DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) FOTOINTERPRETACIÓ Codi 12091207
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
GIMENO SUBIRANA, MARIA CARMEN
Adreça electrònica carmen.gimeno@urv.cat
Professors/es
GIMENO SUBIRANA, MARIA CARMEN
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Pràctica d’interpretació, evolució i síntesi d’usos del sòl. Elaboració d’un mapa d’usos del sòl com a exemple pràctic sobre una àrea determinada. Conèixer les fonts documentals bàsiques per a l’aplicació de la fotointerpretació.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir el concepte de Fotointerpretació B1
B8
B20
Conèixer el programa, les pràctiques i l'avaluació. B1
B8
B11
B20
Aplicar els coneixements teòrics, els mètodes i les tècniques de la fotointerpretació a la resolució de casos pràctics A26
B1
B3
B8
B9
B11
B20
B32
Conèixer les fonts documentals per a la fotointerpretació A19
A24
A31
B1
B3
B8
B9
B29
B32
Definir els principis bàsics de la fotografia aèria A24
A25
A31
B1
B3
B8
B20
Diferenciar els termes fotoidentificació, fotointerpretació i fotogrametria A24
A25
A31
B1
B3
B9
B20
Analitzar les fonts cartográfiques: ortofotomapes, fotografia aèria, mapes topográfics... A6
A7
A8
A9
A10
A24
A25
A31
B1
B2
B8
B9
B14
B18
B25
B28
B29
B33
Experimentar amb els aparells: estereoscopi, curvímetre, planímetre, GPS... A6
A7
A9
A10
A24
A25
B1
B3
B8
B9
B11
B29
B30
B32
B33
Processar la informació per a la identificació i interpretació dels objectes A6
A7
A9
A10
A19
A24
A25
A26
A29
B1
B2
B8
B9
B11
B12
B13
B14
B28
B29
B31
B33
B35
Aplicar els coneixements sobre el territori A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A14
A16
A20
A21
A22
A24
A26
A28
A29
B1
B2
B3
B4
B8
B9
B11
B12
B13
B18
B19
B25
B28
B29
B30
B33
Representar cartogràficament els resultats A6
A7
A8
A9
A10
A13
A26
A29
B1
B2
B5
B10
B12
B13
B18
B19
B22
B26
B28
B29
B30
B31
B33
B35
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1.- Introducció als principis bàsics de la fotografia aèria.
2.- La fotografia aèria i el seu ús.
3.- Els ortofotomapes i el seu ús.
4.- El vol fotogramètric.
5.- El càlcul de l'escala.
6.- La visió estereoscòpica.
7.- La fotoidentificació i la fotointerpretació.
8.- Identificació i interpretació dels objectes.
9.- Aplicacions de la fotointerpretació.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripciço dels continguts pràctics
Objectiu: Pràctica d’interpretació, evolució i síntesi d’usos del sòl. Elaboració d’un mapa d’usos del sòl com a exemple pràctic sobre una àrea determinada.
A.- PRÀCTICA DE FOTOGRAFIA AÈRIA (INDIVIDUAL)
1.- Buscar un parell de fotogrames del vol 1956.
2.- Delimitar la zona de treball.
3.- Elaborar la llegenda: determinació dels usos del sòl.
4.- Amb l'estereoscopi buscar els usos i fer un croquis sobre paper acetat dels elements geomorfològics i antròpics més rellevants. La simbologia dels croquis serà la que es doni en l'elaboració de la llegenda.
5.- Representació cartogràfica dels resultats: usos de 1956.
B.- PRÀCTICA: ELABORAR UN MAPA D’USOS DEL SÒL D’UN MUNICIPI (GRUPS)
1.-Buscar el MTN que correspongui a la zona que representada i els ortofotomapes que corresponguin a la zona d’estudi.
2.- Elaborar la llegenda: determinació dels usos del sòl.
3.- Realitzar la fotointerpretació dels usos que s’observin a l’ortofotomapa.
4.- Fer un croquis sobre paper acetat dels elements geomorfològics i antròpics més rellevants que apareguin al MTN.
5.- Fer un croquis sobre paper acetat dels usos del sòl (agrupant-los si cal) que s’hagin observat a l’ortofotomapa.
6.- Sortida de camp per comprovar els resultats i correcció dels errors.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 20 40
Pràctiques a laboratoris
4 0 4
Pràctiques de camp/sortides
4 0 4
Treballs
0 26 26
Estudis previs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
3.25 0 3.25
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Classes magistrals per a l'exposició de conceptes nous i aspectes teòrics; això recolzat per presentacions que podran trobar en l'espai de treball MOODLE.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comprovar els coneixements adquirits teòricament amb els exercicis pràctics: fotografia aèria i evolució dels usos del sòl.
Pràctiques a laboratoris Reflectir els mapes de síntesi en un mapa dinàmic d'usos del sòl utilitzant els programes utilitzats a Cartografia I.
Pràctiques de camp/sortides 1 Sessió de treball de camp de comprovació de que els usos del sòl interpretats a l'exercici pràctic són correctes
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques de camp/sortides
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de la resolució dels exercicis pràctics i plantejament dels possibles dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Elaboració de les dues pràctiques proposades (individual i en grup). 50%
Proves de desenvolupament Preguntes obertes sobre els temes teòrics, al final del quadrimeste. 30%
Altres

Avaluació de l'assistència, actitud, col•laboració, implicació i posició en totes les activitats realitzades a l'aula i fora de l'aula.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Lopez Cuervos, S. (1980), Fotogrametria, Egraf SA Madrid,
Vasquez,F. Martin, J. (1980), Fotointerpretacion,I.G.N Y M.O.P.U, Madrid,
Carre,J (1974), lectura de las fotografias aereas, Parainfo Madrid,
Standberg,G.M (1975), Manual de fotografia aeria, Omega,

Complementària Avery, T.E (1968), Interpretation of Aerial photographs,, Minneapolis: Burgess,2nd,
Valdes Domenech, F. (1981), practicas de topografia, cartografia, fotogrametria, Biblioteca CEAC Del topografo, Barcelona,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent