DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA ECONÒMICA MUNDIAL Codi 16061007
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
TEROL GRAU, VICENT
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.muinos@urv.cat
Professors/es
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant La Història Econòmica Mundial aborda la lenta formació del mercat i els seus agents a Europa, des de l'economia de base agrària a l'economia industrial. El programa arrenca al segle XVI, per tal de resseguir l'evolució económica de les diferents àrees, la seva extensió al conjunt del planeta, i les disfuncions que el creixement genera al món.

Competències
Codi  
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A5 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa
A6 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional
A8 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
A10 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els fets econòmics més importants esdevinguts al món A3
A4
A9
C5
2. Identificar les característiques pròpies de cada sistema econòmic A2
A3
A8
A9
A10
B3
C5
3. Diferenciar els trets de les diverses polítiques econòmiques desenvolupades al segle XX A2
A3
A4
A5
A8
A9
B3
B4
C5
4. Comparar els diversos models d'industrialització esdevinguts als segles XIX i XX A2
A3
A4
A5
A8
A9
B3
C5
5. Construir gràfics, quadres i mapes econòmics a partir de sèries estadístiques temporals A4
A5
A6
A8
A10
B3
B4
C5
6. Contribuir a resoldre situacions econòmiques actuals mitjançant la perspectiva històrica dels fets econòmics A2
A3
A4
A5
A8
B3
B6
C3
C5
7. Avaluar les conseqüències i les implicacions dels fets històrics més importants esdevinguts al segle XX A2
A3
A4
A5
A8
B3
B6
C3
C5
8. Prendre consciència de les dificultats, els costos humans i els problemes que genera el creixement A2
A3
A4
A5
B3
B6
C3
C5
9. Relativitzar els sistemes, els mètodes i els coneixements A3
A4
A5
B1
B3
B4
B6
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 0. Concepte i Metodologia de la Història Econòmica
Tema 1. Els condicionants de la industrialització 1.1 Característiques generals de l'economia de base agrària.
1.2 La relació població-recursos: la teoria malthusiana.
1.3 L'agricultura: tècniques i conreus.
1.4 Formes de distribució de la renda agrària.
1.5 El comerç i les finances.
1.6 Els diferents processos de l'expansió comercial europea.
Tema 2. Els condicionants de la industrialització 2.1 El paper de la demanda i el creixement demogràfic.
2.2 La racionalització agrícola.
2.3 Recursos naturals i consum energètic.
2.4 L'articulació del mercat intern i els transports.
2.5 Estalvi i formació de capital.
2.6 Transformacions tècniques i innovacions.
2.7 El context institucional.
Tema 3. Models d'industrialització al segle XIX 3.1 Difusió o procés estructural europeu? Els casos belga i francès.
3.2 Difusió sense capital social: els casos italià i rus.
3.3 Difusió amb capacitat social: els casos alemany i japonès.
3.4 Els Estats Units.
Tema 4. L'economia mundial al segle XIX 4.1 Els cicles de l'economia internacional.
4.2 L'ordre econòmic internacional sota l'Escola Clàssica.
4.3 Expansió i nova estructura d'intercanvis.
4.4 La liberalització de la circulació de mercaderies.
4.5 Els moviments internacionals de capital i de mà d'obra.
4.6 Els sistemes monetaris al segle XIX.
4.7 La crisis de 1873 i el seu impcte.
4.8 Les respostes a la crisi: el nou model tecnològic versus neomercantilisme.
4.9 Antigues i noves potències al llindar de la I Guerra Mundial.
Tema 5. Reconstrucció i desequilibris de l'economia internacional: la primer postguerra mundial 5.1 L'herència de la guerra: pèrdues demogràfiques, destrucció material i reordenació del territori.
5.2 Formació de l'economia socialista centralitzada.
5.3 Deutes, reparacions de guerra i desordre monetari.
5.4 Tensins en el sistema financer: el paper dels Estats Units.
5.5 Els errors de la reconstrucció: la fi de la "vella Europa".
5.6 La reestructuració del comerç mundial.
Tema 6. La crisi econòmica dels anys trenta 6.1 Els EEUU: les paradoxes del seu creixement.
6.2 El crac borsari i la Gran Depressió als Estats Units.
6.3 Les vies de difusió de la crisi.
6.4 La inviabilitat de les postures clàssiques: Gran Bretanya.
6.5 L'Estat, corrector social: el New Deal, França.
6.6 L'Estat planificador: Alemanya i l'URSS.
6.7 Aspectes econòmics de la II Guerra Mundial.
Tema 7. El model d'acumulació posterior a la II Guerra Mundial: l'expansió 7.1 Costos i conseqüències econòmiques de la II Guerra Mundial.
7.2 La reconstrucció de l'economia mundial: Bretton Woods i el Pla Marshall.
7.3 La política econòmica keynesiana: el creixent paper de l'Estat.
7.4 L'expansió del model stalinià després de la II Guerra Mundial.
7.5 Les condicions del creixement econòmic durant l'etapa expansiva (1945-1973).
7.6 Les desigualtats en el creixement econòmic mundial.
7.7 El fracàs de les teories de la modernització.
Tema 8. La fi de l'expansió: la crisi dels anys setanta i vuitanta 8.1 La crisi dels anys setanta.
8.2 Del cercle virtuós al cercle viciós: l'estanflació.
8.3 Canvis en la política econòmica occidental el neoliberalisme.
8.4 L'enfonsament de l'URSS com a model alternatiu de modernització.
8.5 L'ampliaci´de l'escletxa entre el centre i la perifèria.
8.6 Nous problemes: pressió demogràfica, dependència alimentària i crisi ecològica.
8.7 La "gestió" de la globalització: USA, la Unió Europea, el Japó i la Xina.
8.8 Els moviments antisistèmics.
8.9 L'economia mundial durant la darrera dècada i l'emergència de les regions econòmiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
44 45 89
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
Treballs
0 15 15
Resolució de problemes, exercicis
0 25 25
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
3 0 3
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Temps destinat a situar l'alumne davant la matèria, com també a donar les primeres eines per escometre les tasques assignades. No necessàriament s'hi concentren el primer dia.
Sessió Magistral A través seu, s'establiran els eixos fonamentals de la matèria, s'aportarà la informació més rellevant sobre cada tema i se situaran els diversos aspectes en el context de la disciplina històrica. Forma bloc amb l'epígraf següent.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al ritme que els continguts teòrics ho requereixin, s'introduirà l'aparell estadístic i gràfic que il.lustra la informació aportada. Bàsicament, els exercicis es faran a partir de MUIÑOS-TEROL (2004) Materials d'Història Econòmica. Forma bloc amb l'apartat anterior.
Treballs Consistirà a elaborar una ressenya (eixos principals i crítica) sobre una lectura recomanada.
Resolució de problemes, exercicis Per tal de treballar cada tema impartit, i després d'ensenyar a fer-ho en les classes pràctiques a l'aula, l'alumne haurà de comentar un quadre, text, gràfic o mapa propost pel professor. Ho fara fora de l'aula i caldrà que el lliuri al final de cada tema.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
SESSIÓ MAGISTRAL I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES A L'AULA.- Resoldre dubtes, revisar apunts, reforçar tècniques i coneixements. TREBALL.- Mostrar la manera de fer un abstract, suggerir les línies a seguir, reseguir la feina que hom faci de manera progressiva. RESOLUCIÓ PROBLEMES.- Atès que aquests exrcicis s'hauran de repetir en cas de no assolir un mínim nivell, resseguir de manera individual el procès d'aprenentatge.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Comptarà la coherència i capacitat d'interrelació en el resum de la lectura, com també la capacitat crítica i les eines d'anàlisi utilitzades en la part corresponent 20
Resolució de problemes, exercicis A la fi de cada tema, l'alumne haurà de lliurar un exercici pràctic, que consistirà en el comentari d'un quadre, gràfica, etc, i que caldrà repetir cas de no assolir un nivell suficient. 30
Atenció personalitzada Cmptarà d'una manera positiva el fet de tenir una pauta de treball continuat, que hom pot veure en la freqüència de les consultes que l'alumne efectua al llarg de l'any, la presentació d'esquemes per a la seva supervisió, etc. Marca el trend a l'alça o a la baixa.
Proves de Desenvolupament Preguntes obertes sobre un tema amb resposta extensa. Dues proves d'una hora i mitja cada una que, juntament amb les proves pràctiques descrites més avall, constituïrien el 50 % de la nota. 40
Proves pràctiques Utilització dels coneixements teòrics per situar i analitzar sèries, mapes o textos històrics. Dues proves de mitja hora cada una que, juntament amb les proves de desenvolupament descrites més amunt, constituïrien el 50% de la nota. 10
Altres

En el cas de l'avaluació continuada, serà obligatori un mínim d'assistència a classe, no inferior al 50% del total.

És condició necessària.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne podrà optar per presentar-se a Convocatòria Ordinària, és a dir, a l'examen convencional final (100% de la nota). En aquest cas, no és condició obligada l'assistència a classe. 2ONA CONVOCATÒRIA.- A aquells alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada, cas d'haver-s'hi de presentar a la segona convocatòria, se'ls hi guardarà la nota dels treballs i exercicis ressoltos al llarg del quadrimestre.


Fonts d'informació

Bàsica

- ALDCROFT, D.H. (1997), Historia de la economia europea, 1914-1990, Ed. Crítica, Barcelona.

- CAMERON, R. (1990 i següents), Historia Económica Mundial: desde el paleolítico hasta el presente, Alianza Ed., Madrid.

- CIPOLLA, C.M. (1990), Historia Económica de la población mundial, Ed. Crítica, Barcelona.

- DIVERSOS AUTORS (1993), Lectures d’Història Econòmica Mundial, Servei de Publicacions de la Universitat de Barcelona.

- DE VRIES, J. (1990), La economía de Europa en un periodo de crisis, 1600-1750, Ed. Cátedra, Madrid.

- FELIU, G. i SUDRIÀ, C. (2006), Introducció a la Història Econòmica Mundial, Publicacions de la Universitat de València, València.

- FOREMAN-PECK, J. (1995), Historia Económica Mundial. Relaciones económicas internacionales desde 1850, Prentice Hall, Madrid.

- HERNANDEZ, M. et altri (2004) Historia Económica Mundial. Barcelona, Crítica.

- KENWOOD, A.G. – LOUGHEED, A.L. (1997) Historia del desarrollo económico internacional. Madrid, Istmo.

- MUIÑOS, M.J. i TEROL, V. (2004), Materials d’Història Econòmica, Col.lecció EINA núm. 28, URV i Cossetània Edicions, Tarragona-Valls.

Complementària

- ANDERSON, M. (1988), Aproximación a la historia de la familia occidental, 1500-1914, ed. Siglo XXI, Madrid.

- BERG, Maxine (1987), La era de las manufacturas, 1700-1820. Una nueva historia de la revolución industrial británica, ed. Crítica, Barcelona.

- CIPOLLA, C.M. de. (1981-84), Historia Económica de Europa, diversos vols., ed. Ariel, Barcelona.

- EICHENGREEN, B. (2000), La globalización del capital: historia del sistema monetario internacional, Barcelona.

- GALBRAITH, J.K. (1985), El crac del 29, De. Ariel Barcelona.

- KINDLEBERGER, C.P. (1988), Historia financiera de Europa occidental, ed. Crítica, Barcelona.

- KRIEDTE, P. (1982), Feudalismo tardío y capital mercantil, ed. Crítica, Barcelona.

- LANDES, D.S. (1979), Progreso tecnológico y revolución industrial, ed. Tecnos, Madrid.

- LIVI-BACCI, M. (1990), Historia mínima de la población mundial, ed. Crítica, Barcelona.

- MADDISON, A. (1991), Historia del desarrollo capitalista. Sus fuerzas dinámicas, ed. Ariel,

Barcelona.

- MADDISON, A. (1997), La economía mundial, 1820-1992. Análisis y estadísticas, Perspectivas OCDE, Madrid.

- NOVE, Alec (1983), Historia económica de la Unión Soviética, Alianza ed., Madrid.

- PIORE, M.J. i SABEL, Ch.F. (1990), La segunda ruptura industrial, Alianza ed., Madrid.

- SLICHER VAN BATH, B.H. (1974), Historia agraria de Europa occidental (500-1850), ed. Península, Barcelona.

- TEMIN, P. (1984), La nueva historia económica. Lecturas seleccionadas, Alianza ed., Madrid.

- WALLERSTEIN, I. (1998), El moderno sistema mundial, 3 vols., ed. Siglo XXI, Madrid.

- WRIGLEY, E.A. (1992) Gentes, ciudades, riqueza. Barcelona, Crítica.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA ECONÒMICA D'ESPANYA/16051219