DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MICROECONOMIA II Codi 16061016
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
PASCUAL LORENTE, ALBERT
Adreça electrònica albert.pascual@urv.cat
jose.curull@urv.cat
Professors/es
PASCUAL LORENTE, ALBERT
CURULL GASOL, JOSE
Web http://gandalf.fcee.urv.es/professors/DaniloGuaitoli/docencia.html
Descripció general i informació rellevant Desenvolupar l'anàlisi del comportament individual dels agents econòmics, en concret consumidors i empreses. Presentar models bàsics d'equilibri general i les seves implicacions sobre la teoria del benestar.

Competències
Codi  
A1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
A11 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B8 Sensibilització amb els temes mediambientals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estudiar el comportament racional dels agents econòmics bàsics, consumidors i empreses. A1
A2
A3
A4
A9
A11
B1
B2
B3
B4
Comprendre el funcionament dels mercats en competència perfecta. A1
A2
A3
A4
A9
A11
B1
B2
B3
B4
Caracteritzar l'eficiència econòmica i analitzar mecanismes que aconsegueixen resultats econòmicament eficients. A1
A2
A3
A4
B1
B2
B3
Entendre els problemes d'eficiència en presència d'externalitats i béns públics. A1
A2
A3
A4
B1
B2
B3
B4
B8

Continguts
Tema Subtema
1. TEORIA DEL CONSUMIDOR 1.1 Preferències, corbes d’indiferència i funcions d’utilitat
1.2 La restricció pressupostària
1.3 L’ elecció òptima
1.4 Variacions en la renda. Béns normals i inferiors. Corbes d’Engel
1.5 Variacions en els preus. Béns ordinaris i Giffens. Corbes de demanda
1.6 Demanda marshalliana i demanda hicksiana. L’equació de Slutsky
1.7 Anàlisi del benestar
2. TEORIA DE LA PRODUCCIÓ

2.1 Funcions de producció. Els rendiments a escala
2.2 Isoquantes, relació de substitució tècnica i elasticitat de substitució
2.3 Combinació òptima de factors
2.4 Funcions de costos a curt i a llarg termini
2.5 Maximització de beneficis
2.6 L’oferta d’ una empresa i d’una indústria perfectament competitiva
3. EQUILIBRI GENERAL I EFICIÈNCIA 3.1 Eficiència en l’intercanvi
3.2 L’equilibri general en una economia d’intercanvi perfectament competitiva
3.3 Equilibri general amb producció
3.4 Externalitats
3.5 Béns públics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
38 76 114
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'alumne amb la finalitat d'explicar els objectius, continguts, metodologia i criteris d'avaluació del curs.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps per resoldre dubtes als estudiants. L'atenció serà principalment personalitzada i es durà a terme en el despatx del professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Una de les dues alternatives:
A) avaluació continuada: dos proves parcials
B) examen final
A) la nota serà la mitjana de les dues proves (50% cadascuna)
B) 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura en primera convocatòria, l'alumne pot optar (de forma excloent) per una de les dues alternatives:
A) avaluació continuada en dos proves parcials; B) examen final basat en el contingut global de l'assignatura.
En la segona convocatòria, els alumnes seran avaluats mitjançant un examen de tot el temari de l'assignatura que determinarà el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Varian, H.R., Microeconomía intermedia: un enfoque moderno, 5ª Edició, Antoni Bosch

Complementària Pindyck, R.S. y D.L. Rubinfeld, Microeconomía, 5ª Edició, Prentice Hall
Nicholson, W, Microeconomía: Principios básicos y aplicaciones, 6ª Edició, McGraw-Hill

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA ECONÒMICA DE LA DECISIÓ/16061105
TEORIA DEL SECTOR PÚBLIC/16062022
TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/16062025
MICROECONOMIA SUPERIOR/16062026
ECONOMIA DEL MEDI AMBIENT/16062223


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANÀLISI MATEMÀTICA I/16061013
ANÀLISI MATEMÀTICA II/16061014
MICROECONOMIA I/16061015
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent