DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA D'AMÈRICA II Codi 12082021
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Les assignatures troncals Història d'Amèrica I i II, conjuntament, ofereixen una visió panoràmica de la història d'Amèrica, centrant-se en Amèrica Llatina i el Carib (però incloent tot el continent), des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Història d'Amèrica I i II, prestaran especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social al continent Americà, i en l'aparició i transformació de l'Estat. En el quadrimestre de tardor, Història d'Amèrica I se centrarà el període pre-colombí i l'etapa de la Conquesta fins el darrer terç del segle XVI. En el segon quadrimestre, Història d'Amèrica II, l'assignatura se centrarà en la història colonial i contemporània d'Amèrica Llatina i el Carib. Estudiarem el període colonial a Hispanoamèrica i el Brasil, posant especial atenció a les diverses formes de treball (ja sigui lliure o no lliure), les estructures socials que derivaren d'aquestes relacions, i els mecanismes de control i administració colonials. En una tercera i darrera secció, l'assignatura se centrarà en l'etapa contemporània. En primer lloc analitzarem el complex procés que dugué les colònies iberoamericanes a independitzar-se (o seguir lleials a la metròpoli), i els problemes amb que es trobaren les naixents repúbliques. A continuació examinarem la consolidació d'aquests estats als segles XIX i XX, i finalment l'impacte del cada cop més intens pes dels EE.UU. a la regió fins la fi de la Guerra Freda. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa colonial a la contemporània, així com la consolidació dels estats americans. Per entendre aquesta gran ruptura, examinarem els trets principals que permeten entendre l'evolució històrica de cada una d'aquestes etapes, tenint en compte els factors socials, econòmics, polítics i fins i tot ecològics o naturals en general. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre els factors d'expulsió i atracció en els processos migratoris i d'exili entre Espanya i Amèrica Llatina, i entre els països americans. A1
A2
A4
A5
Entendre les pautes que segueixen les migracions i els exilis entre Espanya i Amèrica Llatina i dins de les Amèriques. A1
A2
A4
A5
Saber desenvolupar i redactar un petit assaig de qualitat científica. A1
A4
A6
B2
B3
B7
C1
C5
Saber presentar públicament un tema relacionat amb el temari de l'assignatura. A1
A2
A5
A6
B1
B2
B6
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'assiginatura
Amèrica llatina després de la Independència Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés.
La Revolució Mexicana La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana.
El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana.
Del camp a la ciutat Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil.
Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió.
Cap on va Amèrica Llatina? Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
36 36 72
Treballs
0 24 24
 
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves mixtes
2 8 10
Proves pràctiques
15 15 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura
Treballs Assaig de 5 pàgines.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Orientació per endegar l'assaig.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Assaig de 5 pàgines 45%
Proves mixtes Dues proves escrites. 22,5% cadascuna (45%)
Proves pràctiques Exercicis pràctics i assistència a classe 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Al final del quadrimestre, un cop acabades les classes de l'assignatura, la primera convocatòria és part de l'avaluació continuada. A la segona convocatòria d'avaluació de l'assignatura es podrà fer: 1.- una prova final i única de l'assignatura dirigida als estudiants que no han seguit, o que no han superat l'avaluació continuada; o 2.- una prova o avaluació del temes o exercicis pendents de l'avaluació continuada (en aquest darrer cas, l'alumne ha d'acordar amb el professor els punts que s'avaluaran en aquesta segona convocatòria). La biliografia i fonts d'informació per l'assignatura constaran a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Carlos Malamud, Historia de América, Alianza, 2005

A l'espai Moodle de l'assignatura s'indicarà la bibliografia i fonts d'informació per l'assignatura.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DE LA COLONITZACIÓ I DELS PROCESOS DESCOLONITZADORS/12082260


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA D'AMÈRICA I/12082020
 
Altres comentaris
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent