Codi |
|
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A8 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
A10 |
Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
Objectius |
Competències |
Descriure les característiques de les diferents estructures tipus que poden identificar-se en un mercat, així com de les implicacions de cadascuna d'elles sobre el benestar social. |
A3
|
|
|
Conèixer les diferents formes de cooperació i col·lusió que poden adoptar les empreses. |
A3 A9
|
|
|
Comprendre els incentius a establir acords col·lusius per part de les empreses, i avaluar l'estabilitat d'aquests acords al llarg del temps. |
A3 A9
|
|
|
Contrastar els models teòrics que intenten explicar el comportament de les empreses, amb evidència empírica proporcionada per estudis més recents |
A3 A9 A10
|
|
|
Llegir i entendre articles científics publicats (la majoria d'ells en anglès) que tracten els temes de l'Economia industrial |
A3 A8
|
B3
|
C1
|
Tema |
Subtema |
I. FUNDAMENTOS DE LA POLITICA INDUSTRIAL |
1. Justificaciones y críticas dela política industrial
2. Instrumentos de política industrial
3. El paradigma Estructura-Conducta-Resultados.
4. La política industrial en España y en la Unión Europea.
|
II. LA POLÍTICA DE INNOVACIÓN TECNOLÓGICA |
1. ¿Por qué es importante apoyar la I+D?
2. Los fallos de mercado relacionados con la innovación
3. Conflictos entre la política de innovación y la defensa de la competencia
4. Relación entre los incentivos a innovar y la estructura de mercado
5. Algunos modelos teóricos
6. El esfuerzo en I+D en España y l Unión Europea |
III. EL SECTOR PÚBLICO EMPRESARIAL Y LAS PRIVATIZACIONES |
1. Diferencias entre empresas públicas y privadas
2. ¿Por qué y para qué se privatiza?
3. El problema del monopolio natural
4.El proceso de privatización en España y en la Unión Europea.
5. Un modelo teórico de empresa mixta. |
IV. LA POLÍTICA REGULATORIA EN LAS INDUSTRIAS DE RED |
1. Características básicas de las industrias de red.
2. Ejemplos de industrias de red.
3. Estructura de mercado: integración y separación vertical.
4. Regulación de los precios de un monopolio natural
4.1. Regulación de precios finales: teoría y práctica
4.2. El problema de interconexión y la regulación de precios de interconexión
5. Regulación y estado de la competencia de los servicios de red en España |
V. LA POLÍTICA DE DEFENSA DE LA COMPETENCIA |
1. Poder de mercado: aspectos teóricos y prácticos
2. Definición y debates entorno a la polític de defensa de la competencia
3. Actuaciones sobre la conducta: acuerdos colusorios, abuso de posición dominante, discriminación de precios y precios predatorios, establecimiento de barreras de entrada, etc.
4. Actuaciones sobre la estructura:fusiones horizontales y verticales
5. La política de defensa de la competencia en España. Algunos casos de estudio |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
46 |
69 |
115 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El professor dedicarà la primera hora del curs a explicar als alumnes en què consisteix l'assignatura; en concret enunciarà breument tant els continguts del temari com els criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició oral per part del professor sobre els continguts bàsics de l'assignatura. A més de donar una visió general sobre els mateixos, sovint és farà referència al treball dut a terme per diferents autors sobre temes d'economia i política industrial, i es discutiran a classe els articles científics publicats per part d'aquests autors. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Per a cada, s'assignaran i es resoldran a classe exercis pràctics (numèrics i d'anàlisi gràfic) relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura. |
|
Descripció |
Els alumnes haurien de dedicar almenys aquest temps a resoldre amb el professor els dubtes que tinguin tant sobre els continguts teòrics com dels exercicis pràctics realitzats a classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Al llarg del curs es realitzen 2 proves que consistiran en una sèrie de preguntes curtes i problemes numérics, en les quals l'alumne haurà de demostrar que ha assimilat bé els conceptes teòrics i que sap resoldre els exercicis pràctics.
Cada prova comptarà un 30% de la nota final d'avaluació continuada.
Per a fer l'avaluació continuada cal treure en cadascuna de les parts un mínim del 35% del seu valor.
L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. |
60% |
Altres |
Realització de treballs en grup i exposició a classe les darreres setmanes del curs. Aquest treball comptarà un 20% de la nota final de l'avaluació continuada. Cada assignació de deures (exercicis pràctics) es recolliran i 3 d'ells seràn avaluats, representant un 20% de la nota final de l'avaluació continuada. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. |
Bàsica |
|
* Bel, G., J. Calzada y X. Fageda (2006), “Liberalización y Competencia en
España: ¿Dónde Estamos”, ICE num.
829, pp. 123-144. * Cabral, L. (1997), Economía Industrial,
McGraw-Hill, Madrid. * Callejón, M., G Bel, MT Costa y A Segarra (2001), Economia Industrial. Editorial Civitas - Universitat Oberta de
Catalunya. * Carlton, D, y J. Perloff (2005) Modern Industrial Organization. 4th
edition, Pearson, Addison-Wesley. * Church,
J. Y Ware, R. (2000), Industrial Organization. A Strategic Approach,
McGraw-Hill. * Motta, M. (2004), Competition Policy:
Theory and Practice. Cambridge University Press. |
Complementària |
|
- Phlips, L. (1995) Competition Policy: A Game Theoretic Perspective, Cambridge: Cambridge University Press
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|