IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) CATALAN NARRATIVE FOLKLORE Code 12122221
Study programme
Cycle 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Optional Second
Language
Català
Department Catalan Studies
Coordinator
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
E-mail carme.oriol@urv.cat
Lecturers
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Web
General description and relevant information Estudi de la comunicació artística narrativa en petit grup amb una introducció a les teories i els mètodes del folklore.

Competences
Code  

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer les teories que històricament ha desenvolupat el folklore.
Identificar i interpretar missatges folklòrics.
Conèixer els mètodes específics per a l'estudi del folklore.
Desenvolupar uns hàbits de treball científics.

Contents
Topic Sub-topic
1. Història del foklore català. 1.1. L'etapa romàntica
1.2. Els inicis del segle XX
1.3. La postguerra
1.4. Dels anys 60 del segle XX als nostres dies
2. Els mètodes d'estudi del foklore. 2.1. El mètode històrico-geogràfic.
2.2. L'estructuralisme.
2.3. La perspectiva contextual i funcional.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
10 10 20
Seminars
12 24 36
Problem solving, exercises
30 60 90
 
Personal tuition
3 0 3
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Explicació del programa de l'assignatura.
Lecture Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Seminars Debat a l'aula a partir d'una sèrie de lectures i audició d'enregistraments.
Problem solving, exercises Lectura i comentari d'articles i capítols de llibre referits als temes tractats en el curs.
Personal tuition

Personalized attention
 
Seminars
Personal tuition
Introductory activities
Description
Comentaris sobre les pràctiques i els exercicis realitzats per l'alumnat.

Assessment
  Description Weight
Seminars Presentació d'un treball de curs. 50%
Problem solving, exercises Informes escrits de les pràctiques dutes a terme durant el curs. 50%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

Dundes, Alan (1965): The study of folklore. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

Finnegan, Ruth (1992): Oral tradition and the verbal arts: A guide to research practices. Londres: Routledge.

Genette, Gérard (1993): Ficción y dicción. Barcelona: Lumen. (Fiction et diction. París: Seuil 1991.)

Grup de Recerca Folklòrica d'Osona i Josep M. Pujol (2002): "Benvingut/da al club de la SIDA" i altres rumors d'actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Hobsbawm, Eric J.; i Terence Ranger (1989): L’invent de la tradició. Vic: Eumo. (The invention of tradition. 2ª ed. Cambridge: Cambridge U. P. 1992.)

Kapferer, Jean-Noël (1989): Rumores. Barcelona: Plaza & Janés.

Martí, Josep (1996): El folklorismo: Uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.

Oriol, Carme (2002): Introducció a l'Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Oriol, Carme; i Josep M. Pujol (2003): Índex tipològic de la rondalla catalana. Barcelona: Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana de la Generalitat de Catalunya

Oriol, Carme i Josep M. Pujol (2008): Index of Catalan Folktales. Helsinki: Soumalainen Tiedeakatemia.

Oriol, Carme i Josep M. Pujol (2009): web RondCat [http://sre.urv.cat/rondcat]

Prats, Llorenç, Dolors Llopart i Joan Prat (1982): La cultura popular a Catalunya. Estudiosos i institucions 1853-1981. Barcelona: Fundació Serveis de Cultura Popular.

Roviró, Ignasi( 1992): “Aproximació a l’estudi de la comunicació folklòrica”. Ausa nº 128–129: 71–104.

Pisanty, Valentina (1995): Cómo se lee un cuento popular. Barcelona: Paidós [ed. original en italià 1993].

Sánchez Carretero, Cristina i Dorothy Noyes (2000): Performance, arte verbal y comunicación. Nuevas perspectivas en los estudios de folklore y cultura popular en USA. Oiartzun: Sendoa.

Tuson, Amparo (1995): Anàlisi de la conversa. Barcelona: Empúries 1995.

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales. Folklore Fellows Communications. 284-286. 3 vols. Hèlsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

Complementary

Recommendations


 
Other comments
Es recomana haver cursat prèviament l'assignatura d'Etnopoètica.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.