DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ECONOMIA EUROPEA Codi 16061202
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
DURO MORENO, JUAN ANTONIO
Adreça electrònica marc.arza@urv.cat
Professors/es
ARZA NOLLA, MARC
Web
Descripció general i informació rellevant En Economia Europea, els estudiants hauran d'obrir la seva ment a la realitat europea (com a economistes i com a ciutadans) i ser capaços d’entendre la magnitud, la importància i els mecanismes associats al procés d'integracíó europea.

Competències
Codi  
A1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer i comprendre els orígens i funcionament de la Unió Europea A3
A9
B1
2. Conèixer i comprendre els reptes als quals s'enfronta la Unió Europea A4
A9
B1
B3
3. Conèixer la gènesi històrica de la Unió Europea fins a la seva agenda actual A4
A9
4. Analitzar l'estructura institucional, el finançament i les diverses polítiques que du a terme la Unió Europea A3
A4
A9
B1
B3
5. Aprendre a analitzar la situació i evolució econòmica de la Unió Europea A2
B1
6. Comprendre el grau d'actualitat dels temes tractats per la disciplina de l'Economia Internacional A1
B1
7. Fomentar l'hàbit de discussió i debat B3

Continguts
Tema Subtema
TEMA I: Antecedents i fonaments integració europea
Europa com a idea. La genesi de la CE. Fonaments integració.
TEMA II: La construcció del projecte europeu Acta Única. Tractat de Maastricht. Tracta d'Amsterdam. De Niça. Constitució Europea
TEMA III: L'economia europea Anàlisi coyuntural situació i evolucio paissos de la UE.
TEMA IV: Aspectes Pressupostaris UE Principis. Ingressos. Despeses. Efectes ampliació. Perspectives
TEMA V: La PAC Orígens i objectius. Principis e Instruments. Funcionament. Reformes. PAC i comerç mundial
TEMA VI: Política Regional UE Antecedents. Principis i actuacions. Reformes. El futur.
TEMA VII: UEM Orígens. Funcionament. L'euro. L'experiència
TEMA VIII: Política de Competència Significació. Àmbits.
TEMA IX: Política Social i d'ocupació
Objectius. Estratègia. Mesures
TEMA X: Política Industrial i Energética Investigació Científica. EEI. Altres iniciatives.
TEMA XI: Política Mediambiental UE Trets. Programes. Kyoto i la UE. Natura 2000.
TEMA XII: Relacions Exteriors UE Política Comercial. PESC.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis
15 30 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Resolució pràctica dels continguts de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Atenció individual a l'alumne per tal de resoldre dubtes relacionats amb els continguts de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Exercicis per il.lustrar continguts de l'assignatura 20%
Proves de desenvolupament Es faran dues proves que avaluaran els continguts de l'assignatura 70%
Altres

Valoració intervenció de l'alumne a l'aula

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves especificades en l'apartat d'avaluació tenen que veure amb avaluació al llarg del curs, amb la qual cosa pren cos l'aplicació del concepte d'avaluació continuada. Per a la primera i segona convocatoria es preveu un examen únic, escrit, que recolliria el contingut global del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

L’assignatura compta amb un complet llibre de text:

CUENCA, E., Economía de la Unión Europea, ed. Pearson Prentice Hall, 2007

 

Complementària

JORDÁN, J.M.(ed.): Economía de la Unión Europea, Madrid: Ed. Civitas, 4a ed., 2002.

MORATA F. (ed.): Políticas públicas en la Unión Europea, Barcelona: Ariel, 2000.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent