DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) MICROECONOMÍA I Código 16061015
Titulación
Economia (2001)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Economia
Coordinador/a
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Correo-e marioeduardo.firmenich@urv.cat
Profesores/as
FIRMENICH ., MARIO EDUARDO
Web http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html
Descripción general e información relevante L'assignatura proporciona els coneixements fonamentals de la teoria microeconòmica; en especial, la teoria de mercats.

Competencias
Código  
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A5 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa
A6 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional
A7 Integrar-se en la gestió empresarial
B1 Aprender a aprender
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Transmetre les tècniques i els conceptes bàsics de l'anàlisi microeconòmica A5
A6
A7
B1
B4
C3
Exercitar la capacitat d'anàlisi respecte de problemàtiques lligades al funcionament dels mercats i a la interacció d'agents A3
A7
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Conèixer els elements que defineixen el model bàsic microeconòmic (el model d'un mercat perfectament competitiu) i comprendre el significat del concept d'equilibri de mercat A6
A7
B1
B4
C3
Conèixer els elements que defineixen models complementaris al model bàsic d'un mercat (model de monopoli i de duopoli) i comprendre el significat de la solució d'aquests models A6
A7
B1
B4
C3
Determinar l'efecte sobre les prediccions dels models de competència perfecta, de monopoli i de duopoli de canvis en els paràmetres que defineixen els models (especialment, dels paràmetres de política econòmica) A3
A7
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Analitzar els efectes sobre el benestar col·lectiu de canvis en les solucions dels models de competència, monopoli i duopoli A3
A7
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Representar i analitzar situacions d'interacció estratègica mitjançant jocs no cooperatius A5
A6
A7
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Ser conscient de la importància de la realització de problemes i exercicis per a assimilar els continguts de l'assignatura i de la importància de l'estudi continuat de l'assignatura B1
B2
B3
B4
B7
C3
C5

Contenidos
tema Subtema
Introducció Descripció general del curs
Tema 1. Introducció a la teoria dels jocs no cooperatius Representació i anàlisi bàsica de les situacions d’interacció estratègica no cooperativa

Epígrafs
1.1. Jocs simultanis I: estratègies dominants i dominades
1.2. Jocs simultanis II: equilibri de Nash
1.3. Jocs seqüencials amb informació perfecta I: representació en forma de joc simultani
1.4. Jocs seqüencials amb informació perfecta II: la inducció cap enrere
Tema 2. Funcions de demanda dels compradors Teoria bàsica de les decisions de compra quan els compradors no tenen poder de mercat

Epígrafs
2.1. Funció de demanda individual
2.2. Funció de demanda de mercat
2.3. Elasticitat preu de la demanda
2.4. Excedent del comprador
Tema 3. Monopoli i duopoli Teoria bàsica de les decisions de venda quan els venedors tenen poder de mercat en els dos casos més simples: monopoli (un venedor) i duopoli (dos venedors)

Epígrafs
3.1. Funcions de costs
3.2. Monopoli I: maximització de beneficis
3.3. Monopoli II: discriminació de preus
3.4. Competència potencial
3.5. Duopoli I: decisions simultànies
3.6. Duopoli II: decisions seqüencials
Tema 4. Funcions d’oferta dels venedors Teoria bàsica de les decisions de venda quan els venedors no tenen poder de mercat

Epígrafs
4.1. Maximització de beneficis
4.2. Funció d’oferta individual
4.3. Funció d’oferta de mercat
4.4. Excedent del venedor
Tema 5. El mercat perfectament competitiu Teoria bàsica del mercat perfectament competitiu (o model d’oferta i demanda)

Epígrafs
5.1. Equilibri de mercat
5.2. Modificacions de l’equilibri de mercat
5.3. El teorema de la mà invisible
5.4. Intervenció pública I: control de preus
5.5. Intervenció pública II: impost sobre la quantitat venuda
5.6. Problemes del mercat competitiu I: externalitats
5.7. Problemes del mercat competitiu II: informació asimètrica

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
11 44 55
Sesión magistral
37 45 82
 
Atención personalizada
0 1 1
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
4 0 4
Pruebas de desarrollo
4 0 4
Pruebas prácticas
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació del curs a la primera sessió magistral
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Activitats desenvolupades durant les classes pràctiques
Sesión magistral Exposició dels continguts, teòrics i pràctics, del programa de l'assignatura

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
Atenció als estudiants durant les hores de consulta

Evaluación
  descripción Peso
Pruebas objetivas de preguntas cortas En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes conjuntament amb les proves de desenvolupament i pràctiques. 40%
Pruebas prácticas En primera convocatòria (avaluació continuada) 20%
Pruebas de desarrollo En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes amb les proves objectives de preguntes curtes i les proves pràctiques 40%
Otros

1a convocatòria (examen final). Consisteix en els tres tipus de proves anteriors, amb el mateix percentatge i a realizar durant dues hores. La avaluació en 1a convocatòria es realitza d'una de dues maneres, entre les quals tria l'estudiant: opció 1, avaluació continuada mitjançant les 3 categories de proves indicades prèviament; opció 2, examen final durant el període oficial d'exàmens de 1a convocatòria.

100%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en 2a convocatòria: mitjançant examen final de les mateixes característiques que l'examen final en 1a convocatòria.


Fuentes de información

Básica Paul Krugman i Robin Wells, Microeconomía: Introducción a la Economía , 1a, 2006, Editorial Reverté, Barcelona
Roger LeRoy Miller, Economía hoy , 2001-2002, Pearson Educación de Colombia, Bogotá
Michael Parkin, Economía, 6a, 2004, Pearson Educación, México

Complementária N. Gregory Mankiw, Principios de Economía, 2a, 2002, McGraw Hill, Madrid
Robert S. Pindyck i Daniel L. Rubinfeld, Microeconomía, 5a, 2005, Prentice Hall, Madrid

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
MICROECONOMÍA II/16061016


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.