DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TEORIA DEL SECTOR PÚBLIC Codi 16062022
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
THEILEN ., BERND GEORG
Adreça electrònica bernd.theilen@urv.cat
Professors/es
THEILEN ., BERND GEORG
Web
Descripció general i informació rellevant El objectiu d’aquesta assignatura es fer una descripció dels objectius del sector públic. En primer lloc s'analitza com els objectius del sector públic es deriven dels objectius dels individus de la economia. En segon lloc s'analitza com es poden finançar els objectius públics mitjans impostos. Es comparen diferents tipus d'impostos i s'analitzen els seus propietats.

Competències
Codi  
A1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A11 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Resoldre problemes de forma autònoma A3
A11
B1
B2
B3
C2
C5
Treballar en equip B5
Presentar en públic B4
Adquirir els instruments necessaris per a analitzar els problemes de la distribució justa de la renda A3
A4
A11
B3
Explicar i analitzar el sistema impositiu A1
A2
A3
B3
Aplicar medides de benestar A1
A3
B2
B3

Continguts
Tema Subtema
I TEORÍA DEL BIENESTAR 1. La economía del "laissez faire"
2. La agregación de las preferencias individuales
3. La medición del bienestar
II TEORÍA DE LA IMPOSICIÓN 4. Los ingresos públicos y el impuesto
5. La incidencia impositiva
6. Efectos microeconómicos de la imposición
7. Imposición óptima

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
38 28.5 66.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 30 40
Presentacions / exposicions
6 18 24
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar el programa de l'assignatura, els criteris d'avaluació, etc.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de la assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis orientats a aplicar els conceptes bàsics de l'assignatura i a profunditzar i ampliar els conceptes bàsics
Presentacions / exposicions Presentació d'un tema específic a elegir per part dels estudiants. L'objectiu es obtenir coneixements detallades d'un tema y transmetre-les mitjan una presentació en públic

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Descripció
Atenció individual de l'alumne per resoldre dubtes en relació als continguts de la assignatura i als exercicis i les presentacions

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se han de resoldre exercicis en grup al final de cada tema. A més se han de exposar els exercicis en classe. També es valora la discussió dels exercicis. 20%
Presentacions / exposicions Se ha de presentar un tema en grup de no més de tres estudiants. 20%
Proves objectives de preguntes curtes Un examen final de tots els continguts de l'assignatura y un o dos exámenes parcials (possiblement orals). Per poder aprovar l'assignatura, la nota de cada examen ha de ser un mínim de 3,5.

50%
Altres

Es valora la participació en classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. En segona convocatòria: - El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació.


Fonts d'informació

Bàsica Albi, E. et al., Economia Pública Vol. 1 y 2, 2000, Barcelona: Ariel
Rosen, H.S., Manual de Hacienda Pública, 1998, Barcelona: Ariel

Complementària Stiglitz, J.E., Lecciones sobre Economía Pública, 1988, Madrid: Instituto de estudios fiscales
Auerbach, A. y Feldstein, M. (eds.), Handbook of Public Economics, 1985, Amsterdam: North-Holland
Jha, R., Modern Public Economics, 1998, London: Routledge
Laffont, J.-J., Fundamentals of Public Economics, 1996, Cambridge Massachusetts: MIT Press

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISENDA PÚBLICA/16062021

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MICROECONOMIA SUPERIOR/16062026

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MICROECONOMIA I/16061015
MICROECONOMIA II/16061016
ECONOMETRIA I/16062017
ECONOMETRIA II/16062018
 
Altres comentaris
Es recomana la participació en l'avaluació continuada. El percentatge de aprovats entre els estudiants que participen en l'avaluació continuada es molt superior que entre els estudiants que no participen en ella.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent