà d'estar ben redactat i estructurat, i de reflectir la capacitat de localitzar i processar fonts. El treball s'han d'ajustar necessàriament a les condicions especificades (vegeu Recomanacions). En cas de no complir-les, el treball no serà acceptat.
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Les pràctiques de l'assignatura consistiran en la visualització de pel•lícules i documentals sobre algun dels temes que s'estiguin tractant a l'aula, per tal de complementar les sessions magistrals. Es requerirà la presentació d'un comentari d'un full o dos per tal que l'alumne pugui ser avaluat amb l'avaluació contínua.
Resolució de problemes, exercicis Lectura i presentació d'uns breus comentaris sobre els següents textos:
- Michael Coe, el desciframiento de los glifos mayas (FCE, 2000).
- Fray Gerónimo de Mendieta, Historia Eclesiastica Indiana, sobre els asteques.
- Lectura i comentari de Pedro Cierza de León, El señorío de los incas (escit abans de 1554), del capítol 17 al 24.
- Lectura d'un document extret de Céspedes del castillo, América hispánica: 1492-1898. [El requerimiento, el repartiment, la comanda o la encomienda]
Estudis previs Els coneixements adquirits en assignatures dels diferents camps de les humanitats poden ser útils per seguir aquesta assignatura.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Proves de desenvolupament
Descripció
Setmanalment, el curs tindrà un hora de tutoria, en el que els alumnes, ja sigui de forma individual o col•lectiva, tractaran amb el professor sobre l'evolució del seu treball i aprenentatge del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Assaig sustentat amb un mínim de tres fonts externes sobre el llibre de Fray Bartolomé de las casas, Brevísima relación de la destrucción de las indias. 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques a l'aula, en les que s'haurà d'entregar un breu comentari. Es qualificarà juntament amb resolució de problemes, exercicis -
Proves objectives de preguntes curtes Caldrà triar 5 dels 10 conceptes, donant una informació clara. 10%
Proves de desenvolupament De dos o quatre temes, s'en triarà un per a fer un petit assaig dels continguts de l'assignatura 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura es pot escollir entre l'avaluació contínua, o simplement presentar-se a l'examen final de gener. Per entrar a l'avaluació contínua, és necessària l'assistència i participació a classe, presentar d'alguns petits exercicis d'una sola pàgina que s'assignaran al llarg del curs, la presentació d'un treball, i fer dos examens eliminatoris.


Fonts d'informació

Bàsica


1- Sánchez Albornoz, Nicolás, director. Historia de América latina. Madrid: Alianza, 1985.

Vol. 1, 1ª part: Pedro Carrasco, América indígena;

            Vol. 1, 2ª part: Guillermo Céspedes, La conquista.

2.- Coe, Michael D.; Dean Snow; i Elizabeth P. Benson, La América antigua: civilizaciones precolombinas (Barcelona: Ediciones Folio, 1989). Hi ha edicions posteriors.

3.- Michael Coe, El desciframiento de los glifos mayas (FCE, 2000).

4.- Pedro de Cieza de León, El señorío de los incas (escrit abans de 1554; hi moltes edicions posterios, 4 d'elles a la URV. També a Moodle).

5.- Bartolomé de las Casas, Brevísima relación de la destrucción de las indias (hi ha vàries edicions) (disponible a la Biblioteca i Moodle).

            Biografia de Las Casas a:                                                          http://www.cervantesvirtual.com/info_autor/00000311.shtml.

 

6.- Bernal Díaz del Castillo, Historia verdadera de la Conquista de la Nueva España (hi ha vàries edicions) (disponible a la Biblioteca i Moodle).

7.- Céspedes del Castillo, Guillermo, compilació i anàlisi. América hispánica: 1492-1898. Barcelona: Labor, 1983. A: Historia de España / dirigida por Manuel Tuñón de Lara;

8.- Historia de España (Labor); vol. 6.

9.- Mendieta, Jerónimo de. Historia eclesiástica indiana. Madrid: Atlas, 1973. 2 v. CXI, 219 ; 313 p.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA D'AMÈRICA II/12082021


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent