DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) MACROECONOMÍA SUPERIOR Código 16062023
Titulación
Economia (2001)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 3 3 Troncal Tercer Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Economia
Coordinador/a
OLIVA FURES, MARTIN
Correo-e martin.oliva@urv.cat
Profesores/as
OLIVA FURES, MARTIN
Web
Descripción general e información relevante L’objectiu de l’assignatura es explicar el sector real de l’economia agregada en la línia de la macroeconomia moderna, és a dir, a partir de models amb fonaments microeconòmics. L’economia està integrada per individus racionals que prenen decisions en un context dinàmic. Las decisions es coordinen mitjançant mercats per generar els resultats agregats. En el curs, a partir d’una introducció de les tècniques de la macroeconomia dinàmica, s’estudien els fets estilitzats del creixement econòmic i les implicacions pel benestar a llarg termini i per la convergència de diferents economies. Es presenten els models macroeconòmics bàsics, el model d’horitzó infinit de Ramsey-Cass-Koopmans i el model de generacions encavalcades de Diamond, que fonamenten prescripcions de política fiscal.

Competencias
Código  
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
B1 Aprender a aprender
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Profunditzar en les relacions entre les principals variables macroeconòmiques A2
A3
B1
Comprendre el funcionament dinàmic de les relacions macroeconòmiques, A2
B2
C3
Analitzar el comportament optimitzador dels agents i els seus efectes a nivell macroeconòmic A3
B2
Estudiar els components de la demanda agregada i les seves implicacions a nivell econòmic A3
A9
B1
C3

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. Optimització Dinàmica. 1. Models introductoris d’acumulació de capital.
2. El principi del màxim i les equacions de Hamilton.
3. Aplicacions.
Tema 2. Creixement Econòmic.
1. Els fets estilitzats del creixement.
2. El model neoclàssic de creixement de Solow-Swan.
3. Anàlisi de l’estat estacionari.
4. Progrés tecnològic.
5. Convergència absoluta i condicional.
6. El model de Harrod – Domar.
Tema 3. Creixement òptim amb horitzó infinit. 1. El model de Ramsey – Cass – Koopmans.
2. Trajectòria de creixement equilibrat.
3. La regla daurada de l’acumulació de capital.
4. Creixement equilibrat i la taxa de preferència temporal.
Tema 4. L’economia descentralitzada 1. Dinàmica d’una Economia Competitiva.
2. Efectes de la despesa pública.
3. Consum: hipòtesi del cicle vital/renda permanent. Extensions.
4. Inversió: El cost del capital. La q de Tobin. Implicacions. Incertesa i irreversibilitat.
Tema 5. Creixement endogen. 1. Recerca, desenvolupament i acumulació de coneixements.
2. Capital humà. El model AK.
3. Infrastructura social.
4. Extensions.
Tema 6. Generacions encavalcades.

1. El Model de Diamond.
2. La possibilitat de ineficiència dinàmica.
3. Seguretat Social i acumulació de capital.
4. Extensions.
Tema 7. Política Fiscal. 1. La restricció pressupostària del sector públic.
2. El finançament de la despesa pública.
3. Equivalència Ricardiana.
4. Consistència temporal de la política fiscal.
5. Extensions i aplicacions.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
10 15 25
 
Sesión magistral
30 37.5 67.5
Resolución de problemas/ejercicios
10 15 25
 
Atención personalizada
5 0 5
 
Pruebas de desarrollo
5 22.5 27.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Anàlisi i repàs dels coneixements obtinguts en assignatures afins
Sesión magistral Exposició dels continguts nous referents a l'assignatura
Resolución de problemas/ejercicios Resolució d'exercicis pràctics on s'apliquin els conceptes teòrics de la matèria

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
Per tal d'assolir els coneixements teòrics de l'assignatura, és necessari que l'alumne plantegi els seus dubtes en un entorn més pròxim que no pas la sessió magistral

Evaluación
  descripción Peso
Resolución de problemas/ejercicios Es plantejarà la resolució d'exercicis i casos pràctics on s'apliquin els conceptes de la matèria 20%
Pruebas de desarrollo En aquestes proves, l'alumne ha de mostrar l'assoliment dels coneixements de la matèria 80%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Primera convocatòria:
Els alumnes poden optar per un mètode d'avaluació continua o bé per un sistema tradicional d'avaluació.

o Avaluació continuada.
Consta de dos grups d'activitats: a) entre 4 i 8 presentacions d'exercicis, que
suposen el 20% de la nota final i que es descomponen en 2-4 presentacions dels tres primers temes (10% de la nota final) i 2-4 presentacions dels temes del 4 al 7 (10% de la nota final); b) dos proves parcials, la primera dels tres primers temes (representa el 40% de la nota final i la segona dels temes del 4 al 7 (val el 40% de la nota final).
La última d'aquestes proves es realitzarà el dia de l'examen de la primera convocatòria.
Per a superar l'assignatura per aquest mètode s'han de realitzar tots els exàmens i activitats.

o Sistema tradicional d'avaluació.
Els alumnes que no segueixen avaluació continuada hauran de fer un examen de
tots els continguts (100% de la nota final).

Segona convocatòria:
Consisteix en la realització de un examen de tots els continguts del programa (100% de la nota final).


Fuentes de información

Básica Sala-i-Martín, Xavier, Apuntes de crecimiento económico., Antoni Bosch, 2000
Lectures on Macroeconomics, Blanchard, O i S. Fisher, , MIT., 1989.
Advanced Macroeconomics. 2nd. , Romer, D., , McGraw Hill, , 2001

Complementária

Burda, M. i C. Wyplosz, Macroeconomics, a European Text. 2nd ed. Oxford. 1997.

Jones, C., Introduction to Economic Growth. Norton. 1997. Hi ha traducció al castella de Prentice Hall.

Mankiw, N.G., Macroeconomics, 3rd Ed. Norton, 1992. Hi ha traducció de Ed. Bosch.

Barro, Robert; Sala-i- Martín, Xavier. Economic Growth. McGraw-Hill, 1995.

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
MACROECONOMÍA II/16061012
MICROECONOMÍA II/16061016
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.