DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) MACROECONOMIA SUPERIOR Codi 16062023
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
OLIVA FURES, MARTIN
Adreça electrònica martin.oliva@urv.cat
Professors/es
OLIVA FURES, MARTIN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura es explicar el sector real de l’economia agregada en la línia de la macroeconomia moderna, és a dir, a partir de models amb fonaments microeconòmics. L’economia està integrada per individus racionals que prenen decisions en un context dinàmic. Las decisions es coordinen mitjançant mercats per generar els resultats agregats. En el curs, a partir d’una introducció de les tècniques de la macroeconomia dinàmica, s’estudien els fets estilitzats del creixement econòmic i les implicacions pel benestar a llarg termini i per la convergència de diferents economies. Es presenten els models macroeconòmics bàsics, el model d’horitzó infinit de Ramsey-Cass-Koopmans i el model de generacions encavalcades de Diamond, que fonamenten prescripcions de política fiscal.

Competències
Codi  
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Profunditzar en les relacions entre les principals variables macroeconòmiques A2
A3
B1
Comprendre el funcionament dinàmic de les relacions macroeconòmiques, A2
B2
C3
Analitzar el comportament optimitzador dels agents i els seus efectes a nivell macroeconòmic A3
B2
Estudiar els components de la demanda agregada i les seves implicacions a nivell econòmic A3
A9
B1
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Optimització Dinàmica. 1. Models introductoris d’acumulació de capital.
2. El principi del màxim i les equacions de Hamilton.
3. Aplicacions.
Tema 2. Creixement Econòmic.
1. Els fets estilitzats del creixement.
2. El model neoclàssic de creixement de Solow-Swan.
3. Anàlisi de l’estat estacionari.
4. Progrés tecnològic.
5. Convergència absoluta i condicional.
6. El model de Harrod – Domar.
Tema 3. Creixement òptim amb horitzó infinit. 1. El model de Ramsey – Cass – Koopmans.
2. Trajectòria de creixement equilibrat.
3. La regla daurada de l’acumulació de capital.
4. Creixement equilibrat i la taxa de preferència temporal.
Tema 4. L’economia descentralitzada 1. Dinàmica d’una Economia Competitiva.
2. Efectes de la despesa pública.
3. Consum: hipòtesi del cicle vital/renda permanent. Extensions.
4. Inversió: El cost del capital. La q de Tobin. Implicacions. Incertesa i irreversibilitat.
Tema 5. Creixement endogen. 1. Recerca, desenvolupament i acumulació de coneixements.
2. Capital humà. El model AK.
3. Infrastructura social.
4. Extensions.
Tema 6. Generacions encavalcades.

1. El Model de Diamond.
2. La possibilitat de ineficiència dinàmica.
3. Seguretat Social i acumulació de capital.
4. Extensions.
Tema 7. Política Fiscal. 1. La restricció pressupostària del sector públic.
2. El finançament de la despesa pública.
3. Equivalència Ricardiana.
4. Consistència temporal de la política fiscal.
5. Extensions i aplicacions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
10 15 25
 
Sessió Magistral
30 37.5 67.5
Resolució de problemes, exercicis
10 15 25
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
5 22.5 27.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Anàlisi i repàs dels coneixements obtinguts en assignatures afins
Sessió Magistral Exposició dels continguts nous referents a l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis pràctics on s'apliquin els conceptes teòrics de la matèria

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per tal d'assolir els coneixements teòrics de l'assignatura, és necessari que l'alumne plantegi els seus dubtes en un entorn més pròxim que no pas la sessió magistral

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Es plantejarà la resolució d'exercicis i casos pràctics on s'apliquin els conceptes de la matèria 20%
Proves de desenvolupament En aquestes proves, l'alumne ha de mostrar l'assoliment dels coneixements de la matèria 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria:
Els alumnes poden optar per un mètode d'avaluació continua o bé per un sistema tradicional d'avaluació.

o Avaluació continuada.
Consta de dos grups d'activitats: a) entre 4 i 8 presentacions d'exercicis, que
suposen el 20% de la nota final i que es descomponen en 2-4 presentacions dels tres primers temes (10% de la nota final) i 2-4 presentacions dels temes del 4 al 7 (10% de la nota final); b) dos proves parcials, la primera dels tres primers temes (representa el 40% de la nota final i la segona dels temes del 4 al 7 (val el 40% de la nota final).
La última d'aquestes proves es realitzarà el dia de l'examen de la primera convocatòria.
Per a superar l'assignatura per aquest mètode s'han de realitzar tots els exàmens i activitats.

o Sistema tradicional d'avaluació.
Els alumnes que no segueixen avaluació continuada hauran de fer un examen de
tots els continguts (100% de la nota final).

Segona convocatòria:
Consisteix en la realització de un examen de tots els continguts del programa (100% de la nota final).


Fonts d'informació

Bàsica Sala-i-Martín, Xavier, Apuntes de crecimiento económico., Antoni Bosch, 2000
Lectures on Macroeconomics, Blanchard, O i S. Fisher, , MIT., 1989.
Advanced Macroeconomics. 2nd. , Romer, D., , McGraw Hill, , 2001

Complementària

Burda, M. i C. Wyplosz, Macroeconomics, a European Text. 2nd ed. Oxford. 1997.

Jones, C., Introduction to Economic Growth. Norton. 1997. Hi ha traducció al castella de Prentice Hall.

Mankiw, N.G., Macroeconomics, 3rd Ed. Norton, 1992. Hi ha traducció de Ed. Bosch.

Barro, Robert; Sala-i- Martín, Xavier. Economic Growth. McGraw-Hill, 1995.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MACROECONOMIA II/16061012
MICROECONOMIA II/16061016
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent