Codi |
|
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A5 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa |
A8 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A10 |
Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals |
A11 |
Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Analitzar l'evolució i la situació econòmica d'un territori |
A3
|
|
|
2. Utilitzar les tècniques i instruments d'economia aplicada |
A10 A11
|
|
|
3. Utilitzar aplicatius informàtics relacionats amb l'anàlisi de dades |
A10 A11
|
|
C2
|
4. Recercar, sistematitzar i interpretar la informació provinent de diferents bases de dades estadístiques nacionals i internacionals |
A8 A10
|
|
|
5. Identificar les variables que expliquen l'evolució de l'activitat econòmica i la renda d'un territori |
A8 A10
|
|
|
6. Interpretar els resultats obtinguts d'aplicar les tècniques d'anàlisi econòmica |
A5
|
|
|
7. Dissenyar i elaborar un informe que expliqui la realitat econòmica d'un territori |
A3 A5
|
|
C5
|
8. Treballar en equip en el disseny d'informes econòmics |
|
B5
|
|
9. Resoldre eficaçment problemes que sorgeixen en la recerca d'informació i l'ús d'aplicatius informàtics |
|
B2
|
|
10. Potenciar la creativitat en sintetitzar la informació i argumentar l'informe econòmic |
|
B3
|
|
11. Incentivar la motivació i l'esforç en aconseguir el pla de treball dissenyat per l'alumne |
|
B1
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. La Comptabilitat Nacional |
1.1. L'activitat econòmica: els agents i les operacions
1.2. Concepte de valor afegit: variable rellevant per mesurar l’activitat econòmica
1.3. El valor afegit i el producte interior brut
1.4. El PIB de l’economia espanyola
1.5. Altres macromagnituds: del PIBpm a la capacitat/necessitat de finançament de l’economia
1.6 Altres macromagnituds de l’economia espanyola
1.7. Fonts estadístiques
|
Tema 2.- Anàlisi i Resum de Dades Econòmiques |
2.1. Comparació intertemporal de la renda: índexs de preus, deflació i taxes de creixement
2.2. Fluctuacions i cicles
2.3. L'anàlisi conjuntural
2.4. Contribució al creixement i especialització productiva
2.5. Comparació interespacial de la renda: la Paritat del Poder Adquisitiu, mesures de posició i índex de dispersió
2.6. Fonts estadístiques
|
Tema 3. Models D'interdependència Inter Sectorial |
3.1. Les taules Input-Output com instrument comptable
3.2. Els coeficients tècnics
3.3. L'anàlisi de la interdependència productiva: el model de demanda
3.4. Fonts estadístiques
|
Tema 4.- Sector Exterior I Balança De Pagaments |
4.1. Concepte i estructura de la balança de pagaments
4.2. La balança per compte corrent: saldo i compensació
4.3. Distribució sectorial i espacial del comerç exterior
4.4. Fonts estadístiques
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
8 |
12 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
24.5 |
38.5 |
Treballs |
|
14 |
21.5 |
35.5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
30 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació i resolució d’exercicis orientats a la recerca, sistematització i anàlisi de dades econòmiques |
Treballs |
Dissenyar i elaborar un informe que expliqui la realitat econòmica d'un territori |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Recerca, sistematització i interpretació de la informació provinent de diferents bases de dades estadístiques nacionals i internacionals |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Atenció individual de l’alumne per resoldre dubtes en relació als cotinguts i treballs que s’han de realitzar en equip |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treballar en equip en el disseny d'informes econòmics a partir de la recerca de dades que expliquin la realitat econòmica |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Preguntes directes sobre aspectes concrets que avaluïn els continguts i competències de l’assignatura |
25% |
Proves pràctiques |
Pràctiques i preguntes en format d'exercici pràctic que avaluïn la resolució de problemes |
25% |
Altres |
|
- |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria hi ha dues opcions: - Avaluació continuada: durant el curs l'alumne realitzarà un treball, un examen i unes pràctiques (tot elimina matèria). I finalment el dia de la primera convocatòria realitzarà de la resta de temari un darrer examen. Per a fer mitjana ha de treure en cadascuna de les parts un mínim del 35% del seu valor. - L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100%. En segona convocatòria: - Tots els alumnes realitzaràn un examen final el dia de la 2a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. |
Bàsica |
, EUROSTAT: europa.eu.int/en/comm/eurostat/serven/home.htm, ,
Garrido, R., Fernández, J. de L. y Peinado, M. Luisa, Análisis del entorno económico de la empresa, Ed. Pirámide, 2003
, Institut d’Estadística de Catalunya: www.idescat.es, ,
, Instituto Nacional de Estadística: www.ine.es, ,
Serrano Pérez, J., Instrumentos de economía aplicada, Ed. Pirámide, 2004
Martín, M. i altres, Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, Servei Lingüístic URV. (EINA 17), 2000
DELGADO, M.J. et al., Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos., Ariel Practicum, 2002 Barcelona.
MUÑOZ CIDAD, C., Las cuentas de la nación. Nueva introducción a la economía aplicada, Civitas, 2000 Madrid.
|
|
Complementària |
PALACIO, J. I., "Distribución funcional y personal de la renta" a García Delgado, J.L. (ed.), Lecciones de Economía, Civitas, 4ª ed, 1999 Madrid.
DELGADO, M.J. et al., Ejercicios de economía aplicada. (Bloque 4), Ariel Practicum, 2000 Barcelona
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ECONOMIA MUNDIAL/16061003 | ECONOMIA ESPANYOLA/16061004 |
|
|