DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA ECONÒMICA D`ESPANYA Codi 16061008
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
TEROL GRAU, VICENT
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.muinos@urv.cat
Professors/es
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant La Història Econòmica d'Espanya aborda els fets del passat que determinen l'evolució de l'economia espanyola i el nivell de vida dels ciutadans, fins l'actualitat. El programa arrenca al segle XVIII, precedent immediat on s'hi juguen un bon grapat de cartes futures, i fa incís en les condicions del creixement, en les disfuncions que aquest creixement genera, i en les polítiques econòmiques que se succeïren per tal d'abordar-lo.

Competències
Codi  
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A5 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa
A8 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
A10 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B8 Sensibilització amb els temes mediambientals.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els fets econòmics més importants esdevinguts a Espanya. A9
C5
2. Identificar les característiques pròpies de les economies de base agrària i de les economies industrials. A2
A3
A9
C5
3. Diferenciar els trets i condicionants de les diverses polítiques econòmiques seguides al segle XX. A2
A4
A9
C5
4. Situar la industrialització espanyola dins l'ordre global dels segles XIX i XX. A3
A5
A9
C5
5. Construir gràfics, quadres i mapes econòmics a partir de sèries estadístiques temporals A5
A8
A10
B3
B4
C5
6. Contribuir a resoldre situacions econòmiques actuals mitjançant la perspectiva històrica dels fets econòmics A4
A5
A8
B3
B6
C3
C5
7. Avaluar les conseqüències i les implicacions dels fets històrics més importants esdevinguts al segle XX A4
A5
A9
B3
B6
C3
C5
8. Prendre consciència de l'esforç realitzat per la societat espanyola per a millorar el seu nivell de vida. A4
B3
B6
C3
C5
9. Donar una resposta ètica als problemes que planteja la globalització. A5
B6
B8
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. L'economia en l'Espanya del segle XVIII 1.1 Espai i població.
1.2 Una economia de base agrària: característiques generals.
1.3 L'agricultura: tècniques, conreus, règim senyorial.
1.4 Els tipus de manufactura.
1.5 El comerç interior, l'exterior i el colonial.
1.6 El mercantilisme de tall francès. Postures i reformes.
1.7 Els models regionals de creixement econòmic.
1.8 La visió il·lustrada de l'economia espanyola.
Tema 2. Els condicionants de la industrialització a Espanya 2.1 La crisi de l'Antic Règim i les necessitats de l'ordre liberal.
2.2 Les relacions entre agricultura i industrialització al segle XIX.
2.3 Les reformes liberals sobre la terra i els seus efectes.
2.4 L'acumulació prèvia de capital: evolució del sistema financer espanyol.
2.5 L'articulació del mercat intern: aranzels i transports.
2.6 Estat i economia a l'Espanya del segle XIX.
Tema 3. Els inicis de la industrialització 3.1 Els recursos energètics. El problema del carbó.
3.2 La indústria cotonera catalana.
3.3 La mineria espanyola.
3.4 La tardana arrencada de la indústria pesant.
3.5 El ferrocarril.
Tema 4. La reorientació del capitalisme espanyol 4.1 L'impacte de la crisi de 187 sobre l'economia espanyola.
4.2 Els indicadors econòmics del "Desastre".
4.3 La irrupció e l'Escola Alemanya.
4.4 El Pla d'Estabilització de Fernández Villaverde.
4.5 Les reformes del krausisme.
Tema 5. L'economia espanyola durant el primer terç del segle XX 5.1 Aïllament i diversificació estructural de l'economia.
5.2 Els beneficis de la neutralitat. Creixement i especulació.
5.3 La crisi postbèl·lica.
5.4 La política econòmica durant la dictadura de Primo de Rivera.
5.5 Les dificultats de la II República.
5.6 Una visió econòmica de la Guerra Civil.
Tema 6. Autarquia i empobriment sota el primer franquisme 6.1 Conseqüències socio-econòmiques de la Guerra Civil.
6.2 L'ideari econòmic del règim: intervenció i corporativisme.
6.3 Mercat negre, inflació i desabastiment.
6.4 Economia selectiva i sector públic.
6.5 Components de la crisi de l'ideal autàrquic.
6.6 El Pla d'Estabilització de 1959.
Tema 7. La consolidació d’una economia industrial 7.1 La reinserció en l'escenari econòmic mundial.
7.2 Els plans de desenvolupament.
7.3 De l'agricultura tradicional a la industrialització.
7.4 Modernització demogràfica, emigració i desequilibris regioals.
7.5 La lògica del capital estranger.
7.6 L'abast del miracle econòmic: debilitat estructural i escassa competitivitat.
7.7 La crisi dels anys setanta i les seves conseqüències .
7.8 Els Pactes de la Moncloa.
7.9 Les polítiques de reconversió industrial.
Tema 8. L'economia espanyola en el context internacional actual 8.1 El procés d’integració d’Espanya a la CEE (UE) i les seves conseqüències.
8.2 Els acords de Maastricht.
8.3 L'economia espanyola durant l’última dècada.
8.4 El paper d’Espanya en el marc de la globalització.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
44 45 89
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
Treballs
0 25 25
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
3 0 3
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Temps dedicat a situar l'alumne davant la matèria i les tasques que hom l'hi encomanarà. No necessàriament aquest temps correspón al primer dia, sinó a les primeres setmanes, de manera intermitent.
Sessió Magistral A través seu, s'establiran els eixos fonamentals de la matèria, s'aportarà la informació més rellevant sobre cada tema i se situaran els diversos aspectes en el context de la disciplina històrica. Forma bloc amb l'epígraf següent.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al ritme que els continguts teòrics ho requereixin, s'introduirà l'aparell estadístic i gràfic que il.lustra la informació aportada. Bàsicament, els exercicis es faran a partir de MUIÑOS-TEROL (2004) Materials d'Història Econòmica. Forma bloc amb l'apartat anterior
Treballs A partir de fonts primàries transcrites, l'alumne haurà d'enfrontar-se a les dades directes d'un temps, analitzar-les i explicar-les, tot plegat a partir de lectures recomanades i de la informació rebuda a les sessions magistrals
Resolució de problemes, exercicis Per tal de treballar cada tema impartit, i després de veure la manera de fer-ho a l'aula, l'alumne haurà de comentar una gràfica, quadre, text o mapa propost pel professor fora de l'aula, i lliurar-lo a la fi de cada tema.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
SESSIÓ MAGISTRAL I RESOLUCIÓ PROBLEMES: Resoldre els dubtes que la informació donada presenti a l'alumne. TREBALL: Marcar les línies a seguir, resoldre dubtes, orientar les lectures, rectificar les anàlisis incorrectes. RESLUCIÓ PROBLEMES, EXERCICIS: Atès que hom deurà repetir un exercici incorrecte, i que té implicacions en l'avaluació, caldrà resseguir la trajectòria de cada alumne de manera individualitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs A partir de la documentació històrica que hom l'hi proporcionarà, l'alumne haurà d'analitzar les dades econòmiques aportades, i elaborar un estudi sobre el context econòmic de l'època indicada, amb el suport de la informació donada a l'aula i de les lectures recomanades 30
Resolució de problemes, exercicis A la fi de cada tema, l'alumne haurà de lliurar un exercici pràctic, que consistirà en el comentari d'un quadre, mapa, gràfica, etc. Caldrà repetir-los si no arriben a un mínim de correcció. 20
Atenció personalitzada Comptarà d'una manera positiva el fet de tenir una pauta de treball continuat, que hom pot veure en la freqüència de les consultes que l'alumne efectua al llarg del curs, la presentació d'esquemes per a la seva supervisió, etc. Marca el trend a l'alça o a la baixa
Proves de Desenvolupament Preguntes obertes sobre un tema amb resposta extensa. Dues proves, d'una hora y mitja cada una que, juntament amb les proves pràctiques descrites més avall, constituïrien el 50% de la nota. 40
Proves pràctiques Utilització dels coneixements teòrics per situar i analitzar sèries, mapes o textos històrics. Dues proves, de mitja hora cada una que, juntament amb les proves de desenvolupament descrites més amunt, constituïrien el 50 % de la nota 10
Altres

En el cas de l'avaluació continuada, és obligatori un mínim d'assistència a classe, no inferior al 50% del total.

Condició necessària
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne podrà optar per presentar-se a la Convocatòria Ordinària, és a dir, a l'examen final convencional (100% de la nota). En aquest cas, no és condició obligada l'assistència a classe. 2ONA CONVOCATÒRIA.- A aquells alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada, cas d'havers'hi de presentar a la segona convocatòria, se'ls hi guardarà la nota dels treballs i exercicis ressoltos al llarg del quadrimestre.


Fonts d'informació

Bàsica

- CARRERAS, A. (1990) “Los ciclos de la economía española” A: Industrialización española. Estudios de Historia Cuantitativa. Madrid, Espasa-Calpe, Pp. 139-164.

- DIVERSOS AUTORS (2001), Historia Económica Regional de España, Crítica, Barcelona.

- DIVERSOS AUTORS (2002), Historia Económica de España, Crítica, Barcelona.

- MUIÑOS, M.J. i TEROL, V. (2004), Materials d’Història Econòmica, Valls, Cossetània Ed.

- NADAL, J. (1984), La población española (S. XVI al XX), Ed. Ariel, Barcelona.

- NADAL, J. y CARRERAS, A. eds. (1990), Pautas regionales de la industrialización española (Siglos XIX y XX), Ed. Ariel, Madrid.

- NADAL, J. (dir) (2003), Atlas de la industrialización de España, BBVA i Crítica, Barcelona.

- PRADOS DE LA ESCOSURA, L. (1988), De imperio a nación. Crecimiento y atraso económico en España, 1780-1930, Alianza Ed., Madrid.

- TORTELLA, G. (1994), El desarrollo de la España Contemporánea. Historia Económica de los siglos XIX y XX, Alianza Ed., Madrid.

Complementària

- ANES, G. (1999), Historia económica de España. Siglos XIX y XX, Galaxia Gutenberg y Círculo de Lectores, Barcelona.

- CARRERAS, A., coord. (1989), Estadísticas históricas de España (S. XIX y XX), Fundación Banco Exterior, Madrid.

- COMIN, F. (1988), Hacienda y economía en la España contemporánea, Instituto de Estudios Fiscales, Madrid.

- DD.AA., coord. M. Gutiérrez (1999), Homenatge al Doctor Jordi Nadal. La industrialització i el desenvolupament econòmic a Espanya, 2 vols., Publicacions de la Universitat de Barcelona.

- FONTANA, J. (1980), La Hacienda en la Historia de España, 1700-1931, Instituto de Estudios Fiscales, Madrid.

- GARRABOU, R., de. (1985-86), Historia Agraria de la España Contemporánea, 3 vols., Ed. Crítica, Barcelona.

- GÓMEZ MENDOZA, A., coord. (1996), Economía y sociedad de la España moderna y contemporánea, Síntesis, Madrid.

- GÓMEZ MENDOZA, A. (1998), Ferrocarril, industria y mercado en la modernización de España, Ed. Espasa-Calpe, Madrid.

- MALUQUER DE MOTES, J., (1998), Història econòmica de Catalunya, S. XIX i XX, UOC i Proa, Barcelona.

- NADAL, J. et altri (1987), La economía española en el siglo XX. Una perspectiva histórica, Ed. Ariel, Barcelona.

- NADAL, J. dir. (1988-92), Història Econòmica de la Catalunya Contemporània, 6 vols., Enciclopèdia Catalana, Barcelona.

- NADAL, J. y CATALAN, J., eds. (1994), La cara oculta de la industrialización española. La modernización de los sectores no líderes (siglos XIX y XX), Alianza Ed., Madrid.

- PÉREZ MOREDA, V. y REHER, D.S. (1997), La población urbana española entre los siglos XVI y XVIII. Una perspectiva demográfica, Universidad de Cantabria, Santander.

- RINGROSE, D.R. (1987), Imperio y península. Ensayos sobre historia económica de España (Siglos XVI-XX), Ed. Siglo XXI, Madrid.

- SIMPSON, J. (1997), La agricultura española (1765-1965): la larga siesta, Alianza Ed., Madrid.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA ECONÒMICA MUNDIAL/16051218