Codi |
|
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A4 |
Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius |
A5 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa |
A6 |
Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional |
A8 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
A10 |
Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els fets econòmics més importants esdevinguts al món |
A3 A4 A9
|
|
C5
|
2. Identificar les característiques pròpies de cada sistema econòmic |
A2 A3 A8 A9 A10
|
B3
|
C5
|
3. Diferenciar els trets de les diverses polítiques econòmiques desenvolupades al segle XX |
A2 A3 A4 A5 A8 A9
|
B3 B4
|
C5
|
4. Comparar els diversos models d'industrialització esdevinguts als segles XIX i XX |
A2 A3 A4 A5 A8 A9
|
B3
|
C5
|
5. Construir gràfics, quadres i mapes econòmics a partir de sèries estadístiques temporals |
A4 A5 A6 A8 A10
|
B3 B4
|
C5
|
6. Contribuir a resoldre situacions econòmiques actuals mitjançant la perspectiva històrica dels fets econòmics |
A2 A3 A4 A5 A8
|
B3 B6
|
C3 C5
|
7. Avaluar les conseqüències i les implicacions dels fets històrics més importants esdevinguts al segle XX |
A2 A3 A4 A5 A8
|
B3 B6
|
C3 C5
|
8. Prendre consciència de les dificultats, els costos humans i els problemes que genera el creixement |
A2 A3 A4 A5
|
B3 B6
|
C3 C5
|
9. Relativitzar els sistemes, els mètodes i els coneixements |
A3 A4 A5
|
B1 B3 B4 B6
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 0. Concepte i Metodologia de la Història Econòmica |
|
Tema 1. Els condicionants de la industrialització |
1.1 Característiques generals de l'economia de base agrària.
1.2 La relació població-recursos: la teoria malthusiana.
1.3 L'agricultura: tècniques i conreus.
1.4 Formes de distribució de la renda agrària.
1.5 El comerç i les finances.
1.6 Els diferents processos de l'expansió comercial europea. |
Tema 2. Els condicionants de la industrialització |
2.1 El paper de la demanda i el creixement demogràfic.
2.2 La racionalització agrícola.
2.3 Recursos naturals i consum energètic.
2.4 L'articulació del mercat intern i els transports.
2.5 Estalvi i formació de capital.
2.6 Transformacions tècniques i innovacions.
2.7 El context institucional. |
Tema 3. Models d'industrialització al segle XIX |
3.1 Difusió o procés estructural europeu? Els casos belga i francès.
3.2 Difusió sense capital social: els casos italià i rus.
3.3 Difusió amb capacitat social: els casos alemany i japonès.
3.4 Els Estats Units. |
Tema 4. L'economia mundial al segle XIX |
4.1 Els cicles de l'economia internacional.
4.2 L'ordre econòmic internacional sota l'Escola Clàssica.
4.3 Expansió i nova estructura d'intercanvis.
4.4 La liberalització de la circulació de mercaderies.
4.5 Els moviments internacionals de capital i de mà d'obra.
4.6 Els sistemes monetaris al segle XIX.
4.7 La crisis de 1873 i el seu impcte.
4.8 Les respostes a la crisi: el nou model tecnològic versus neomercantilisme.
4.9 Antigues i noves potències al llindar de la I Guerra Mundial. |
Tema 5. Reconstrucció i desequilibris de l'economia internacional: la primer postguerra mundial |
5.1 L'herència de la guerra: pèrdues demogràfiques, destrucció material i reordenació del territori.
5.2 Formació de l'economia socialista centralitzada.
5.3 Deutes, reparacions de guerra i desordre monetari.
5.4 Tensins en el sistema financer: el paper dels Estats Units.
5.5 Els errors de la reconstrucció: la fi de la "vella Europa".
5.6 La reestructuració del comerç mundial. |
Tema 6. La crisi econòmica dels anys trenta |
6.1 Els EEUU: les paradoxes del seu creixement.
6.2 El crac borsari i la Gran Depressió als Estats Units.
6.3 Les vies de difusió de la crisi.
6.4 La inviabilitat de les postures clàssiques: Gran Bretanya.
6.5 L'Estat, corrector social: el New Deal, França.
6.6 L'Estat planificador: Alemanya i l'URSS.
6.7 Aspectes econòmics de la II Guerra Mundial. |
Tema 7. El model d'acumulació posterior a la II Guerra Mundial: l'expansió |
7.1 Costos i conseqüències econòmiques de la II Guerra Mundial.
7.2 La reconstrucció de l'economia mundial: Bretton Woods i el Pla Marshall.
7.3 La política econòmica keynesiana: el creixent paper de l'Estat.
7.4 L'expansió del model stalinià després de la II Guerra Mundial.
7.5 Les condicions del creixement econòmic durant l'etapa expansiva (1945-1973).
7.6 Les desigualtats en el creixement econòmic mundial.
7.7 El fracàs de les teories de la modernització. |
Tema 8. La fi de l'expansió: la crisi dels anys setanta i vuitanta |
8.1 La crisi dels anys setanta.
8.2 Del cercle virtuós al cercle viciós: l'estanflació.
8.3 Canvis en la política econòmica occidental el neoliberalisme.
8.4 L'enfonsament de l'URSS com a model alternatiu de modernització.
8.5 L'ampliaci´de l'escletxa entre el centre i la perifèria.
8.6 Nous problemes: pressió demogràfica, dependència alimentària i crisi ecològica.
8.7 La "gestió" de la globalització: USA, la Unió Europea, el Japó i la Xina.
8.8 Els moviments antisistèmics.
8.9 L'economia mundial durant la darrera dècada i l'emergència de les regions econòmiques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
44 |
45 |
89 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
0 |
12 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
25 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Temps destinat a situar l'alumne davant la matèria, com també a donar les primeres eines per escometre les tasques assignades. No necessàriament s'hi concentren el primer dia. |
Sessió Magistral |
A través seu, s'establiran els eixos fonamentals de la matèria, s'aportarà la informació més rellevant sobre cada tema i se situaran els diversos aspectes en el context de la disciplina històrica. Forma bloc amb l'epígraf següent. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al ritme que els continguts teòrics ho requereixin, s'introduirà l'aparell estadístic i gràfic que il.lustra la informació aportada. Bàsicament, els exercicis es faran a partir de MUIÑOS-TEROL (2004) Materials d'Història Econòmica. Forma bloc amb l'apartat anterior. |
Treballs |
Consistirà a elaborar una ressenya (eixos principals i crítica) sobre una lectura recomanada. |
Resolució de problemes, exercicis |
Per tal de treballar cada tema impartit, i després d'ensenyar a fer-ho en les classes pràctiques a l'aula, l'alumne haurà de comentar un quadre, text, gràfic o mapa propost pel professor. Ho fara fora de l'aula i caldrà que el lliuri al final de cada tema. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Sessió Magistral |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
SESSIÓ MAGISTRAL I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES A L'AULA.- Resoldre dubtes, revisar apunts, reforçar tècniques i coneixements.
TREBALL.- Mostrar la manera de fer un abstract, suggerir les línies a seguir, reseguir la feina que hom faci de manera progressiva.
RESOLUCIÓ PROBLEMES.- Atès que aquests exrcicis s'hauran de repetir en cas de no assolir un mínim nivell, resseguir de manera individual el procès d'aprenentatge. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Comptarà la coherència i capacitat d'interrelació en el resum de la lectura, com també la capacitat crítica i les eines d'anàlisi utilitzades en la part corresponent |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
A la fi de cada tema, l'alumne haurà de lliurar un exercici pràctic, que consistirà en el comentari d'un quadre, gràfica, etc, i que caldrà repetir cas de no assolir un nivell suficient. |
30 |
Atenció personalitzada |
Cmptarà d'una manera positiva el fet de tenir una pauta de treball continuat, que hom pot veure en la freqüència de les consultes que l'alumne efectua al llarg de l'any, la presentació d'esquemes per a la seva supervisió, etc. |
Marca el trend a l'alça o a la baixa. |
Proves de Desenvolupament |
Preguntes obertes sobre un tema amb resposta extensa. Dues proves d'una hora i mitja cada una que, juntament amb les proves pràctiques descrites més avall, constituïrien el 50 % de la nota. |
40 |
Proves pràctiques |
Utilització dels coneixements teòrics per situar i analitzar sèries, mapes o textos històrics. Dues proves de mitja hora cada una que, juntament amb les proves de desenvolupament descrites més amunt, constituïrien el 50% de la nota. |
10 |
Altres |
En el cas de l'avaluació continuada, serà obligatori un mínim d'assistència a classe, no inferior al 50% del total. |
És condició necessària. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumne podrà optar per presentar-se a Convocatòria Ordinària, és a dir, a l'examen convencional final (100% de la nota). En aquest cas, no és condició obligada l'assistència a classe. 2ONA CONVOCATÒRIA.- A aquells alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada, cas d'haver-s'hi de presentar a la segona convocatòria, se'ls hi guardarà la nota dels treballs i exercicis ressoltos al llarg del quadrimestre. |
Bàsica |
|
- ALDCROFT, D.H. (1997), Historia de
la economia europea, 1914-1990, Ed. Crítica, Barcelona. - CAMERON, R. (1990 i següents), Historia
Económica Mundial: desde el paleolítico hasta el presente, Alianza Ed., Madrid. - CIPOLLA, C.M. (1990), Historia Económica
de la población mundial, Ed. Crítica, Barcelona. - DIVERSOS AUTORS (1993), Lectures d’Història Econòmica Mundial,
Servei de Publicacions de la Universitat de Barcelona. - DE VRIES, J. (1990), La economía de
Europa en un periodo de crisis, 1600-1750, Ed. Cátedra, Madrid. - FELIU, G. i SUDRIÀ, C. (2006), Introducció a la Història Econòmica
Mundial, Publicacions de la Universitat de València, València. - FOREMAN-PECK, J. (1995), Historia
Económica Mundial. Relaciones económicas internacionales desde 1850, Prentice Hall, Madrid. - HERNANDEZ, M. et altri (2004) Historia Económica Mundial. Barcelona,
Crítica. - KENWOOD, A.G. – LOUGHEED, A.L. (1997) Historia del desarrollo económico
internacional. Madrid, Istmo. - MUIÑOS, M.J. i TEROL, V. (2004), Materials
d’Història Econòmica, Col.lecció EINA núm. 28, URV i Cossetània Edicions,
Tarragona-Valls. |
Complementària |
|
- ANDERSON, M. (1988), Aproximación a la historia de la familia
occidental, 1500-1914, ed. Siglo XXI, Madrid. - BERG, Maxine (1987), La era de las
manufacturas, 1700-1820. Una nueva historia de la revolución industrial británica, ed. Crítica,
Barcelona. - CIPOLLA, C.M. de. (1981-84), Historia
Económica de Europa, diversos vols., ed. Ariel, Barcelona. - EICHENGREEN, B. (2000), La globalización
del capital: historia del sistema monetario internacional, Barcelona. - GALBRAITH, J.K. (1985), El crac del
29, De. Ariel Barcelona. - KINDLEBERGER, C.P. (1988), Historia
financiera de Europa occidental, ed. Crítica, Barcelona. - KRIEDTE, P. (1982), Feudalismo
tardío y capital mercantil, ed. Crítica, Barcelona. - LANDES, D.S. (1979), Progreso
tecnológico y revolución industrial, ed. Tecnos, Madrid. - LIVI-BACCI, M. (1990), Historia
mínima de la población mundial, ed. Crítica, Barcelona. - MADDISON, A. (1991), Historia del
desarrollo capitalista. Sus fuerzas dinámicas, ed. Ariel, Barcelona. - MADDISON, A. (1997), La economía
mundial, 1820-1992. Análisis y estadísticas, Perspectivas OCDE, Madrid. - NOVE, Alec (1983), Historia
económica de la Unión Soviética, Alianza ed., Madrid. - PIORE, M.J. i SABEL, Ch.F. (1990), La
segunda ruptura industrial, Alianza ed., Madrid. - SLICHER VAN BATH, B.H. (1974), Historia
agraria de Europa occidental (500-1850), ed. Península, Barcelona. - TEMIN, P. (1984), La nueva historia
económica. Lecturas seleccionadas, Alianza ed., Madrid. - WALLERSTEIN, I. (1998), El moderno
sistema mundial, 3 vols., ed. Siglo XXI, Madrid. - WRIGLEY, E.A. (1992) Gentes, ciudades, riqueza. Barcelona, Crítica. |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA ECONÒMICA D'ESPANYA/16051219 |
|
|