DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) MÉTODOS DE INVESTIGACIÓN SOCIAL Código 16061207
Titulación
Economia (2001)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Optativa Segundo
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER ., RAFAEL
Correo-e rafael.zavaro@urv.cat
albert.farre@urv.cat
Profesores/as
BÖCKER ., RAFAEL
FARRÉ BRAVO, ALBERT
Web http://https://moodle.urv.net
Descripción general e información relevante L'assignatura de Mètodes d'Investigació Social té por objectius proporcionar les tècniques i els instruments necessaris per la realització de diferents tipus de projectes d'investigació social, amb especial émfasi en l'investigació de la realitat empresarial i socio-económica.

Competencias
Código  
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A8 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A10 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals
A11 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
B1 Aprender a aprender
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Conèixer les especificitats del procés d’investigació social i els mètodes per a la recerca social. A3
A11
B1
2. Conèixer les tècniques i els mètodes d’investigació social aplicada a les necessitats de l’empresa i del mercat. A3
A10
B3
3. Utilitzar i identificar diverses estratègies d’investigació per a diferents situacions en les que pugui ser necessari per a l’empresa. A3
A10
B1
B3
C3
4. Utilitzar els instruments d’investigació social i l’anàlisi i interpretació de dades per prende decisions en l’àmbit empresarial. A3
A8
A10
A11
B2
B3
B4
C3
5. Construir i dissenyar matrius de dades i realitzar pràctiques sobre el seu tractament per a treure el major profit de les dades de la investigació. A3
A8
A10
A11
B2
B3
B4
C3
6. Desenvolupar procediments d’anàlisi a través dels programes informàtics i interpretar els resultats dins els paràmetres de la investigació social. A3
A8
A10
A11
B1
B2
B3
B5
C2

Contenidos
tema Subtema
1. Introducció a la investigació social.



Els mètodes d’investigació. Orígens de la investigació social. Peculiaritats de la investigació social i la seva problemàtica. Conceptes metodològics de la investigació social. Investigació qualitativa i investigació quantitativa.
2. La construcció de l’objecte d’estudi.
La problematització dels fenòmens socials. Tipus d’estudis en investigació social. La definició del problema a estudiar. Condicions d’idoneïtat de l’elecció de l’objecte d’estudi.
3. De la teoria a la construcció d’indicadors.
Les etapes del procés d’investigació social. Formulació d’hipòtesis. Operacionalització dels conceptes. Tipus de variables. Nivells de mesura de les variables. Construcció d’indicadors. Codificació de les variables i els indicadors. Construcció d’hipòtesis estadístiques.
4. Els procediments de recollida d’informació.
4.1. L’enquesta: justificació de la seva elecció. Enquesta personal, col•lectiva, postal i telefònica. Instrument de recollida de dades: el qüestionari. Etapes, format i tipus de preguntes del qüestionari. Consideracions sobre la validesa i els límits del qüestionari. Tipus d’enquestes més utilitzades: l’enquesta omnibus; el panel de consumidors; el panel de detallistes; les enquestes ad hoc.

4.2. L’entrevista: justificació de la seva elecció. Usos bàsics i context d’aplicació.Formalització, preparació i desenvolupament de l’entrevista. Procediments de codificació de la informació de l’entrevista. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’entrevista.

4.3. L’observació: justificació de la seva elecció. Observació sistemàtica i estructurada. Enregistrament de l’observació. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’observació.

4.4. Els grups de discussió: justificació de la seva elecció. Fonaments dels grups de discussió. Tipologia dels grups de discussió. Procediments per a la utilització de grups en investigació social. Enregistrament i anàlisi de la informació. Consideracions sobre la validesa i els límits dels grups de discussió.

4.5. Altres procediments de recollida d’informació: els documents i l’anàlisi de contingut; el mètode delphi; les històries de vida.
5. L’organització de la informació en una matriu de dades.
Construcció d’una matriu de dades a partir de la investigació social. Codificació i recodificació de les variables de la matriu. Creació de noves variables a partir de variables de la matriu.
6. L’anàlisi de les dades de la investigació social.
6.1. Mostreig. Construcció d´hipotesis estadístiques: procés d'inferencia i intervals de confianza.

6.2. La tabulació de les dades: anàlisi descriptiva d’una variable. Mesures de tendència central i de dispersió i la seva interpretació.

6.3. La tabulació de dades: distribucions bidimensionals. Concepte d’associació i d’independència entre variables. Estudi i anàlisi de les taules de correlació i de les taules de contingència. Tests d’independència per a taules de contingència. Mesura del grau d’associació en l’anàlisi bivariable.

6.4. Introducció a l’anàlisi multivariable en la investigació social. Nocions bàsiques.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 2 4
 
Sesión magistral
28 56 84
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
25 18.75 43.75
Resolución de problemas/ejercicios
5 8.75 13.75
 
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació del curs i del programa
Sesión magistral Exposició ordenada i sistematitzada dels aspectes més importants de cada tema i subtema, especialment a través d'exemples il·lustratius i aplicats.
Practicas a través de TIC en aulas informáticas La realització d'un programa d'exercicis del programa SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) amb un enfocament esglaonat i acumulat.
Resolución de problemas/ejercicios La realització d'un treball en grup que recolli els exercicis de les pràctiques, amb l'émfasi en el procés lògic de l'exercici, i en la interpretació dels resultats.

Atención personalizada
 
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
Sesión magistral
Atención personalizada
descripción
1. 4 hores de tutories a la setmana per atendre al alumnat 2. Programa Moodle de l'Aula o Campus Virtual per a facilitar comunicació amb l'alumnat, i proveir de documentació i a més informació rellevant sobre el curs i els temes.

Evaluación
  descripción Peso
Resolución de problemas/ejercicios La realització d'un treball en grup que recolli els exercicis de les pràctiques, amb l'émfasi en el procés lògic de l'exercici, i en la interpretació dels resultats. 25%
Pruebas objetivas de preguntas cortas La proba consta de dos parts: a) una bateria de preguntes tipus test i b) 3 o 4 problemes el els que s'han de resoldre exercicis.
75%
Otros

En la segona convocatòria es guardarà la nota de la part pràctica i l'examen serà igual al de primera convocatòria.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica

BRUNET, I.; BELZUNEGUI, A. i PASTOR, I. (2002), Tècniques d’investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics, Editorial Pòrtic, Barcelona.

 

Complementária

AZOFRA,H.J. (1999), Cuestionarios, CIS, Madrid.

BERICAT,E. (1998), La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, Ariel, Barcelona.

BISQUERRA,R. (1989), Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1 i 2, PPU, Barcelona.

CEA D’ANCONA,Ma A. (1996), Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, Madrid.

DELGADO,J.M. i GUTIÉRREZ,J. (coord.)(1994), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Síntesis, Madrid.

DOMENECH,J. (1992), Tablas de estadística, Herder, Barcelona.

GARCÍA FERRANDO,M. (1979), Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, CIS, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M. (1985), Socioestadística, Alianza, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F. (comps.) (1994), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, Alianza, Madrid.

GOODALE,J.G. (1990), La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, Pirámide, Madrid.

LUQUE MARTÍNEZ,T. (2000), Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, Pirámide, Madrid.

PEDRET,R. (1986), Técnicas cualitativas al servicio del marketing: métodos descriptivos de análisis multivariable, Universidad de Barcelona, Barcelona.

ROJAS TEJADA,A.J.; et al. (1999), Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, Madrid.

RUIZ OLABUÉNAGA,J. (1996), Metodología de la investigación cualitativa, Universidad de Deusto, Bilbao.

SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J.(1995), Manual de análisis de datos, Alianza, Madrid.

SIERRA BRAVO,R. (1995), Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas,

Paraninfo, Madrid.

VALLÉS,M.S. (1997), Técnicas cualitativas de investigación social, Síntesis, Madrid.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.