DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) GEOGRAFIA SOCIAL Codi 12092216
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
GARCÍA VENTURA, JORDI
Adreça electrònica 0
Professors/es
GARCÍA VENTURA, JORDI
Web http://http://www.sre.urv.es/web/geografia/
Descripció general i informació rellevant Conèixer com la complexitat de les societats es projecta sobre el territori, especialment –però no exclusivament- als espais urbans. Veure les característiques de l’ús del territori i de les seves formes d’ocupació en funció dels aspectes socials: de classe, d’edat, ideològics, etc. Analitzar els elements de desigualtat social a la ciutat. La ciutat com a marc de marginació, de desigualtat, i de barreja.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixements bàsics sobre la realitat social i econòmica actual d'un territori determinat a partir de l'analisi de les fonts d'informació a l'abast. Interpretar i analitzar el context socioeconòmic dels entorns urbans i coneixer les principals problemàtiques que presenten aquests entorns urbans. Coneixer les polítiques urbanístiques, socials i econòmiques d'intervenció territorial en el context més proper (Catalunya). La ciutat i la seva transformació. Exclusió social. A1
A3
A5
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A14
A20
A21
A23
A24
A27
A28
B1
B2
B3
B8
B9
B10
B11
B12
B18
B20
B21
B22
B30
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1. Conceptes bàsics en geografia social.
Relacions entre geografia social i sociologia, i entre geografia social i antropologia. El
concepte d’espai.
2. La segregació social en el temps.
Veure com històricament s’han produït segregacions i de quin tipus. Els calls, els
carrers d’oficis i els ravals. La construcció de la ciutat amb i contra les segregacions.
La zonificació com a expressió de la segregació. La segregació al plànol de la ciutat:
polígons, barris, cases barates, xabolisme.
3. Les grans diferències socials.
Camp i ciutat. Les diferències rural/urbà en la forma de vida en relació amb l’ús del
territori i l’organització espaial. Causes de les diferències, i situació actual.
Espais diferents, segregacions diferents. Com s’esborren unes diferències i en
sorgeixen de noves. La globalització en termes de modes de vida i d’ús del territori.
Relativització de les diferències rural/urbà en modes de vida, referents i actituds.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Les classes inclouran la recerca de dades que permetin identificar espais de segregació (censos, bàsicament, però també altres fonts estadístiques) i cartografiarles per a situar-les en la ciutat i examinar-ne causes i conseqüències i la relació amb el conjunt de la ciutat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
50 0 50
Debats
8 0 8
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
14 70 84
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Intercanvi d'experiències i coneixements entre els alumnes i el professor en relació a aquells aspectes relacionats amb l'assignatura i que sigui objecte de preocupació per part del alumnes.
Sessió Magistral El professor desenvoluparà el contingut teòric del programa previst a l'assignatura mitjançant presentacions en PPoint i el Moodle.
Debats Al llarg del curs està prevista la realització de diversos debats que prèviament estaran determinats pel professor i on els alumnes hauran d'haver buscat la informació de referència per preparar el debat.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà al llarg del curs el possibles problemes o dubtes del alumnes de manera personalitzada, prèvia cita per correu electrònic o mitjançant la consulta directa al professor a classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Els alumnes al llarg del curs hauran de fer un treball i diverses ressenyes que serviran per avaluar els coneixements adquirits i la capacitat dels mateixos d'aplicar-los des del punt de vista teòric i pràctic. Treball de curs (60%) Ressenyes (40%)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica CUCÓ GINER, Josepa, Antropología urbana, Ariel, 2004
MONCLÚS, Francisco Javier, La ciudad dispersa. Suburbanización y nuevas periferias, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1998
ROCA ALBERT, Joan, Les periferies urbanes. Canvi económic cris social a les metròpolis contemporànies, Institut de Batxillerat "Barri Besós", 1994
LYNCH, Kevin, The image of the city, 1960. Trad. cast. La imagen de la ciudad, Ed. Gustavo Gili, 1998

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GEOGRAFIA HUMANA APLICADA II. CIUTAT I PLANIFICACIÓ URBANA/12092014
TÈCNIQUES I. TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ/12092113
ANTROPOLOGIA URBANA/12092231
ANTROPOLOGIA SOCIAL I CULTURAL/12091211

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GEOGRAFIA URBANA/12091111
PLANIFICACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA/12092217

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent