Codi |
|
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A4 |
Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius |
A5 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa |
A7 |
Integrar-se en la gestió empresarial |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els fonaments del món de l’empresa i de la seva gestió |
A2 A3 A7
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7
|
C3
|
2. Tenir una visió global i interrelacionada de les decisions empresarials |
A3 A4 A5 A7
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7
|
C3
|
3. Aprendre els conceptes, eines i idees bàsiques de l’administració d’empreses |
A3 A4 A7
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7
|
C3
|
4. Interessar-se pel món dels negocis i l’empreneduria |
A7
|
B1 B4 B6 B7
|
C3
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. L'EMPRESA COM A REALITAT ECONÒMICA |
1.1.L’empresa i el sistema econòmic.
1.2.Funcions de l’empresa com a agent econòmic.
1.3.Introducció conceptual a l’empresa: organització i sistema.
1.4.la figura de l’empresari i de l'emprenedor: la creació d'empreses.
1.5..Classes d’empreses.
1.6.Importància i gestió de les PIMES.
|
TEMA 2. L'ENTORN EMPRESARIAL |
2.1.Concepte i naturalesa de l'entorn.
2.2.Factors de l’entorn i efectes sobre l’empresa.
2.3.Els grups d’interès a l’empresa.
2.4.L’ètica i la responsabilitat social de l’empresa.
2.5.La competitivitat empresarial
|
TEMA 3. LES DECISIONS A L'EMPRESA |
3.1.El procés de presa de decisions.
3.2.Tipus de decisions: racionalitat limitada.
3.3.Models de presa de decisions.
3.4.Decisions en situació de certesa, risc i incertesa.
3.5.Els arbres de decisió.
|
TEMA 4. ELS SUBSISTEMES EMPRESARIALS |
4.1.Els subsistemes constitutius de l’empresa.
4.2.El subsistema productiu i d’operacions.
4.3.El subsistema comercial.
4.4.El subsistema de recursos humans.
4.5.El subsistema d’inversió i finançament
|
TEMA 5. LES FUNCIONS ADMINISTRATIVES |
5.1.Funcions, nivells i naturalesa del treball directiu.
5.2.Planificació i objectius a l’empresa.
5.3.L'estructura organitzativa.
5.4.Integració del personal a l’organització.
5.5.Motivació, lideratge i cultura empresarial.
5.6.Control de l’activitat.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
40.4 |
60.6 |
101 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Treballs |
|
0 |
6 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
0.1 |
1 |
1.1 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1.45 |
0 |
1.45 |
Proves pràctiques |
|
1.45 |
0 |
1.45 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura. El primer dia de classe, el professor donarà informació sobre el desenvolupament de l’assignatura: objectius, programa, competències de la titulació que es treballen amb els objectius de l’assignatura, metodologia docent, bibliografia recomanada i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Treballs |
Treballs que realitza l’alumne. Es proposaran algunes activitats, que inclouran la realització d’exercicis pràctics, resolució d’algun supòsit o cas, el debat teòric d’un concepte, l’ús actiu d’Internet per tal de cercar informació relacionada amb la matèria treballada, l’anàlisi o debat d’algun aspecte que guardi relació amb el contingut de l’assignatura, etc. Es fixarà un termini màxim d’entrega per a cada activitat i es podrà realitzar i entregar individualment o en equips de 2. En tot cas, el grup s’ha de mantenir invariable durant el curs. |
Presentacions / exposicions |
Presentació a classe dels treballs escollits. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes tant referents a les classes magistrals, classes pràctiques com en la realització dels treballs o activitats. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
EL professor proposarà activitats, i se n’hauran de presentar algunes obligatòriament per tal d’obtenir la puntuació. La qualificació final de l’avaluació s’obtindrà determinant la mitjana de les puntuacions obtingudes en les diferents activitats obligatòries.
Algunes de les activitats proposades també poden ser exposades a classe durant les sessions pràctiques.
Els criteris principals per tal de valorar les activitats seran:
• La capacitat d’aplicar a la pràctica els conceptes teòrics apresos.
• La profunditat de l’anàlisi de les qüestions plantejades en cada cas.
• La consistència de les respostes.
• Fer alguna referència bibliogràfica.
|
15%
(1ª conv. aval. cont.) |
Presentacions / exposicions |
Pot donar-se el cas que l'alumne hagi de presentar a classe, la feina realitzada en les activitats escollides.
Si no fos així, aquesta part de la qualificació computaria junt amb els treballs.
|
5%
(1ª conv. aval. cont.) |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L’alumne ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l’alumne és breu. |
50%
(1ª conv. tothom)
60%
(2ª conv.) |
Proves pràctiques |
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L’alumne ha de donar resposta a l’activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l’assignatura. |
30%
(1ª conv. aval. cont.)
50% (1ª conv.) 40%
(2ª conv.) |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
DÍEZ DE CASTRO, J.; REDONDO LÓPEZ, C., BARREIRO FERNÁNDEZ, B y LÓPEZ CABARCOS, M.A., Administración de Empresas. Dirigir en la sociedad del conocimineto., Pirámide., 2002 Madrid.
BUENO, E., Curso básico de economía de la empresa: Un enfoque de organización., Pirámide., 1993 Madrid.
AGUIRRE SÁDABA, A.; Coord., Fundamentos de economía y administración de empresas., Pirámide., 1992 Madrid.
DÍEZ DE CASTRO, E. P.; GALÁN, J. L. y MARTÍN ARMARIO, E., Introducción a la economía de la empresa. Vol. I y Vol. II., Pirámide., 1995 Madrid.
|
|
Complementària |
HERNÁNDEZ ORTIZ, M. J.; Coord., Casos prácticos de administración y organización de empresas., Pirámide., 2000 Madrid.
PÉREZ GOROSTEGUI, E., Economía de la empresa aplicada., Pirámide., 1990 Madrid.
BUENO, E.; CRUZ, I. y DURÁN, J. J., Economía de la empresa. Análisis de las decisiones empresariales., Pirámide. 15ª edición., 1992 Madrid.
CASTILLO CLAVERO, A.M. Y ABAD GUERRERO, I.M. (Dirección y coordinación)., La dirección en la práctica: casos de gestión de empresas, Pirámide., 2000 Madrid.
GARCÍA MORENO, S.; NÁJERA, J. J. y RICO, M. G., Organización y administración de empresas. Una visión práctica., ESIC., 2001 Madrid.
GARCÍA DEL JUNCO, J. y CASANUEVA, C.; Coords. Y Dirs., Prácticas de la gestión empresarial., McGraw-Hill., 2000 Madrid.
MARTÍN, E.; GALÁN, J. L., BARROSO, V. y COSSÍO, J., Problemas de economía de la empresa., Pirámide., 1996 Madrid.
|
|
|