DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DINÀMICA MACROECONÒMICA Codi 16062024
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
FIRMENICH ., MARIO EDUARDO
Adreça electrònica marioeduardo.firmenich@urv.cat
Professors/es
FIRMENICH ., MARIO EDUARDO
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir els alumnes a l'anàlisi dinàmica, tot veient les aplicacions a models estàtics de macroeconomia intermèdia, així com el tractament més formal dels models, valorant la importància dels supòsits en els mateixos.

Competències
Codi  
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A5 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa
A11 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B8 Sensibilització amb els temes mediambientals.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les relacions entre variables macroeconòmiques fonamentals A3
B2
B3
Analitzar l'evolució temporal de les variables econòmiques com a conseqüència de polítiques econòmiques i els seus efectes econòmics, socials i mediambientals A3
A4
B2
B3
B6
B8
C3
Desenvolupar la capacitat de participar en discussions i debats mitjançant el Fòrum virtual a partir d'articles i lectures A2
A3
A5
A11
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C5
Comprendre les diferències en la dinàmica d'una economia entre el curt/mitjà terminis i el llarg termini A3
A4
B4
Fer palesa la importància de la realització de problemes i exercicis pera entendre els continguts teòrics de l'assignatura A3
A11
B2

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la dinàmica 1.1 Estabilitat i inestabilitat dinàmica
1.2. El model IS-LM i el DA-OA: revisió.
1.3. Un model dinàmic d’una economia tancada
2. Dinàmica d’una economia oberta amb tipus de canvi flexibles 2.1. Supòsits
2.2. Solució del model
2.3. Implicacions i conclusions
3. La modelització de les expectatives 3.1. Les expectatives en la teoria econòmica
3.2. Les expectatives adaptatives
3.3. Les expectatives racionals
3.4. El model de Cagan
3.5. Una aplicació al consum: el model de Hall
4. Les polítiques d’estabilització 4.1. L’elaboració de la política econòmica en condicions d’incertesa
4.2. Dinàmica dels efectes de la política monetària
4.3. Polítiques dinàmicament inconsistents
4.4. El dèficit públic i la inflació
5. Els cicles econòmics 5.1. Els cicles econòmics d’origen real
5.2. Els cicles econòmics causats per rigideses nominals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Fòrums de discussió
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 16 16
 
Atenció personalitzada
7 7 14
 
Proves pràctiques
2 4 6
Proves de desenvolupament
2 4 6
Proves objectives de tipus test
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius i continguts de l'assignatura i la seva vinculació amb les competències que l'alumne ha d'assolir.
Prova de nivell matemàtic sense nota d'avaluació.
Introducció i repàs dels conceptes bàsics (models IS-LM i DA-OA)
Sessió Magistral A partir de les classes magistrals s'explicarà el contingut del programa
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Un cop introduïda la teoria, es desenvoluparà de forma més aplicada a partir de problemes i exercicis
Fòrums de discussió Debat entre els alumnes a partir d'articles de periòdics sobre problemes econòmics d'actualitat.
Pràctiques a través de TIC Uso habitual del Moodle per:
- les comunicacions entre professor i alumnes mitjançant el Fòrum de Noricias.
- consulta del programa de l'assignatura, dels procediments d'avaluació i el calendari.
- Fer servir els exercicis de pràctica i/o arxius i textos complementaris que el professor penjarà sobre els differents punts dels continguts.
- Resoldre dubtes entre els alumnes mitjançant el fòrum específic de cada punt dels continugt.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Fòrums de discussió
Pràctiques a través de TIC
Descripció
- A cada classe els alumnes han de fer totes les preguntes que calguin per comprendre les explicacions del professor. - Els alumnes han de respondre a classe les preguntes del professor per comprovar que qualsevol explicació ha sigut compresa. - Els alumnes hauran de mostrar al professor els seus apunts de classe per comprovar que van escriure correctament el que s'ha explicat. - Abans de cada prova parcial, hi haurà una classe dedicada a resoldre dubtes particulars dels alumnes. - Els alumnes tindran disponible els horaris d'atenció al despatx per resoldre els dubtes que vagin sorgint durant el curs. - Els alumnes també podran fer consultes mitjançant el correu del Moodle i el correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de discussió Com a part de les proves parcials, s'obrirà un fòrum de discussió al Moodle. Hi haurà un article periodístic sobre un tema econòmic d'actualitat i cada alumne haurà de fer tres intervencions aplicant els conceptes teòrics treballats en la prova parcial corresponent. 13%
Proves objectives de tipus test Proves tipus test amb 4 opcions de les quals només una és la correcta, per avaluar continguts teòrics de l'assignatura. 29%
Proves pràctiques Exercicis i problemes relacionats amb els continguts del programa 29%
Proves de desenvolupament Proves que avaluïn continguts teòrics i pràctics del programa de l'assignatura 29%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria hi ha dues opcions:

1- Avaluació continuada:

Durant el curs l'alumne realitzarà 3 proves parcials, que inclouran 3 debats al fòrum virtual del Moodle. I finalment, el dia de la 1a convocatoria realitzarà un darrer examen sobre la totalitat de l'assignatura.

Per aprovar l'avaluació continuada cal treure una mitjana de 5 punts amb les 4 proves (sense nota mínima a les 3 proves parcials, però amb un minim de 4 al darrer examen) o bé un 5 al darrer examen.

Per fer la mitjana, cadascuna de les proves parcials comptarà un 22% de la nota final.

El darrer examen comptarà un 34% de la nota final en el cas de fer mitjana amb els parcials, o un 100%, segons el que sigui més favorable per l'alumne.

2- Avaluació amb examen final:

L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació.

En segona convocatòria:

- El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació.


Fonts d'informació

Bàsica

Argandoña, A., C. Gámez i F. Mochón. Macroeconomia Avanzada I, McGraw-Hill, 1996.

Garcia de Paso, José Isidoro, Macroeconomia Superior, Ediciones Pirámide, 1999.

Novales, A. y C. Sebastián, Análisis Macroeconómico I, Ed. Marcial Pons, 2001.

Sanso, M. y M. Ponz, Curso de Macroeconomía Superior: Tomo 2, Libreria General, 2000.

 

Complementària

Minford, P. and D. Peel. Advanced Macroeconomics. 2002.

Romer, David. Advanced macroeconomic theory. McGraw-Hill, 2001.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ECONOMIA INTERNACIONAL I INTEGRACIÓ ECONÒMICA/16062233

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MACROECONOMIA I/16061011
MACROECONOMIA II/16061012
ANÀLISI MATEMÀTICA I/16061013
ANÀLISI MATEMÀTICA II/16061014
MACROECONOMIA SUPERIOR/16062023
 
Altres comentaris
Assistència regular a les sessions teòriques. Estudi de l'assignatura amb regularitat, disciplina i constància. Seguiment diari de les novetats de l'assignatura mitjançant el Moodle.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent