DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DINÀMICA MACROECONÒMICA Codi 16062024
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
FERRÉ CARRACEDO, MONTSERRAT
Adreça electrònica ferran.mane@urv.cat
mabelmariel.ficosecco@urv.cat
Professors/es
MAÑÉ VERNET, FERRAN
FICOSECCO -, MABEL MARIEL
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir els alumnes a l'anàlisi dinàmica, tot veient les aplicacions a models estàtics de macroeconomia intermèdia, així com el tractament més formal dels models, valorant la importància dels supòsits en els mateixos.

Competències
Codi  
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A5 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa
A11 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les relacions entre variables macroeconòmiques fonamentals A3
B2
B3
Analitzar l'efecte i l'evolució temporal de les variables econòmiques com a conseqüència de polítiques econòmiques A3
A4
B2
B3
Introduir discussió a les classes a partir d'articles i lectures A3
A5
A11
B3
B4
B5
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la dinàmica 1.1 Estabilitat i inestabilitat dinàmica
1.2. El model IS-LM i el DA-OA: revisió.
1.3. Un model dinàmic d’una economia tancada
2. Dinàmica d’una economia oberta amb tipus de canvi flexibles 2.1. Supòsits
2.2. Solució del model
2.3. Implicacions i conclusions
3. La modelització de les expectatives 3.1. Les expectatives en la teoria econòmica
3.2. Les expectatives adaptatives
3.3. Les expectatives racionals
3.4. El model de Cagan
3.5. Una aplicació al consum: el model de Hall
4. Les polítiques d’estabilització 4.1. L’elaboració de la política econòmica en condicions d’incertesa
4.2. La ineficàcia de la política monetària
4.3. Polítiques dinàmicament inconsistents
4.4. El dèficit públic i la inflació
5. Els cicles econòmics 5.1. Els cicles econòmics d’origen real
5.2. Els cicles econòmics causats per rigideses nominals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
35 52.5 87.5
Debats
4 6 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 15 25
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves pràctiques
2 3 5
Proves de Desenvolupament
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció i repàs dels conceptes bàsics (models IS-LM i DA-OA)
Sessió Magistral A partir de les classes magistrals s'explicarà el contingut del programa
Debats Es proposaran qüestions per discutir a les classes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Un cop introduïda la teoria, es desenvoluparà de forma més aplicada a partir de problemes i exercicis

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Debats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
L'alumne tindrà disponible els horaris d'atenció per resoldre els dubtes que vagin sorgint durant el curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Exercicis i problemes relacionats amb els continguts del programa 20%
Proves de Desenvolupament Proves amb problemes i qüestions sobre els continguts del programa 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria hi ha dues opcions: - Avaluació continuada: durant el curs l'alumne realitzarà una sèrie de proves de desenvolupament (80%) i d'altres activitats (20%). - L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació. En segona convocatòria: - El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació.


Fonts d'informació

Bàsica

Argandoña, A., C. Gámez i F. Mochón. Macroeconomia Avanzada I, McGraw-Hill, 1996.

Garcia de Paso, José Isidoro, Macroeconomia Superior, Ediciones Pirámide, 1999.

Novales, A. y C. Sebastián, Análisis Macroeconómico I, Ed. Marcial Pons, 2001.

Sanso, M. y M. Ponz, Curso de Macroeconomía Superior: Tomo 2, Libreria General, 2000.

 

Complementària

Minford, P. and D. Peel. Advanced Macroeconomics. 2002.

Romer, David. Advanced macroeconomic theory. McGraw-Hill, 2001.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ECONOMIA INTERNACIONAL I INTEGRACIÓ ECONÒMICA/16062233

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MACROECONOMIA I/16061011
MACROECONOMIA II/16061012
MACROECONOMIA SUPERIOR/16062023