Codi |
|
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A4 |
Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius |
A11 |
Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Adquirir els instruments necessaris per a analitzar situacions amb comportament estratègic, amb incertesa y amb informació asimètrica |
A3 A4 A11
|
B3
|
|
Explicar el perquè de les fallades dels mercats competitius |
A3
|
B3
|
|
Familiaritzar-se amb models econòmiques senzills que permeten una predicció realista de comportaments en situacions estratègiques, amb incertesa y amb informació asimètrica |
A3 A4
|
B2
|
|
Presentar en públic |
|
B4
|
|
Resoldre problemes de forma autònoma |
A3 A11
|
B1 B2 B3
|
C2 C5
|
Trebellar en equip |
|
B5
|
|
Tema |
Subtema |
1. Jocs estàtics: teoria bàsica |
1.1. Representació de los jocs en
forma normal
1.2. Estratègies dominants i dominades
1.3. Equilibri de Nash
1.4. Les estràtegies maximin
1.5. Aplicació: Modelo de duopoli de
Cournot
1.6. Conclusions |
2. Jocs estàtics: teoria avançada |
2.1. Estratègies mixtes
2.2. Existència de un equilibri de Nash
2.3. Conclusions |
3. Jocs dinàmics: teoria bàsica |
3.1. Jocs dinàmics amb informació perfecta
3.2. Aplicació: Modelo de duopoli de Stackelberg
3.3. Jocs en dues etapes amb informació imperfecta
3.4. Aplicació: Aranzels i competència internacional imperfecta
3.5. Conclusions |
4. Jocs dinàmics: teoria avançada |
4.1. Jocs repetits en dues etapes
4.2. Jocs repetits infinitament
4.3. Aplicació: Col.lusió entre duopolistes
4.4. Conclusions |
5. La teoria de la utilitat esperada de von Neumann y Morgenstern |
5.1. La utilitat esperada
5.2. Critiques al model de la utilitat esperada: Les paradoxes de Allais i Ellsberg
5.3. Conclusions |
6. La aversió al risc |
6.1. Concavitat i aversió al risc
6.2. Mesures de la aversió al risc: equivalent cert i prima de risc
6.3. Mesures de la aversió al risc: aversió al risc absolut i relatiu
6.4. Aplicació: La demanda de assegurança
6.5. Aplicació: La demanda de actius
6.6. Conclusions |
7. Informació asimètrica |
7.1. Risc moral
7.2. Aplicació: El mercat de assegurança i risc moral
7.3. Selecció adversa
7.4. Aplicació: El mercat de assegurança i selecció adversa
7.5. Conclusions |
8. Contractes e incentius |
8.1. Introducció
8.2. El model principal-agent
8.3. El model principal-agent amb risc moral
8.4. El model principal-agent amb selecció adversa
8.5. Conclusions |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
42 |
31.5 |
73.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
45 |
60 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicar el programa de l'assignatura, els criteris d'avaluació, etc. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'exercicis orientats a aplicar els conceptes bàsics de la assignatura i a profunditzar i ampliar els conceptes bàsics |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció individual de l'alumne per resoldre dubtes en relació als continguts de la assignatura i als exercicis. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Se han de resoldre exercicis en grup al final de cada tema. A més se han de exposar els exercicis en classe. També es valora la discussió dels exercicis. |
30% |
Proves pràctiques |
Exàmens parcials i un examen final de tots els continguts de la assignatura. Per a poder aprovar la assignatura la nota del examen ha de ser com a mínim un 4 sobre 10. |
60% |
Altres |
Es valora la participació en classe. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. En segona convocatòria: - El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. |
Bàsica |
Varian, Análisis Microeconómico, Antoni Bosch, Barcelona, 1992
Mach-Stadler y Pérez Castrillo, Introducción a la economía de la información, Ariel Economía, Barcelona, 1994
Nicolson, Teoría microeconómica, McGraw-Hill, Madrid, 1997
Gibbons, Un primer curso de teoria de juegos, Antoni Bosch, Barcelona, 1era edició, 1992
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
POLÍTICA INDUSTRIAL/16062020 | TEORIA DEL SECTOR PÚBLIC/16062022 | MACROECONOMIA SUPERIOR/16062023 | TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/16062025 | MICROECONOMIA SUPERIOR/16062026 | TEORIA DELS MERCATS FINANCERS/16062107 | TEORIA DE JOCS/16062236 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA I/16061005 | ANÀLISI MATEMÀTICA I/16061013 | MICROECONOMIA I/16061015 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana la participació en la avaluació continuada. El percentatge de aprovats entre estudiants que participen en la avaluació continuada es molt superior que entre els estudiants que no participen en ella. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|