DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA Codi 12102201
Ensenyament
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té un caràcter introductori i orientador, per tant, el seu objectiu és proporcionar uns coneixements bàsics dels fenòmens que tracta l’antropologia com a ciència orientada a l’estudi de l’ésser humà en societat, de les seves formes de vida socials i culturals.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
•Donar a conèixer l' Antropologia Social, el seu camp d'estudi, el seu mètode de treball i el lloc que ocupa com disciplina dins de las Ciències Socials. •La comprensió del concepte de cultura. •Informació sobre temes relacionats amb les societats humanes: els modus de subsistència, la família, el parentiu i la organització social, la desigualtat i el poder, el control social, els processos i enculturació de les persones. Les creences religioses, els mites, la identitat social, etc. • Presentar els conceptes, mètodes i tècniques que sustenten a l'Antropologia. A1

Continguts
Tema Subtema
. Naturalesa de l’Antropologia Definició d’antropologia
L’objecte de l’antropologia
L’especificitat del seu enfocament respecte a altres ciències socials
Cultura i societat
Els nivells d’abstracció: antropologia, etnologia i etnografia
Alguns conceptes a tenir en compte
Sobre el concepte de cultura.
Les subdisciplines: cultural, física, lingüística, aplicada
. Desenvolupament històric del pensament antropològic •Les tres fonts de reflexió antropològica.
•Les etapes i les escoles. Una molt breu aproximació
Els mètodes i les tècniques en Antropologia •El treball de camp.
•Les perspectives emic i etic
•Les tècniques: observació participant, entrevistes, històries de vida, diagrames de parentiu o mètode genealògic...
•L’etnografia en contexts urbans i rurals. Les monografies
Alguns temes i camps d'estudi El parentiu.
L’organització econòmica.
Política, ordre social i estructures de poder.
L’esfera ideològica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Treballs
12 36 48
Debats
4 8 12
Pràctiques de camp/sortides
6 12 18
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
0 8 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Treballs Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Debats Debats
Pràctiques de camp/sortides Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Consistirà en activitat tutorial personalitzada en el despatx de la professora, per tal d'orientar el seguiment de la part teòrica i de les parts pràctiques de l'assignatura. Cada estudiant té l'obligació de visitar el despatx del professor, com a mínim, una vegada durant el periode lectiu.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Recensió d'un llibre 30%
Debats Seminari de final de curs amb el debat individualitzat amb les conclusions del treball pràctic 15%
Proves de desenvolupament Prova de maduresa 50%
Altres

Assistència

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

·        AGUIRRE, A. (ed.) Cultura e identidad cultural: introducción a la Antropología. Barcelona: Bárdenas, 1997.

·        AGUIRRE, A. (ed.) Etnografía: metodología cualitativa en la investigación socicultural. Barcelona: Marcombo, 1995.

·        AZCONA, J. Para comprender la Antropología. Bilbao: Verbo divino, 1987.

·        BOHANNAN, P. Para raros nosotros: introducción a la Antropología Cultural. Madrid: Akal, 1996.

·        COMAS, D. Antropología económica. Barcelona: Ariel, 1998.

·        EMBER, C. i EMBER, M. Antropología Cultural. Madrid: Prentice Hall. 1997.

·        GEERTZ, C. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, 1992.

·        HARRIS, M. Introducción a la Antropología General. Madrid: Alianza Editorial, 1996.

·        KAHN, J.S. (ed.) El concepto de cultura: textos fundamentales. Barcelona: Anagrama, 1975.

·        KOTTATK, C.P. Antropología: una exploración de la diversidad humana. Madrid: McGraw Hill, 1997.

·        LEWELLEN, T. Introducción a la Antropología política. Barcelona: Bellaterra, 1985.

·        MAESTRE ALFONSO, J. La investigación en Antropología Social. Barcelona: Ariel, 1991.

·        MAIR, L. Introducción a la Antropología Social. Madrid: Alianza, 1988.

·        PRAT, J.; MARTÍNEZ, A. (eds.) Ensayos de Antropología Cultural. Barcelona: Ariel, 1996.

·        PUJADAS, J. El método biográfico: el uso de las historias de vida en Ciencias Sociales. Madrid: CIS, 1992.

·        RODRÍGUEZ BECERRA, S. (coord.) Religión y cultura. Sevilla: Consejería de Cultura, 1999.

·        ROSSI, I.; O'HIGGINS, E. Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona: Anagrama, 1981.

·        SAN MARTIN, J. La Antropología: ciencia humana, ciencia crítica. Barcelona: Montesinos, 2000.

·        TAYLOR, S.J.; BOGDAN, R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós, 1992.

TURNER, V. La selva de los símbolos. Madrid: Siglo XXI, 1990

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent