Código |
|
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A5 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa |
A6 |
Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional |
A7 |
Integrar-se en la gestió empresarial |
B1 |
Aprender a aprender |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objetivos |
Competencias |
Transmetre les tècniques i els conceptes bàsics de l'anàlisi microeconòmica |
A5 A6 A7
|
B1 B4
|
C3
|
Exercitar la capacitat d'anàlisi respecte de problemàtiques lligades al funcionament dels mercats i a la interacció d'agents |
A3 A7
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Conèixer els elements que defineixen el model bàsic microeconòmic (el model d'un mercat perfectament competitiu) i comprendre el significat del concept d'equilibri de mercat |
A6 A7
|
B1 B4
|
C3
|
Conèixer els elements que defineixen models complementaris al model bàsic d'un mercat (model de monopoli i de duopoli) i comprendre el significat de la solució d'aquests models |
A6 A7
|
B1 B4
|
C3
|
Determinar l'efecte sobre les prediccions dels models de competència perfecta, de monopoli i de duopoli de canvis en els paràmetres que defineixen els models (especialment, dels paràmetres de política econòmica) |
A3 A7
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Analitzar els efectes sobre el benestar col·lectiu de canvis en les solucions dels models de competència, monopoli i duopoli |
A3 A7
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Representar i analitzar situacions d'interacció estratègica mitjançant jocs no cooperatius |
A5 A6 A7
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Ser conscient de la importància de la realització de problemes i exercicis per a assimilar els continguts de l'assignatura i de la importància de l'estudi continuat de l'assignatura |
|
B1 B2 B3 B4 B7
|
C3 C5
|
tema |
Subtema |
Introducció |
Descripció general del curs |
Tema 1. Introducció a la teoria dels jocs no cooperatius |
Representació i anàlisi bàsica de les situacions d’interacció estratègica no cooperativa
Epígrafs
1.1. Jocs simultanis I: estratègies dominants i dominades
1.2. Jocs simultanis II: equilibri de Nash
1.3. Jocs seqüencials amb informació perfecta I: representació en forma de joc simultani
1.4. Jocs seqüencials amb informació perfecta II: la inducció cap enrere
|
Tema 2. Funcions de demanda dels compradors |
Teoria bàsica de les decisions de compra quan els compradors no tenen poder de mercat
Epígrafs
2.1. Funció de demanda individual
2.2. Funció de demanda de mercat
2.3. Elasticitat preu de la demanda
2.4. Excedent del comprador
|
Tema 3. Monopoli i duopoli |
Teoria bàsica de les decisions de venda quan els venedors tenen poder de mercat en els dos casos més simples: monopoli (un venedor) i duopoli (dos venedors)
Epígrafs
3.1. Funcions de costs
3.2. Monopoli I: maximització de beneficis
3.3. Monopoli II: discriminació de preus
3.4. Competència potencial
3.5. Duopoli I: decisions simultànies
3.6. Duopoli II: decisions seqüencials |
Tema 4. Funcions d’oferta dels venedors |
Teoria bàsica de les decisions de venda quan els venedors no tenen poder de mercat
Epígrafs
4.1. Maximització de beneficis
4.2. Funció d’oferta individual
4.3. Funció d’oferta de mercat
4.4. Excedent del venedor |
Tema 5. El mercat perfectament competitiu |
Teoria bàsica del mercat perfectament competitiu (o model d’oferta i demanda)
Epígrafs
5.1. Equilibri de mercat
5.2. Modificacions de l’equilibri de mercat
5.3. El teorema de la mà invisible
5.4. Intervenció pública I: control de preus
5.5. Intervenció pública II: impost sobre la quantitat venuda
5.6. Problemes del mercat competitiu I: externalitats
5.7. Problemes del mercat competitiu II: informació asimètrica |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
|
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
11 |
44 |
55 |
Sesión magistral |
|
37 |
45 |
82 |
|
Atención personalizada |
|
0 |
1 |
1 |
|
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
4 |
0 |
4 |
Pruebas de desarrollo |
|
4 |
0 |
4 |
Pruebas prácticas |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació del curs a la primera sessió magistral |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Activitats desenvolupades durant les classes pràctiques |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts, teòrics i pràctics, del programa de l'assignatura |
|
descripción |
Atenció als estudiants durant les hores de consulta |
|
|
descripción |
Peso |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes conjuntament amb les proves de desenvolupament i pràctiques. |
40% |
Pruebas prácticas |
En primera convocatòria (avaluació continuada) |
20% |
Pruebas de desarrollo |
En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes amb les proves objectives de preguntes curtes i les proves pràctiques |
40% |
Otros |
1a convocatòria (examen final). Consisteix en els tres tipus de proves anteriors, amb el mateix percentatge i a realizar durant dues hores. La avaluació en 1a convocatòria es realitza d'una de dues maneres, entre les quals tria l'estudiant: opció 1, avaluació continuada mitjançant les 3 categories de proves indicades prèviament; opció 2, examen final durant el període oficial d'exàmens de 1a convocatòria. |
100% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació en 2a convocatòria: mitjançant examen final de les mateixes característiques que l'examen final en 1a convocatòria. |
Básica |
Paul Krugman i Robin Wells, Microeconomía: Introducción a la Economía , 1a, 2006, Editorial Reverté, Barcelona
Roger LeRoy Miller, Economía hoy , 2001-2002, Pearson Educación de Colombia, Bogotá
Michael Parkin, Economía, 6a, 2004, Pearson Educación, México
|
|
Complementária |
N. Gregory Mankiw, Principios de Economía, 2a, 2002, McGraw Hill, Madrid
Robert S. Pindyck i Daniel L. Rubinfeld, Microeconomía, 5a, 2005, Prentice Hall, Madrid
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
MICROECONOMÍA II/16061016 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|