DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ECONOMIA ESPANYOLA Codi 16061004
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Adreça electrònica mercedes.teruel@urv.cat
Professors/es
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Web
Descripció general i informació rellevant Es pretén que l'alumne interpreti els fets més rellevants de l'estructura econòmica de l'Estat espanyol a partir de les eines que proporciona la teoria econòmica.

Competències
Codi  
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A5 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa
A6 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional
A7 Integrar-se en la gestió empresarial
A8 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A10 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals
A11 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar l'evolució de l'economia espanyola A5
A6
Utilitzar les tècniques d'economia aplicada A3
A7
B2
Analitzar les dades estadístiques més rellevants de l'economia de l'Estat espanyol A3
A5
C2
C3
Treballar en equip per redactar informes B2
B3
B5
C1
C5
Identificar les característiques d'un territori A3
A5
C2
Inserir l'alumne en l'entorn econòmic europeu C1
C3
C4
Utilitzar les dades estadístiques per a prendre decisions en el marc de l'empresa i l'administració pública A8
A10
A11

Continguts
Tema Subtema
I PRIMERA PART: ELS FACTORS DEL CREIXEMENT ECONÒMIC Tema 1. El creixement econòmic
Tema 2. El mercat de treball
Tema 3. La formació de capital i els recursos tecnològics
II SEGONA PART: L'EVOLUCIÓ D'ESPANYA DES DE LA SEGONA MEITAT DELS SEGLE XX Tema 4. L’economia espanyola des de la segona meitat del segle XX
Tema 5. Desequilibris territorials i política regional
III TERCERA PART: LES ACTIVITATS PRODUCTIVES Tema 6. El sector agrari: evolució recent
Tema 7. El procés de transformació de la indústria espanyola
Tema 8. El sector serveis
Tema 9. El comerç exterior
IV QUARTA PART: EL MARC INSTITUCIONAL Tema 10. El sector públic
Tema 11. El sistema financer espanyol

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
44 62 106
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 8 12
Treballs
7 12 19
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 0 4
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció dels continguts de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació del material docent, explicació de continguts i desenvolupament del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes.
Treballs Redacció d'un informe sobre un aspecte específic de l'economia d'un àmbit territorial concret.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctiques que desenvolupin aspectes teòrics

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció individualitzada de l'alumne en relació als problemes derivats de la utilització de fonts estadístiques

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball en equip en el disseny d'informes econòmics territorials 20%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctiques 5%
Proves de desenvolupament Dues proves escrites
75%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- 1a convocatòria: L'alumna/e pot triar entre dues opcions:

a) l'alumna/e haurà de superar les dues proves escrites (la 1a durant el curs acadèmic i la 2a en la data de convocatòria oficial) i lliurar el treball i pràctiques d'avaluació. La nota mínima per a fer mitjana serà d'un 35% del valor de cadascuna de les proves d'avaluació (proves escrites, treball i pràctiques).

b) l'alumna/e haurà de superar un examen amb el 100% de la nota.

- 2a convocatòria: l'alumna/e haurà de superar un examen amb el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Garcia Delgado, José Luis (ed.). Lecciones de Economía Española. 5ª edició. Madrid: Civitas, 2001.

 

Guzmán, J. y Santos, F. J. (coord.). Curso de estructura económica española. Madrid: Ediciones Pirámide, 2001.

 

Martín, Mònica (et al.). Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments. Tarragona: Servei Lingüístic (Universitat Rovira i Virgili), 2000.

 

Martínez, E. i García, J. M. (eds.). Economía española. Barcelona: Ariel, 2002.

 

Parellada, Martí (ed.). Economia Espanyola i Mundial. Barcelona: Edicions de la UOC, 1997.

Complementària

Delgado, María Jesús (et al.). Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos. Barcelona: Ariel, 2002.

 

García Delgado, J.L. (ed.). España, economía: ante el siglo XXI. Madrid: Espasa, 1999.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ECONOMIA EUROPEA/16061202


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ECONOMIA MUNDIAL/16061003
ANÀLISI DE DADES ECONÒMIQUES/16061101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent