DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I TERCERA EDAT Codi 15051203
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
BOQUERA BORRULL, MERCEDES
Adreça electrònica merce.boquera@urv.cat
Professors/es
BOQUERA BORRULL, MERCEDES
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Treball Social i : primària, secundària i terciària. En el decurs de l’assignatura es pretén aconseguir que l’alumne conegui la multidimensionalitat : biològica, psicològica, socioantropològica i cultural del procés de envellir, i alhora que disposi d’ instruments d’anàlisi per obtenir un abordatge el més integral possible i possibilitar les millors condicions en l’ atenció a les persones grans. Tot i que tradicionalment el col•lectiu de la gent gran ha estat un àmbit d’atenció del Treball Social amb el que s’ ha treballat abastament, pretenem donar una aproximació més novedosa i participativa , al mateix temps que es pretén donar un enfocament més dinàmic, integral, incentivador de les potencialitats del procés de l'envelliment així com ajudar a visualitzar l’existència de diverses maneres d’afrontament d' aquesta etapa de la vida de tota persona.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1)Coneixer i identificar dels recursos sociosanitaris relacionats amb la gent gran. A1
A2
A5
A6
A11
A12
A16
B12
B13
2) Coneixer les polítiques socials i de serveis socials existents en el nostre país i en el seu entorn més proper. A1
A2
A3
A4
A8
A21
B12
B13
3) Saber aplicar els recursos socials en l'anàlisi de situacions proposades. A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A15
A17
A18
A20
A22
A23
B2
B4
B5
B6
B7
B10
B12
B13
C2
4) Conèixer i saber utilitzar els instruments d' anàlisi , intervenció i avaluació social necessaris per a resoldre situacions relacionades amb la gent gran. A1
A2
A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A22
A24
B2
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
C2
C3
5) Conèixer el procés de la mort, l' acompanyament i el dol. A1
A2
A4
A5
A10
A11
A15
A16
A17
A18
A19
A20
B2
B5
B6
B7
B9
C3
6)Realitzar la síntesi de les lectures proposades pel docent i relacionar-les amb els temes tractats a classe. A9
A15
B3
B4
B11
7) Avaluar de forma critica els texts i lectures proposades B1
B3
B4
B5
B7
B11
C2
8) Conèixer i identificar les principals tasques professionals que esdevenen en el desenvolupament del treball social en l' àmbit de la gent gran . A11
A12
A14
A15
A19
A20
A21
A23
A25
B9
9)Identificar les situacions de maltractament a la gent gran A1
A2
A4
A5
A13
A16
A17
A18
B2
B4
B5
B6
10) Conèixer i analitzar la realitat social/entorn social de les persones, grups o comunitats en les quals s'intervé a través de l'anàlisi/estudi de necessitats. A1
A2
A5
B3
C3
11) Tenir la capacitat d' aplicar i relacionar els continguts exposats en les sessions magistrals amb la bibliografia proposada del temari. B1
B3
B7
B11
B12
C2
C4
12) Adquirir coneixement i comprensió de la multidimiensionalitat del procés de l' envelliment. A1
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1 Presentació de l' assignatura . Aproximació al procés de l’envelliment des de les dimensions: biològica, psicològica i sociacultural i les diferents aproximacions teòriques . Construcció social i cultural de les edats. Aspectes sociodemogràfics de l' envelliment.
Bloc 2 Politiques socials vers la gent gran a Catalunya, Espanya i la UE. La vellesa i la llei de promoció de la autonomia personal i atenció a les persones amb situació de dependència i el seu encaix amb la llei de serveis socials.
Bloc 3 Envellir al segle XXI. El treball, la jubilacio i el lleure. Aproximació a les diferents formes de sociabilitat.La família , nous models i altres formes de convivència. L'abordatge des del treball social davant l'emergència dels maltractaments a les persones grans.
Bloc 4 La mort: una visió: socioantropològica. El dol i el procés d'acompanyament. El treballador/a social i l' intervenció social amb el procès de morir i el dol dels altres.
Bloc 5 Els serveis socials i sanitaris adreçats a la gent gran . El paper del treballador/a social en l'àmbit de la tercera edat: Nous reptes, funcions, pràctiques professionals i nous escenaris d' intervenció social .

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
7 3 10
 
Sessió Magistral
28 0 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
24 24 48
Treballs
4 8 12
Fòrums de discussió
4 0 4
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
1 6 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de presentació del programa del curs.

A l'inici de cada bloc es dedicarà un espai de temps per introduir el mateix.

Realització d`una sessió adreçada els aspectes relacionats amb l'avaluació.
Sessió Magistral Les sessions setmanals constaran d' una exposició teòrica, adreçada a aportar els continguts generals de cada matèria i d' una segona part adreçada a exemplificar i desenvolupar aquests continguts teòrics en exercicis pràctics a través de diverses tècniques .

En aquestes sessions s' utilitzaran els següent recursos pedagògics : transparències, videos, bibliografia, articles de premsa, presentacions de power point....
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions de caràcter pràctic on es tractaran i desenvoluparan exercicis pràctics relacionats amb el treball social aplicat al col·lectiu de la gent gran des del diferents nivells d'atenció.

La dinàmica de les sessions serà fomentar la participació de l' alumne tant a nivell individual com grupal amb diverses tècniques emprades més habitualment . Uns dels exercicis que es duran a terme a l' aula són: l'elaboració d' un mural que cada any tindrà un tema diferent , la elaboracio d' una bateria de preguntes per fer al/la professional que realitzi la xarrada/ col·loqui d'aquest any . La comunicació d' activitats específiques i les qüestions (5, una per bloc ) proposades pel professor/a, seràn a través de l' aplicatiu MOODLE així com els comentaris que l' alumne vulgui fer als altres o al professor/a.
Treballs Es demana que l' alumne realitzi un treball de síntesi d' un llibre dels proposats a la bibliografia.

Es durà a terme una sessió prèvia introductòria per facilitar i orientar la realització del treball de la recensió bibliogràfica.
Fòrums de discussió Utilització de l' aplicatiu moodle per treballar qüestions relatives als 5 blocs i per aclarir dubtes.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Les tutories es realitzaran amb l’objectiu de coordinar i orientar els treballs que els alumnes han de dur a terme durant el curs ( síntesi del treball , exercicis pràctics realitzats individualment i en grup i valoració dels progressos en l'aprenentatge dels coneixements teòrics i la seva implementació en els exercicis pràctics/posades en comú, altres temes relatius a l' alumne... ). Les tutories es duran a terme de forma individual i col•lectiva. Les tutories individuals es faran durant tot el curs i es poden confirmar personalment al final de les clases o per correu electrònic, a l’adreça: merce.boquera@urv.cat, . Quant els horaris de les tutories col•lectives el/la docent les designarà durant el curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs • Treball de síntesi sobre un dels llibres o videos assenyalats a la bibliografia amb el número 3, d' una una extensió màxima de cinc folis. El percentatge d’aquest exercici que s’aplicarà a l’avaluació final serà d’ un 35%. Aquest treball s’entregarà a la docent l’últim dia lectiu anterior a les vacances nadalenques.També es podrà entregar per correu electrònic respectant les mateixes dates.
El treball es realitzarà amb lletra times new roman i tamany 12, interliniat, 1.
35%
Proves mixtes •Prova escrita d’aptitud que constarà de preguntes curtes i del desenvolupament d' un comentari de text/desenvolupament d' un cas pràctic. El percentatge d’aquest exercici en el conjunt de la qualificació final serà d’ un 45%. El dia de celebració de la mateixa se us facilitarà pels conductes habituals de la facultat.

45%
Altres

•Es valorarà l'assistència i la participació activa en el desenvolupament de les classes , i en la confecció del mural amb un percentatge del 10 % i un 10 % en la participacio a la xarrada prevista aquest any i dels comentaris que s'aniràn penjant regularment al moodle .

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L' avaluació d' aquesta assignatura es farà en base als resultats del conjunt de totes les proves i requeriments esmentats anteriorment, ( treball de síntesi, prova escrita, participació, assistència i comentaris moodle) amb l'avinentesa que l'assignatura no quedarà superada si no s' entrega el treball de síntesi i la prova d'aptitud en el periode estipulat. Es important destacar que si algun alumne/a té qualsevol qüestió prèvia a l' avaluació es posi en contacte amb la docent.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,
, , ,
, , ,

Bibliografia  bàsica de consulta  (1) / Bibliografia d’ ampliació ( 2) / bibliografia recomanada per la recensió del llibre ( 3)

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL  1 ER BLOC DE CONTINGUTS

FERICGLA, Josep Maria.(2002). "Visión general del envejecimiento en distintas culturas". A: Envejecer. Una antropología de la ancianidad. Barcelona. Editorial Antropos.  (1)

NEUGARTEN, Bernice L, (1999)  El significado de las edades. Editorial Herder   (2)

VAN GENNEP,, ARNOLD (1986) Los ritos de paso. Editorial Taurus Madrid (2)

GIL CALVO,ENRIQUE (2003)Capítulo IV " Estrategias de lomgevidad " A: El poder gris.Una nueva forma de entender la vejez. Editorial Mondadori. Colección  Arena abierta (1)

 KIRKWOOD, TOM,(1999).El fin del envejecimiento. "Actitudes ante el envejecimiento”  i "¿Que hay detrás de  una palabra?". Editorial  Círculo de Lectores.      (1)

ZAREBSKI, GABRIELA ( 1999),  Hacia un buen envejecer. Buenos Aires. Editorial Emecé. Divulgación.   (2)

MINISTERIO  DE ASUNTOS SOCIALES (2002) Boletín sobre el envejecimento. Perfiles  y tendencias. Observatorio de las personas  mayores y Ministerio de Asuntos Sociales. Editoral MAS. Madrid   (1)

BAZO, MARIA TERESA (2001) La  vejez como construcción cultural . Revista de Gerontologia  vol. 4 (1)

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL BLOC 2 DE CONTINGUTS

BAZO, Maria Teresa (1998) Envejecimiento y sociedad. Una perspectiva internacional. “ Políticas sociosanitarias y el debate entre lo público y lo privado. Cap. 3 “. Editorial Panamericana. Ediciones Médicas.  (1)

ADELANTADO J. ( Coord.) ( 2000)” La reestructuración del Estado de Bienestar en España y la estructura de la desigualdad “    A : Cambios en el Estado de Bienestar.  Barcelona Ed. Icária ( 2)

NAVARRO, VICENÇ ( 2002) Bienestar insuficiente, democracia incompleta.  Ed. Anagrama. Colección Argumentos ( 2)

DEPARTAMENT DE BENESTAR I FAMÍLIA ( 2002) Llibre Blanc de la gent gran amb dependència.Repensar l' atenció a la gent gran amb dependència : 45 propostes i 10 recomanacions. (2)

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL BLOC 3 ER DE CONTINGUTS

SALCEDO DAMIAN,( 1999)Los valores en la practica del Trabajo Social. Editorial Narcea. Colección sociocultural. Madrid (1)

BARENYS PEREZ, MARIA PIA ( 2002) “ Els valor socials i la gent gran” . A : Revista  Catalana de Gerontologia núm. 16 Barcelona. (1)

AGULLÓ TOMAS, Maria Silveria ( 2003) Mayores: actividad y trabajo en el proceso de envejecimiento  y la jubilación. Una aproximación psico-sociológica.  Edita IMSERSO.   (2)

CANALS, Josep (1994) La autoatención  y los grupos de ayuda mutua dentro de los procesos asistenciales y sociales.  A : Jornadas para una vejez activa y los grupos de ayuda mutua y las personas mayores.  Barcelona   (2)

DECALMER, PETER i GLENDENNING, FRANK comp. (2000).  El maltrato a las personas mayores.  Barcelona. Editorial Paídos,Trabajo Social nº 8   (2)

IMSERSO, ( 2002) Maltrato a las personas mayores: El sufrimiento silencioso . A: Revista Sesenta y más. Madrid. Octubre 2002.  (1)

CAMPO LADERO, Maria Jesús (2000) Apoyo informal a las personas mayores y el papel de la mujer cuidadora. Editorial CIS: Centro de investigaciones sociológicas. Madrid.  (2)

FERIGCLA, JOSE MARIA, ( 2002) " La jubilación: un rito desestructurante y desestructurado". A  Envejecer, una antropologia de la ancianidad. Editorial Herder ( 1)

 

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL TREBALL DE RECENSIÓ

 COLL, ,ARIA ROSA i FERRE, JOSEP MARIA (2000) Quan  l' àvia no sap ni com es diu Viure amb l' Alzheimer  dins de  casa. EditoriaL Claret. Col·lecció Els Daus núm. 203 Barcelona.  (3)

OSMONDO, GABRIEL.(2003)   El viaje  de una mujer que ya no tuvo miedo a envejecer. Edicions Témpora SA    (3)

TYLEY ANNE ( 2001)  Cuando éramos mayores.  Santillana Ediciones Generales Madrid 2001   (3)

ALTERRA, AARON (2001) El cuidador. Una vida con el Alzheimer. Editorial Páidos Ibéricas. Madrid    ( 3)

LEVI MONTALCINI, RITA ( 1999) El as en la manga. Los dones reservados a la vejez.  Editorial Crítica.   (3)

PÀMIES, MARIA TERESA ( 2002)  L’ aventura d’ envellir.  Editorial Ampúries. Barcelona.    (3)

FERNÁN-GÓMEZ, FERNANDO ( 1999) Nosotros los mayores.   Madrid Editorial Crítica.    (3)

DUOCASTELLA, PILAR ,(1998) Dona i  cadira. Ed. La Campana. Barcelona (3)

BUSMAYOR, CARMEN . ( 2005)  Desde el Alzheimer. Ediciones IMSERSO  (3)

 ALÒS, MARTA (2005)  El dia que vaig oblidar el meu nom.  Pagés Editors. Lleida (3)

BYLEY JOHN ( 1999) Elegia a Iris. Alianza Editorial. Madrid. (3)

UPDIKE, JOHN (1958) La feria del asilo. Editorial el desván del libro (3)

DELIBES, MIGUEL (  1959)  La hoja roja. Editorial Destino. (3)

LESSING, DORIS ( 2004) Las abuelas. Ediciones B Madrid ( 3)

REGÀS ROSA (200) Diario de una abuela de verano. Barcelona Editorial Eumo (3)

BIBLIGRAFIA CORRESPONENT AL BLOC 4 ART DE CONTINGUTS

Worden, J. William (2000) "El apego, la pèrdida y las tareas del duelo". " Reacciones normales en el duelo: el duelo complicado ". A: El tratamiento del duelo : asesoramiento psicológico y terapia. Editorial Paidos Barcelona.   (2)

Echagüe  FERRIZ , Mónica, (1997) " Cuando la muerte llega en zapatillas",  " La muerte, cuestión antropológica " " La muerte vista por la medicina " A: Thanatos. Una mirada antropológica sobre la muerte. Editorial Taurus. Madrid.    (1)

Tizón, Jorge ( 2004)  Pérdida,  Pena, Duelo, investigación y Asisténcia. Editorial Paidos  (1)

Sanchez, Mariola i  Fuertes , Mª Àngels. (1999)  L' acompanyament en el dol.  A: RTS núm. 153 Barcelona.   (1)

BARLEY , NIGEL (2005) Cap 1. " La universalidad de la muerte " A: Bailando sobre la tumba. Editorial Anagrama. Crónicas (1)

ARIÈS PHILIPPE, ( 1983 ) L' homme devant la mort. Seuil .

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL BLO5 È DELS CONTINGUTS

DEPARTAMENT  DE BENESTAR I FAMÍLIA (200) Llibre blanc de la gent gran activa. El paper actiu de la gent grana la nova societat: 50 propostes de millora i 145 recomanacions.(2)

Casado, Demetrio i Guillén , Encarna (2002)  Manual  de servicios sociales. Editorial CCS.  (2)

Payne , Malcom  (1995) Capítol 12. Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción crítica.  Editorial Paidos. Madrid    (2)

Sánchez Vidal, Alipio (1999)  Ética de la intervención social.  Barcelona Editorial Paidós Trabajo Social, nº 7   (1)

Banks, Sara (1997) Ética y valores en el Trabajo Social . Editorial Paidos. Trabajo Social. Madrid.    (2)

Perez, M. (2001) El papel de los profesionales en los procesos de participación de las personas mayores. 1 er Congreso de las Personas Mayores del Principado de Asturias. Oviendo. .  Documentos de Política Social :9.    (2)

Planella, Jordi (2003) De l' atenció a l' acompanyament social de la persona. Reflexions sobre un procés. A:RTS, revista de Treball Social núm.169 de març de 2003. (2).

Pelegrí Vianya, Xavier (2000)  “ El Treball Social com a professió “  A: RTS  (Barcelona)    (1)

FONTANALS DE NADAL, M. Dulce; BONET LLUNAS, Rosa,  ( 2003) Una nueva visión  del trabajo psicosocial en el ámbito asistencial.    Editorial Herder.   (1)

BARBERO, J. Manuel, (2003) El Trabajo Social en España. Editores Mira Colección Trabajo Social hoy. .   (2)

HELAY, K ( 2001)  Trabajo Social : perspectivas contemporáneas.  A Coruña, Madrid; Fundación Paideia; E. Morata. (2)

BARRERA ALGARIN, E (  2005) Metodologia del Trabajo Social . Edicions Aconcagua. (2)

GARCIA, GUSTAVO; RAMIREZ,  JM ( 2005) Diseño y evolución de proyectos sociales, Edicions Certeza (2)

TOLEDANO GONZÁLEZ, LOLA ( 2008) " ¿ Se puede ? . Trabajo Social en domicilios de ancianos.  Accessit al IV premi  d'investigació  en Treball Social  DOLORS ARTEMAN.  Ed. Col·legi Oficial de diplomats en treball social i assistents socials de Catalunya . Barcelona. ( 1)

 COLOM MASFRET. DOLORS ( 2008). El Treball Social  al segle xxi : una professió al servei de les persones " A: RTS núm. 185. Aprenent del passat, projectant-nos cap al futur. ( II)  Desembre de 2008. pàg. 35-48.  (1)

VERDE DIEGO, CARMEN,  ( 2008)  " La exigencia de renovación del Trabajo Social en contextos postbienestaristas" En RTS  núm. 184, Aprenent del apssat, projectant-nos cap al futur. (I)  pag. 45 a 57.  Agost de 2008  (1)

 

 

 

PEL·LICULES AMB CONTINGUTS SOBRE LA VELLESA, DIRECTAMENT RELACIONADES AMB L’ ASSIGNATURA *

Titol : KOTCH

Producció :EEUU

Director : Jack Lemon

Data : 1971

Durada: 109 mn.

Tipus : Comèdia/Drama

Sinopsi: Aborda una situació d’ internament en  un centre geriàtric de l’ avi de la familia.

Titol :  EL ÚLTIMO TREN

Producció : Argentina

Director: Diego Arsuaga

Data: 2002

Durada: 1 h. , 33 mn.

Tipus: Comedia Social

Sinopsi: Narra  les peripècies d’ uns jubilats,  membres de l’ Associació d’Amics del Rail,  s’ escapen amb una vella màquina de vapor , la 33, que els propietaris   volen vendre a un estudis de cine.

Títol :  VOLVER A EMPEZAR

Producció : España

Director:  José Luis Garci

Data :  1982

Durada : 1 h, 27, mn.

Tipus :  Drama

Sinopsi :  Un famós escriptor acudeix a recollir a Estocolm  el premi Nobel i retorna a la seva ciutat desprès d’ una absència de 40 anys.

Títol : ¿ Y TU QUIÉN ERES ?

Producció : Espanyola

Director:Antonio Mercero

Data: 2006

Durada:1 h, 30 mn.

Tipus : Drama

Sinopsi: Narra l' experiència quotidiana i alhora particular d' una família que té cura d' un avi  que comença a tenir problemes severs de salut i la particular relació amb la seva neta.

Títol  LUGARES COMUNES

Producció :  España/Argentina

Director: Adolfo Aristaraín

Data: 2002

Durada: 1 h. 12 mn.

Tipus: Drama

Sinopsi: Un professor universitari rep sense previ avís la notificació d’ una jubilació forçosa. Aquest fet canviarà completament la seva vida i la de la seva esposa.

 

 

Títol :  IRIS

Producció :  Regne Unit

Director :Richard Eyre

Data: 2001

Durada :  1h.  30 mn.

Tipus : Drama

Sinopsi: El marit d’ Iris Murdoch ens explica la vida d’ aquesta famosa escriptora i lles experiències de la seva convivència , sobretot  el seu  llarg i penós decliu envers la malaltia de l’ alzheimer.

 

Títol : LAST ORDERS  ( ULTIMES VOLUNTATS )

Produccio :  Regne Unit/Alemania

Director: Fred Schepisi

Data: 2001

Durada: 1 h,  49 mn..

Tipus: Comèdia/Drama

Sinopsi: Aquesta pel·licula ens narra el viatge que fan  una amics a fi de complir les últimes voluntats del seu amic Jack Dodd’s, ara difunt: tirar les seves cendres al mar de la ciutat de Margate. Durant el trajecte fan una remembrança dels moments que han passat junts al llarg dels anys.

 PASSEJANT A MISS DAISY, 

Data:  1989

Producció:Anglesa

Director:  Bruce Beresford.

Durada.:  1 h. i 39 mn.,

Tipus: Drama

Sinopsi: Una professora jubilada dedideix comprar-se un cotxe. El seu fill per evitat possibles probless contracta a un xofer de color que es convertirà amb le temps en  un amic.

 

EL ABUELO

Data: 1998

Producció :Espanyola

Direcció : de Jose Luís Garci

Durada: 2 hores i 31 mn.

Tipus: Drama

Sinopsi: A principis del segle XX, el  conde de Albrit creia amb l' honor familiar, fins que arribà d' Amèrica vell i arruinat. A partir de la mort del seu  fill es desencadenen un seguit d' esdeveniments.

 

LAS CHICAS DE LA LENCERIA

Data: 2006

Producció: Suïssa

Direcció :Bettina Oberli

Durada: 1 hora i  30 mn.  

Tipus :Comèdia

Sinopsi: Martha, la protagonista no ha pogut superar la mort del seu marit i tracta per tots els medis de  seguir amb la seva vida. Les seves amigues  volen que ella sefueixi el seu somni de ser modista i  finalment ho aconsegueixen confeccionant roba interior femenina.

 

INNOCENCE

Data: 2001

Producció:Australia

Direcció :Paul Cox

Durada: 95 mn.

Tipus:Drama romàntic

Sinopsi: romance otoñal. Un professor  jubilat va a retobar.se amb el seu amor de juventut 5o anys desprès, amb l' intenció de reempendre la relació.

 

LA CAJA DE PANDORA

Any : 2008

Producció : Turca/Alemana  i Francesa

Director/a:  Yesim Ustaogly i altres codirectors.

Durada: 112 mn.

Tipus : Drama

Sinopsi:  Es la història de tres germans que reben la notícia  de que la seva mare gran i malalta ha marxat de la  casa seva, situada a una zona rural. Hauran d' aparcar  les seves vides i els seus problemes per anar a la recerca de la seva mare desapareguda.

 

 

*  En el cas  de que  l’ alumne/a vulgui fer la recensió d’ una altre pel·licula que no estigui dintre de la llista proposada ,  ho haurà de consensuar obligatòriament i  previa amb el professor/a. Si no  es realitza aquest requisit previ la prova no  restarà  avaluada.

PÀGINES WEB D'INTERÈS

portalsocial

imserso/mayores ( revista sesenta y más, minusval... )

gencat.net/benestar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GESTIÓ I ORGANITZACIÓ DELS SERVEIS SOCIALS/15051011

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SERVEIS SOCIALS I SERVEIS DE BENESTAR SOCIAL/15051010

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA DELS SERVEIS SOCIALS/15051009
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent