Código |
|
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A4 |
Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius |
A11 |
Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objetivos |
Competencias |
Adquirir els instruments necessaris per a analitzar situacions amb comportament estratègic, amb incertesa y amb informació asimètrica |
A3 A4 A11
|
B3
|
|
Explicar el perquè de les fallades dels mercats competitius |
A3
|
B3
|
|
Familiaritzar-se amb models econòmiques senzills que permeten una predicció realista de comportaments en situacions estratègiques, amb incertesa y amb informació asimètrica |
A3 A4
|
B2
|
|
Presentar en públic |
|
B4
|
|
Resoldre problemes de forma autònoma |
A3 A11
|
B1 B2 B3
|
C2 C5
|
Trebellar en equip |
|
B5
|
|
tema |
Subtema |
1. Jocs estàtics: teoria bàsica |
1.1. Representació de los jocs en
forma normal
1.2. Estratègies dominants i dominades
1.3. Equilibri de Nash
1.4. Les estràtegies maximin
1.5. Aplicació: Modelo de duopoli de
Cournot
1.6. Conclusions |
2. Jocs estàtics: teoria avançada |
2.1. Estratègies mixtes
2.2. Existència de un equilibri de Nash
2.3. Conclusions |
3. Jocs dinàmics: teoria bàsica |
3.1. Jocs dinàmics amb informació perfecta
3.2. Aplicació: Modelo de duopoli de Stackelberg
3.3. Jocs en dues etapes amb informació imperfecta
3.4. Aplicació: Aranzels i competència internacional imperfecta
3.5. Conclusions |
4. Jocs dinàmics: teoria avançada |
4.1. Jocs repetits en dues etapes
4.2. Jocs repetits infinitament
4.3. Aplicació: Col.lusió entre duopolistes
4.4. Conclusions |
5. La teoria de la utilitat esperada de von Neumann y Morgenstern |
5.1. La utilitat esperada
5.2. Critiques al model de la utilitat esperada: Les paradoxes de Allais i Ellsberg
5.3. Conclusions |
6. La aversió al risc |
6.1. Concavitat i aversió al risc
6.2. Mesures de la aversió al risc: equivalent cert i prima de risc
6.3. Mesures de la aversió al risc: aversió al risc absolut i relatiu
6.4. Aplicació: La demanda de assegurança
6.5. Aplicació: La demanda de actius
6.6. Conclusions |
7. Informació asimètrica |
7.1. Risc moral
7.2. Aplicació: El mercat de assegurança i risc moral
7.3. Selecció adversa
7.4. Aplicació: El mercat de assegurança i selecció adversa
7.5. Conclusions |
8. Contractes e incentius |
8.1. Introducció
8.2. El model principal-agent
8.3. El model principal-agent amb risc moral
8.4. El model principal-agent amb selecció adversa
8.5. Conclusions |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sesión magistral |
|
42 |
31.5 |
73.5 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
15 |
45 |
60 |
|
Atención personalizada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Pruebas prácticas |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Explicar el programa de l'assignatura, els criteris d'avaluació, etc. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Resolució d'exercicis orientats a aplicar els conceptes bàsics de la assignatura i a profunditzar i ampliar els conceptes bàsics |
|
Sesión magistral |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Atención personalizada |
|
descripción |
Atenció individual de l'alumne per resoldre dubtes en relació als continguts de la assignatura i als exercicis. |
|
|
descripción |
Peso |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Se han de resoldre exercicis en grup al final de cada tema. A més se han de exposar els exercicis en classe. També es valora la discussió dels exercicis. |
30% |
Pruebas prácticas |
Un examen final de tots els continguts de la assignatura. Per a poder aprovar la assignatura la nota del examen ha de ser com a mínim un 3,5 sobre 10. |
60% |
Otros |
Es valora la participació en classe. |
10% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
- L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. En segona convocatòria: - El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. |
Básica |
Varian, Análisis Microeconómico, Antoni Bosch, Barcelona, 1992
Mach-Stadler y Pérez Castrillo, Introducción a la economía de la información, Ariel Economía, Barcelona, 1994
Nicolson, Teoría microeconómica, McGraw-Hill, Madrid, 1997
Gibbons, Un primer curso de teoria de juegos, Antoni Bosch, Barcelona, 1era edició, 1992
|
|
Complementária |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
POLÍTICA INDUSTRIAL/16062020 | TEORIA DEL SECTOR PÚBLIC/16062022 | MACROECONOMIA SUPERIOR/16062023 | TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/16062025 | MICROECONOMIA SUPERIOR/16062026 | TEORIA DELS MERCATS FINANCERS/16062107 | TEORIA DE JOCS/16062236 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ESTADÍSTICA I/16061005 | ANÀLISI MATEMÀTICA I/16061013 | MICROECONOMIA I/16061015 |
|
|
Otros comentarios |
Es recomana la participació en la avaluació continuada. El percentatge de aprovats entre estudiants que participen en la avaluació continuada es molt superior que entre els estudiants que no participen en ella. |
|