Código |
|
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
B1 |
Aprender a aprender |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objetivos |
Competencias |
Profunditzar en les relacions entre les principals variables macroeconòmiques |
A2 A3
|
B1
|
|
Comprendre el funcionament dinàmic de les relacions macroeconòmiques,
|
A2
|
B2
|
C3
|
Analitzar el comportament optimitzador dels agents i els seus efectes a nivell macroeconòmic |
A3
|
B2
|
|
Estudiar els components de la demanda agregada i les seves implicacions a nivell econòmic |
A3 A9
|
B1
|
C3
|
tema |
Subtema |
Tema 1. Optimització Dinàmica. |
1. Models introductoris d’acumulació de capital.
2. El principi del màxim i les equacions de Hamilton.
3. Aplicacions.
|
Tema 2. Creixement Econòmic. |
1. Els fets estilitzats del creixement.
2. El model neoclàssic de creixement de Solow-Swan.
3. Anàlisi de l’estat estacionari.
4. Progrés tecnològic.
5. Convergència absoluta i condicional.
6. El model de Harrod – Domar.
|
Tema 3. Creixement òptim amb horitzó infinit. |
1. El model de Ramsey – Cass – Koopmans.
2. Trajectòria de creixement equilibrat.
3. La regla daurada de l’acumulació de capital.
4. Creixement equilibrat i la taxa de preferència temporal.
|
Tema 4. L’economia descentralitzada |
1. Dinàmica d’una Economia Competitiva.
2. Efectes de la despesa pública.
3. Consum: hipòtesi del cicle vital/renda permanent. Extensions.
4. Inversió: El cost del capital. La q de Tobin. Implicacions. Incertesa i irreversibilitat.
|
Tema 5. Creixement endogen. |
1. Recerca, desenvolupament i acumulació de coneixements.
2. Capital humà. El model AK.
3. Infrastructura social.
4. Extensions.
|
Tema 6. Generacions encavalcades.
|
1. El Model de Diamond.
2. La possibilitat de ineficiència dinàmica.
3. Seguretat Social i acumulació de capital.
4. Extensions.
|
Tema 7. Política Fiscal. |
1. La restricció pressupostària del sector públic.
2. El finançament de la despesa pública.
3. Equivalència Ricardiana.
4. Consistència temporal de la política fiscal.
5. Extensions i aplicacions.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
10 |
15 |
25 |
|
Sesión magistral |
|
30 |
37.5 |
67.5 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
10 |
15 |
25 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
5 |
22.5 |
27.5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Anàlisi i repàs dels coneixements obtinguts en assignatures afins |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts nous referents a l'assignatura |
Resolución de problemas/ejercicios |
Resolució d'exercicis pràctics on s'apliquin els conceptes teòrics de la matèria |
|
descripción |
Per tal d'assolir els coneixements teòrics de l'assignatura, és necessari que l'alumne plantegi els seus dubtes en un entorn més pròxim que no pas la sessió magistral |
|
|
descripción |
Peso |
Resolución de problemas/ejercicios |
Es plantejarà la resolució d'exercicis i casos pràctics on s'apliquin els conceptes de la matèria |
20% |
Pruebas de desarrollo |
En aquestes proves, l'alumne ha de mostrar l'assoliment dels coneixements de la matèria |
80% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Primera convocatòria: Els alumnes poden optar per un mètode d'avaluació continua o bé per un sistema tradicional d'avaluació. o Avaluació continuada. Consta de dos grups d'activitats: a) entre 4 i 8 presentacions d'exercicis, que suposen el 20% de la nota final i que es descomponen en 2-4 presentacions dels tres primers temes (10% de la nota final) i 2-4 presentacions dels temes del 4 al 7 (10% de la nota final); b) dos proves parcials, la primera dels tres primers temes (representa el 40% de la nota final i la segona dels temes del 4 al 7 (val el 40% de la nota final). La última d'aquestes proves es realitzarà el dia de l'examen de la primera convocatòria. Per a superar l'assignatura per aquest mètode s'han de realitzar tots els exàmens i activitats. o Sistema tradicional d'avaluació. Els alumnes que no segueixen avaluació continuada hauran de fer un examen de tots els continguts (100% de la nota final). Segona convocatòria: Consisteix en la realització de un examen de tots els continguts del programa (100% de la nota final). |
Básica |
Sala-i-Martín, Xavier, Apuntes de crecimiento económico., Antoni Bosch, 2000
Lectures on Macroeconomics, Blanchard, O i S. Fisher, , MIT., 1989.
Advanced Macroeconomics. 2nd. , Romer, D., , McGraw Hill, , 2001
|
|
Complementária |
|
Burda, M. i C. Wyplosz, Macroeconomics, a European Text. 2nd ed. Oxford. 1997.
Jones, C., Introduction to Economic Growth. Norton. 1997. Hi ha traducció al castella de Prentice Hall.
Mankiw, N.G., Macroeconomics, 3rd Ed. Norton, 1992. Hi ha traducció de Ed. Bosch. Barro, Robert; Sala-i- Martín, Xavier. Economic
Growth. McGraw-Hill, 1995. |
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
MACROECONOMÍA II/16061012 | MICROECONOMÍA II/16061016 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|